Kinomuzdan keçən teatr
Və yaxud
indi teatr vaxtıdırmı?
– Bütöy dünyanı gəzəsən,
səndən qəribəsini
tapmazsan. Ə camaat nə hayda, sən nə hayda. Gündə qulağımızın dibində
min güllə atılır, heç bilmirik sabaha sağ çıxacıyıq,
ya yox. Sən də hara gedirsən
bu mütrüb paltarlarını özüynən
daşıyırsan. Ə qoxmursan,
sabah Şellinin içərisində səni hoydu-hoyduya salıb biabır edələr?
Ə teatr vaxtıdı
indi?
– Sən belə
şeyləri qanmazsan,
yoldaş Mirpaşa. Sənin tüfəngindən
çox indi kəndə mədəniyyət
lazımdır. Teatr mədəniyyətin birinci
pilləsidir.
– Ay bərəkallah.
Elə Gəray bəy də oturub qan çanağında
iki əlini dirəyib alnına ki, hanı o kor Mədətin oğlu Uzundraz Qasım, gəlsin Peykanlıya mədəniyyət
yaysın, yoxsa bağrım çatlar...
Ötən əsrin
20-ci illərinin əvvəlinin
qanlı-qadalı olaylarından
bəhs edən “Yeddi oğul istərəm” filmindəki
bu epizod, yəqin ki, diqqətli tamaşaçıların
yaxşı yadındadır.
Yüz il sonra bu sənətə
münasibətdə fədakarlıq,
sənətin fədaisi
olmaq eynilə aktualdır...
***
Bu yazıda
Azərbaycan peşəkar
milli teatrının təşəkkülünün 150-ci ildönümündə milli
kinematoqrafiyamızda teatr
məsələsinə nəzər
salmağa çalışacağıq.
Baxıb gördüklərimizlə
qısa araşdırmanı
üst-üstə toplayanda
siyahı o qədər
də uzun olmadı.
Hərçənd sənədli və sənədli-bədii qısametrajlı
portret filmlərimiz, ümumən teatr sənətinin təmsilçiləri
ilə bağlı ekran işlərimiz çoxdur. Amma sırf bədii kinoda teatr mövzulu
nümunələr azdır.
Odur ki, səhnə, teatr elementləri olan filmləri də gözünə qatmaqla müəyyən təsəvvür
yaratmağa çalışdıq.
Bunlardan biri
1970-ci ildə Səməd
Vurğunun “Komsomol poeması”nın motivləri əsasında
və Azərbaycanda sovetləşmənin 50-ci ilinə
ithaf olaraq çəkilən “Yeddi oğul istərəm” filmidir. Tofiq Tağızadənin quruluşçu
rejissor, Yusif Səmədoğlunun isə
ssenari müəllifi olduğu filmdə Novruz bayramının meydan teatrı elementləri ilə yanaşı, milli teatr məsələsi də var. Mirpaşanın
(Elçin Məmmədov)
Qasımla (Əbdül
Mahmudbəyov) dialoqu teatr yaratmaq, xalqı bu yolla
maarifləndirmək istəyən
bir gəncin işıqlı arzularının
ifadəsidir.
Filmdəki yeddi
oğuldan birinin aktyor, fədai, həvəskar səhnə
aşiqi seçilməsi
təsadüfi deyildi.
Mirpaşa ilə əks qütbün insanı olan, onunla heç vaxt yola getməyən,
öləndə isə
onun yanında basdırılmasını istəyən
Qasım ümumən
maraqlı bir obrazdır. Ən böyük arzusu səhnədə “Ölülər”
pyesindəki Kefli İsgəndəri oynamaqdır,
eyni zamanda teatrın, sənətin kəndlərdə yayılması
istəyi ilə yaşayır. Onun “Mədəniyyət, bax gördüyün bu qara camaata lazımdır”
sözləri bütün
zamanlar üçün
aktual olan şüar kimi səslənir.
