Klassik ədəbiyyatımızın
görkəmli tədqiqatçısı
Görkəmli ədəbiyyatşünas-alim, filologiya elmləri doktoru, professor, akademik, Dövlət mükafatı laureatı Teymur Kərimli, ilk növbədə klassik ədəbiyyatımızın,
istedadlı, məhsuldar
tədqiqatçısı kimi tanınır. Onun klassik poetik
mətnlərin mahir araşdırıcısı kimi
yetişməsində bir
neçə amil rol oynamışdır: əvvəla, Teymur müəllim özü də şairdir, yaradıcılığa şair
kimi başlamışdır
və buna görə də hər kəsdə olmayan şeiri duymaq qabiliyyətinə malikdir. İkincisi, uzun illər ərzində, “Elm” nəşriyyatının baş
redaktoru işlədiyi
dövrdə və sonralar T.Kərimli altıcildlik “Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi”nin bəzi cildlərinin məsul redaktoru, Füzuli əsərləri altıcildliyinin,
“Molla Nəsrəddin”
və “Füyuzat” jurnallarının kitab şəklində nəşrlərinin,
Hüseyn Cavid külliyyatının beşcildliyinin
və s. əsərlərin
redaktoru olmuş, həmişə klassik mətnlərlə ünsiyyət
saxlamışdır.
T.Kərimlinin elmi maraq dairəsinin
çox geniş olduğunu xüsusilə qeyd etmək istərdik. O, Nizami, Nəsimi, Füzuli, Cavid, Şəhriyar və bir çox
başqa klassiklərimizin,
eləcə də çağdaş sənətkarlarımızın
yaradıcılığına dair dəyərli tədqiqat işlərinin
müəllifidir.
Teymur Həşim
oğlu Kərimli
1953-cü il oktyabrın
2-də Naxçıvan Muxtar
Respublikası Ordubad rayonunun ucqar dağ kəndlərindən
və Kiçik Qafqazın ən uca zirvələrindən biri olan Qazangöldağın
ətəyində, Nürgüd
kəndində anadan olub. 1960-1964-cü illərdə
Nürgüd ibtidai məktəbində oxuyan T.Kərimli təhsilini Sumqayıt şəhər
12 nömrəli orta məktəbində və
Bakı riyaziyyat təmayüllü internat
məktəbində davam
etdirmiş, 1970-ci ildə
orta məktəbi qızıl medalla bitirmişdir. 1975-ci ildə
Azərbaycan Dövlət
Universitetinin (indiki
BDU) Filologiya fakültəsini
bitirdikdən sonra təyinat üzrə Kəlbəcər qəsəbə
2 saylı orta məktəbində Azərbaycan
dili və ədəbiyyat, rus dili müəllimi kimi pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olmuşdur.
Sonra Azərbaycan EA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun
aspiranturasında təhsil
almış, 1983-cü ildə
“Nizamidə tarixin romantik qavrayışı
(“Yeddi gözəl” poeması üzrə)” mövzusunda namizədlik dissertasiyasını müdafiə
etmişdir. Onun
2003-cü ildə müdafiə
etdiyi “Nizami yaradıcılığında tarixi şəxsiyyət və tarixi hadisə ideya-estetik qayənin konteksti və yardımçısı
kimi” mövzusundakı
doktorluq dissertasiyası
elmi ictimaiyyətin böyük marağına
səbəb olmuşdur.
Hazırda o, Orta əsrlər ədəbiyyat
tariximizin görkəmli
mütəxəssislərindən biridir.
Akademik İsa
Həbibbəyli haqlı
olaraq yazır: “Teymur Kərimlinin Nizami Gəncəviyə aid tədqiqatlarında bu böyük sənət dühasının
əsərləri onun
özünəqədərki tarixlə və öz dövrünün tarixi hadisələri və şəxsiyyətləri
ilə birlikdə öyrənilmişdir. T.Kərimli
qüdrətli sənətkar
olan Nizami Gəncəviyə də dahi şair olmaqdan başqa, həm də böyük tarixi şəxsiyyət kimi yüksək qiymət vermişdir.
Teymur Kərimliyə
görə, Nizami Gəncəvinin ölməz
“Xəmsə”si yazıldığı
dövrə qədərki
möhtəşəm hadisələrin
və şəxsiyyətlərin
böyük ədəbiyyat
vasitəsilə yazılmış
tarixi, yarandığı
dövrün isə mükəmməl ədəbi
salnaməsidir... O, tarixçi
biliklərinə malik
olan geniş dünyagörüşlü ədəbiyyatşünas
alim səviyyəsində
diqqəti cəlb edir”.
