Sənətə səpələnmiş inci dənələri
Qəribə tale
yaşayır aktyorlar. Hər obraza bir ömür,
bir tale bəxş edirlər. Sonra onları inci
kimi sapa düzüb zərif boyunbağıya çevirirlər.
Daha sonra da səssiz-səmirsiz bu həyatdan gedirlər...
Təbiidir, dünyaya hər gələn bir gün ömrünü başa vurmalıdır. Amma onlar
bu dünyanı tərk edəndə arxalarında göz yaşlarına boğulan doğmaları, işıqlı
xatirələri ilə
yanaşı, bir də sənət ömrü verdiyi obrazları qoyub gedirlər. Valideynini
itirmiş uşaq kimi sahibsiz qalan
o rollar da sapı qırılmış
düzümlərindən ayrılıb
ətrafa səpələnir...
Azərbaycan səhnəsinin zərif, həlim, sevgi dolu aktrisası, həm həyatda, həm də sənətdə əsl ana obrazında qalmağı bacaran Əməkdar artist Mirvari Novruzovanı xatırlayacağıq. Adı kimi özü də zərif, inci qadını...
Anadan olmasının
100 illiyində şirin
xatirələr, doğma
adlar və 71-ci dayanacağında bitən
yolun izləri işığında bir insan ömrünə nəzər salacağıq.
Mirvari Novruzova
17 aprel 1923-cü ildə
Bakıda anadan olub. Atasını 10 yaşında itirən
gələcəyin aktrisası
fiziki və mənəvi əzablarla baş-başa qalır, zərif çiyinlərinə
ailəsinin yükünü
almaq məcburiyyəti
yaşayır. Anasına
kömək edərək
istər ev,
istərsə də çöl işlərində
əlindən gələni
edir. Bir qayğısız uşaq üçün bu, sözsüz ki, ağır idi və yəqin
elə buna görə də aktrisanın gözlərinin
ən dərinliyindəki
məsum uşaq hey kədərli idi.
Uşaqlıqdan teatra, səhnə sənətinə maraq göstərir. Orta məktəbi bitirdikdən
sonra Bakı Teatr Texnikumuna daxil olur. Tələbə ikən Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrında
müxtəlif tamaşalarda
epizodik rollar oynayaraq diqqəti cəlb edə bilir. Beləcə, böyük səhnə
səxavətlə ona
qucaq açır.
Məhrumiyyətlərlə dolu müharibə dövründə – 1942-ci ildə
təhsilini bitirən
Mirvari Novruzova Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrında fəaliyyətini
davam etdirir. Üzləşdiyi çətinliklərə rəğmən
teatrdan qopmur. Əksinə,
sənətinə daha
dərindən bağlanaraq
yaratdığı obrazların
xarakter və ifadə imkanlarını daha da genişləndirir.
Sənət uğurları
qiymətləndirilir, 1949-cu ildə respublikanın “Əməkdar artist”i fəxri adına
layiq görülür.
Səhnədə debütünü “Eşq
və intiqam” tamaşasında Qəmər
obrazı ilə edən aktrisa ardınca teatr və televiziya tamaşalarında, eləcə
də bədii filmlərdə müxtəlif
xarakterli rolları
– “Qaçaq
Nəbi”də Həcəri,
“Vaqif”də Xuramanı,
“Solğun çiçəklər”də
Gülnisəni, “Xırs
quldurbasan”da Zalxanı,
“Nişanlı qız”da
Qəməri, “Sevil”də
Taftanı, “Xoşbəxtlər”də
Həliməni, “Əliqulu
evlənir”də Gövhəri,
“Toy”da Ceyran xalanı, “Hacı Qara”da Tükəzi, “Pəri-cadu”da Hafizəni, “Dumanlı Təbriz”də Zeynəbi,
“Qadın faciəsi”ndə
Qadını, “Göz
həkimi”ndə Sənəm
xalanı, “Kişilər”də
Darçın xalanı,
“Almaz”da Yaxşını,
“Baladadaşın ilk məhəbbəti”ndə
Sevincin anasını məharətlə canlandırıb.
Azərbaycanın görkəmli aktyoru,
bədii qiraət ustası, Xalq artisti Əli Zeynalovun ömür-gün
yoldaşı olan Mirvari Novruzova sənət yolunda da 40 il birgə
addımladığı tərəf-müqabil
ilə dövrün tamaşaçılarının sevimli cütlüyünə
çevrilirlər.
Aktrisanın obrazlar qalereyasına nəzər salarkən görürsən ki, onun üçün rolun böyük, kiçik, epizodik olmasının heç bir əhəmiyyəti yoxdur. O, səhnədə olmağı,
tamaşaçı ilə
ünsiyyəti hər
şeydən üstün
tuturdu.
Mənfi
qəhrəmanlara da səhnə ömrü verən, onların da öhdəsindən peşəkarcasına gələn
aktrisa hər rolu fərqli üslubda təqdimata can atırdı. Klassik aktyor məktəbi
ənənələrinə sadiq aktrisa bütün
vücudu – səsdən
mimikaya bütün təsir vasitələrindən
məharətlə istifadə
edirdi. Məhz bu səbəbdən
də onun səhnə obrazları həmişə yadda qalırdı. Özünəməxsus səsi, danışıq
tərzi, ünsiyyət
texnikası olan aktrisa ömrü boyu bir səhnəyə
– indiki Akademik Milli Dram Teatrına sadiq qalıb. Öz sənətkar və qadın səadətini də məhz buradan tapdığına görə bu teatr onun doğma
ocağı, isti yuvası idi.
