Ortaq türk mədəniyyətinin
carçısı
Bəkir Çobanzadə-130
Görkəmli dilçi alim, türkoloq, şərqşünas, ədəbiyyatşünas, şair, poliqlot, professor Bəkir Çobanzadə çoxcəhətli elmi-ictimai fəaliyyəti ilə türk xalqları tarixində dərin izlər qoymuş ziyalıdır. O, zaman etibarilə qırx dörd il ömür sürsə də, Türk dünyasının etnik-mədəni dəyərlərini, dil və ədəbiyyatına həsr olunan dəyərli əsərləri ilə bu gün 130-cu baharını yaşayır.
Bu fədakar alim haqqında günümüzədək kifayət qədər kitablar, publisistik, analitik məqalələr nəşr olunub. Adil Babayevin “Bəkir Çobanzadə” monoqrafiyası (1998), Abdulla Battal Taymasın “Krımlı filoloq-şair Bəkir Çobanzadəni tanıtma təcrübəsi” (1954), Nazif Qəhrəmanlının “Qarasubazardan olan professor” (1994), İsmayıl Otarın “Krımlı türk şair və bilgini Bəkir Sıdkı Çobanzadə” (1999), Kənan Acarın “Krımlı Bəkir Sıtkı Çobanzadə” (2001), Nuridə Novruzovanın “Bəkir Çobanzadə: həyatı, elmi və pedaqoji fəaliyyəti” (2006), Cəlal Qasımovun “Bəkir Çobanzadə” (2018) kitabları o cümlədən, dilçi, ədəbiyyatşünas alimlər Tofiq Hacıyev, Fyodor Dmitri Aşnin, Ayder Memetov, Vilayət Quliyev, Məmməd Adilov, Təyyar Salamoğlu, Ramiz Əskər, Azər Turan və başqalarının elmi araşdırmaları Çobanzadə şəxsiyyəti, əqidəsi, dünyabaxışı haqqında dolğun təsəvvür yaradır, məruz qaldığı siyasi təzyiq və haqsızlıqların mahiyyəti anlaşıldıqca nadir istedad və milli təfəkkür sahiblərinin kütləvi məhvini həyata keçirən Stalin rejiminin qara, qanlı əməllərinin miqyası bilinir.
Mənşəcə Krım tatarı olan Bəkir Çobanzadə 1893-cü ilin mayında Krım quberniyasının Qarasubazar bölgəsi yaxınlığındakı Arqun kəndində “tavanı torpaq olan köhnə bir evdə” anadan olub. Atası Vahab kişi çobanlıq edər, anası Zübeydə xanım isə özgələrinin qapısında pal-paltar yuyardı. Kasıblıq içərisində keçinən bu ailədə 8 uşaq dünyaya gəlmişdi. Vahab kişinin bütün övladları azyaşlı ikən hərəsi bir vaxtda dünyadan köçürlər. Burada həmin illərin aclıq, xəstəlik faktorları da yəqin ki, az rol oynamamışdı. Ailənin yalnız Bəkir Sidqi adını verdiyi oğlan övladı həyatda qalır. Bəkirdən 11 il sonra qız övladı Züleyxa dünyaya gəlir. Məşəqqət, məhrumiyyət dolu illər yaşasa da, 81 il ömür sürmüş Züleyxa xanımın vaxtında yiyələndiyi təhsili, müəllimlik təcrübəsi imkan verir ki, xatirələrini də qələmə alsın və onlar həmin dövrün hadisələrini bu gün dərk etməyə işıq salsın. O yazırdı: “Mənim adımı bəxtsiz ağam professor B.Çobanzadə qoyub. Mollanın qarşısına çıxıb deyib: “Bacımın adını Züleyxa Şərifə qoyun. Əgər qoymasanız, nə ona baxaram, nə də kömək edərəm. Beşiyi yıxar qaçaram!”. Molla və atam, anam da adımı Züleyxa qoydular”.
Ailə maddi sıxıntılar, kasıblıq içərisində yaşasa da, kiçik Bəkir dərs oxumaq üçün kənd mollası Qütbəddinin yanına gedər, ondan yazıb-oxumağı, Şərqin böyük mütəfəkkirlərinin, şairlərinin əsərlərini mütaliə etməyi öyrənərmiş. Əvəzində isə muzdur kimi onun bütün işlərini görərmiş. Züleyxa xanım xatirələrində anası Zübeydə xanımdan bəhs edərkən “anam bizim elmli oğlanımızı can-dildən sevər, “elm qazanı otsuz, ocaqsız qaynayar”, – deyə yazır.
