Bir “Məryəm”in zühuru...
Yaxud yaddaşını
itirmək səadətində
İnsan
keçmişini nə
vaxt unudur, daha doğrusu, unutmaq istəyir? Yəqin ki, o keçmiş
ona əzab verəndə, nəfəsini
kəsib yaşamağına
mane olanda. Ağrıyır, adamın
bütün duyğuları
ağrıyır. O dərin
yaddaş ağrısı,
xatirə yükü,
yaşananların əzabları
fonunda dizlərin taqətdən düşənədək
qaçmaq, gözdən
itmək, yox olmaq istəyirsən. Həm fiziki, həm də mənəvi. Məncə,
ən görünəni
məhz mənəvi yoxluqdu. Özü də beyin və
ürəyində öz-özünü
yox hesab edib yoxa çıxmağı
oynamaq. Lap uşaq vaxtı gizlənqaç yoldaşlarımıza inad
“məni heç kim tapmasın deyə ən gizli yerə girib yoxa çıxım”
kimi sadəlövh arzu ilə...
Amma hardaydı adamda o bəxt? Bəzi xatirələrin ağırlığı
zindana dönüb yerə qoymadığın
şələ kimi çiyinlərini yağır,
ürəyini qubar, beynini də qabar edir. Başlayırsan
“Ağıllı olub
dərd çəkməkdənsə,
dəli ol, dərdini çəksinlər”lə
gizlənqaç oynamağa.
Amma özlüyündə, o qabarlanmış beyninin ən dərinliyində bilirsən ki, qurtuluş yolu heç bu da deyil. Bəs
nədir?...
Sizi bilmirəm, amma mən bu qəbil
suallara cavab tapdım. Özü də heç vaxt yaşamaq istəmədiyim hiss və
reallıqların ekran
təsvirində.
8-11 oktyabr tarixlərində keçirilən III “Korkut
Ata” Türk Dünyası
Film Festivalının proqramında
Azərbaycandan “Məryəm”
bədii filmi də yer almışdı. Oktyabrın 10-da Nizami Kino Mərkəzində filmin təqdimatı keçirildi.
Çoxsaylı kinosevərin cəm
olduğu təqdimatda
çıxış edən
Mədəniyyət Nazirliyinin
müşaviri Orxan Fikrətoğlu filmin yaradıcı heyətini təbrik etdi. “Məryəm” filminin sentyabr ayında Daşkənd kinofestivalında
göstərildiyini və
böyük marağa
səbəb olduğunu
deyən O.Fikrətoğlu
ekran əsəri barədə təəssüratlarını
da dilə gətirdi. Filmdə milli folklordan müasir reallığa fərqli mental xüsusların
cəmləşməsindən məmnunluğunu vurğuladı.
Bildirdi
ki, “Məryəm” tamaşaçıya
dərin psixoloji təsir edə bilən ekran əsərlərindəndir. Bu filmin
timsalında rejissor Elçin Musaoğlunun öz mövzularına sadiq qalmasını çox yüksək qiymətləndirirəm. O hər
filmində özünün
görə bildiyi, sevdiyi,
xüsusilə milli folklorumuzda
gözlə görünməyən
mifik Azərbaycan və türk reallığını sərgiləyir.
O da diqqətə çatdırıldı
ki, Mədəniyyət Nazirliyinin
dəstəyi ilə çəkilən film “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının “TRT” və
“Sinema evi” ilə müştərək istehsalıdır.
Ekran əsərinin süjet xətti Məryəm adlı qızın dünyasını dəyişdiyini
zənn etdiyi atasını görmək
üçün uzun illər sonra Azərbaycana gəlişi
üzərində qurulub.
Valideynləri illər öncə
ayrılan Məryəm
anası ilə yaşayıb. Lakin atasını
da çox sevib. Sadəcə 10 yaşlı
qızcığaz anasızlığı
daha ağır hesab edərək atasının “Gəl gedək, atanla qal” təklifinə “yox” deməli olur. Uzun illər
bu etirazına təəssüf edə-edə
uzaq Amerikaya köçür, orada təhsil alır. Sonra anasını da itirir. Həyatda tamamilə tək qalan gənc qız atasının sorağı
ilə vətənə
qayıdır. Uşaqlıq
xatirələrinin bəzəyi
olan kəndlərinə,
artıq keçmişi
kimi uçub-dağılan
evlərinə qayıdır.
Atasını ucqar bölgədə
yerləşən psixiatriya
xəstəxanasında tapan
Məryəm daha ağır həqiqətlə
barışmalı olur:
atasının həm
də əzabdan qurtuluş üçün
itən yaddaşını
geri qaytarmalıdır.
Kənddə avtobus sürücüsü
olan atası (Kərim) qızı gedəndən sonra meylini uşaqlara salır. Hər gün onları avtobusa toplayıb qəsəbədəki məktəbə
aparır. Günlərin
bir günü avtobusunun əyləci tutmur və böyük ağaca çırpılır. Uşaqları
xilas edən Kərim partlayış nəticəsində yaddaşını
itirir və ömrünün qalan hissəsini xəstəxanada
keçirməyə məhkum
olur. Ta “gözümün
işığı” dediyi
Məryəmi gələnədək...
Gənc
Məryəmi ağır
sınaqlar gözləyir.