***
Teatr, qadınların
səhnəyə gəlişindəki
məhrumiyyətlər, xurafatın
yaratdığı əngəllər
“Qanun naminə” filmində (quruluşçu
rejissor Muxtar Dadaşov) gözə çarpır. Gözəl,
cazibədar, istedadlı
Balış (Janna Smelyanskaya) teatra vurğundur və bu böyük arzusunun arxasınca getməkdən qorxmur. Amma kənddəki bir çox həmcinslərinin tənə
ünvanıdır. Onu
görən kimi “Bir bax-bir bax,
üzündə həya-abır
qalmayıb. Abrımız
töküldü” kimi
atmacalar atırlar. Balış bunların hamısını eşidir,
diqqət yetirmir, kluba, tamaşanın məşqinə tələsir...
Amma irəlidə onu acı son
(qısqanc ərinin əlindən ölüm)
gözləyir...
***
Müqayisə aparsaq, bütünlükdə
teatr və onun emosional təsir gücü haqqında ən mükəmməl ekran işi, sözsüz ki, “Dantenin yubileyi”dir. Yazıçı Anarın
öz ssenarisi əsasında rejissor Gülbəniz Əzimzadə
ilə birgə quruluş verdiyi film (1978) teatrı müqəddəs sayan, ona ömrünü həsr edən aktyorun timsalında ümumən sənətə
məhəbbət haqqında
poetik etirafdır. Qocaman aktyor Kəbirlinski (Həsənağa
Turabov) tamaşalarda ancaq epizodik rollar oynayır. İstedadı olmasa da, teatra qəlbən
bağlı adamdır.
Həmkarları daim onunla zarafatlaşır, bəzən də sataşırlar.
Uzun illər
səhnədə olmasına
rəğmən heç
nə qazanmayıb. Ailəsində də, işində də uğursuz sayıla bilər. Amma bütün bunlara inad o, əslində, teatra lazım olan, onu qəlbən
sevən və heç vaxt səhnəyə xəyanət
etməyən aktyordur.
Filmi müəlliflərin
aktyorluq sənətinə
olan ehtiramlarının
ekran ifadəsi də saymaq olar.
Filmdə yer
alan əhəmiyyətli
mövzulardan biri də teatr mühitinin
daim aktual, həll olunmamış problemlərinə işıq
salınmasıdır. Gənc
tənqidçi Yalçın
qoca aktyor Kəbirlinsikinin timsalında
daim cavabı axtarılan suallar verir.
Əsas kadrları
iki teatrda – Akademik Milli Dram və Dövlət
Kukla teatrlarının
binalarında çəkilən
filmin diqqətçəkən
cəhətlərindən biri
də dövrün tanınmış mədəniyyət
simalarının epizodlarda
rol almasıdır. Bu kadrlarda yazıçılar
Anar və Elçin, rejissorlar Bəxtiyar Xanızadə,
Vaqif İbrahimoğlu,
Eldar Quliyev, bəstəkar Emin Sabitoğlu, rəssam Toğrul Nərimanbəyov,
eləcə də digər mədəniyyət
xadimlərini görürük.
***
“Qorxma, mən
səninləyəm!” (1981) filmi də teatrın,
xüsusən səhnədə
milli aktrisaların olmadığı və bu üzdən fədakar aktyorların qadın rollarını da oynadığı məhrumiyyət və qadağalarla dolu dövrün təsviri baxımından maraqlı
nümunədir. Teatrda
qadın rollarını
oynayan Teymur (Polad Bülbüloğlu) sevdiyi qıza qovuşmaq, necə deyərlər, öz gücünü təsdiq
etmək üçün
də sənətin gücünə arxalanmalı
olur. Sirk artisti, əslində, ona düşməni kimi təqdim olunan Rüstəm (Muxtarbəy Kantemirov) və onun dostu
San Sanıçla (Lev
Durov) birgə bütün maneələri
dəf edə bilir.
Bu filmin
janrını dəqiq
təyin etmək çətindir. Burada musiqi də, gözəl mahnılar da var, sərgüzəştlər,
gözlənilməz, qeyri-adi
hadisələr də.
Amma filmin ən maraqlı cəhəti dövrün
qoçusundan ziyalısınadək
sənətə olan münasibətin göstəricisidir.
