Türk
dünyasından qısa
filmlər
III “Qorqud Ata” kinofestivalından
təəssürat
Respublikamızın ev sahibliyi etdiyi III “Qorqud Ata” Türk Dünyası Film Festivalında
(8-11 oktyabr) ümumilikdə
30-dan bədii (tam və
qısametrajlı) və
sənədli ekran əsəri nümayiş
olundu. Onlardan bir neçəsi haqqında “Mədəniyyət”in
ötən saylarında
bəhs edilib. Bu yazıda festivalda seyr etdiyimiz dörd qısametrajlı filmdən söz açacağıq.
“Atlar” (“Dağ adamının qanadları.
Qaraçay atları”)
Kabardin-Balkar
Respublikasından (Rusiya
Federasiyası) rejissor
Maqomed Kumıkovun festivala təqdim etdiyi film Qaraçay atlarından bəhs edir. Kadrarxası mətnin sovet teleməkanının məşhur
“Heyvanlar aləmində”
verilişinin aparıcısı
Nikolay Drozdovun oxuması
filmin cəlbediciliyini
daha da artırır.
Atlar tarix boyu gözəllik,
sədaqət və dözüm rəmzi olublar. Filmin qəhrəmanı olan Qaraçay atları ilin dörd fəslinin fonunda təqdim edilir. Film boyunca Elbrus dağının
yamaclarının sərt
gözəlliyi, bu sərt gözəllikdən
doğmuş Qaraçay
atları, bu cinsin qorunub-saxlanılmasından
ötrü hər şey edən atçıların fəaliyyəti
informativ dillə romantik bir halədə
təqdim edilir. Filmdən öyrənirik
ki, bir ara sayı azalıb yox olmaq təhlükəsi
ilə üzləşən
Qaraçay at cinsi indi inkişaf dövrünü yaşayır.
Onu doğuran xalq kimi çılğın,
güclü, zəhmətkeş
və şıltaqlıqdan
uzaq xasiyyətə
malik Qaraçay atlarının
müxtəlif yaş
dövrlərində görünüşü,
davranışı son dərəcə
gözəl təbiət
fonunda üzvilik, harmoniya dolu kinohekayə təəssüratı
yaradır.
“Mamu”
Qaqauz rejissoru Mixail Rezunetin “Mamu” (“Ana”) qısametrajlı bədii
filmi bir çox meyarlar üzrə bu janrın bütün tələblərinə
cavab verən ekran işidir. Əvvəlcə filmin yaradıcıları Qaqauziyada
(Moldovanın Qaqauz Yeri muxtar bölgəsi)
vaxtilə yaşanmış
aclığı ekrana
gətirmək istəyirmişlər.
Lakin bu mövzu qısametrajlı film formatına
uyğun gələ bilməzdi. Ssenari müəllifi qaqauz şair və yazıçısı Fyodor Zanet
baş qəhrəmanda
öz anasının obrazını təsvir edib. Bu rolda isə Beşgiöz kəndinin sakini 88 yaşlı Mariya Stoyanova çəkilib. Süjetin
mərkəzinə qoyulan
obraz filmin adını tamamilə əks etdirir.
Film qoca qarının Tanrıdan əmin-amanlıq
və ruzi diləyən duası ilə başlayır. Əlində kağıza
bükülmüş iki
karamel konfeti var: nəvələrinə pay saxlamış
nənə obrazı.
Otağın görünüşü
onun kasıb həyat tərzi sürdüyündən xəbər
verir, hətta yatdığı taxt boyundan qısa olduğuna görə dizlərini qatlayıb yatdığını görürük.
Amma bütün bunlara
baxmayaraq, çöhrəsində
göyçəkliyinin hələ
də qaldığını
sezməmək mümkün
deyil.
Gəlini
qarının qarşısına
bir parça çörək və bir fincan çay
qoyur. Qarı çörəkdən bir
tikə qoparıb ağzına qoyub çay içmək istəyəndə gözləri
zəif olduğu üçün əli fincana toxunur, çay yerə dağılır. Filmin bütün epizodlarında,
əslində, bu evin sakinlərinin daxili vəziyyətinin çox dağınıq
olduğu qabarır.
Ailənin bir yerə yığıldığı süfrə
açılmır, hərə
evin, həyətin bir tərəfindədir: qarının oğlu bostanda işləyir, gəlini ev işləri ilə məşğuldur, arada telefonla danışır,
kiməsə güzəranından
gileylənir. Qarı isə bu evin
əvvəlki rahatlıq
və toxluq saçan atmosferini qaytarmağa çalışır
– gəlininə deyir
ki, xəmir yoğur, çörək bişir.
Lakin gəlin işlərinin
onsuz da çox olduğunu səbəb göstərib bu işi qayınananın öhdəsinə buraxır.
Qarı qalxıb həyətdə böyük
bir ləyəndə xəmir yoğurmağa başlayır. Amma xəmiri
yoğurub qurtarandan sonra acımaq üçün üstünü
örtmək istəyəndə
ləyəni masanın
üstündən yerə
aşırdır. Gəlin
deyinə-deyinə ordan
uzaqlaşır. Qarı
isə yerə çömbəlib xəmiri
əlləri ilə yenidən ləyənə
toplayır. Otağına
çəkilib ailəvi
çəkdirdiyi cavanlıq
fotosuna baxıb gülümsəyir. Sonra əsasına
dayaqlanıb evdən çıxıb gedir. Son
kadr bundan ibarət olur...
