İnadkar bir
ömrün 70-ci dayanacağında
“Ömrüm qaçaqaçla,
çox işləməklə, qayğılarla
döyüşməkdə keçdi. Nə yaşamağa, nə
də yaşlanmağa vaxtım olmadı...”
Məhz bu başlıq yaraşdı onunla etdiyim uzun
müsahibədən yazıya köçənlərə. Bu minvalla o,
ağır, hüznlü və ən əsası da inadkar bir
ömrün 70-ci dayanacağında həm dərindən nəfəs
aldı, həm də çoxdandı ürəyində
yükə döndərdiklərini boşaltdı.
Həmsöhbətim Akademik Milli Dram Teatrının
aktyoru Xalq artisti Kazım Abdullayevdir.
– İllər
əvvələ qayıtsaq, balaxanılı oğlan teatra
sevgidən gəldi, yoxsa dövrün əyləncələri
az idi?
– Bu il ömür yaşımın 70-i, səhnə
yaşımın da 55-i geridə qalır. Yadımdadı,
8-ci sinfin axırları idi. Ədəbiyyat
müəlliməmiz sinifdən 4 uşaq seçdi. Dedi
“Balaxanı Mədəniyyət evinə gedin, komsomolun yubiley
ili ilə bağlı tədbirdə şeir deyəcəksiz”.
Kompozisiya hazırlandı, səhnəyə
çıxdıq, alqış-filan... Bir də
onda gördüm ki, aludə olmuşam. Hə,
beləcə, səhnəyə atdılar məni. Onu deyim ki, Balaxanıda teatr, mədəniyyət daim
ön planda olub. Beləcə, klubda, dram dərnəyində
müxtəlif tamaşalarda oynamağa başladım. Bilirsiniz, həmin dövrdə indiki kimi əyləncələr,
məşğuliyyət sahələri geniş deyildi. Biz nəsil gənclər özümüzü ya səhnədə,
ya da musiqidə tapdıq. 4 il orada məşğul
oldum. Sonra o vaxtkı İncəsənət
İnstitutuna qəbul olundum. 4 il əla
proses getdi. Adil İsgəndərov kimi nəhəngin
seçmə uşaqlardan yığdığı
kinoaktyorluq kursunda oxudum. Zarafat deyil, o fakültənin
ilk, şansızlığa bax ki, elə son məzunları da
biz 10 nəfər olduq. Sənətdə başı
daşdan-daşa dəyən 10 nəfər...
– Müəlliminizin
uğradığı haqsızlıq sizin də taleyinizdən
yan keçməyib, deyəsən.
–
Özü də necə. Biz kinoaktyorlar kursu həvəslə
diplom tamaşamızı hazırladıq. Nə vecimizə, iş yerimiz də hazır idi. Müəllimimiz kinostudiyanın direktoru idi. İnstitutu bitirən kimi hamımızı orada
işə götürəcəkdi. Eh, sən
saydığını say, gör... Keçmiş
gündür, amma dünənki kimi yadımdadır: yayın
istisində diplom tamaşamızın son məşqini edirik.
Birdən kimsə “Uşaqlar, Adil müəllimi işdən
çıxartdılar” dedi. Təsəvvür
edirsiniz nə günə düşdük? Kor-peşman
tamaşanın başlanmasını gözləyirdik ki, dəhlizdən
doğma səs eşidildi: “Qadam, niyə bikefsən, keç
zala, tamaşa başlayır axı”. Adil müəllim
idi. Hamımız yanına qaçdıq.
Qürurlu adam idi. Təbəssümünü
üzündən əskik etmədən ömrüm boyu qəlbimdə
iz salacaq “Uşaqlar, bağışlayın, sizin
üçün heç nə edə bilmədim”, – dedi. Beləcə, diplomumuzda “dram və kino aktyorluğu”
qeydi ilə ətrafa səpələndik.
–
Maraqlıdır, sonralar sizi səhnəyə atan ədəbiyyat
müəlliminizi qınadınız, yoxsa kurs rəhbərinizi?
–
Heç birini. Ruhları şad olsun. Elmira müəllimə bizə ədəbiyyatı
elə sevdirmişdi ki, ondan öyrəndiklərim həmişə
dadıma yetdi. Adil müəllimə gəlincə,
o, mənim sənət və həyat idealım idi. Onsuz da uşaqlıqdan çətinlikdə
olmuşam. Böyüyüb sənətə
gələndən sonra da hər şeyi dişimlə,
dırnağımla qazanmışam. Sənətdəki,
yəqin ki, tək şansım Adil İsgəndərov kimi
dahinin kursuna düşmək, onun tələbəsi olmaq idi.
–
Kinoaktyor olmaq, sürətlə məşhurlaşmaq
arzuları quran gənc məzun gəldi oldu teatr aktyoru...