Bəkir Sidqi ilk təhsilini 1906-cı ildə Qarasubazardakı yeni üslublu gimnaziya nəzdində fəaliyyət göstərən “Rüşdiyyə” məktəbində alır. Həmin liseydə oxuyarkən imtahan zamanı növbə Bəkirə çatanda müəllimləri Həsən Səbri Ayvazov və İsmayıl bəy Qaspıralı onu lövhəyə çağırırlar. Lakin Bəkir əynindəki paltarlar nimdaş, köhnə olduğuna görə önə çıxmaqdan utanır. O zaman müəllimləri ona yanaşırlar. Bəkir də sanki bunu gözləyirmiş kimi dil-dil ötməyə başlayır: “Müəllim, nə istəyirsiz soruşun. Sədidən, Hafizdən, Füzulidən sual verin, hamısını əzbər deyəcəyəm. Qurani-Kərimdən soruşun...”.
Onun verdiyi cavablara heyran qalan Həsən Səbri Ayvazov İsmayıl bəy Qaspıralıya deyir: “İsmayıl bəy, sən Allah bir baxın, burada bir dərya var!”.
İmtahanda onun adını, soyadını soruşurlar. Bəkir Sidqi soyadı olmadığı üçün cavab verə bilmir. Yoldaşları onun kəndin çobanının oğlu olduğunu deyirlər. Müəllimləri də bu istedadlı gəncin adını “Bəkir Çobanzadə” kimi yazırlar...
1909-cu ildə “Rüşdiyyə”ni “əla” qiymətlərlə bitirən Bəkiri Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti İstanbulun “Sultaniyyə” məktəbində oxumağa göndərir. Bəkir Çobanzadənin təhsil illərinə nəzər saldıqda klassik dövrün görkəmli dilçi və ədəbiyyatşünas alimi Xətib Təbrizinin elmlərə yiyələnmək eşqi ilə müxtəlif ərəb şəhərlərinə üz tutması hadisəsi yada düşür. Bəkir Çobanzadə də “Sultaniyyə”də beş il oxuduqdan sonra təhsilini davam etdirmək üçün Odessaya gedir.
Odessada oxuduğu illərdə
slavyan dillərinə də yiyələnir. İstanbul
Universitetinin ədəbiyyat dərslərində azad dinləyici
kimi iştirak edən Bəkir Çobanzadə burada macar əsilli
türkoloq, etnoqraf Gyula Mesaroşla tanış olur və
müəlliminin məsləhəti ilə 1916-cı ildə
təhsil üçün Macarıstana yollanır.
Razmani Peter Tudomani Universitetinin Şərq dilləri fakültəsində
təhsil aldığı illərdə macar dili, tarixi və ədəbiyyatını
xüsusi bir əzmlə öyrənməyə
başlayır. Daha sonra
fars, alman, ingilis, çex, polyak,
gürcü dillərini də öyrənir. 1919-cu
ildə bu təhsil ocağını qızıl medalla bitirən
gənc Bəkir qıpçaqların “Kodex Kumanikus” əlyazma
ədəbi abidələri ilə bağlı dissertasiya
yazır. Türk filologiyası, ərəb
ədəbiyyatı, macar ədəbiyyatı tarixi üzrə
fəlsəfə doktoru diplomuna layiq görülür.
“Kodex Kumanikus” nə deməkdir? Qədim
qıpçaqlar Avropa və xristian dünyasında “kuman”,
“koman” adı ilə tanınır və öyrənilirdi.
Qədim kuman-qıpçaqların bir hissəsi
islamı qəbul etsə də, bir qismi xristian idi. Müsəlman qıpçaqların dili, tarixi
müəyyən qədər öyrənildiyi halda, xristian
qıpçaqlar Şərq miqyasında, Türk
dünyasında çox da araşdırılmayıb. Bəkir Çobanzadə Budapeştdə
yaşadığı və elmi fəaliyyətlə məşğul
olduğu 1914-1919-cu illərdə məhz xristian
qıpçaq-kumanların dilində olan bu nadir yazılı
mənbə – “Kodex Kumanikus” mövzusunda dissertasiyanı
müdafiə etmişdi. Lakin alimin əsəri
hələ də elmə məlum deyil. Belə
zənn edilir ki, Bəkir Çobanzadənin şəxsi əşyaları,
hələ çap olunmamış tədqiqat işləri, əlyazmaları
kimi dissertasiya işi də məqsədli şəkildə məhv
edilib və ya oğurlanıb. Belə bir fakt da məlumdur
ki, xristian qıpçaqların mənşəyi,
coğrafiyası az öyrənildiyinə
görə ermənilər bu tarixi də öz adlarına
çıxır, “erməni qıpçaqlar” adı ilə
yalançı tarix uyduraraq bu haqda kitablar yazmağa
başlayırlar.