Qarını canlandıran Mariya
Stoyanovanın oyun estetikası son dərəcə
ifadəlidir. Az danışır,
lakin üz ifadəsi, davranışı,
hər bir hərəkəti o qədər
məzmunludur ki, tamaşaçı
təsirlənməyə bilmir.
Şübhəsiz, bacarıqlı
rejissor, operator və montajçı olmadan bu effekt alına
bilməzdi. Ekran əsəri bayağı sentimentallıqdan çox
uzaqdır. “Mamu” yaşlı nəslin mənəvi sıxıntılarını,
cavan nəslin də (özü sosial çətinliklər
məngənəsində qaldığı
üçün) bu sıxıntıları azalda
bilməməsini real cizgilərlə
göstərir.
“Dombra”
Dağıstanlı (Noqay bölgəsi) rejissor
Arslan Bakiyevin yarısənədli,
yarıbədii filmi sırf
nəsihət tərzində,
hətta vizual əyani vəsait təsirində olan, sxolastik bir filmdir.
Sinif yoldaşları ilə məktəbdən evə
qayıdarkən bir yeniyetmə oğlan ayaq saxlayır, dombra ustasının işi onun diqqətini cəlb edir. Yoldaşlarından aralanıb
emalatxanaya daxil olur və bu
işdə saç ağartmış ustadan (Dağıstanın Əməkdar
artisti, noqay dombrasının yeganə
bərpaçısı Alibiy
Romanov) nə işlə
məşğul olduğunu,
əlindəki əşyanın
adını xəbər
alır. Usta yeniyetmənin dombra ilə
maraqlanmasından çox
xoşhal olur və bu qədim
musiqi aləti ilə bağlı danışmağa başlayır.
Yeniyetmə oğlan belə hekayətləri çox sevdiyini, sabah yenilərini dinləməyə gəlmək
və dombra düzəltməyi
öyrənmək istədiyini
deyir. Usta bundan daha da məmnun olur. Oğlan ustaya telefon nömrəsini də verib gedir.
Amma ertəsi gün dediyi saatda gəlib
çıxmır. Usta
ona zəng edir. Dəstəyi anası götürüb
deyir ki, oğlunun
dombra ustasının yanında
işi yoxdur, bu onunçün gərəksiz bir məşğuliyyətdir və
oğlunu daha gərəkli məşğuliyyət
olan ingilis dili məşğələsinə
göndərib. Usta məyus-məyus başını
yelləyib dəstəyi
yerinə qoyur.
Film tamaşaçıya dombra ilə
bağlı çox maraqlı hekayətləri
quru, didaktik tərzdə çatdırır.
Həm də bu didaktiklik birtərəflidir – hər
hansı yeniyetmə xalqının qədim bir aləti ilə də maraqlana bilər, ingilis dili məşğələsinə
də gedə bilər. Hətta ingilis dilini öyrənməsi gələcəkdə
xalqının tarixini
dünyaya yaymaqda ona kömək edə bilər. Amma filmdə bu iki məşğuliyyətin
qarşı-qarşıya qoyulması
artıq bir yanaşmadır...
“Poçtalyon”
Qırğızıstanlı rejissor İbadulla Adjibayevin filmi dağ kəndində bir poçt işçisinin peşəsinə,
vəzifəsinə məsuliyyətli
münasibətinin müfəssəl
və ifadəli ekran həlli sayıla bilər. Klassik sənədli film üslubunda çəkilmiş
ekran əsərində
ilk kadrdan sonuncusunadək
ucqar dağ kəndinin poçtalyonunun
iş günü, camaatla ünsiyyət mədəniyyəti, məsuliyyəti
pafosdan uzaq detallarla canlanı.
Leylək
rayonunun Kok-Taş kəndində poçtalyon
işləmək böyük
səbir və dözüm tələb edir. Həm də kadr çatışmazlığı
üzündən o, Tacikistanla
sərhəddə yerləşən
Deyne kəndinin poçt işlərini də yoluna qoyur. Bu isə dağ yollarını bütün fəsillərdə
piyada qət etmək deməkdir. Bütün bu çətinliklərə baxmayaraq,
poçtalyonun məsuliyyəti
sayəsində hər
iki kəndin əhalisi pensiya və müavinətlərini
vaxtlı-vaxtında alır.
Filmin rejissorunun tərcümeyi-halı
da marağımızı doğurdu.
İbadulla Adjibayev ixtisasca həkimdir, həmçinin kinoemalatxana
təhsili görüb,
mətbuat sahəsində
çalışır, təsviri
sənətlə maraqlanır,
musiqi əsərləri
də bəstələyir.
Çəkdiyi sənədli
filmlər bir çox festivallarda iştirak edib.
Ümumiyyətlə, III “Qorqud Ata” Türk Dünyası Film Festivalının doğurduğu
təəssürat çox
fərqlidir; filmlər,
onların yaradıcıları,
ərsəyə gətirdikləri
işlər kimi. Bütün hallarda ən parlaq təəssürat festivalın
özüdür – festival varsa,
filmlər çox, təəssürat isə
bol olacaq...
Samirə Behbudqızı
Mədəniyyət.-
2023.- 18 oktyabr.- S.7.