– Siz deyən
kimi asan olsaydı, nə dərdim? (gülür).
Əlimdə diplomla qaldım belə.
Kinostudiyanın təzə direktoru “Bizə aktyor lazım
deyil”, – dedi. Üz tutdum nazirliyə ki, mənə iş verin.
İndiki halıma baxmayın, gənclik dəliqanlılıq,
iddialı olmaqmış həm də. Mədəndə
traktorçu işləyən fəhlənin oğlu olasan,
gedib nazirlikdən iş tələb edəsən. Sağ
olsunlar, dedilər, gözlə, boş yer olanda
özümüz deyərik. Bir az cəhddən
sonra Lənkəran teatrında boş ştat olduğunu
bildirdilər.
– Siz də
indiki gənc aktyorlar kimi “Mən hara, bölgə hara?!”, – dediniz.
– Hə. Niyə həmin bölgələrdən gələnlər
şəhər teatrlarında qalmalıydı, mən bölgəyə
getməliydim?
– Yəqin
uzun müddət iş tapmadınız.
–
Tapdım (gülür). Nazirliyə ikinci gəlişimdə
Sumqayıt teatrının baş rejissoru Vaqif Şərifovla
rastlaşdım və o, məni teatra dəvət elədi.
Düzünü deyəcəm, heç bu da
ürəyimcə deyildi. Amma yenə də
razılaşdım. Sevincək evə gedib
sənədlərimi hazırlayırdım ki,
çağırış gəldi və getdim hərbi xidmətə.
Sumqayıt teatrında xidmətimi başa
vurandan sonra – 1976-cı ildən işləməyə
başladım. Düz 20 il. Tale elə gətirdi ki, dram dərnəyi kimi burada
da ilk rolum “Komsomol” poemasında Şahsuvar oldu. 1996-cı ilin yanvarınadək orada
çalışdım. Bir çox
tamaşalarda oynadım, əsasən də baş rollarda.
–
90-cı illər teatrların çətin dönəmi idi...
– Çətin
də sözdür? Qəpik-quruş maaşa hər gün
Bakıdan Sumqayıta getmək, oradan qayıtmaq... Elə olurdu ki, gün ərzində 3-4 dəfə gəl-get
edirdim. Teatrın maaşı ilə
dolanmaq olmurdu axı. Kinostudiyaya dublyaja
qaçırdım. Ailə-uşaq,
dolanışıq çətin idi.
– Dublyaj
demişkən, özündən çox səsi “oynayan”
aktyor kimi ekranda sizin səsinizlə görünənlərə
paxıllıq etməmisiniz ki?
–
Riyakarlıq edə bilmərəm, bəli, sözsüz ki,
olub. Olur da, aktyor
qısqanclığıdır. Amma
heç kimin paxılı olmamışam. Əksinə, çalışmışam gənclərə
kömək edim, əllərindən tutum. Düzdü, yaxşılığım pisliklə
də qarşılanıb. Amma
barışmışam, bağışlamışam.
–
Anlaşılandır. Sənətdə, teatrda
intriqa qazanı həmişə qaynayır. Özəlliklə də böyük teatr kollektivində.
– Vallah,
bu, daha çox kənardan belə görünür. Mən ora gələndən elə bir intriqa görməmişəm.
Amma gəlin, onu da etiraf edək ki, o teatr da, onun
aktyorları da ayrı-ayrılıqda seçiləndirlər.
Əksəriyyəti də ömrünü bu
yolda fəda edib. Düzdü, əvəzində
xalq sevgisi, dövlətin diqqətini də
görmüşük. Amma bunlar da
heç də asanlıqla olmayıb. Hə,
hər şey rəvan gedərkən biri gəlib deyir ki, “Siz
daha tamaşaçıya lazım deyilsiniz, başqa üslubda
teatr və aktyor lazımdır”. Belə
olanda da siz deyən qazan qaynadıqca qaynayır. Ondan qalanı, adi, cari teatr, kulis məsələləridir.
Məsələn, rol üstündə
mübahisələr, ənənəvi “rejissor niyə məni
yox, onu seçdi” kimi məsum mübahisələr,
giley-güzarlar anlaşılandır.
–
Teatrların kulis arxasında zaman-zaman mediaya da səs salan
münasibətlərin səbəbkarı aktyor-rejissor-direktor
üçlüyündən daha çox hansıdır?
– 55 ildir
ki, sənətdəyəm. Az-çox təcrübəm
var. Görün, neçə direktor görmüşəm.
Ümumən aktyorun yeri səhnədir. O,
direktor olanda...
– Nə
olur?
– Aktyorlar
müdir olanda lap çətin olur. Təcrübələr
var, tarix var, yaddaş var. Sadalayıb heç kimin ruhunu incitmək
istəmirəm. Amma rəhmətlik Azər
Paşa müəllim başqa idi. Gözəl
rəhbər, yaxşı rejissor və əsl pedaqoq idi.
