Muğamın toplama, qorunma, arxivləşmə yayılma problemləri

 

Festival çərçivəsində keçirilən elmi simpozium başa çatdı

 

 

 

Xəbər verdiyimiz kimi, “Muğam aləmi” VI Beynəlxalq Musiqi Festivalı müxtəlif ölkələrdən ifaçı kollektivlərlə yanaşı, sənətşünasları da bir araya gətirib.

Festival çərçivəsində 20-22 iyun tarixlərində elmi simpozium keçirilib. Azərbaycan mütəxəssisləri ilə yanaşı, ABŞ, Böyük Britaniya, Fransa, Hindistan, İsrail, Kanada, Qazaxıstan, Özbəkistan, Tacikistan, Türkiyə Yaponiyadan alimlərin qatıldığı, iyunun 20-də açılışı keçirilən simpozium ayın 21 22-də işini davam etdirib.

Simpoziumun ikinci günündəMuğamın toplama, qoruma, arxivləşmə yayılma problemlərimövzusunda keçirilən sessiyada azərbaycanlı mütəxəssislərlə bərabər, Türkiyə, Böyük Britaniya, Özbəkistan Qazaxıstandan olan alimlər çıxış ediblər.

Gün ərzindəMətn musiqi”, “Muğam, dəsgah xanəndə avazı”, “Muğamın toplama, qorunma, arxivləşmə yayılma problemləri”, “Məqam musiqisinin ruhani cismani təzahürləriMəqam musiqisi elmi mənbələr işığındamövzularında sessiyalar keçirilib.

Qərbi Kaspi Universitetinin dosenti, sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru Alla Bayramova “1920-ci illərdə Cənubi Qafqaz ekspedisiyalarının materiallarında muğammövzusunda çıxış edib. Diqqətə çatdırılıb ki, 1920-ci illərdə yeni sovet ideologiyasının təsiri altında muğam ifaçılığı sənətinə müəyyən qədər mənfi münasibət özünü göstərsə , tanınmış muğam ifaçılarının səyləri nəticəsində bu sənət həm musiqi mədəniyyətində, həm xalqın həyatında öz əhəmiyyətini qoruyub saxlaya bilib.

Muğam dünya kolleksiyalarında: mədəni irsin qorunması müdafiəsimövzusunda çıxış edən Qazax Milli İncəsənət Universitetinin dosenti, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru Fatima Nurlıbayeva bildirib ki, muğam Şərq ölkələrinin klassik xalq musiqisinin əsas janrıdır. Azərbaycan musiqisində mövcud olan bütün muğam formaları arasında öz miqyasına bədii ideyasına görə ən böyüyü dəsgahdır.

Çıxışlarda qeyd olunub ki, xalqımızın milli sərvəti olan Azərbaycan muğamları, aşıq sənəti, ümumilikdə xalq musiqisi ifaçılıq ənənələri müasir dövrdə mədəniyyətimizi dünya səviyyəsində tanıdaraq bu möhtəşəm sənət incilərinin inteqrasiya edilməsində zəruri rol oynayan faktordur. Muğam ifaçılığı dedikdə, burada həm instrumental, həm vokal-instrumental ifa nəzərdə tutulur. Qədim dövrlərdən başlayaraq bizim dövrə qədər inkişaf edib müxtəlif dəyişiklik, əlavə ixtisarlara məruz qalan muğam ifaçılığı müasir dövrümüzdə artıq bir sıra yeniliklərə addım atan, müxtəlif janrlarla sintezdə ifa improvizasiya olunan janr kimi məşhurlaşır. Lakin Azərbaycanın ənənəvi professional musiqisi olan muğam sənəti tədris prosesində əsrlərdən gələn ənənə əsasında, yəni dildən-dilə, ifadan-ifaya şifahi şəkildə, ustad-şagird ənənəsinə uyğun ötürülür.

Tədbirdə jurnalistlərə açıqlama verən Kaliforniya Universitetinin (ABŞ) professoru, musiqişünas Möhsin Məhəmmədi muğam festivalının əhəmiyyətini yüksək qiymətləndirib. “Burada olmağımın səbəbi məhz muğamdır. Mən İran musiqisini tədqiq edirəm bu irsin Azərbaycan musiqisinə çox yaxın olduğunu düşünürəm. Həmçinin bir çox muğam janrını bəyənirəm. Dünən axşam Bakıda bir neçə muğam ifaçısını dinlədim bir daha muğamın bənzərsizliyinin şahidi oldum”, – deyə musiqişünas bildirib.

Daha bir musiqişünas-alim Nissim Lugasi müsahibəsində yəhudilərin öz milli makam musiqisi barədə danışıb. Festivalın işini yüksək qiymətləndirən musiqişünas burada səslənən fikirlərin milli musiqi irsinin yaşadılması baxımından böyük əhəmiyyət daşıdığını söyləyib. Deyib ki, Bakıda təşkil olunan belə möhtəşəm tədbir bəşəri məna kəsb edən muğam fəlsəfəsinin gələcək nəsillərə çatdırılması baxımından olduqca təqdirəlayiqdir.

