Üzeyir Hacıbəylinin sevimli tələbəsi
Dünya
şöhrətli bəstəkar,
musiqişünas-alim, pedaqoq
və ictimai xadim Üzeyir Hacıbəyli böyük
dramaturq, şair-mütəfəkkir
Hüseyn Cavid ilə hələ gənclik illərindən
tanış və dost
olmuşdular. Bu iki mütəfəkkir sənətkarı
bir-birinə bağlayan
möhkəm dostluq və əqidə birliyi idi.
Cavid əfəndi ilə Üzeyir bəyin bacanağı, Azərbaycanın
görkəmli maarif xadimi, repressiya qurbanlarından biri Pənah Qasımov qonşu olmuşlar. Onlar hazırda Hüseyn Cavidin Ev-Muzeyi yerləşən
otaqlarda çox mehriban qonşu kimi yaşamışlar. Üzeyir bəy və digər bacanağı, bəstəkar
Müslüm Maqomayev tez-tez Pənah bəygilə gələrdilər.
Belə görüşlərdə
Cavid əfəndi də iştirak edərdi. İşbirliyi,
yaradıcılıq barədə
söhbətləşərdilər.
Hüseyn
Cavidin həyat yoldaşı Mişkinaz Cavid “Cavidi xatırlarkən”
kitabında yazırdı:
“Yadımdadır... 1936-cı ilin sentyabr ayının
27-də Pənah bəyin
kiçik qızı
Nigarın ad günü idi. Yenə də dostlar ora toplaşmışdı.
Söhbət zamanı
Üzeyir bəy üzünü Cavidə tutub dedi:
– Cavid əfəndi, özün bilirsən, “Koroğlu” üzərində
işləyirəm. Yaman
vuruşdayam. İnşallah,
“Koroğlu”nu qurtarandan
sonra ürəyimdə
tutmuşam ki, sənin
“Şeyx Sənan”ına
opera yazım.
Cavid dedi:
– Üzeyir bəy, mən sənin qulluğunda həmişə hazıram.
Nə vaxt istəsən, “Şeyx Sənan”a libretto yazaram. Sonra Üzeyir bəy yarıkədərli
bir halda dedi ki, özün bilirsən də, mənim “Şeyx Sənan” operamın librettosu o qədər də xoşuma gəlmir. Sənin “Şeyx Sənan”ın
mənim ürəyimcədir.
Allah sənə də,
mənə də cansağlığı versin.
Yaxşı bir əsər yazarıq”.
30 aprel 1937-ci ildə Üzeyir Hacıbəylinin
“Koroğlu” operasının
premyerasında Hüseyn
Cavid də ailəsi ilə birlikdə iştirak etmişdir. Əsəri çox bəyənən
Cavid əfəndi hədsiz sevinc içində “bu gün əsl xalq bayramı, əsl sənət bayramıdır” demiş,
sonra isə dostunu şəxsən təbrik etmək üçün səhnə
arxasına keçmişdir.
“Koroğlu” operası
haqqında ilk resenziyalardan
birini də “Yeni yol” qəzetinin 6 may 1937-ci
il tarixli sayında Hüseyn Cavid yazmışdır.
***
Amma əfsus ki, “Şeyx Sənan” operası üzərində bərabər
işləmək niyyəti
bu sənətkarlara nəsib olmadı. Dəhşətli 37-ci il bütün
arzulara son qoydu. Cavid əfəndi həbs olunanda oğlu Ərtoğrolun
18, qızı Turanın
14 yaşı vardı.
Belə
bir ağır günlərdə Üzeyir
bəy dostunun ailəsinə arxa durdu. Baxmayaraq ki, çox qorxulu, təhlükəli zaman idi.
“Xalq düşmənləri”nin
ailələrinə yaxın
insanlar da təqib olunurdular. Hətta Üzeyir bəyin də başı üzərində belə
bir kabus dolanmaqda idi. Lakin bütün bunlara baxmayaraq, Ü.Hacıbəyli
Cavidin ailəsinə daim mənəvi və maddi dayaq
oldu. Öz qayğısını, himayəsini
onlardan əsirgəmədi.