Çünki atasına
toxunmadan, onunla göz təması belə qurmadan onu sağaltmaq kimi divanə bir arzunun arxasına
düşüb. Əslində,
atası kimi onun da ruhunu ağrıdan dərdlərdən
davaya ehtiyacı var. Sığınacağı da sözsüz
ki, ağlını itirmiş
atası ilə bağlı ürəyinə
su səpən xoş xatirələridir.
Öz-özünə “nə etməli” sualı ilə çarpışan Məryəmin
tək dərdi bu deyil. Filmdəki
hadisələr həm
də Məryəmin xəstəxananın baş
həkimi ilə yaşadığı konfliktlər
və qarşısına
çıxan çətinliklər
ətrafında cərəyan
edir. Kərim qarışıq bütün
xəstələrinə “qurumuş
ağac” kimi baxan baş həkim Məryəmin uzun müddət xəstəxanaya gəlib-getməsi
ilə razılaşmır,
onun bütün ümidlərini, atası ilə bağlı xəyallarını alt-üst
etməyə çalışır.
Amma Məryəm israrlıdır. Bu işdə atasının
gənc həkimi də ona kömək
edir. Nəhayət, onlar Kərimi yaddaşını didən
o anın yaşandığı
yerə – avtobusun qalıqlarının yanına
gətirirlər. Bundan
sonra yaddaşında əzab ilə baş-başa qalan ata qızının ona toxunuşu, ruhun əllərlə təmasından qorxub qızına xətər yetirərək ondan və özündən qaçmağa çalışır.
Yalnız bu zaman – qızının fiziki ağrıları fonunda mənəvi əzablarını hiss edərək onlarla barışmalı olur.
Sadə və
ağır əhvalatı
fərqli ünsiyyət
və təsvir formaları ilə ekrana gətirən filmin yaradıcı heyəti onu mifoloji təsirlənmələr
və antik düşüncədəki yaranışdan
ölümə təzadlı
rəvayətlərin paradiqmasında
təqdimata çalışıblar.
Bundan əvvəl
bir-birindən fərqli
ekran əsərləri
ilə milli kinematoqrafiyamızda ayrı
bir xəttin müəllifi kimi tanıdığımız Elçin
Musaoğludan, sözsüz
ki, belə bir işi gözləyirdim.
Ssenarisini də özü yazan rejissor bu əhvalat
vasitəsilə tamaşaçısına
sadəcə bir ümumiləşmiş həqiqəti
incə kinematoqrafik hiyləgərliklə pıçıldayır:
təsvir təxəyyül
məhsulunun ən ibtidai təqdimat formasıdır. Mənim verdiyim görüntü budur. Bəs sənin görmək istədiyin nədir?...
Ekran əsərinin
ideya müəllifi rejissorun yaxın dostu, bir neçə
il əvvəl dünyasını dəyişən
Fərhad Rastqardır.
“Qərar verdim ki, onun dediyi ssenarini
yazım. Seçimlər
biz insanları formalaşdırır
və kim olduğumuzu göstərir.
Mənim üçün
ekstremal situasiyada qəhrəmanın seçimi
həmişə maraqlı
və vacib olub. Sən nəyi seçirsən sualı çox önəmlidir və bizim film də bu seçim haqqındadır” deyən
rejissor, məncə, istəyinə nail olub.
Uğurlu
kollektiv əməyin bəhrəsi olan “Məryəm”in podüserləri
Fariz Əhmədov, Suat Köçər, quruluşçu rejissoru Elçin Musaoğlu, rejissoru Rövşən Ağayev, quruluşçu
operatoru Orxan Abbasov, quruluşçu rəssamı Zaur
Abdullayev, bəstəkarı Azər Hacıəsgərlidir.
Filmdə Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı, Əməkdar
artistlər Ayşad Məmmədov, Qəmər
Məmmədova, aktyorlar
Təhminə Rafaella, Ərtoğrul
Kamalov, Zaur Şəfiyev və başqaları çəkiliblər.
Film barədə ümumi təəssüratımda bir-iki
məqama xüsusilə
diqqət çəkmək
istərdim. Birincisi, istənilən film o zaman uğurlu
olur ki, o, tamaşaçıya
çox dolğun və emosional təcrübə yaşadır,
onun hissləri ilə reallıq arasında incə təmas yaradır.
İkincisi, mənə görə,
“Məryəm” filmi həm
vizual, həm də emosional baxımdan zəngin bir təcrübə mübadiləsidir. Burada vizual tərəflərlə
dramaturji xəttin uzlaşması yaşanır.
Təsvirlər, epizoddan-epizoda
keçidlər, seçilən
rakurslar və bu zaman sadə mexanizm təəssüratı
yaradaraq açıq təsvirlərə qaçış
uğurlu və ən əsası da müstəqil operator işinə işarə verir.
Filmdə
qəliz, çoxqatlı
konstruksiya, mətləbə
kəlləmayallaq baxış
yoxdur. Əvvəldən
axıra sadə bir fikir var: qızın atasına olan sevgisi. Hekayə
də, onun ifadəsi də çox poetik və sadədir. Quruluş müəllifi filmdə yaşanan şərtsiz sevgini özünəməxsus üslubda
təqdim edir.
Elə ifaçılar
da.
İnsan
mənəviyyatı, onun
sədaqət və sevgisinə kinematoqrafik toxunuş olan film maraqla qarşılandı.
Sonda yaradıcı heyət səhnəyə çıxdı.
Quruluşçu rejissor
Elçin Musaoğlu bütün heyət və tamaşaçılara
təşəkkür etdi.
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2023.- 13 oktyabr.-
S.6.