Alim 2007-ci ildə
AMEA-nın müxbir üzvü, 2015-ci ildə
həqiqi üzvü seçilmişdir. 2010-cu ildə
“Heydər Əliyev və klassik ədəbiyyat” araşdırmasına
görə Azərbaycan
Respublikasının Dövlət
Mükafatı laureatı
olmuşdur. Otuz ildən artıq AMEA Ədəbiyyat İnstitutunda
çalışan alim
institutun Orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin
müdiri, direktor müavini vəzifələrində
çalışmış, iki dəfə bu elmi-tədqiqat müəssisəsinin direktoru
vəzifəsini icra etmişdir. O, 2015-ci ildən
Məhəmməd Füzuli
adına Əlyazmalar İnstitutunun direktorudur.
***
Nizami yaradıcılığı,
Nizami və tarix problemi T.Kərimlinin ədəbiyyatşünaslıq
araşdırmalarında mərkəzi
yer tutur. Onun bu istiqamətdəki
araşdırmaları 2002-ci ildə “Elm” nəşriyyatında çap
etdirdiyi “Nizami və tarix” monoqrafiyasında əksini
tapmışdır (Kitabın
redaktoru AMEA-nın müxbir üzvü Yaşar Qarayev olmuşdur). Monoqrafiyada Nizaminin yaradıcılığında
tarixə münasibətə
dair araşdırmalardan
kənarda qalmış
geniş spektrdə problemlər nəzərdən
keçirilir. “Xəmsə”nin yazıldığı
tarixi şərait, Nizami yaradıcılığında
antropomorf cizgilər kəsb edən Tanrı obrazı, Məhəmməd peyğəmbərin
obrazı, tarixi şəxsiyyət və dini ideal, Nizaminin
məmduhları, “Xəmsə”də
tarixi şəxsiyyət
və mühit, hökmdar surətlərinin
tarixi təkamülü,
“Xəmsə” poetikasının
tarixi rolu kimi məsələlər
təhlil edilir.
Tarixi faktlarla
Nizami əsərlərində
cərəyan edən
hadisələri ətraflı
müqayisə edən
Ədəbiyyatşünas-alim dahi şairin tarixə özünəməxsus
münasibəti barədə
yazır: “Nizaminin tarixə müraciət özəlliklərindən biri
də tarixi şəxsiyyət və tarixi hadisəni öz ideya-estetik qayəsinə tabe etdirmək bacarığındadır.
Belə demək mümkünsə, Nizami tarixin, tarixi qaynaqların yedəyində
getmir, tarix, tarixi qaynaqlar Nizami sənətinin yedəyində gedir”.
T.Kərimli Nizaminin
tarixə, tarixi şəxsiyyətlərə münasibətini
araşdırarkən böyük
Azərbaycan şairinin
dühasını, humanizmini
özünəməxsus rakursdan
nəzərdən keçirir.
Nizamini dünya tarixini lazımsız təfərrüatlardan təmizləyərək
humanist ideyalarına uyğun şəkildə
oxucusuna çatdıran,
onu özünün bədii şəkildə
yazdığı tarixdən
dərs deyən müdrik bir ustad kimi təqdim
edir. Alim yazır: “Xəmsə”də
tarixi hadisə və tarixi şəxsiyyətdən istifadə
edərkən Nizaminin
məqsədi heç
də tarixi olduğu kimi nəzmə çəkib
oxucuya çatdırmaq
olmamışdır. Buna
görə də yeri gəldikcə öz poemalarında təsvir etdiyi tarixi hadisə və tarixi şəxsiyyətlər Nizami
tərəfindən müxtəlif
məna çalarları
alır və çox vaxt da ideallaşdırmağa
məruz qalırlar. Bu məqsədlə Nizami bir sıra
əməliyyatlar aparır,
tarixi hadisə və şəxsiyyətləri
müxtəlif təfərrüatlardan,
qarışıqlardan, aşqarlardan
təmizləyir və
saf “külçə”
halına salaraq öz oxucusuna təqdim edir”.
