Opera səhnəmizdən keçən Xanlar Haqverdiyev
Üzeyir Hacıbəyli onun sənətindən razı
qalmışdı...
Ötən əsrin birinci yarısında dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyli ilə başlanan klassik opera sənəti və xalq musiqisinin vəhdətdə inkişafı
zaman ötdükcə daha
da professional səviyyəyə yüksəlir. Həmin dövrdə opera teatrının
inkişafında özünəməxsus
rolu olan sənətkarlarımızdan biri
də Xanlar Haqverdiyev idi. O, uzun illər Opera və Balet Teatrının
solisti kimi bir-birindən maraqlı obrazlar yaradıb.
Xanlar Məmməd bəy oğlu Haqverdiyev 26 sentyabr 1906-cı ildə Ağdam rayonunun Seyidli kəndində dünyaya göz açıb. Valideynləri
onun mükəmməl
təhsil alması üçün böyük
səy göstərirlər.
Xanlar isə erkən çağlardan musiqiyə, xüsusilə
ifaçılıq sənətinə
maraq göstərir.
El şənliklərində tanınmış xanəndələrin
ifaları ilə maraqlanır. Ara-sıra özü də ifaçı kimi musiqisevərlərin qarşısına
çıxır. Şaqraq
və məlahətli
səsi ilə dinləyicilərdə xoş
ovqat yaradır. Beləliklə, Xanlar sənətdə öz yolunu seçir. Onun bu sahəyə
yönəlməsində tanınmış
aktyor Əhməd Ağdamski yardımçı
olur. Xanların Üzeyir Hacıbəyli ilə görüşünün
təşəbbüskarı da Ə.Ağdamski idi. Dahi bəstəkar
onun musiqi duyumu və məlahətli səsindən
razı qalmışdı.
Xanlar Haqverdiyev 1928-ci ildə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının (indiki
Bakı Musiqi Akademiyası) Vokal şöbəsinə daxil
olur. Çalışqanlığı
və istedadı sayəsində ilk günlərdən
müəllimlərinin diqqətini
cəlb edir. Qısa vaxt ərzində dünya klassik musiqi sənətinin sirlərinə
yiyələnir. O, eyni
zamanda Qarabağ xanəndəlik məktəbi
ilə maraqlanır. Böyük xanəndə
Seyid Şuşinskidən
muğam sənətini
öyrənir. İstedadı
gənc sənət adamlarının diqqətindən
yayınmır. O, 1929-cu ildə
Azərbaycan Dövlət
Akademik Opera və Balet Teatrının xor bölməsinə qəbul edilir. Geniş səs diapazonu ilə yanaşı, bənzərsiz
parlaq diksiyası ilə yalnız xorda ifa etmir,
həm də bəzi tamaşalarda epizodik rolları canlandırır. Ü.Hacıbəylinin “Leyli
və Məcnun”unda Zeyd, Əbül-Qeys, “Əsli və Kərəm”ində Sofi, Z.Hacıbəyovun
“Aşıq Qərib”ində
Aşıq Səlim kimi obrazların öhdəsindən məharətlə
gəlir. Xanəndə
eyni tamaşada gah “Mənsuriyyə” zərbi muğamı, gah da “Şur”
dəsgahı üstə
füsunkar bir avazla oxuyur və
tamaşaçıları heyran edir.
Xanlar Haqverdiyev 1931-ci ildə ali təhsilini uğurla başa vurur. Fəaliyyətini Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrında davam etdirir. Aktyor-xanəndə
artıq bütün muğam operalarında baş rollara dəvət olunur. Hüseynqulu Sarabski, Şövkət Məmmədova,
Hüseynağa Hacıbababəyov,
Əli və Qəmbər Zülalov qardaşları, İsmayıl
Eloğlu, Münəvvər
Kələntərli, Həqiqət
Rzayeva və s. kimi dövrünün görkəmli sənətkarları
ilə eyni səhnəni bölüşür.
Tanınmış sənətkar milli teatr
və musiqi mədəniyyətimizin ölkə
hüdudlarından kənarda
təbliği üçün
də bilik və bacarığını
əsirgəmir. Qastrol
səfərlərində iştirakı
və sənət dostlarının zəngin
təcrübəsi onun
səhnə səriştəsini
daha da artırır. Xanəndə təkcə
opera tamaşalarında deyil,
həm də muğam və xalq mahnımızın mahir ifaçısı kimi Azərbaycan Dövlət Şərq Orkestrinin müşayiəti
ilə tez-tez konsertlərə qatılır.
O,
1963-cü ilədək Opera və Balet Teatrının
səhnəsində M.Maqomayevin “Nərgiz”,
F.Əmirovun “Sevil”, Q.Qarayev və C.Hacıyevin “Vətən”,
Ə.Bədəlbəylinin “Nizami”, P.Çaykovskinin
“Yevgeni Onegin”, R.Qliyerin
“Şahsənəm”, R.Mustafayevin
“Vaqif”, C.Verdinin “Siciliya axşamları” və başqa operalarda, operettalarda yaddaqalan obrazlar yaradıb, tamaşaçıların
rəğbətini qazanıb.
O, təqaüdə çıxdıqdan
sonra belə teatrdan ayrılmır, gənc aktyorların, yeni xanəndələrin yetişməsi
üçün öz
dəstəyini əsirgəmir.
Azərbaycanın musiqi və səhnə mədəniyyətinin
inkişafındakı xidmətləri
yüksək qiymətləndirilən
Xanlar Haqverdiyev 1939-cu ildə Türkmənistanın,
1956-cı ildə Azərbaycanın
“Əməkdar artisti”
fəxri adlarına layiq görülr.
Xanlar Haqverdiyev 1959-cu ilin may ayında Moskvada keçirilən Azərbaycan
incəsənəti və
ədəbiyyatı ongünlüyündə
də uğurla iştirak edib.
Musiqili səhnə sənətimizin
inkişafında böyük
rolu olan Xanlar Haqverdiyev 5 dekabr 1980-ci ildə, 74 yaşında Bakıda vəfat edib.
S.Fərəcov
Mədəniyyət.- 2023.- 27 sentyabr.-
S.7.