Yüz on yaşlı
“Arşın mal alan”
“Arşın
mal alan” böyük Azərbaycan bəstəkarı, milli bəstəkarlıq
məktəbinin banisi, Şərqdə ilk operanın müəllifi
Üzeyir Hacıbəylinin üçüncü, sonuncu
musiqili komediyasıdır. Bəstəkar onun üzərində
1913-cü ilin yayında hələ Bakıda olarkən işləməyə
başlamış və əsəri yayın sonunda,
konservatoriya təhsili aldığı Sankt-Peterburqda
tamamlamışdır. Musiqili komediyanın süjetini
Üzeyir bəy həyatdan götürmüş, librettosunu
özü yazmışdır.
“Ər
və arvad”, “O olmasın, bu olsun” və “Arşın mal alan”
operettalarını həm janr, həm də hər
üç əsərdə komik səhnələr,
obrazların dilində işlənən yumoristik ifadələr
bir-birinə yaxınlaşdırır. Bununla belə, “Ər
və arvad”, “O olmasın, bu olsun” operettalarında
gülüş cəmiyyətdə zərərli olan, ictimai
inkişafı ləngidən qeyri-sağlam düşüncəli
insanları ifşa edir, satira hədəfinə tutursa, “Arşın mal alan”dakı
gülüş qarşılıqlı anlaşma əsasında
ailə qurmaq ideyasını təbliğ xarakteri
daşıyır.
“Arşın
mal alan” operettasındakı gülüş satirik deyil,
yumoristik səciyyəlidir. Əsərdə mənfi obraz
yoxdur. Klassik musiqili komediya qanunlarına uyğun olaraq
ön planda əsas qəhrəmanlar – Əsgər və
Gülçöhrədir. Onlar yeni fikirli, ailə həyatını
ürəklərinin səsiylə qurmaq arzusu ilə
yaşayan gənclərdir.
Gənc
tacir Əsgər gələcək həyat
yoldaşını özü seçib, bəyənmək
şərtilə evlənmək istəyir. Lakin müsəlman
qayda-qanununa görə bəy gəlini yalnız toydan sonra
görə bilərdi. Əsgərin dostu Süleyman bəy vəziyyətdən
çıxış yolu tapır: onun məsləhəti ilə
tacir Əsgər adi, kasıb arşınmalçıya
çevrilir. İndi o, istənilən evə girib,
qızları görüb, könlünə yatanı
gözaltı edib evlənə bilər. Və arşın
malı apardığı Soltan bəyin evində onun
qızı Gülçöhrəni görür...
Gözəl,
yaraşıqlı, iradəli Gülçöhrə XX əsrin
əvvəlində ailə-məişət məsələlərinin
şəriət qanunları ilə idarə edildiyi Azərbaycan
cəmiyyətində öz hüquqları, sevgisi uğrunda
mübarizə aparan azərbaycanlı qızların yeni nəslinin
nümayəndəsidir.
Qalan
personajlar – Süleyman bəy, Asya, Soltan bəy, Cahan xala, Vəli
və Telli lirik-komik tərzdə verilir.
İştirakçılar
bir neçə qrupa bölünür. Tacir Əsgər və
bəy qızı Gülçöhrənin məhəbbət
hekayəsi əsərin əsas süjet xəttini təşkil
edir. Romantik hisslərlə yaşayan bu gənclər köhnəlmiş
adət-ənənələrə qarşı
çıxmaqdan çəkinmir. Məhəbbətləri
naminə onlar ən qəti addımlara hazırdırlar.
Dövrün qayda-qanunlarına etinasızlıq göstərməyən
Süleyman bəy və Asya da,
cavanların hərəkətlərini başa düşməyən
yaşlı nəslin nümayəndələri – Cahan xala və
Soltan bəy də mehriban ailə həyatı
arzusundadırlar. Nəhayət, ağıllı, tədbirli
nökərlər – Vəli və
Telli də talelərini birləşdirir, sevib-seçib ailə
qururlar.
Beləcə,
xoşbəxt sonluqla bitən əsərdə bir gündə
dörd toy çalınır...
