Sabaha ümidi
olmayanların gündəliyi
yanmasa da olar...
Bütün zamanlarda olduğu
kimi, bu gün də cəmiyyətin rasional düşünənlərinə qarşı çıxanlar
var. Dezinformasiya yaymağı
az qala vərdiş
halına gətirənlər,
“heç nədən
hay-küy” qoparanlara inananlar da... Maraqlıdır,
necə olur yalana, cəfəngiyyata belə rahatlıqla inanırıq? Qısası,
duyğularını çoxdan
köhnə palto kimi asılqanda unudanlar üçün nə isə demək çətindir.
Amma klassik və müasir ədəbi-bədii
cəhdlər, xüsusən
də yaşamaq uğrunda özü ayrıca mübarizə aparan teatr, inadından
dönmür ki, dönmür...
Bu cəhdlərdən birini də bu günlərdə
Akademik Milli Dram Teatrında
izlədim. Oktyabrın 3-də bu səhnədə Bakı Bələdiyyə Teatrının
Xalq yazıçısı
İlyas Əfəndiyevin “Məhv
olmuş gündəliklər”
pyesi əsasında hazırladığı eyniadlı
tamaşanın premyerası
gerçəkləşdi.
Nümayişdən öncə teatrşünas, professor İlham Rəhimli çıxış
edərək İlyas Əfəndiyev
irsindən, onun görkəmli teatr rejissoru, bu il anadan olmasının 100 illiyini qeyd etdiyimiz
Xalq artisti Tofiq Kazımovla uğurlu yaradıcılıq
əməkdaşlığından söz açdı.
Ardınca tamaşaçı auditoriyasına
yaxşı tanış
olan “Məhv olmuş gündəliklər”
səhnədə “vərəqlənməyə”
başlandı.
Teatrın bu tamaşaya müraciəti əbəs
deyil. Məlum olduğu kimi, Prezident İlham Əliyevin
3 mart 2023-cü ildə imzaladığı
sərəncama əsasən,
bu il Mədəniyyət
Nazirliyi tanınmış
pedaqoq, görkəmli
teatr rejissoru, Xalq artisti Tofiq
Kazımovun 100 illik yubileyi ilə bağlı tədbirlər
planı həyata keçirir. Bakı Bələdiyyə Teatrı
da “Məhv olmuş gündəliklər”ə
buna görə müraciət
edib. Ədibin 1969-cu ildə qələmə aldığı pyes Azərbaycan teatrlarının
səhnəsində bir
çox rejissorlar tərəfindən tamaşaya
qoyulub və müəllifinə şöhrət
gətirib. Pyesi səhnələşdirən rejissorlardan
biri də Tofiq Kazımov olub və səhnə
işi böyük maraqla qarşılanıb.
Premyerası keçirilən indiki
tamaşaya isə Xalq artisti Mərahim
Fərzəlibəyov quruluş
verib. Səhnə əsərinin quruluşçu
rəssamı İlham Əsgərov,
musiqi tərtibatçısı
Nazim Əbidov, işıqçı
rəssamı Tərlan
Ələsgərlidir.
Birhissəli lirik-psixoloji dramda
rolları Zülfiyyə
Məmmədova (Fəridə),
İlqar Musayev (Ədalət), Nigar Babayeva (Anjel), Məmmədağa Əlilicanzadə
(Savalan), Toğrul Rza (Qənimət) və Əməkdar artist Gülsabah Quliyeva (Gövhər) ifa edirlər.
Gələk bütün münasibətlərini
əlindəki bir əlcə “ağıllı”
telefonlarla tənzimləyib
cild-cild gündəlikləri
bir-iki cümləlik statuslara sığdıran
Z nəslinə yad olan
mövzunun səhnə
həllinə. Ondan başlayım ki, məhz bu və buna oxşar səhnə əsərləri daim özünün orijinallığını
diktə edir və ona hər
hansı müdaxilə
yamaq kimi görünür.
Aktuallığını bu gün də qoruyub saxlayan əsərin budəfəki
səhnə həllini
“müasirləşdirmək” üçün mobil telefonla başlayıb, elə onunla bitirən ultramüasirlik cəhdi çox da uğurlu deyildi. Səhnə tərtibatından
aktyorların geyim və saç üslubu, danışıq
və ifa maneralarına qədər
hər məqamın klassik olduğu tamaşada smartfonların nə işə yaradığını demək
çətin olsa da, arabir DJ rolunu oynaması tək təsəllimiz oldu. Üstəlik, hər detalda klassikanın ağırlığını göstərməyə çalışan
rejissor köhnə tələbə yoldaşlarını
niyə bu vəziyyətə salmışdı?
