Əgər obraz yoxdursa…”
Xalq rəssamı Fuad Salayevlə sənət söhbəti
“Bilirsiniz, başqalarının
eşidə bilmədiyini
eşidən kəs –
bəstəkar, başqalarının
görə bilmədiyini
görən kəs – rəssam olur. Yəni insanın sənət seçimini müəyyən edən əsas məqamlardan biridir bunlar…”
Sentyabrın 24-də 80 yaşını qeyd edən tanınmış
heykəltaraş, Xalq
rəssamı, professor,
Azərbaycan Dövlət
Rəssamlıq Akademiyasının
prorektoru, Rusiya Rəssamlıq Akademiyasının
fəxri üzvü Fuad Salayev bu
sözləri müsahibəmizdən
əvvəl, emalatxana-mənzilindəki
kiçik qalereyadakı
əsərlərini göstərərkən
demişdi. Düzü,
bu fikir mənə bir qədər mübahisəli
gəlsə də, dinməmişdim. Ağsaqqal
sənətkarla söhbətimizin
məcrası dəyişməsin
deyə...
– Fuad müəllim,
sizinlə 80 illik yubileyiniz ərəfəsində
görüşürük…
– Vallah, heç
bilmədim, bu səksən nə vaxt yetişdi (gülür)… Elə bil hər şey
dünən-srağagün olmuşdu…
– Deyirlər ki, pozitiv enerji
bol olanda vaxtın necə keçdiyini hiss etmirsən…
– Deməzdim ki, həyatım büsbütün pozitiv enerji içində keçib, – bu, mümkün deyil. Yaradıcı insanın həyatı bir növ ziqzaq kimidir: o, baş verənləri, üzləşdiyi
hadisəni təkcə
şüurla yox, həm də emosional qəbul edir. Əsas odur ki, ziqzaqın
cızıqları çox
itiuclu, dərin olmasın. Yaşa gəlincə, insanın fikirləri, planları həmişə yaşla üst-üstə düşmür.
İnsan daim özünü ifadə etmək, ürəyindən
keçənləri gerçəkləşdirməyə
can atır. Bu, İlahinin bizə verdiyi böyük nemətdir.
– İfadə etmək demişkən, çox zaman rəssamlıqla heykəltaraşlığı
eyniləşdirirlər. Halbuki
heykəltaraşın fikrini
ifadə etmək vasitələri rəssama
baxanda məhduddur. Ən azından rənglərə görə.
– Heykəltaraş boyalarla işləməkdən
məhrumdur. Amma heykəltaraşın əlində
çox gözəl material var: gil!
Əgər həyatın
yaranışı barədə
dini fərziyyəyə
inansaq, Tanrı da Adəmi gildən
düzəldib. Düzdür,
gillər fərqlidir,
məsələn, bir
rayonda çıxarılan
gil digər rayonda çıxarılan
gildən rənginə,
yağlılığa, sıxlılığına
görə fərqlənir.
Amma gil hər yerdə var. Rəssam kətan üzərində
işləyəndə əsərin
taleyini rənglərin
köməyi ilə həll edir, heykəltaraş isə isti barmaqlarının izi ilə.
– İndiyədək çox sayda heykəltaraşlıq nümunəsi
yaratmısınız. Həm
iri, monumental işləriniz var, həm də kiçik ölçülü
əsərləriniz. Dövlət
sifarişi ilə də, sadəcə, ürəyinizin istəyi ilə də. Bu nümunələrin yaranma prosesində fərq varmı?
– Yox… Ümumiyyətlə,
hər bir əsər düşüncənin
məhsuludur. Hələ
qarşında heç
nə yoxdur, amma sən (alnının ortasını
göstərir) buradan,
üçüncü gözünlə
onu görürsən.
Düşündükcə, fikirləşdikcə, artıq
düzəldəcəyin nümunə
gözlərinin qarşısında
formalaşır. Bax, iş prosesi belə başlayır. Hərçənd bu proses səni ilkin düşüncələrindən
tamam ayrı istiqamətə də apara bilər və ortaya tamam fərqli ideyanı daşıyan əsər çıxar.
Rəssam, heykəltaraş
nəyinsə, kiminsə
şəklini çəkmir,
o, obraz yaradır. Yadınıza salın, nə qədər portret, heykəl görmüsünüz. Hansı
portretdə obraz varsa, o, portreti yaradılana, naturaya oxşayır. Əgər
obraz yoxdursa, fotorqafik dəqiqliklə işlənsə də, oxşamır…
– Deməli,
əsas obrazı tapmaqdır.
– Bəli. Bir
misal çəkim. Bizim xalqımız Səttar Bəhlulzadəni
çox sevir. Niyə?
– Yəqin bir
də hər əsərinə ürəyini
qoyduğuna görə...
– Həm də
obraz yaratdığına
görə!... O, sadəcə, təbiəti çəkməyib,
o, təbiətin də
obrazını yaradıb.
Buna görə də sənət adamı üçün beyni ilə düşünüb, qəlbi
ilə hiss etmək çox vacibdir.
– Fuad müəllim,
neçə illərdir
ki, pedaqoji fəaliyyətlə də
məşğulsunuz. Yaradıcılıq
üzrə prorektor kimi tələbələrlə
bağlı hansısa
mühüm qərar vermək zamanı gələndə ağlınızın
diktəsinə qulaq asırsınız, yoxsa qəlbinizin səsinə?
– Hər ikisi
də olur. Bilirsiniz, biz sənət adamları dərs deyəndə tələbələrə həmkarımız
kimi yanaşırıq.