Aktyorlarını çox sevirdi. Sadəcə, kimə nə sərf edirsə, onu da
danışır. Azər Paşa müəllim
nəhəng rejissor və yaxşı idarəçi idi.
– Amma siz
Sumqayıtdan “Azdrama”ya deyil, Bakı Bələdiyyə
Teatrına gəldiniz...
– Bəli,
bu yol-kol məşəqqətindən bezib Sumqayıt
teatrından ayrılmağa məcbur oldum. Çatdıra
bilmirdim heç nəyi. İşdən
evə gecə saat 11-12-də zorla gəlib
çatırdım. Amaliya xanımın
yaratdığı Bakı Bələdiyyə Teatrı mənə
yeni yurd oldu. Qısa zamanda bu teatrda da
müxtəlif xarakterli rollar oynadım. Yadımdadır, o vədələrdə
tədbirlərin birində Azər Paşa müəllimlə
görüşdüm. Dedi “Gəl, Turabova deyim, səni
“Azdrama”ya götürsün”. Çox sevindim.
Amma bu sevda da baş tutmadı. Baxmayaraq ki, onunla 2-3 filmdə oynamışdım, məni
tanıyırdı, lakin götürmədi. Əvəzində
öz tələbələrinə ştat verdi.
Müəllim idi axı, həm də. Anlayıram onu. Düzü,
heç mən də qapı-baca döymədim. Bakı Bələdiyyə Teatrındakı işimdən
bərk yapışdım. 10-dan artıq
tamaşada əsas rolları oynadım. Cəbhə
bölgələrində tamaşalar göstərdik, səngər-səngər
gəzdik. Amaliya xanıma minnətdaram.
“Əməkdar artist” fəxri adını da onun
teatrında olarkən aldım, teatrın 10 illiyi münasibətilə
mən də təltif olundum. Sonra “Azdrama”ya iş
üçün müraciət etdim. Rəhmətlik
Əliabbas Qədirov onda teatrın direktoru idi. Məni
yaxşı qarşıladı, amma ştata
götürülməyim iki il
sürdü. Çünki o biri teatrdan məni
buraxmaq istəmədilər. Nəysə,
keçənə güzəşt deyiblər. İki il ərzində dörd tamaşada əsas
rolları oynadım. Sonra işə
götürüldüm.
– Yəqin
böyük kollektivdə özünə yer eləmək
müşkül idi...
– Bəli,
bu teatrda özünə yer eləmək çox çətindir.
Ora elə bir yerdir ki, o, hər aktyoru qəbul
edib, barındıra bilmir. Bunun ştat
vahidi olaraq anlamayın. Baxın, elə
aktyor var ki, 50 ildir teatrda, aktyor ştatındadır. Amma səhnə, tamaşaçı onu qəbul eləmir.
Mənim nədənsə bu barədə bəxtim
gətirdi və 7-8 ilin içində 40-dan çox rol
oynadım. Düzdü, pandemiya məni
aktyor olaraq çox geri saldı. Əvvəlcə
ürək əməliyyatı olundum, sonra uzun müddət
teatrdan ayrı düşdüm. İki dəfə
ağır xəstələndim və ən dəhşətlisini
yaşadım – yaddaşımı itirdim. Dəftər-dəftər
söz əzbərləyən adam olasan,
2-3 cümlə yadında qalmaya. Hər şey bir yana, aktyor üçün rollarını unutmaq
faciədir və o da gəldi başıma. Şükür,
artıq yavaş-yavaş özümə gəlirəm.
–
Yaddaşı itirməyin yaxşı tərəfləri də
var yəqin. İnsan bəzən nələrisə
unutmaq istəyir.
– Amma bəla
burasındadır ki, unutmaq istədiyim hər şeyi elə
bil beynimi oyaraq yazıblar.
– Siz daha
çox nələri unutmaq istərdiniz?
– Belə
fikirləşəndə çox ağır həyat
yaşamışam. Gözümü
açandan zillətdə olmuşam. Buna məhrumiyyətlərdən
daha çox mənəvi yükü, mümkünsüz
halları qatsam, adamın bağrı çatlayar. İstər maddi, istərsə də mənəvi əzablarımı
kiməsə göstərməmək üçün öz
üzərimdə, öz başıma açdığım
oyunlar ən amansızıdır. Təsəvvür
edirsiniz də halımı?! İndi oturub o illərə
baxanda az qalır başıma hava gəlsin.
Şükür ki, balalarımı
böyüdüb ərsəyə gətirdim. Hər ikisinin ailəsi, təhsili, öz çevrəsində
hörməti var. Valideyn kimi rahatam artıq.