Aktyorların oyun üslubundan
görüldüyü qədər,
rejissor maraqlı bir bölgü də eləmişdi. Məsələn, bir cütlüklə rejissor materialı baxımından
çox işləmiş,
digərini isə tamaşaçının ümidinə
buraxmışdı. Bu arxayınlıqda
“Onsuz da Fəridəni
sevəcəklər” kimi
qəliblənmə də
var idi.
Məsələ xarici görünüş,
cazibə və ölçülər baxımından
obraza uyğunluqda deyil. Əsas məqam əsərin, qəhrəmanın, öz
hisslərinin təzadı
arasında çırpınan
sadə, səmimi və sadəlövh Fəridənin səhnə
dilini, tamaşaçısına
ifadə üsulunu tapmaq idi. Bunu
da az-çox rejissor təyin etməli olduğundan tamaşaçının
qarşılaşdığı mənzərə başlı-başına oyun təsiri bağışlayırdı.
Bu nüansı Savalan
rolunun ifaçısına
da şamil etmək olar. Bu arxayınlıq, özünəvurğunluq, təəssüf
ki, səhnədə yeni-yeni görünən aktyorun həm də faciəsidir
Tamaşanın Ədaləti obrazının
haqqından gəldi və bütün emosional vəziyyətlərdə
tamaşaçını inandıra
bildi. Qənimətin hüzn dolu sevgi hisslərini ustalıqla, məsuliyyəti
ilə təbii ifadəsi (tamaşaçı
kimi mənə elə gəlirdi ki, Qənimət səhnədəki
Fəridəni yox, başqa bir qadını sevir), Anjelin öz bədbəxtliyi fonunda fədakar və mərdanə duruşu tamaşanın ümumi fabulasını tamamladı.
Fədakar ana, qayğıkeş
uşaq həkimi Gövhər də səhnə işinin onun üçün müəyyən olunan konturlarından kənara çıxmadı.
Ümumi
aktyor ansamblına gəlincə, məncə,
rejissorun aktyor seçimində tərəddüdləri
olmuşdu.
Musiqi tərtibatı, klassik estrada nümunələrimizə
müraciət o dövrü
təəssürat və
təsvirlərdə yaşayan
orta və yeni nəsli bəhs olunan mühitə çəkməyə çalışdı.
Xüsusən Savalanın
gitarada ifası 70-ci illər Bakısında gənclərin ümumi obrazına sürətli baxış idi...
Əsərin bundan əvvəlki
səhnə və ekran həllinə baxanlar yaxşı bilirlər ki, qəhrəmanlarımız
hərəsi ayrı-ayrılıqda
öz hissləri və onların verdiyi əzabların təsirində çırpınırlar.
Əsasən də Fəridə. O, dostlarından,
doğma hisslərindən,
böyük arzularından,
işıqlı xəyallarından
qoparaq yalançı
və şöhrətpərəst
Ədalətin buxovu altındadır. Sözsüz
ki, onun bu əsirliyi həm də könüllüdür.
Axı o, Ədaləti
sevir. Ona görə də bütün həqiqət qapılarını
üzünə bağlayaraq
yalançı səadətini
oynayır. Həm də Qəniməti unutmur. Bütöv Azərbaycan, Savalan dağı, Cənubi Azərbaycan şüarlarını
səhnədən gen-bol
səpələyən Savalan
da hər vəchlə
ultramüasir və açıq-saçıq Anjeldən
qaçmağa çalışır.
Amma hisslərinə uduzur.
Beləcə, tamaşanın
son pərdələrində bütün konflikt kulminasiyasına çatır.
Sonuncu səhnəyə keçiddə
Fəridə çətir
və çamadanı
ilə görünür.
Evini tərk edir. Ümid və arzularını yığıb saxladığı
gündəliyini də
yandırır. Amma həm
də özünə
son dəfəlik şans
saxlayır. Keçmişin
xatirəsi olan mücrü və çamadanını yağışdan
qorumaq üçün
çətirin altında
gizlədir. Yağış
bütün kədərini
yuyub aparmağa çalışdıqca o, xatirələrini,
onu sevindirə-sevindirə
əzab verən xatirələrini islanmağa,
nə bilmək olar, bəlkə də yağış sularında durulmağa qoymur...
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2023.- 13 oktyabr.-
S.7.