Qarşımızdakı məktəbli
deyil, hələ peşəkar sənətçi
deyilsə də, istedadlı gəncdir. Bəzən tələbələrin
arasında şuluğu
da olur, bunu yoluna qoymaq
mümkündür… Amma
onlardan mənim ömür həsr etdiyim sahəyə laqeyd, ya da
saymazyana münasibət
görəndə qəlbimə
dəyir. Buna nahaq yerə incə sənət demirlər ki? Bu işlə elə-belə, candərdi
məşğul olmaq
olmaz…
– Bəs akademiyaya
təsadüfən düşən,
“gəlmişəm, oxuyum,
sonrasına baxarıq”
düşüncəli tələbə
çoxdur?
– Təəssüf ki, var. Bilirsiniz,
yaradıcı sənət
məktəbinə sevib
gəlmək, öz bacarığına uyğun
təhsil müəssisəsi
seçmək lazımdır,
beş ixtisas arasından birinə düşmək yox!... Biz heykəltaraş,
rəssam olmaq istəyən istedad sahiblərinə bilik verə, istiqamət göstərə, vərdişlərini
cilalaya bilərik. Amma heç bir təhsil ocağı məzuna diplomun arasında istedad və həvəs vermir.
– Bəzən deyirlər ki, heykəltaraşlıq ağır
sənətdir…
– Mənə də deyirlər o sözü. Hətta deyirlər ki, yaş artdıqca bu işlə məşğul olmaq çətinləşir… Amma
o çətinliyi, o ağırlığı
hiss etmirəm. Çünki sənətimi
sevirəm. Böyük
layihə üzərində
işləyəndə iri
gil parçalarını
yoğurmalı, əzməli,
istədiyin formaya salmalı olursan… Bir qədər çox yeriyəndə adamın ayaqları necə ağrıyırsa,
mənim hiss etdiyim yorğunluq da ona bənzəyir.
Dincəlirsən, keçir.
– Davamlı olaraq
işləyirsiniz?
– Desəm ki, hər gün filan saatdan filan saata
kimi, yalan olar. Akademiyada çalışmalar, evin
qayğıları… Amma
yaxşı olardı
ki, hər gün işləyəsən.
– Formada qalmaq
üçün?
– Təkcə formada qalmaq üçün yox. Siz özünüz də yazarsınız. Yarımçıq qoyduğunuz
yazıya sonradan qayıda bilirsiniz?
– Nadir hallarda. Fikrin ucu gedib başqa
tərəfə çıxır.
– Çoxdanın söhbətidir. Fransaya ayyarımlıq yaradıcılıq
ezamiyyəti var idi. Elə arzulayırdım
ki, gedim, muzeyləri gəzim, sənətimlə bağlı
dünyagörüşümü artırım. Amma ürəyimin dərinliyində
bir səs deyirdi ki, getmə.
Çünki bir fikrim var idi,
onu işləmək istəyirdim. Hiss edirdim ki, bu
qədər fasilə
versəm, işləyə
bilməyəcəm… Nə
isə, getdim. Fransadan qayıtdıqdan sonra həmin ideyanı gerçəkləşdirə
bilmədim. Çünki
ideya yadımda idi, amma onun
təcəssümü yox.
Daha həmin ideyaya qayıda bilmədim.
– Bayaq emalatxanada bir fikir söylədiniz.
Dediniz ki, insanlar məktəbdə yazıb-oxumağı, mütaliə
etməyi öyrəndikləri
üçün ədəbiyyat
onlara təsviri sənətdən daha yaxındır. İnsanlara
uşaq yaşlarından
təsviri sənəti
hiss etməyi, anlamağı öyrətsəydilər,
cəmiyyət necə
olardı?
– Təsviri sənəti
anlayan, sevən daha çox olardı. Məsələn,
bir qadın portretinə baxıb nə gözəl qadındır deyib keçməzdilər (gülür).
Deyərdilər ki, rəssam rəng keçidlərini necə
gözəl həll edib, qadının ovqatını məharətlə
tutub.
– Aydındır. Deməli, cəmiyyət sənətdən daha çox zövq alardı…
– …
***
Həmin gün
Xalq rəssamı Fuad Salayevlə çox mətləbdən
danışdıq. Söhbətimizin
bir qisminin qəzətdə verilməsini
özü istəmədi,
bir hissəsi də müsahibənin məntiqi axınına uyğun gəlmədi, daha dəqiq desək, o söhbətlərin
başqa yazılara mövzu olacağını
düşündüm.
Lakin onun
emalatxanasından çıxandan
sonra yolboyu müsahibənin əvvəlində
dediyi fikir beynimdə xeyli fırlandı...
Məncə, bir məqamda Fuad müəllim tam haqlı deyildi. Çünki bəstəkarlıq, yazıçılıq,
rəssamlıq kimi yaradıcı sənətlər
təkcə Allah vergisi sayılan istedadın, qabiliyyətin
sayəsində öz
sahibini seçkinlər
cərgəsinə çıxarmır,
ona maddi və mənəvi üstünlüklər bəxş
etmir. Deyilənlərə
nail olmaqdan ötrü gərək yorulmadan çalışasan,
öyrənəsən, zəhmətə
qatlaşasan, sənin
əməyinin və istedadının məhsuluna
tələbat az olduqda belə, məsləkdən üz döndərməyəsən, zaman-zaman
çətinliklərə dözəsən, hər şeyə rəğmən
yaratmaq eşqini yaşatmağa qadir olasan. Bütün bunlardan şərəflə
keçib, sınaqlardan
salamat çıxandan
sonra 80 yaşlı Fuad Salayev kimi
deyəcəksən: nə
qədər ki, ayaq üstəyəm, yaşayıram, düşünürəm,
deməli, yaradacağam.
Gülcahan Mirməmməd
Mədəniyyət.- 2023.- 27 sentyabr.-
S.7.