***
Teatr və
kino, küll halında sənətin insan psixologiyasına təsiri barədə fərqli baxış sərgiləyən rejissorlarımızdan
biri də Xalq artisti Oqtay
Mirqasımovdur. Özünün
üç filmində
– “Gümüşü furqon”,
“Ovsunçu” və “Günaydın, mələyim!”də ayrı-ayrı
qəhrəmanların timsalında
teatr, səhnə, yaradıcılıq və
onun fərdlərin taleyinə təsirinə özünəməxsus baxışını
sərgiləyir.
Məsələn, “Gümüşü furqon”da (1982) biz kövrək hisslər və saf duyğularla
zəngin Mədinəni
(Həmidə Ömərova)
və onun taleyinə təsir edən gənc artisti görürük. Mədinəgilin kəndlərinə
gümüşü sirk
furqonunda gələn mehriban oğlan Rəsul (Məmməd Məmmədov) uğursuz taleli bu gənc
qadına saf məhəbbət hissləri
bəxş edir. Onun təmsilçisi olduğu sənət hisslərini büruzə verməkdə mükəmməl
vasitəyə çevrilir.
Rejissorun sirk
elemetlərindən istifadə
ilə ekran həlli verdiyi “Ovsunçu” filmində
(2002) ötən əsrin
20-ci illərdə Azərbaycanda
sovet hakimiyyəti qurulması zamanı baş verən hadisələrdən, bu hadisələrin xalqımızın
mənəviyyatına göstərdiyi
təsirdən, totalitarizm
təfəkkürünün yerli camaatın beyninə zorakılıqla
yeridilməsindən danışılır.
Filmdə sirk qrupundakı musiqiçilərdən
birini (akkordeonçalan)
rejissor özü oynayır.
“Günaydın, mələyim!” kinodramında
(2008) bir qadın aktrisanın timsalında teatr məsələsi nəzərə çarpır.
Sözsüz ki, müəyyən hadisələr
fonunda. Filmdə çoxqatlı konflikt quran rejissor bununla
cəmiyyətin aktual
problemlərini əhatə
etməyə çalışır.
Əri müharibədə
həlak olan və oğlu ilə tək qalan Mədinə (Ayan Mir-Qasım) aktrisadır. Mövcud şərtlər onu hər yerdə mübarizəyə məcbur
edir. Rəsmi nikahı olmadığına
görə sosial müavinət ala bilmir, bürokratik əngəllərə qarşı
müqavimət göstərir.
Bu kimi süni
əngəllərlə çalışdığı
teatrda da qarşılaşır. Rol
bölgüsündən səhnəarxası
dedi-qodularadək teatr
intriqalarına, pərdəarxası
məqamlara da qısa keçidlər vasitəsilə filmdə Mədinənin timsalında
bir aktrisanın yaşantılarına da eyhamlar vurulur.
***
“Üzeyir ömrü”
filmində (1981) dahi bəstəkar, professional musiqimizin banisi Üzeyir Hacıbəylinin
həyat yolu fonunda milli teatrın
formalaşması, opera
sənətimizin yaranması
və s. özünəməxsus
yer tutur. Xalq yazıçısı
Anarın ssenari və quruluş müəllifi olduğu film Üzeyir bəyin həyat yoluna bədii-publisistik baxış olmaqla yanaşı, həm də dövrün səhnə mənzərəsini
verən qiymətli ekran işidir.
Anarın ssenarisi
əsasında rejissoru
Ramiz Həsənoğlunun
çəkdiyi “Cavid ömrü” filmi də (2007) bu qəbildən dəyərli
nümunə sayıla
bilər. Hüseyn Cavidin həyatını və çəkdiyi məşəqqətləri ön
planda təqdim edən filmdə mədəniyyət, sənət,
teatr, ədəbiyyat və bu sayədə
bəşəri xilasa
çağırışlar var. Filmin əsas
qayəsi xilasın yolu və onun
həm də maariflənmə və mədəniyyətdən keçməsinin
kütləvi dərkidir.
