Rənglərin işığında qadına münasibət

ÇəhrayıQarasərgisi haqqında təəssürat

 

Azərbaycan Rəngkarlığı Muzeyinə Xalq artisti Vaqif MustafayevinHəyat, deyəsən, gözəldirfilminin premyerasına (26 may) gedərkən burada bir həftə öncə açılmışÇəhrayıQarasərgisini izləmək imkanım oldu.

Mədəniyyət Nazirliyinin dəstəyi ilə YARAT Müasir İncəsənət Məkanında açılan sərgi elə ilk baxışdan insanı düşündürür təkcə təsviri sənətə deyil, həm həyata baxışı əks etdirir. Sərgidə nümayiş olunan əsərlər dünən, bu gün sabahı göstərir. Bu əsərlərin hər birində dərin məzmun qatları var. O, mövzunu tamaşaçı üçün bütünlüklə açmağa çalışır reallığı diktə edir. XX əsrin ustad sənətkarları ilə yanaşı, müasir rəssamların da əsərlərinə yer verilib. Ekspozisiya fəlsəfiliklə bərabər, sadəlik açıq fikir aydınlığı ilə mövzuları tamaşaçıya aça bilir.

Ekspozisiyada Əzim Əzimzadə, Toğrul Nərimanbəyov, Elmira Şahtaxtinskaya, Odtəkin Ağababayev, Ağa Mehdiyev, Altay Hacıyev, Bəyim Hacıyeva, Hüseyn Haqverdiyev, Əşrəf Murad, Fazil Nəcəfov, Fərhad Xəlilov, Elmira Hüseynova, Ələkbər Rzaquliyev, Əli Verdiyev, Qorxmaz Əfəndiyev, Rasim Babayev kimi ustad sənətkarların rəngkarlıq, qrafika heykəltaraşlıq əsərləri nümayiş olunur. Burada həmçinin yeni nəsil rəssamlardan Soltan Soltanlı, Şahnaz Ağayeva, İslam Həsənəlizadə, Erkin Ələkbərli, Aqil Abdullayev, Aiplague Vüsal Rəhimin rəngkarlıq, qrafika, heykəl, instalyasiya, video performans əsərləri bir araya gətirilib.

İlk olaraq plakat dəzgah rəssamlığı bölməsi diqqətimi çəkir. Zaman keçir, ictimai formasiya bir-birini əvəz etsə , insanın ətraf mühitə, cəmiyyətə mesajı eyni olaraq qalmaqdadır. Bizim bu gün güclü ideoloji mesajlara ehtiyacımız var maraqlısı da budur ki, öz aktuallığını itirməyən günümüzlə səslənən tablolar gənc nəslə bir çağırışdır. Ekspozisiyada ustad gənc rəssamların əsərlərinin hər biri insanın ətraf mühitə, cəmiyyətə, qadına münasibətini izah edir.

Bu məqamda sərginin adı haqqında düşünürəm: “ÇəhrayıQara”. Sərgi güclü Azərbaycan qadını haqqında hekayədir qadına qarşı cəmiyyətdəki stereotip, məhdudiyyətlərə rəğmən onun mühüm rolunu vurğulayır. Bununla yanaşı, ekspozisiya təkcə bugünkü cəmiyyətimizdə deyil, əsrlər boyu qadına olan münasibəti, onun statusunu, təsir imkanlarını gücünü, o cümlədən üzləşdiyi problemləri nəql edir...

Bəli, bu problemləri biz həm XX əsr görkəmli rəssamlarımızın, həm onların xələflərinin əsərlərində əks olunduğunu görürük. Bəzən pozitiv, bəzən bədbin. “ÇəhrayıQarasərgisi həm illər ərzində sənətçilərin prizmasından ötürülən cinsiyyət haqqında bir mesajdır. O, tamaşaçılara müxtəlif dövrlərdə cinsin necə qəbul edildiyini düşünməyə imkan yaradır. Sərgidəki 13 ustad sənətkarın əsərləri ilə yanaşı, yeni nəsil fırça ustalarının əl işlərini izlədikcə onların da düşüncəsindəki qadın obrazlarına, qadının cəmiyyətdə mövqeyinə baxışlarını müqayisə etmək imkanı qazanırıq.