Böyük dramaturqun istedadlı
oğlu Ərtoğrol
Cavid 1940-cı ildə
Pedaqoji İnstitutu bitirdikdən sonra Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına daxil olmuşdur. O, 1941-1942-ci illərdə
Üzeyir bəy Hacıbəylinin sinfində
bəstəkarlıqdan dərs
almış, özünü
çox istedadlı və bacarıqlı tələbə kimi göstərmiş, Üzeyir
bəyin sevimlisinə
çevrilmişdir.
Ərtoğrol Cavidin gələcəyinə
Üzeyir bəyin çox böyük ümidi vardı. Qeyri-adi istedad sahibi olan Ə.Cavid həm də Azərbaycan Dövlət Konservatoriyası
yanındakı Musiqi Elmi-Tədqiqat Kabinetində
çalışaraq xalq
yaradıcılığı nümunələrinin toplanılması,
folklorun nota salınması
işi ilə məşğul olurdu.
Ərtoğrolu da repressiyaların zərbə
dalğası qurban apardı. Konservatoriya tələbəsi olmasına
baxmayaraq, onu əsgərliyə çağırdılar.
“Xalq düşməni”nin
oğlunu Gürcüstanda
çox ağır tunel tikintisi işlərinə göndərdilər.
Vərəmə tutuldu...
Onun müəllimləri
Üzeyir bəyə,
Bülbülə, anasıyla
bacısına tez qırılan 24 baharlıq
həyatının son aylarında
yolladığı məktublarında
gerçəkləşməyəcək
ümidlər çırpınır...
Ağır vərəm xəstəliyinə
tutulan Ərtoğrol vəfatından altı ay
əvvəl – 26 aprel
1943-cü ildə Tiflisdən
kabinetin rəhbəri
Bülbülə göndərdiyi
məktubunda nikbinliklə
yazırdı: “Mənim
indiki planım Naxçıvana getməkdir.
Orada hər şey var. Nənəmlə
qonşu kəndlərə
gedəcəm. Əgər
səhhətim imkan versə, kabineti maraqlandıracaq materiallar toplayacam. Yanımda xeyli not və yazı kağızı
var”.
Təəssüf ki, gənc bəstəkar
və tədqiqatçı
istədiyini həyata
keçirə bilmədi.
Əcəl macal vermədi, bütün arzuları yarımçıq
qaldı.
Ə.Cavidin əsgərlikdən
yazdığı məktubları
oxuduqca onun nə qədər ağıllı, mərd,
canıyanan, qayğıkeş
olduğunu görməmək
mümkün deyil. Yazdığı məktublarda
Ərtoğrol yardım
üçün yalnız
əziz müəllimi
Üzeyir bəyə müraciət edirdi. O, xeyirxah saydığı dahi bəstəkara bir neçə məktub göndərmişdir.
Birinci məktub 25 fevral 1942-ci il tarixində yazılmışdır.
“Hörmətli, Üzeyir bəy!
Əsgərliyə getməzdən əvvəl
sizinlə görüşmək
istədimsə də,
qismət olmadı.
Yeganə
narahatçılığım anam və bacımın
acınacaqlı halıdır.
Rica edirəm, keçdiyimiz
səmimi dərs illəri və ümidli gələcək
xatirinə mümkün
ola biləcək yardımınızı
əsirgəməyin.
Anam uşaq bağçasında
işləyə bilər.
Bacım həm bağçada, həm maşiniskalıq, həm də ibtidai məktəbdə dərs
(matematika, dil) deyə bilər.
Lakin ən lazım məsələ çətin
hallarda nəzarət etmək, ürək vermək, mənəvi yardımdır. Zənn edirəm, rədd etməzsiniz.
Hörmətlə, Ərtoğrol”.
İkinci
məktubunda isə Ə.Cavid yazırdı:
“Hörmətli, Üzeyir bəy!
İlk dayanacaq mənzilimiz Abxaziya dağları oldu. Hər tərəf qarlı dağlar, soyuq, ağır iş. Bakıdan çıxdığım
gündən heç
kimdən məktub almamışam, hətta ailəmizdən də.
Yavaş-yavaş kimsəsizlik, ayrılıq,
nigarançılıq duyğularım
artır, səhhətim
zəifləyir. Lakin nə
olursa-olsun, mən səhhətimi saxlamalıyam.