Bəkir Çobanzadənin fəlsəfə doktoru
diplomu Krım tatarlarının Ankarada yerləşən
“Emel” fondunda qorunur.
Beləcə,
Budapeşt şəhərini 1920-ci ildə, yəni 27-28
yaşlarında artıq yetkin bir alim kimi tərk edən
Çobanzadə vətəni Krıma qayıdaraq burada həm
müəllimlik edir, həm də Tatarıstan Xalq Maarif
Komissarlığında Tatar dili şöbəsinin müdiri
təyin olunur. 1921-ci ildə Krım Universitetinə
dəvət edilir və Şərq fakültəsinin professoru
kimi Krım-tatar dili və ədəbiyyatından mühazirələr
oxuyur.
Bütün Qafqazda olduğu kimi, 1920-ci illər
Krımda da bolşevizmlə milli istiqlal qüvvələrinin
üz-üzə durduğu çətin zamanlar idi. Qaynaqlar
yazır ki, Çobanzadə vətənə döndükdən
sonra fəaliyyətinin böyük qismini siyasətə həsr
edib. Həmin ərəfədə Müstəqil
Krım Respublikasının yaradılması ideyası
uğrunda Milli Firqə yaranmışdı və bu hərəkatın
öncülü də məhz professor Çobanzadə idi.
O, 1924-cü ildə, 31 yaşında Krım Universitetinin
rektoru təyin edilir. Elmi tədqiqat işlərini davam etdirən
alimin həmin il “Türk-tatar
lisaniyyatına mədxəl” adlı türk dillərinin
qrammatikasına həsr olunmuş kitabı ərsəyə gəlir.
Məhz bu kitab alimin türk dillərinin eyni
kökdən, eyni ailədən olduğu konsepsiyasının əsaslı
ifadəsi idi. Lakin elə məhz bu əsər 1920-ci illərin
sonlarından ona və yaradıcılığına
qarşı ləkələmə kampaniyasının
başlanmasına, mətbuatda alimi qatı pantürkist
adlandıran tənqidi məqalələrin yaranmasına rəvac
verdi. Bunlar daha sonra
olacaqdı.
Hələ
1924-cü il idi və Çobanzadə
Bakıya dəvət olunmuşdu. Burada
keçiriləcək böyük bir mədəni hadisə –
I Bakı Türkoloji Qurultayına hazırlıq işlərində
bilik və təcrübəsi ilə yardım edəcəkdi.
Akademik Tofiq Hacıyev bu barədə yazırdı: “Bəkir
Çobanzadənin savadının çəkisi, intellekt əhatəsinin
genişliyi, həm dil, həm ədəbiyyat məsələlərinə
yiyələnmiş olması, həm oğuz, həm
qıpçaq dillərinin qrammatikasına bələdliyi, ərəb,
fars, rus dilləri ilə bərabər bir neçə Avropa
dillərini bilməsi və b. keyfiyyətləri onu
Türkoloji Qurultayın işinin əsas hərəkətverici
qüvvəsinə çevirmişdi. Tədqiqatlar
onu da yazır ki, həmin ərəfədə gənc
Çobanzadəni Macarıstana, Leninqrad Universitetinə də
işləməyə dəvət etmişdilər. Lakin o, Bakını seçir. Axı burada həlledici
məsələ - türk xalqlarını
aydınlığa, maarifə çatdıracaq yeni əlifba,
yeni təhsil, dil, türkologiya məsələləri həll
olunacaqdı...”.