XX əsrin ortalarından Azərbaycan çağdaş rəssamlığı artıq ilk addımlarını atmaqda idi. Tarixi müasir mövzularda əmək, məişət, qadın azadlığı, savadsızlığın ləğvi kiçik həcmli tablolarda əks olunurdu. Həmin dövr milli özünəməxsusluğu təcəssüm etdirən sənət yaratmaq niyyətləri rəssamlarımızın  miniatür ənənələrinə yaxın şərti dekorativ üslubda işlədikləri tablolarında daha çox görünürdü. Bu üslubda biz Əzim Əzimzadənin sərgilənən əsərlərini nümunə çəkə bilərik.

Sərgi sənət nöqteyi-nəzərindən bir ziyarətçi kimi mənə nəyi diktə etdi? Əgər ötən əsrdə portret janrı rəssamlarımızın yaradıcılığında əsas yer tuturdusa, bu gün alt qatında dərin mənalar yatan əsərlər daha çox yaradılır. Əsərlərin üslub texnikası dəyişir, kompozisiya plastik həll prinsipləri nəzərəçarpacaq dərəcədə yenilənir. Yeni bədii təfəkkür müasir rəssamlıqda qadın obrazları mövzusuna münasibətdə özünü göstərir. Hər birinin özünəməxsus gözəlliyi, plastikası var əsərlərdə həm Şərq, həm Qərb qoxusunu duymaq mümkündür.

Bu sərgi ümumilikdə fərqli qadınlara müxtəlif məkan zamandan asılı olmayaraq tətbiq etdiyimiz stereotipləri, çiyinlərinə qoyduğumuz rolları funksiyaları əks etdirir. Burada eyni zamanda çağdaş təsviri sənət ustalarının buna qarşı mübarizəsi var. Məsələn, biz Ələkbər RzaquliyevinBalığın çənlərdən seçilməsi” (1963) Tütünçülük kolxozu” (1966) əsərlərində sənaye inqilabından sonrakı dövrün qadınlarının təsvirini görürük. Qadınlar sənayenin müxtəlif sahələrində azad çalışırlar. Lakin bu onların azadlığı deməkdirmi? Əksinə, bu əsərlər qadınların yükünün çoxalmasına işarə edir. Qadın nəinki evdə, həm sənayedə çalışır. İstənilən halda ev işləri uşaqlara qayğı onların boynunda qalmaqdadır. Bu hal ötən əsrdə belə idi, bu gün belə davam edir. Prosesin davam etdiyini Soltan Soltanlının əsərlərində görmək mümkündür. Onun qadın obrazları dərin fəlsəfi qatları ilə seçilir. TəkcəSaçından asılmış qadınəsəri rəssamın düşüncə mesajının dərəcədə ağıryüklü olduğunu göstərir.

Azərbaycan Rəngkarlığı Muzeyindəki bu mürəkkəb fərqlilikləri görmək üçün Fərəh Ələkbərlinin kuratoru olduğu sərgini ziyarət etmək lazımdır. Ekspozisiyaya Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyi, Azərbaycan Dövlət Rəsm Qalereyası, AMEA-nın Arxeologiya, Etnoqrafiya Antropologiya İnstitutu, Azərbaycan Rəssamlar İttifaqı, Elnur Babayev Vüsal Rəhimin kolleksiyalarında saxlanılan əsərlər daxil edilib.

...1980-ci illərdən etibarən qadın kişi idealları keçmişin cinssiz təbliğat klişelərindən uzaqlaşaraq nəzərdən keçirilirdi. Sovet hakimiyyətinin süqutundan sonra yeni qazanılan azadlıqlar neokonservativ məhdudiyyətlərlə ayaqlaşaraq qadın identikliyinin siyasi ictimai əhəmiyyətini vurğulamaq üçün qadınlığın tarixi alleqoriyalarına işarələr verməyə başladı...

Siz sentyabrın 24-dək açıq olacaqÇəhrayıQarasərgisini ziyarət edin ki, zərif cinsin nümayəndələrinə birmənalı olmayan sənətkar baxışlarından xəbərdar olasınız.

 

L.Azəri

Mədəniyyət.- 2023.- 9 iyun.- S.5.