Televiziya tamaşaçıları, aktrisanı
səhnədə canlı
görmək imkanı
olmayan yeni nəsil sənətsevərlər
onu bir-birinə əks olan iki
ekran işi – “Solğun çiçəklər”də
əzazil Gülnisə
və “Pəncərədə
işıq”da qayğıkeş
Ana kimi tanıyırıq. Əslində, o, bunlardan əvvəl və sonra da
bir neçə televiziya tamaşası və bədii filmdə irili-xırdalı
rollar oynayıb.
Amma, məncə, ona böyük sevgini bu iki dolğun
rolu qazandırıb, onun aktrisa kimi
imkanlarını bütünlükdə
göstərə bilib.
Onu da deyim ki, Mirvari
xanım gözəl rollarıyla bərabər
məlahətli sәsi ilә dә yaddaşlarda qalıb. Bir çox filmlərin
dublyajında iştirak
edib, ayrı-ayrı aktrisaların oynadığı
neçə-neçə rolu
səsləndirib. Tamaşaçı onunla oyununda, özü olmadıqda isə səsində sevgi ilə ünsiyyət qurub.
Səhnədə də, həyatda
da eyni səmimilikdə,
təbiilikdə olan Mirvari xanımı hamı çox sevirdi – sənət dostları da, iş yoldaşları da, tamaşaçılar da.
İllər sonra onu bir
də tərəf-müqabili
olduğu görkəmli
sənətkarların – Xalq
artistləri Rafiq Əzimov, Hacı İsmayılov və Nurəddin Mehdixanlının
xatirələrindən yad
edək.
Rafiq Əzimov: “Səhnəmizə
yeni ab-hava gətirən, yaratdığı
obrazlarla bir məktəbə, nümunəyə
çevrilən Mirvari
Novruzova surətin daxili aləmini özününküləşdirməyi məharətlə bacarırdı.
Xüsusilə də ziddiyyətli
təbiətə malik,
qəzəbli, məkrli
obrazlar onun təqdimatında çox
inandırıcı alınırdı.
O, can verdiyi səhnə
tiplərini mükəmməl
və bitkin yaratmağa çalışırdı.
Mirvari xanımda həm sənət məsuliyyəti
çox yüksək
idi, həm də canında, qanında Allahın əsirgəmədiyi bir istedad yuva qurmuşdu.
Məhz bu təbii gücün
sayəsində istənilən
mürəkkəb rolu
məharətlə oynayırdı.
Özünəməxsus jestləri ilə
danışıq və
gülüşləri vardı.
Onunla bir neçə tamaşada oynamışam.
Həddən ziyadə təbii
aktrisa idi. Teatrı çox sevirdi. O, mənə çox əziz idi”.
Hacı İsmayılov: “Onunla “Sizi deyib gəlmişəm”də tərəf-müqabil olmuşam. Məişət mövzulu tamaşalarda rolları məharətlə ifa edirdi. “Əliqulu evlənir”də Gövhər onun ən gözəl rollarından idi. Aktrisa öz üslubunu, oyun tərzini məharətlə diktə edirdi. Komik və ya dramatik fərqi qoymadan rollarının öhdəsindən bacarıqla gəlirdi. Xarakterik aktrisa idi və onun üçün janrın önəmi yox idi. Çünki çoxplanlı aktrisa idi və hər rolunda dəyişməyi bacarırdı”.
Nurəddin Mehdixanlı: “O, Azərbaycan teatrının çox maraqlı aktrisalarından biri olub. Həm də bir insan kimi maraqlı və fərqli idi. Bildiyiniz kimi, Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində saysız rollar oynayıb. Amma o, mənim üçün “Pəncərədə işıq” televiziya tamaşasında qəhrəmanım Toğrulun anası kimi o qədər təbii, doğma idi ki, izah edə bilmirəm. Roluna o qədər qapılmışdı ki, çəkilişlər zamanı verilən fasilələrdə də mənə ana qayğısı, sevgisi ilə yanaşırdı. Bir çox rollar oynasa da, tamaşaçı yaddaşında məhz gözəl ana kimi qaldı. Çünki o, həyatda da mükəmməl ana, mehriban nənə idi. Mirvari xanım mənim üçün daim çox əziz və doğma olub. Onu daim belə ehtiramla yad edirəm. Çünki o, milli teatr mədəniyyətimizin parlaq, unudulmaz və maraqlı səhifəsidir və mən sənətdəki anam Mirvari xanımı heç vaxt unutmayacağam”.
Beləcə, 70 illik ömrün 50 ildən çoxu səhnədə, sənətdə keçir. Aktrisanın yeni rollar oynamaq istəyi bitib-tükənməsə də, sevimli teatrı ilə vidalaşmalı olur. Təqaüdə göndərilir.
Həyat yoldaşını itirən, teatrdan uzaqlaşan aktrisa tamam-kamal ruhdan düşür. Elə bu zaman vaxtilə tərəf-müqabil olduğu Xalq artisti Amaliya Pənahova onu yaratmış olduğu Bakı Bələdiyyə Teatrına dəvət edir. Yenidən səhnəyə qayıtmağın sevincini yaşayan sənətkar 1994-cü ilin 20 martında əbədiyyətə qovuşur. Sevgi və mərhəmət dolu ürəyi onu elə işə gedərkən yarı yolda qoyur...
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2023.- 3 may.-
S.6.