Belə vətənpərvər ziyalı əqidəsinin
çağırışını necə dinləməyə
bilərdi? Bəli, o, 1924-cü ildən Bakıda
yaşamağa, dərs deməyə, elmi strukturda yüksək
vəzifələri icra etməyə başlayır. Lakin elə 20-ci illərin sonlarından da ona
qarşı şərləmə mexanizmi işə
düşür. Onu burjua millətçisi
adlandıran qaragüruhun sayı, səsi gündən-günə
artmağa başlayır. İş o yerə gəlib
çatmışdı ki, Bəkir Çobanzadə bu ittiham
və böhtanlara cavab olsun deyə marksist ideologiyasına
uyğun bir neçə əsər yazmalı olur... Bu qələmin
ona yaşatdığı işgəncəni 1930-cu illərdə
bacısı Züleyxaya göndərdiyi məktubda belə
ifadə edir: “Mənə belə bir məqalə yazmaq qolay
oldumu zənn etdin? Ürəyim qanayaraq
yazdım. Lakin məqalədə, az
da olsa, elmi və ictimai fəaliyyətimdən neçin vaz
keçdiyimi anlatmaqla birlikdə, onların irəlidə yenə
də dünya üzünə çıxacaqlarına və
mənim adımı kirləməyə deyil də, əbədiləşdirməyə
xidmət edəcəklərinə əmin olduğumu ifadə
etdim. Sən bunu anlamalısan, bunun üçün məni
suçlamağa haqqın var, amma başqa çarəm
qalmadı...”.
Bəkir Çobanzadə belə bir “amannaməni”, yəni
üzrxahlıq məktubunu 1937-ci ildə NKVD həbsxanasında
saxlanılarkən, aylarla çəkmiş sorğu-suallardan,
olmazın işgəncə və təhqirlərdən, fiziki
və mənəvi xəsarətlərdən artıq taqətini
itirmiş halda da yazmışdı. Budəfəki məktubu
sovet Azərbaycanında xalq daxili işlər komissarı
olmuş Y.D.Sumbatova ünvanlanmışdı. Həmin məktubda
deyilirdi: “Mən bu ixtisas üzrə Sovet Şərqində
ilk professoram ki, mənə bu adı sovet hakimiyyəti
vermişdir. Mən bu respublikaların ana dilində
ilk mühazirələr oxuyuram. Öz
ixtisasım üzrə universitetdə ilk kurslar
yaratmışam. Mən, demək olar ki,
tamamilə boş bir yerdə yüzlərlə dilçi və
ədəbiyyatşünas kadr yetişdirmişəm. Bunlar içərisində onlarla yüksəkixtisaslı
elmi işçilər, assistentlər vardır ki, onlar ölkəmizdən
xaricdə də məşhurdur”.
Lakin alimin yüksək xidmətlərinin ifadə edildiyi bu ərizəyə Azərbaycan ziyalılığının, türkçülüyün qəsdinə durmuş Stalin rejimi, onun erməni-daşnak üzvləri diqqət edərdilərmi? 1937-ci il oktyabrın 12-də SSRİ Ali Məhkəməsi Hərbi Kollegiyası Bəkir Çobanzadəni ən ağır cəzaya – güllələnməyə məhkum edir. İyirmi dəqiqə sürən məhkəmədən sonra gecəyarısı Bəkir Çobanzadə, Əhməd Cavad, Hənəfi Zeynallı, Vəli Xuluflu, Əziz Qubaydulin, Məmməd Kazım Ələkbərli, Xalid Səid Xocayev, Böyükağa Talıblı bir yerdə güllələnmişdilər. Güllələnməzdən qabaq onları, xüsusən Çobanzadəni xalq daxili işlər komissarı Sumbatovun iştirakı ilə vəhşicəsinə döymüşdülər...
Bəkir Çobanzadə ömrünün gənclik illərindən dilçilik, ədəbiyyatşünaslıq, folklor sahəsində görkəmli bir alim kimi ad-san qazanaraq professor elmi adı almışdı. Onun parlaq şəxsiyyətinə, milli ruhun dirçəlişi yolundakı mücadiləsinə bələd olduqca anlayırsan ki, tale müəyyən seçilmiş insanları yer üzünə yalnız yüksək ideal uğrunda missiyanı yerinə yetirmək üçün bəxş edib. Elə bir ali missiya ki, həmin seçilmişlər əməlləri ilə yalnız müasirini deyil, yüzillər sonra gələcək nəsilləri də milli özünüdərkə, tərəqqiyə, oyanışa səsləyə bilsin.
Nəzmiyyə Yigitoğlu
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Mədəniyyət.-
2023.- 19 may.- S.6.