Kukla kimi
qocalıq...
Kim istəməz ki? Bu, bir növ, əbədiyaşarlıq
arzusu kimi də anlaşıla bilər. Eh, həyat bütün ağrı və əzabları ilə bizi nə
qədər yorub, arada özündən nə qədər küsdürsə də, bizim ona əbədi
sevdamız tükənmir.
“Yaşamaq çətin və gözəl sənətdir” deyib hansısa müdrik. Bunu səhnə, sənət adamları bir başqa tərzdə ifadəyə
can atırlar həmişə.
Sağlam, gənc və səhnədə qalmaq kimi. Amma həyat öz hökmünü verir və o, bizi istədiyi kimi idarə edir. Sonda qalib və
ya məğlub tərəflər bəlli
olmasa da...
Onu bundan illər əvvəl səhnədə,
daha doğrusu, şırma arxasında, canlandırdığı personajların
“cism”i və
“ruhu”nda görmüşdüm.
Qaməti, şaqraq səsi, açıq-qonur
gözləri ilə bir başqa həyatsevərliyi vardı.
Bütün ömrünü
teatra həsr etmək, özü də o teatrın binəsi qoyulandan onun səhnəsində hər gün bir qəhrəmana, bir personaja, bir rekvizitə çevrilmək sizə asan gəlməsin.
Gəncədə olarkən, daha doğrusu, Gəncə Dövlət Kukla Teatrına çatar-çatmaz
“Xudayət müəllim
gözə dəymir.
Yəqin yenə, Allah
bilir, hansı kuklasını bağrına
basıb əzizləyir,
onu yeni tamaşaçıları
ilə görüşə
hazırlayır” deyib
gülümsündüm.
Üzündən təbəssümünü heç vaxt əskik etməyən teatrın direktoru Fərmail Paşayevin gözləri yaz buludu kimi dolub-boşaldı
və boğazında
düyünlənən qəhərilə
“Xudayət müəllim
xəstədir, artıq
səhnəyə çıxmır”
deyib köks ötürdü. Bir neçə
saniyə ikimiz də susduq. Təqaüd yaşı
65-ə çatanda teatrdan
getmək əndişəsi
ilə yaşayıb zamanla mücadilə aparan sənət fədaisinin ömrün
63-cü payızında səhnə
ilə belə çarəsiz və ixtiyarsız vidalaşması
ürəyimi göynətdi.
Bu yerdə onsuz yetimləşən kuklaları,
hər birinə bir fərd kimi
yanaşdığı cansız
qəhrəmanları gözlərim
önündə dayandı.
Sonra onlara acığım
tutdu. Niyə? Axı, onları hərəkətə gətirən,
can, ruh, dil-ağız,
ömür, nəfəs
verən adamlar qocalıb, xəstələnib
... səhnədən getsələr
də, kuklalar teatr binalarının rekvizit sexlərindəki asılqanlarında özlərinin
“kukla kimi qocalmaq” səfalarını
sürürlər...
Xudayət Məmməd oğlu
Əsgərov 1960-cı il fevralın
14-də Gəncə şəhərində
anadan olub. Musiqi məktəbinin tar sinfini və Gəncə İnşaat Texnikumunu bitirib. Təhsil aldığı
illərdə şəhərdəki
“İnşaatçılar” Mədəniyyət sarayının
“Gənclik” xalq teatrında həvəskar
aktyor kimi fəaliyyət göstərib.
1981-1986-cı illərdə Gəncə Dövlət
Dram Teatrında səhnə
maşinisti kimi çalışıb. 1986-cı ildən – yəni Gəncə Dövlət Kukla Teatrı yaranandan orada aktyor kimi çalışıb.
Bu teatrın səhnəsində
onlarla tamaşada müxtəlif səpkili rollar oynayıb, bir neçə səhnə işinə quruluş verib. “Meşə çaqqalsız
olmaz”, “Pinokkionun sərgüzəştləri”, “Tənbəl Əhməd”,
“Xoruzun hikkəsi”, “Dəli Domrul”, “Şeytanın dostu” kimi tamaşalar onun quruluşçu rejissor kimi istedad
və bacarığının
təzahürləridir. Bir sıra beynəlxalq kukla teatrları festivallarında ölkəmizi
layiqincə təmsil edib. 2006-cı ildə Prezident mükafatına,
2013-cü ildə isə
“Əməkdar artist” fəxri
adına layiq görülüb.
...Bakıdan həmkarların
gəldiyini eşidən
kimi evdəkilərə
göz açmağa
imkan verməyib ki, bəs məni də aparın, dostlarım uzaq yoldan gəliblər, onların görüşünə
getməsəm, eyib olar.
Fərmail müəllim cansıxıcı
sükutu pozub bir az aralıda
dayanan maşına sarı yüyürdü.