Ən böyük əzab verən, məni rahat buraxmayan səbəb varsa, yalnız ailəmizdir. Mən çox yaxşı bilirəm ki, anam xəstədir, bəlkə də o, yataqda yatır, bacım həyatı dərk eləməyə başlarkən ancaq sıxıntılıq, ağır
yaşayış gördü.
Mən öz oğulluq borcumu yerinə yetirə bilmədim.
Bəzən o dərəcədə bədbinləşirəm ki, yenidən
görüşmək ümidi
sönür, özümü
ən bədbəxt bir fərd zənn
edirəm. Ailəmizin
rahat dolanmasına əmin ola bilsəydim, kədərim xeyli azalardı.
Hörmətlə, tələbəniz Ərtoğrol.
15.03.1942”.
Ürək ağrısı
ilə oxuduğumuz bu məktubları Ə.Cavid hələ Tiflisə çatmamış,
yolda olarkən qayğıkeş, xeyirxah
müəlliminə yazırdı.
Anasının, bacısının
fikrini və dərdini çəkən
23 yaşlı Ərtoğrol
yeganə ümid yeri Ü.Hacıbəylidən
kömək diləyirdi.
Amma narahat oğul və qardaş bilmirdi ki, peyğəmbər kimi insan olan
Üzeyir bəy onsuz da Cavid
əfəndinin ailəsi
üçün lazımi,
mümkün olanları
edirdi. Onlara maddi və mənəvi
yardım göstərirdi.
H.Cavid həbs olunduqdan sonra qohumlarının belə üz döndərdiyi Cavidlər ailəsi, başda Üzeyir bəy olmaqla, yalnız bir neçə nəfərdən
munislik görürdü.
Üzeyir bəyin
diqqət-nəzəri dostunun
ailəsinin üzərindən
heç zaman əskik olmurdu. Qorxmaz, cəsarətli insan olan bəstkar
bu ailə ilə bağlı bütün məhdudiyyətləri
mərdliklə dəf
etməyi bacarırdı.
Cavid əfəndinin
yadigarı Turan Cavidi Dövlət Radio Komitəsində ilk dəfə işə düzəldən də məhz Üzeyir bəy olmuşdu. Bu barədə Turan xanım həmişə iftixarla danışardı. Turan Cavidin bununla bağlı və başqa etiraflarını
Azər Turanın “Cavid əfəndi...” kitabında oxuyuruq: “Məktubu (söhbət Ərtoğrol Cavidin yazdığı məktubdan
gedir) Üzeyir bəyə verdim. Oxudu və Radio Komitəsinə zəng vurdu. Kim idi
Üzeyir bəyin bir sözünü iki edən. Məni işə götürdülər. Amma
Üzeyir bəylə
bağlı bir yanlışımı da söyləmək istəyirəm.
Üzeyir bəy Ərtoğrolun məktubunu
oxuyub Radio Komitəsinə
zəng vurandan sonra həmin məktubu mənə qaytardı. Uzun illər Üzeyir bəyə həm şükrançı oldum,
həm də ürəyimdə bir qırıqlıq qaldı.
Düşünürdüm
ki, Üzeyir bəy yəqin Ərtoğrolun məktubunu
özündə saxlamaqdan
qorxdu, çəkindi...
Amma çox-çox
illər sonra Üzeyir bəyin arxivində Ərtoğrolun
Gürcüstandan ona yazdığı məktubları
görəndə təskinlik
tapdım. Üzeyir bəy aldığı çoxlu məktubların
içərisində Ərtoğrolun
məktublarını ayrıca
sevgi ilə qoruyub saxlamışdı.
Bunu biləndən sonra Üzeyir bəylə bağlı keçirdiyim ikili duyğularıma nöqtə
qoyuldu. Həm sevinirdim, həm də Üzeyir bəy barədə yanlış düşündüyüm
üçün və
onunla bağlı şübhələrimi uzun
illər içimdə
daşıdığıma görə özümü
qınayırdım”.
Başqa
cür ola da bilməzdi.
Çünki Üzeyir
bəy heç vaxt ikili həyat
yaşamamışdı. Onun
bir üzü və bir sözü
var idi. Hər zaman olduğu kimi görünmüşdü. Elə
bu baxımdan da Cavidlər ailəsinə münasibəti daima birmənalı olmuşdu.
