Biganəlik öldürüraşiqi , məşuqu da...

 

Qadın hissləri, onun sevgisi, nifrəti, ehtiras itaətkarlığı, bir sözlə, fərqli duyğu ruh halları barədə yaza bilən, belə demək mümkünsə, qadınları ustalıqla tanıyan müəlliflər arasında fransız şair, yazıçı-dramaturq, rəssam, rejissor, teatr nəzəriyyəçisi Jan Kokto xüsusi yer tutur.

Bu mənada onunİnsan səsipyesi Azərbaycan tamaşaçılarına daha çox tanışdır. Jan Koktonun qarşılıqsız sevginin fərqli bir estetikada ifadəsi olanBiganə yaraşıqlıpyesi sənət aləmində çox məşhurdur. XX əsrin ortalarında xüsusi populyar olan, real qəhrəmanın həyat hekayəsindən bərələnməklə kütləvi tamaşaçı rəğbəti qazanan nümunə bir neçə dəfə kino səhnədən keçib.

Müsahibələrindən birində  Əgər insanın ruhunda qüsur varsa, bu onun üzündə düzəldilə bilməz, lakin üzündə qüsur varsa onu aradan qaldırmaq mümkündürsə, bu, insanın ruhunu sağalda bilərdeyən bu fikri bütün yaradıcılığına nəzərdə daim ön planda saxlayan müəllifinBiganə yaraşıqlı”sını bu günlərdə Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrında biz gördük.

Biganə məşuqadı ilə səhnələşdirilən tamaşanı teatrda yeni yaradılmışArtStudiya”nın təqdimatı da saymaq olar. Səhnədə debütünü edən gəncləri, fərqli üslub janrlarda səhnə variasiyalarına təşəbbüskar teatr həvəskarlarını bir araya yığıb onlara meydan vermək məramlı studiyanın ilk təqdimatı baxımlı alındı.

Tamaşanın quruluşu, səhnə musiqi tərtibatı Aydan Həsənzadəyə aiddir. Kişi qadının sevgi biganəliyi üzərində qurulan tamaşada aşiq qadın Lyüsini Aydan Həsənzadə, biganə məşuq kişi Emili Məmmədağa Əlili Canzadə oynayırdı.

Kiçik səhnədə oynanılan tamaşanın səhnə tərtibatı sadə, minimalist bir o qədər dəbdəbə aşiqi məşhur qadının zövq tərzinə xitab edirdi.

Bu əsər müəllifin zamanının məşhur müğənnisi Edit Piafa ithafı da sayıla bilər. Əslində, o, müğənninin yaşadığı ağır həyatı, xəstəlik həddinə çatan sevgisini təsvir etməklə ümumilikdə qadın hissləri, onların sahiblənmə duyğusu eşqin verdiyi əzabın içində necə bədbəxt olduqlarını ifadəyə çalışıb. Yəni konkret obyekt bir qadın yox, ümumən istənilən ifrat hissin insanı necə uçuruma aparmağına eyhamdır.

Beləliklə, qadın məşhur müğənnidir. Ona vurğun milyonlarla insan olsa da, şöhrət pulun, dəbdəbə rahatlığın pikini yaşasa da, ruhən çox tənha, yoxsul, kimsəsizdir. Özündən gənc Emil isə yaraşıqlı miskindir. Onu yalnız ani hisslər sözsüz ki, pul maraqlandırır. Lyüsinin hesabına rahat həyat yaşayan, qadın sevgisinin ən dibinə varan bu isti, bəzən qovurucu ağuşdan bezən, yorulan Emil artıq başqa əyləncə gəzir. Qadın isə buna heç cür yol vermir. Barışmır, hətta məşuqunu öldürmək həddinə belə çatır. Bu qalaqlanmış boş hisslər, əslində, hər ikisini iyrəncləşdirir: qadın alçaldıqca alçalır, kişi ucuzlaşdıqca ucuzlaşır. Lap qara qəpiklik hiss həyəcanlarla qadından qurtulmağa çalışır. Qadın isə sevgilisinin onu başqa qadınlarla aldada biləcəyi ehtimalı ilə belə barışmır ondan daha yaşlı (onun fikrincə) eybəcər qadına getməsin deyə ən şirin vasitəsini işə salır. Bayaqdan kişinin ayaqlarına düşüb yalvaran, etinasızlıq qarşısında diz sökən, özünü öldürəcəyi, ona xəyanət edəcəyi ilə bağlı ruhuna döyə-döyə bəyanlarında boğulan qadın son silahına əl atıryenidən pullarını havaya sovurur.

Emil isə dizləri üstünə çökərək o pulları ciblərinə təpir. Saxta bir təbəssümlə əzab dolu gedişini pərdələyir pişiksayağı sığala yatır. Yenidən başqa bir sığal vədi ilə fərqli bir ağuşa qaçanadək....

Tamaşa, adından da göründüyü kimi, biganə kişidən bəhs edir. Amma qəhrəmanlar hər ikisi hisslərinin ifadəsi tamaşaçı ilə ünsiyyətlərində emosionallığınən”lərinə vardılar. Məsələn, aşiq qadın ziyadə alçaldılmış, öz hisslərinin ifadəsinə ifrat qürursuz, zavallı idi. Hərçənd qadın olaraq ona bu qədər laqeyd kişiyə qarşı içindəki böyük sevgi ilə nifrətin ani keçidini göstərə bilərdi. Aktrisa bu ruhi dəyişkənlikdə soyuq qəzəb statik göz yaşları ilə kifayətləndi. Sözsüz ki, istər plastikası, istər energetikası, istərsə tamaşaçı ilə kəsintisiz ünsiyyəti üçün kifayət qədər güc sərf etmişdi. Amma buna paralel kişini (tamaşanın rejissoru özü olduğundan) hadisənin mərkəzindən çox uzağa atmışdı. Yəqin burada kişi tərəf-müqabilinin səyiaz deyildi. Çünki məşuq laqeydlikdən çox maddiyyata düşkünlüyü, bundan da çox daxili səfilliyi, qurtulmaq istəyindən çox bezginliyini göstərirdi.

Öz zahiri görünüşünə tamaşaçısı ilə mübadilədə bu əlavə vasitələrinin verdiyi üstünlüyünə arxayınlığından (Bertolt Brextin dediyi kimiƏgər aktyor tamaşaçını mütəəssir eləmək istəyirsə, o özü mütəəssir olmamalıdır. Ümumiyyətlə, həqiqət həmişə ziyan çəkir: əgər aktyor tamaşaçını personajına acıtmaq ya ona heyran eləmək istəyirsə”) oyunu sayəsində sevgilisinə biganəlikdən ziyadə hər şeydən bezikmiş aşiq-ifaçı kimi yadda qaldı. Bu yaradıcı mübadilədə daha çox ön planda görünən qadın isə obrazın xarakterini aşan emosionallığı ilə...

 

Həmidə Nizamiqızı

Mədəniyyət.- 2023.- 17 iyun.- S.6.