Tar ifaçılığında
ənənə və
novatorluq
Qloballaşma və inteqrasiya proseslərinin gündəmə
gətirdiyi problemlər
arasında şifahi ənənəvi musiqi mədəniyyətinin taleyi
və tar ifaçılığının inkişafı ilə bağlı olan məsələlərin araşdırılması
indiki zamanda çox aktualdır.
Təbii ki,
qloballaşma dövrü
ilə bağlı olan bu və
digər problemlər
(həm nəzəri,
həm də təcrübə baxımından)
ənənəvi instrumental
ifaçılıqla məşğul
olan heç bir kəsi laqeyd
qoya bilməz. Bir fikri burada
vurğulamaq istərdim:
Musiqi ifaçılığına
“sonluq” anlayışını
tətbiq etmək qeyri-mümkündür. Çünki
məhz musiqi ifaçılığı örnəkləri
çağdaş zamanənin
gələcəyini təmin
edən keçmişin
bir nişanəsidir.
Əsrlər boyu biçimlənmiş
ənənələr üzərində
pərvazlanan tar ifaçılığı bu
gün də düzgün və professional tərzdə ifa olunmalıdır. Ancaq çağdaş dövrümüzdə müşahidə
etdiyimiz bəzi hallar musiqiçiləri, dinləyiciləri, tar ifaçılarını narahat
etməyə bilməz.
Məsələn, instrumental
ifa zamanı musiqi cümlələrinin
mənasının təhrif
olunması, muğama yad olan xırdalıq
və elementlərin əlavə edilməsi, musiqinin məntiqi inkişafına mane olan hədsiz sərbəst ifa tərzi də tez-tez baş verən nöqsanlar kimi qeyd oluna
bilər. Toxunmaq istədiyim digər bir məsələ tar ifaçılığında
ənənələrə söykənən yeni və müasir ifa tərzidir.
Məlum olduğu
kimi, incəsənətin
(musiqi ifaçılığında)
hətta ənənəvi
növlərində belə
daimilik məfhumu yoxdur. Hər bir istedadlı ifaçı, təbii ki, ənənəvi muğamları özünəxas
olan tərzdə ifa edir. Bəzi
hallarda isə xüsusi istedada malik olan ifaçıların
yaradıcı axtarışları
yeni mizrablar, xırdalıqların və
s. meydana gəlməsi
ilə nəticələnir.
Görkəmli tar islahatçısı Mirzə
Sadıq Əsədoğlu
(Sadıqcan) tərəfindən
təkmilləşdirilmiş tar musiqi aləti
Yaxın Şərqin
musiqi məkanını
fəth etməyə nail olub.
XX əsrin 20-ci illərinin sonunda o dövrün dardüşüncəli
məmurları “proletariatın
mədəni tələblərinə
cavab verməyən” tarı muzey arxivlərinə təhvil
vermək iddiası ilə çıxış
etmişdilər. Yalnız
Üzeyir bəyin gərgin fəaliyyəti nəticəsində yeni not sisteminə keçirilmiş tar bütün çətinlikləri
dəf edərək öz inkişaf tarixinin yeni mərhələsinə qədəm
basmışdır. Sonrakı
dövrlərdə Azərbaycanda
tar ifaçılıq
tarixinə parlaq səhifələr yazmış
bəstəkarlar – S.Rüstəmov,
Ə.Bədəlbəyli, H.Xanməmmədov
və başqaları,
tarzənlər – Q.Pirimov,
M.M.Mansurov, Ə.Bakıxanov,
B.Mansurov. H.Məmmədov,
Ə.Dadaşov və
digərləri vacib uğurlara imza atmışlar.
XIX-əsrin 80-90-cı illəri – bu tarix göstərir ki, “yüksək texnologiyalar” dövründə
zamanın nəbzini tuta bilməyən bəzi xalq çalğı alətləri
tənəzzülə uğramışdı.
XX əsrin 70-ci illərdən
başlayaraq tar aləti ulu muğamlardan tutmuş ən müasir əsərlərə qədər
ifa etməyə qadir olan universal
bir alətə çevrilmişdir. Tar ifaçılarının xarici
ölkələrdə çıxışlarını
işıqlandıran mətbuat
orqanlarının icmalı
bir daha sübut edir ki, tarzənlərimizin emosional təsir dairəsi hüdudsuzdur, poetikası ən mürəkkəb ifa texnikasını zənginləşdirməyə
qadirdir.
Sonda qeyd
etmək istərdim ki, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, Azərbaycan Respublikasının Birinci
vitse-prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü və
rəhbərliyi altında
Mədəniyyət Nazirliyi,
Bəstəkarlar İttifaqı
və ali təhsil musiqi ocaqlarının iştirakı
ilə birgə həyata keçirilən
beynəlxalq muğam festival və müsabiqələri, elmi
simpozium və digər elmi yaradıcılıq tədbirləri
bu istiqamətdə öz səmərəsini
göstərmişdir. 2012-ci ildə Azərbaycan tar ifaçılığı
sənətinin UNESCO-nun
Qeyri-maddi mədəni
irsinin Reprezentativ siyahısına salınması
bunun əyani sübutudur.
Məhz qeyd olunan bütün bu nailiyyətlərin nəticəsində tar aləti və onun ifaçılığı dəyişən və qloballaşan dünyamızda Azərbaycan mədəniyyətinin vizit kartına çevrilmişdir.
Ramiz Quliyev
Ü.Hacıbəyli adına BMA-nın professoru, tarzən
Mədəniyyət.- 2023.- 14 iyun.-
S.7.