***

Elmi simpozium iyunun 22-də 4 sessiyada işini davam etdirdi. Musiqişünas Kəmalə Atakişiyevanın moderatorluğu ilə keçirilənMuğamın toplama, qorunma, arxivləşmə yayılma problemlərimövzusunda birinci sessiyada Azərbaycan,  Türkiyə, Yaponiya, Özbəkistan, Qazaxıstan ABŞ-dən olan alimlərin məruzələri dinlənildi.

Şoitsa Qənixanova (Özbəkistan) “Makom fiksiyasının bəzi sistemlərinə dair”, professorlar İradə Köçərli Vamiq Məmmədəliyev (Azərbaycan) “Milli musiqi irsinin qorunması açılmamış yeni muğam səhifələri (Fikrət Əmirovun not əlyazmalarındaŞurRastdəsgahları), Rüstəm Boltayev (Özbəkistan) “Tənbur notasiyasına nəzərən Xarəzmin altı yarım makomlarımövzusunda çıxış etdilər.

Yaponiyadan Sui Benq Tanın moderatorluğu ilə gerçəkləşənMəqam tarixinə dair materiallaradlı ikinci sessiyada Möhsin MəhəmmədiMəqam əlaqələri: dəsgahın çoxməqamlı süita kimi formalaşması”, Villiam Sumits (Türkiyə) “Musiqi naşirləri, musiqiçilər əlyazmalar: Osmanlı İmperiyasının son dövründə musiqinin dövriyyəsi ticarəti”, yaponiyalı alim Qeniçi Tsuqe isəQopuz, şadarğu tar” mövzusunda məruzələrini təqdim etdilər.

Gününün üçüncü sessiyası professor Sənubər Bağırovanın moderatorluğu ilə keçirildi. Məqam musiqisi tarixi retrospektivdəmövzulu sessiyada Əmir Hüseyn Pircavadinin (ABŞ) “Dəsgahın 18 19-cu əsrlərdə yaranması inkişafı”, Tacikistandan Faroqat Azizi Sadulla KarimovunFalak - dağ taciklərinin məqamı: tarix müasirlik”, Kəmalə AtakişiyevanınAzərbaycan dəsgahının tarixi təşəkkül prosesində milli-etnik ənənələrin rolumövzularında məruzələri dinlənildi.

Professor İradə Köçərlinin moderatorluğu ilə keçən sonuncu sessiyaYeni tədqiqatlar tədqiqat üsullarımövzusuna həsr olunmuşdu.

Sessiyada Özbəkistandan Nilufər BotirovaMukamat irsində sufiyana kəlam: tarix müasirlik”, Gülhüseyn Kazımlı Turan İbrahimovQədim Azərbaycan səs yazıları irsi üzrə yeni axtarışlar tapıntılar”, Pikə Axundova-TalıblıAzərbaycan muğamlarında qeyri-xətti təfəkkür tərzinin inikası (“RastŞurmuğamları əsasında), Azərbaycan Fransanı təmsil edən musiqişünas İlxas Məmmədov isəKarnatik raqa musiqi tədrisində praktik məşqlərin əsas prinsipləri onların Azərbaycan muğam tədrisi ilə müqayisəsimövzularında məruzə etdilər.

 

Bu cür layihələr Şərqin mədəniyyətini təbliğ edir

 

Simpoziumun qonağı olan Tacikistan Milli Konservatoriyasının elmi işlər üzrə prorektoru Sadulla Karimov qəzetimizə açıqlamasında tədbiri yüksək dəyərləndirdi. Bakıda simpoziumda iştirakından məmnunluğunu ifadə edən alim dedi: “Biz bilirik ki, muğam Azərbaycanın ən qədim milli irsidir. İstərdik ki, biz bu muğam sənətinə öz töhfəmizi, tacik muğam ənənələri haqqında məlumatları bölüşək. Simpoziumda çıxışımızda ən qədim milli ənənəvi musiqimiz olanfalakhaqqında məlumat verdik. Çox şadam ki, burada dünyanın müxtəlif ölkələrindən alim tədqiqatçılar bir ayara gəlib maraqlı mövzularda məruzələr təqdim edirlər. Bilmədiklərimizi öyrənirik. Bu mötəbər tədbirə görə təşkilatçılara təşəkkür edirəm”.

Villiam Smits ABŞ-dən olsa da, İstanbulda yaşayır. Deyir ki, Azərbaycan muğamını az-çox bilsə , ölkəmizə hər gəlişində muğamı dinlədikcə daha çox həyəcan keçirir. Bu onun ölkəmizə dördüncü gəlişidir. İlk dəfə 2011-ci ildə beynəlxalq muğam festivalı çərçivəsində təşkil edilən beynəlxalq muğam müsabiqəsində münsif kimi iştirak edib.

Tacikistandan olan daha bir alim Sultanali Kudoyberdiev bildirir ki, belə bir tədbirin keçirilməsi təkcə Azərbaycan üçün deyil, bütün iştirakçı ölkələr üçün inkişaf sayıla bilər. Heydər Əliyev Fondu tərəfindən təşkil edilən bu festival musiqi, muğam vasitəsilə dünyanın müxtəlif yerlərindən musiqişünas alimləri birləşdirir Şərq aləminin mədəniyyətini təbliğ edir.

 

L.Azəri

Mədəniyyət.- 2023.- 23 iyun.- S.2.