– Sizin qəribə
bir həyat hekayəniz var və mən bundan yola
çıxaraq bir sual vermək istəyirəm: sevgi, yoxsa fədakarlıq?
Hansı daha vacibdir?
– Hər
ikisi və bu həyatda mən bunun hər ikisini eləmişəm.
Məncə, yaxşı dost, həyat yoldaşı, ata
olmuşam. İndi ailəmdən danışmaq
istəmirəm. Kədərlidir, istəmirəm
oxucularınız bu yaşlı aktyorun
darıxdırıcı söhbətlərindən bezsin
(gülür, daha doğrusu, gülməyə
çalışır, mən isə sözü dəyişirəm.
Amma nədənsə o, yenə istəmədən
də olsa, dünənə dönür və söhbət bu
nota köklənir – H.N).
–
Hansı istəklər həmişə əlçatmaz olur?
–
Cavanlıqda istəklərim çox böyük idi: işləmək
və çoxlu pul qazanmaq. Ailə-uşağımın
tam təmin olunmasını istəyirdim. İndi
isə sadəcə yaşamaq.
– İndi təksiz, yoxsa tənha?
– Hər
ikisi.
–
Hansı daha ağırdır: fiziki, yoxsa ruhi təklik?
– Hər
ikisi cəhənnəm əzabıdır. Adam qorxur ki, birdən
yıxılıb ölər, heç kim
xəbər tutmaz. Hərçənd öləndən
sonra nə mənası var bunun? Onu da
bilmirəm. Amma qorxduğum başıma gəldi,
tək qaldım. Düzdü,
uşaqlarım tez-tez zəng edirlər, oğlum qonaq gəlir.
Amma nəticədə yenə təkəm.
– Aktyor
daha çox nəyə ehtiyac duyur?
– Diqqətə,
hörmətə. Çünki ehtiyac
içində yaşasalar da, yenə də səhnəni, sənəti
divanə kimi sevirlər. Bizdə dövlət
sənət adamına hər zaman lazımi qayğını
göstərir və şəxsi nümunəmdə buna
şahidəm. Amma mən ümumi planda, cəmiyyətdə,
kütləvi şəkildə diqqətdən
danışıram.
– Yəqin
sosial şəbəkələr, mediada təqdimatları nəzərdə
tutursunuz. Məsələn, “Akademik teatrın aktyorları
pafosdan əl çəkmirlər” kimi iradlar tuturlar...
– Bax,
bütün məsələ də budur. Bu
teatrın öz oyun üslubu, ənənəsi var. Qəbul
etməyən getsin öz teatrını yaratsın. Bunu deyənlər anlamırlar ki, aktyor yüzlərlə
tamaşaçının oturduğu zalda səsini, oyun
texnikasını hamıya eyni cür ötürməlidir.
Pafos yoxdur, sadəcə, bir balaca hündürdən
danışırıq. Buna da məcburuq.
Ay bala, kim kimi məcbur edir ki, gəl məhz
bu aktyora, tamaşaya bax. Seçim azaddır, istəməyən
getsin sükutla, pıçıltılı
danışılan 10-15 tamaşaçılıq
tamaşalara, teatrlara.
– Siz
özünüz sonuncu dəfə hansı başqa teatrda
tamaşaya baxmısınız?
–
Ara-sıra gedirəm. Gənc
Tamaşaçılar Teatrında olmuşam. Cənnət
Səlimovanın, Nicat Kazımovun da tamaşalarına
baxmışam. Bizim yanımızda olanda Yuğ
teatrının tamaşalarına baxırdım. Bələdiyyə teatrının da. İndi deyəcəksiniz ki, saydıqlarınız köhnələrdir.
Amma müqayisə üçün köhnə-təzə
fərqi yoxdur.
– İnsan həyatda ən çox nəyə öyrəşir?
– Ən dəhşətlisi biganəlikdi, ona da öyrəşir. Oturub öz-özümə deyirəm, ay Kazım, 70-dəsən artıq. Vallah, heç bilmədim nə vaxt gəldi. Ömrüm qaçaqaçla, çox işləməklə, az qazanmaqla, qayğılarla döyüşməkdə keçdi. Nə yaşamağa, nə də yaşlanmağa vaxtım olmadı. Ancaq özün üçün yaşayanda yəqin dərd də çəkməzsən. Amma bu mənim həyatımdır və onu belə yaşamışam.
– 70-dən sonradan nə istəyirsiniz?
– Cansağlığı. Şükür, fəxri adım, təqaüdüm, ölkə başçısı tərəfindən hədiyyə edilən mənzilim də var. Maddi cəhətdən özümü tam dolandırıram. Bundan sonra cansağlığı lazımdı ki, istədiyim rolları ifa edim.
Söhbətləşdi: Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2023.- 5 may.-
S.7.