“Arşın
mal alan” operettası 1913-cü il oktyabrın 25-də
H.Z.Tağıyevin teatrının səhnəsində göstərilmişdir.
Hüseyn Ərəblinskinin quruluş verdiyi tamaşada
rolları H.Sarabski (Əsgər), Ə.Ağdamski
(Gülçöhrə), Ə.Hüseynzadə (Soltan bəy),
Gülsabah (Cahan), M.H.Terequlov (Süleyman), A.Olenskaya (Asya),
H.Hüseynov (Vəli) oynamışlar.
O
vaxtdan səhnədən düşməyən operetta 1938-ci
ildə Moskvada Azərbaycan İncəsənəti
dekadasında da göstərilmişdir. İfaçılar:
Bülbül (Əsgər), H.Hacıbababəyov (Süleyman),
Ə.Hüseynzadə (Soltan bəy), S.Mustafayeva
(Gülçöhrə), E.Axundova (Asya), A.Rzayeva (Telli),
A.Anatollu və Şaraplı (Vəli), A.Məmmədova (Cahan
xala). Quruluşçu rejissor İ.Hidayətzadə, rəssam
A.Sultanov. Tamaşanı Səid Rüstəmovun idarəsi ilə
Azərbaycan Xalq Çalğı Alətləri Orkestri
müşayiət etmişdir.
Peşəkar
milli vokal sənətimizin banisi Bülbül Üzeyir
Hacıbəylinin bir çox operalarında əsas rolların
ifaçısı olmuş, “Şeyx Sənan”da Kor ərəb,
“Əsli və Kərəm”də Kərəm, “Koroğlu”
operasında Koroğlu obrazlarını ustalıqla
yaratmışdır. Bu cür rollardan sonra Bülbülün
“Arşın mal alan” operettasında Əsgər rolunu
oynaması sənətkarın hərtərəfli
yaradıcılıq imkanlarının olmasını bir daha
sübut etmişdir.
Əsgər
şən, yumoristik, əyləncəli xarakterdir. Komik
anları ustalıqla ifa edən Bülbül bu rolun öhdəsindən
də çox yüksək səviyyədə gəlmiş,
Əsgər rolu ilə öz yaradıcılığına fərqli bir çalar qatmışdır.
Əsgərin dostu Süleyman, xalası Cahan, nökəri Vəli
ilə olan partiyaları yumoristik və əyləncəlidir.
“Ər
və arvad”, “O olmasın, bu olsun” və “Arşın mal alan”
Ü.Hacıbəylinin zəngin
yaradıcılığında mühüm yer tutan, digər əsərləri
ilə yanaşı, bəstəkarın irisini əbədiləşdirən
nümunələrdir. Dövrün tələbilə
dramaturgiyaya gələn bəstəkar hələ ilk dramatik səhnəciklərdən
başlayaraq xalqın həyatı, məişəti, adət
və ənənələrini dərindən öyrənmiş,
güclü tənqidi mühakiməyə, yüksək sənətkarlığa
yiyələnmiş, bir çox ölməz komediyalar
yaratmışdır.
Üzeyir
bəyin ölməz əsərləri Azərbaycanın
hüdudlarından kənarda, xüsusən türkdilli ölkələrdə
çox tanınır və sevilir. Onun
yaradıcılığı ilə hər tanışlıq
oxucu, dinləyici, tamaşaçı üçün bir sənət
zövqüdür. Bu yerdə Xalq yazıçısı
Elçinin böyük sənətkar haqqında söylədiyi
sözlər yerinə düşür: “Üzeyir bəyi
oxuyursan, onu dinləyirsən, on dəfə oxuyursan,
dialoqları əzbər bilirsən, yüz dəfə dinləyirsən,
melodiyalar hafizənə həkk olunub qalır, lakin bu qədər tanış
yaradıcılığın özündə səni hər
dəfə yeni-yeni kəşflər gözləyir...”.
Mehriban
Qasımova
Bülbülün
Memorial Muzeyinin ekskursiyaçısı
Mədəniyyət.-
2023.- 25 oktyabr, ¹79.- S.6.