***
“Qəzəlxan” filmində (1991, ssenari müəllifi və rejissor Şahmar Ələkbərov) də
teatr, səhnə mövzusuna toxunulub. Böyük qəzəlxan
şair Əliağa Vahidin həyatı və yaradıcılığından
bəhs edən filmdə ümumi süjet xətti yoxdur. Buna baxmayaraq,
şairin həyatı
xronoloji ardıcıllıqla
izlənilir. Filmin maraqlı səhnələrindən
biri də Leyli ilə (Nübar Novruzova) Əliağa Vahidin (Loğman Kərimov) münaqişəsidir. Aktyor
truppası ilə rayona səfər edən Leylinin kolxoz sədri (Muxtar Maniyev) ilə münasibətinə
Vahidin etirazı və aktrisanı daş-qalaq etməsi filmdə təsirli səhnələrdəndir.
***
Bir sıra
filmlərdə biz həm də teatrlaşdırılmış, daha doğrusu, kinematoqrafiyanın imkan verdiyi qədər teatr elementlərindən istifadəni görürük.
Elə götürək
“Bəyin oğurlanması”
filmindəki Eldəniz
Zeynalov, Yaşar Nuri, Ramiz Əzizbəyli
və Şamil Süleymanovun iştirakı
ilə çəkilən
məşhur klub səhnəsini.
Bu məqam
– yəni kinokadrda tamaşa elementi “Evlənmək istəyirəm”,
“Əhməd haradadır?”,
“Sevil” film-operası,
“Onun bəlalı sevgisi”, “Qayınana”, “Dərviş Parisi partladır” (meydan tamaşası səhnəsi),
“Çölçü” (kukla
teatrı elementləri)
kimi filmlərdə də nəzərə çarpır.
Xüsusilə sovet dövrü filmlərində bu qəbildən klub, konsert-tamaşa səhnələri
xarakterik idi. Sözsüz ki, həmin filmlərdə ideoloji məqsəd, kinodan təbliğat vasitəsi kimi istifadə aydın idi. Bu mənada “Möcüzələr
adası”, “Bəxtiyar”,
“Əmək və qızılgül” filmlərini
xüsusilə qeyd edə bilərik.
Müasir kinomuzdan
2011-ci ildə ekranlara
çıxan və sırf baş rol ifaçısına (Xalq artisti Fuad
Poladov) görə diqqəti cəlb edən “Aktrisa” filmini qeyd edə
bilərik. Kriminal-dram
janrında filmdə bir-birinin ardınca törədilmiş üç
qətl hadisəsindən
bəhs edilir. Qətlə yetirilən qadın Alesa Kaçer (Lalə Fətəliyeva) aktrisadır
və film boyu biz onun
oyun məharətini fərqli vəziyyətlərdə
xatırlayırıq.
Nümunələr sırasında “Gecikmə”
bədii-sənədli filmi
(2017) də var. Filmin qəhrəmanı Ağdam teatrının aktrisası, ən böyük arzusu fəxri ad almaq
olan Fəqumə Yusifovadır. Biz onunla ilk olaraq
məişət həyatında
tanış oluruq. Bu minvalla onun
timsalında əyalətdə
sənət ilə məşğul olmağın
necə ağır bir iş olduğuna
şahidlik edirik.
Rejissor İlqar
Nəcəfin “Teatral həyat” filmi (2009) də maraqlı nümunələrdəndir. Filmdə hadisələr
Sovet İttifaqı dağılandan sonrakı
illərə təsadüf
edir. Filmin qəhrəmanı əyalət
teatrlarından birinin aktyorudur.
***
...Hamletin monoloqunu
xatırlamaq kimi olmasın, amma teatrın məşhur seçim qarşısında
qaldığı vaxtlardan
bu yana bu
sahə və onun təmsilçiləri
ilə kino sənayesi arasında daim qəribə bir rəqabət olub. Hətta teatrın bir çox məsələlərdə
kinoya uduzduğu deyilsə də, təbii və canlı sənət kimi teatr daim
öz ənənəvi
yerindədir. Deməli,
bizə hər zaman teatr lazımdır...
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2023.- 27 sentyabr.- S.6.