T.Kərimli Nizaminin
Azərbaycan türkü
olduğunu hər vəchlə inkar etməyə çalışan,
onu fars və ya ləzgi
kimi təqdim etmək istəyən “araşdırıcıların” qeyri-elmi fikirlərinə tutarlı dəlillərlə
cavab verən alimlərimizdəndir. Əsərlərində
o, dahi şairin irsində tarixi hadisələrin bədii əksinin milli məqsədlərə xidmət
etdiyini sübut etmiş, Nizaminin türklərə və türklüyə rəğbətinin
onun etnik mənsubiyyəti ilə bağlı olduğunu göstərmişdir. “Nizami
və tarix” monoqrafiyasında tədqiqatçı
belə bir qənaətə gəlir
ki, Nizamidən sonra cismani və
mənəvi cəhətdən
gözəl insanı
“türk” adlandıran
bir sıra farsdilli şairlər məhz Nizamidən nümunə götürmüşlər.
T.Kərimli Nizaminin mədh etdiyi ilk hökmdarın (“Sirlər xəzinəsi” poemasında) – Ərzincan hakimi Fəxrəddin Məlik Bəhram şah ibn Davudun
türk olduğunu da təsadüf hesab etmir. Şairin
türk olan Səlcuqlulara münasibəti
də alimin nəzərindən qaçmamışdır.
Nizaminin milliyyətcə
ləzgi olduğunu sübut etməyə çalışan Dağıstanın
Xalq şairi Arben Kardaşa cavab olaraq T.Kərimlinin
akademik Bəkir Nəbiyevlə birlikdə
yazdığı, 2011-ci il
9 sentyabr tarixli “Ədəbiyyat qəzeti”ndə
çap edilmiş “Türkofobiyanın növbəti
residivi” adlı məqalədə oxuyuruq:
“Təəssüf ki,
hələ də informasiya kasadlığından
əziyyət çəkən
bəzi dairələrdə
məlumatsızlıqdan, ya
da qəsdən Nizamini İran şairi kimi qələmə vermək cəhdləri, böyük şairin türk kökünü təhrif edərək başqa etnik qruplara bağlamaq həvəsi də özünü göstərir.
Nizaminin bütün yaradıcılığında türklərə və türklüyə məhəbbət
qırmızı xətt
kimi keçir. Əsərlərində bir
çox türk sözlərindən istifadə
etmişdir. Onun əsərlərindən öz
doğma xalqına – türk etnosuna məhəbbəti açıq-aşkar
duyulmaqdadır. Nizaminin
türklərə məhəbbəti
bir də onda özünü büruzə verir ki, şair yaratdığı
müsbət monumental
obrazların əksəriyyətini
ya türk kimi təsvir edir, ya da
onların müsbət
insani sifətlərini
türklərlə müqayisə
edir”.
***
Akademik T.Kərimli
həm də görkəmli füzulişünasdır.
Onun tədqiqatlarında
Məhəmməd Füzuli
irsinin bir sıra araşdırılmamış
problemləri, diqqətdən
kənarda qalmış
məsələləri nəzərdən
keçirilir. Alim Füzuli yaradıcılığına
dair araşdırmalarından
ibarət kitabını,
təsadüfi deyil ki, “Görünməyən
Füzuli” adlandırmışdır.
Azərbaycanda füzulişünaslığın
kifayət qədər
zəngin tarixi vardır. Bununla bərabər, böyük
şairimizin həyat və yaradıcılığının
tədqiqi, ədəbi
irsinin təbliği sahəsində görüləcək
işlər də çoxdur. T.Kərimli haqlı olaraq belə hesab edir ki, Füzulinin
böyük sənət
möcüzəsini açmaq,
onun bədii obrazlarını, kəşflərini,
yaradıcılığının görünməyən tərəflərini
müasir oxuculara çatdırmaq ədəbiyyatşünaslığımız
qarşısında duran
ən vacib məsələlərdəndir. Müsahibələrinin birində
alim göstərir ki, yaradıcılığının
tədqiqi zamanı Füzuli çox vaxt Şərq kontekstindən ayrılmış,
Avropa və rus-sovet ədəbiyyatşünaslığının
tələbləri baxımından
araşdırılmışdır. Təbii ki, belə araşdırmalar mütləq təhriflərə
aparıb çıxarmalıdır.
Çünki Füzulini
ümumşərq mədəniyyətindən,
ədəbiyyatından, Şərq
poetikasından ayrı
tədqiq etmək qeyri-mümkündür. T.Kərimli
haqlı olaraq belə hesab edir ki, bu
gün Füzulini öyrənmək həm də ona görə
zəruridir ki, mənəvi-əxlaqi dəyərlərimizin
qloballaşma ilə qarşı-qarşıya durduğu
indiki vəziyyətdə
ən böyük və etibarlı istinad nöqtələrimizdən
biri də bu dahi şairimizin
zəngin irsidir.