Sonra teatrın həyətində
toplaşan gənclərə
“Uşaqlar, görün
kim gəlib” deyib qəhrəmanımı
göstərdi. Aylardır
görmədiyi həmkarlarını,
həsrət qaldığı
doğma teatrını
yaddaşına əbədi
həkk edirmiş kimi gözlərini daha iri açan
qocaman kuklaçı,
Əməkdar artist Xudayət
Əsgərov gülümsünərək
titrək əllərini
dodaqlarına aparıb,
hər kəsə təşəkkürünü öpüşləri ilə
ifadəyə çalışdı.
Sevinə-sevinə “Ora, zala aparın”
deyib az qala quş tək
uçacaqmış kimi
əllərini yana açdı.
Azərbaycan Dövlət Kukla
Teatrının gəncəlilərə
sənət sovqatı
olan “Melisa” tamaşasını,
həmkarlarının ifalarını,
canlı plan və kukla oyunlarını ilk dəfə görürmüş
kimi həyəcanla izlədi. Bir saatdan çox çəkən
tamaşa müddətində
diqqəti bir an belə səhnədən
yayınmadı. Vallah,
lap məəttəl qaldım.
İnsanın kuklaya, teatra, səhnəyə bu boyda məhəbbətindəki
hikmət, məntiq, məram, nə qədər çalışsam
da, mənə tam mənasında
məlum olmadı.
O, tamaşaya, mənsə ona baxırdım. Personajlar, səhnələr,
işıq və musiqilər dəyişdikcə
əllərini ona uyğun hərəkət
etdirir, sanki özü səhnədəymiş
kimi ritmi və tərzi əl və ağız hərəkətləri
ilə ifadə edirdi. Bəzən gözlərini qıyıb
diqqətlə hansısa
detalı nəzərdən
keçirdikdən sonra
məmnun təbəssümlə
baş barmağını
qaldırıb səhnədəkilərə
“əla” işarəsini
verirdi.
Tamaşa
bitdi, uşaqların alqış və qəhqəhələrindən, şıltaq çığır-bağırlarından
sonra salonda yalnız hər iki teatrın heyəti qaldı. Fürsətdən istifadə
edib ona yanaşdım. Bir-iki dəqiqəlik fikir mübadiləsi elədik.
Özünəməxsus təhlil
verdi, tamaşa haqqında fikirlərini dedi. Onu prosesə
qaytarmaq cəhdim kimi “Bəs siz necə edərdiniz”
sualını verdim.
Bir himə bəndimiş
kimi tələm-tələsik
nəyi necə “edərdim”lərini dedi. Elə həvəs və həyəcanla danışırdı
ki, sözünü kəsmək
mümkün deyildi. Necə oldusa, peşə dövrümün
ən uğursuz və amansız sualı çıxdı
ağzımdan. Ondan səhnə üçün
nə qədər darıxdığını xəbər
aldım.
Kaş,
kaş heç bu fikrə düşməzdim.
Hönkürtü qarışıq
fəryad ayaqlarımı
yerdən kəsdi. Başını bulaya-bulaya
“Darıxmaq nədir, ürəyim partlayır. Dəli oluram. Çarəm olsa, o səhnədə son nəfəsimi
verərəm” deyib taqətdən düşən
əllərini yuxarı
qaldırdı. Və “Qərqi-dəryayi-qəm
oldum, ey Xudaya, dadə yet, Qüssədən gültək
saraldım, ey Xuda, fəryadə yet...” (
Mir Möhsün Nəvvabın
qəzəliymiş, sonradan
öyrəndim) deyib inildədi.
Kor-peşman kömək üçün
ətrafıma boylandım.
Dilim-dodağım quruduğundan
ona təsəlli də verə bilmədim. Səsinə illərdir bir səhnəni bölüşdüyü
həmkarları gəldi,
onu dövrəyə alıb ən arzuladığı mənzərəni
yaratdılar: səhnədəymiş
kimi gurultulu, sürəkli alqışladılar.
Tez günahımı yumaq
üçün tamaşaçılardan
birinin mənə verdiyi bir dəstə
payız çiçəyini
ona uzadıb “Aktyorun qucağı çiçəklə dolmalıdır”
dedim. Zoraki gülümsədim. Təzim
edirmiş kimi əllərini sinəsinə
apardı...
Belə
qərara gəldik ki,
o, tez bir zamanda sağalaraq səhnəyə çıxıb,
ən sevdiyi tamaşalarından birini oynayacaq. Mən də mütləq gedib izləyəcəm. Üstəlik, bir yazı da yazacam. Görək, hələ kim sözünün üstündə duracaq?...
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2023.- 11 oktyabr.- S.7.