H.Cavid kimi
bir sənətkarı
itirdiyi üçün
həmişə qəlbi
ağrımışdı. Amma bunu yaxınlarından başqa duyan, bilən olmamışdı.
Cavidin ailəsinə isə köməyini heç zaman əsirgəməmişdi.
***
Daim Azərbaycanın, milli mədəniyyətimizin
gələcəyini düşünən
Üzeyir Hacıbəylinin
Cavid əfəndinin istedadlı oğluna xüsusi rəğbəti
vardı, ona ümidləri çox idi. Onun bəstələrinə
baxanda fərəh hissi keçirirdi. Gələcəkdə böyük
bəstəkar kimi şöhrət qazanacağına
inanırdı. Ə.Cavid gənc yaşında xeyli musiqi əsərləri yazıb qoymuşdu. Üzeyir bəyin bəstəkarlıq sinfində
təhsil alan Ərtoğrol ilk əsərlərindən
birini – “Doqquz variasiya”sını sevimli müəlliminə
həsr etmişdir. Bundan əlavə, onun Azərbaycan el havaları əsasında yazdığı
“Üç prelüd”
(“Çal-oyna”, “Aşıqsayağı”,
“Yallı”), iki uşaq miniatürü, anası Mişkinaz xanıma ithaf etdiyi “Naxçıvan mənzərələri” adlı
iki musiqi lövhəsini (“Zəngəzur
dağlarında”, “Batabat
yaylaqlarında”), “Sonatina”, skripka
və fortepiano üçün
“Poema”, N.Rəfibəylinin
şeirinə yazdığı
“Eşq olsun” mahnısı və s. əsərləri göstərmək
olar. Bunlar Ə.Cavidin yazıb
tamamladığı əsərlərdir.
Lakin onun yarımçıq
qalmış əsərləri
də vardır. Məsələn, böyük
simfonik orkestrin müşayiəti ilə
lirik-dramatik tenor səsi
üçün “Romans-kapriççio”
(sözləri Nizaminin),
“Şeyx Sənan”, “Məhsəti” operaları,
“Babəkin andı” simfonik poeması və bir sıra
kamera-instrumental əsərləri
tamamlanmamışdır.
Ə.Cavid hətta
bəzi Avropa və rus bəstəkarlarının
əsərlərinin mətnlərini
Azərbaycan dilinə
tərcümə etmiş
və çox da uğurlu alınmışdır.
Məsələn, Şubertin
“Arqançı”, Küinin
“Toxundum gülə”, Cordaninin “Ey sevgilim”, Şopenin “Arzu”, Motsartın “Beşik nəğməsi”,
Ştrausun “Bahar nəğməsi”, Rimski -
Korsakovun “Sadko” operasından “Hindli qonağın nəğməsi”,
Raxmaninovun “Yasəmən”,
Qreçaninovun “Layla” və
s. əsərlərinin bədii
mətnini dilimizə ustalıqla çevirmişdir.
Lakin təəssüflər olsun ki, bu əsərlərin
nəşri zamanı
tərcüməçi kimi
Ə.Cavidin adı qeyd olunmamışdır.
Xalq yazıçısı
Anar “Böyük sənətkarın sənətkar
oğlu” məqaləsində
bu barədə böyük bəstəkar
Fikrət Əmirova istinadən yazır: “Görürsünüzmü, ədəbi
mətn melodiyaya necə yaxşı uyğunlaşdırılıb, axı o, kamil ədəbi savada, biliyə malik idi. Neçə-neçə Avropa
və rus bəstəkarlarının romans və mahnı mətnlərini dilimizə
ekviritmik tərcümə
etmişdir”.
Göründüyü kimi, Ə.Cavid yaşasaydı,
nə qədər qiymətli əsərlər
yazacaqdı. Amma xalqımızın
düşmənləri buna imkan vermədilər. Repressiyanın davamı olaraq H.Cavidin
yeganə oğlunu da məhv etdilər...
Gülbəniz Babaxanlı
filologiya
elmləri doktoru, Əməkdar mədəniyyət
işçisi
Mədəniyyət.-
2023.- 22 sentyabr.- S.6.