T.Kərimliyə görə, böyük şairin istedadının,
sənət möcüzəsinin
ən diqqətəlayiq
cəhətlərindən biri
onun şeirlərindəki
gözlənilməzlik effektidir.
Tədqiqatçının özü bu barədə yazır: “Şeirə cila verərkən Füzulinin
işlətdiyi poetik təsir vasitələrindən
biri gözlənilməzlik
effektidir. Bunun təsir mexanizmi ondan ibarətdir ki, klassik poeziyaya
bələd olan oxucu beytin birinci
misrasından sonra hansı fikrin, obrazın gələcəyini
təxmin edərək
gözləyir. Lakin tamamilə başqa, daha gözlənilməz, təsirli fikir, yaxud obraza rast
gəldikdə əvvəlcə
çaşır, sonra
isə estetik ləzzət və razılıq hissi keçirir. Ancaq bu gözlənilməzliyi,
Füzuli, necə dəyərlər, oxucunun
önünə qızıl
nəlbəkidə qoymur.
Bəzən oxucu həmin mənaya varmaq üçün xeyli düşünməli,
baş sındırmalı
olur”.
Xüsusi olaraq
qeyd etmək istərdik ki, tədqiqatçı araşdırmalarında
Füzulinin yaradıcılıq
laboratoriyası, bədii
kəşfləri ilə
yanaşı, böyük
şairin oxucusunun fikrinin inkişaf xəttini də araşdırmaya cəlb etmiş, maraqlı elmi nəticəyə gəlmişdir. Nizami yaradıcılığında tarixiliyi tədqiq edən T.Kərimli Füzulinin yaradıcılığında
da tarixilik mövzusunu araşdırmış,
“Fərdin tarixiliyi və Füzuli “Leyli və Məcnun”unda tarixilik”
adlı məqalə yazmışdır.
***
T.Kərimli dahi
şairimiz İmadəddin
Nəsiminin 650 illiyinə
və Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin Sərəncamı ilə
elan edilmiş “Nəsimi İli”nə
həsr olunmuş “Çağdaşımız Nəsimi”
kitabında dahi sənətkarın ölməz
yaradıcılığının çağdaş əhəmiyyətindən
bəhs etmiş, onun irsinin bu
günümüz üçün,
xalqımız və ümumilikdə bəşəriyyət
üçün aktuallığına
nəzər salmışdır.
Alim əsas diqqətini sufizm və hürufizm ideologiyasından xaric Nəsimi humanizminin araşdırılmasına yönəltmiş,
şairin lirikasını
klassikin müasirliyi prizmasından nəzərdən
keçirmişdir.
Monoqrafiyada İmadəddin
Nəsiminin həyat və yaradıcılığının
Azərbaycanda yenidən
yüksək səviyyədə
öyrənilməsinin, Nəsimi
irsinin nəşri və təbliğinin möhkəm özülünü
ucaltmış Ümummilli
lider Heydər Əliyevin bu sahədəki müstəsna
fəaliyyətinin qiymətləndirilməsinə
xüsusi bölmə
ayrılmışdır.
Akademikin 2023-cü ildə Ümummilli lider Heydər Əliyevin 100 illik yubileyi və “Heydər Əliyev İli” münasibətilə
nəşr olunmuş
“Heydər Əliyev və klassik irs” adlı monoqrafiyasında isə Ulu öndərin Azərbaycan yazılı abidələrinə, ələlxüsus
əlyazma irsimizə qayğısı, onun Respublika Əlyazmalar Fondunun xüsusi elmi tədqiqat institutu statusu almasında və müəssisənin maddi-texniki
bazasının yüksəldilməsindəki
rolu və başqa xidmətləri xüsusi vurğulanmışdır.
Teymur müəllim
həyatını klassik
ədəbiyyatın araşdırılmasına
həsr etmək qərarına gəlmiş
gənclərin tədqiqatçı
kimi yetişməsinə
xüsusi fikir verir, onlara qayğı
ilə yanaşır.
Klassik Azərbaycan ədəbiyyatının yorulmaz
araşdırıcısı akademik Teymur Kərimliyə 70 yaşının
tamam olduğu bu ərəfədə uzun ömür, cansağlığı, yeni-yeni
yaradıcılıq uğurları
arzulayırıq.
Paşa Əlioğlu
filologiya elmləri doktoru, AMEA Əlyazmalar İnstitutunun icraçı direktoru
Mədəniyyət.-
2023.- 29 sentyabr.- S.7.