“Sənətini göstərə bilənə
diqqət etmək lazımdır”
Cahangir Novruzov: “Məhz teatrı sevən, ona lazım olan insanları saxlamaq və çalışdırmaq gərəkdir”
Həmsöhbətim Xalq artisti, tanınmış aktyor, rejissor, Adana Çukurova Universiteti Dövlət Konservatoriyasının professoru Cahangir Novruzovdur. Sənətkarla ötən il noyabrın sonlarında, “4.4” Qısa Tamaşalar Festivalının dəvətlisi kimi Bakıda olarkən görüşmüşdük. Söhbətin üstündən bir xeyli keçsə də, mövzusu köhnəlməyib...
– Cahangir müəllim, söhbətimizə elə “Azərbaycan teatrı bu gün” mövzusundan başlayaq.
– Danışaq. Bəzən bizdə, burada teatrımızın vəziyyətini pisləyib bədbin sözlər danışırlar. Mən razı deyiləm. Hər şeyi yaşanan kataklizmlərlə ölçmək lazımdır. Vəziyyət təkcə burada belə deyil. Pandemiyanın sənətə, təhsilə, mədəniyyətə, iqtisadiyyata vurduğu zərbələri nəzərə alsaq, bunu heç də kiçik olmayan müharibə və onun nəticələri ilə müqayisə edə bilərik. Azərbaycan müstəqilliyini bərpa etdiyi vaxt ölkəmizdəki, demək olar ki, bütün teatrların binası təmirdə idi. O zaman mən indiki Akademik Musiqili Teatrın bədii rəhbəri idim. Ümumən teatrlarımızın binaları bərbad idi. Təmirlər uzun çəkirdi. Nəticədə nə oldu? Teatr ilə tamaşaçı arasındakı əlaqə qırıldı. Bunun nəticəsini sonra teatrımız, mədəniyyətimiz ağır ödədi...
– Amma yenə də müstəqillik dövrü teatr həyatımız ağır olsa da, qaynar idi. Hətta bir neçə müstəqil teatr da yaranmışdı.
– Yarandı, yaşayanı da oldu, ömrü qısa olanı da. O proseslər baş verməsəydi, indiki mənzərə də olmazdı.
– Musiqili Teatrda baş rejissor da işlədiniz...
– Mən baş rejissor olduğum zamanlar bu teatrın
tarixində olmayan şeylər baş verdi. Teatrın ən
gözəl çağlarında
– Şəmsi Bədəlbəylinin,
Süleyman Ələsgərovun
çalışdığı illərdə belə burada iki-üç tamaşa hazırlanırdı.
Mən bura gəldikdən sonra bir il üç ayın içərisində dörd
tamaşa hazırladım,
beşini də əsaslı bərpa etdim. Təsəvvür edin ki, bunlar bir baş
və iki köməkçi rejissorla
görülən işlər
idi. Özü də məşqlərimiz
otaq boyda yerdə, zirzəmi və dəhlizdə olub. Demək olar ki, günlərim burada keçirdi. Sonra o zamankı
rəhbərliklə işləyə
bilməyəcəyimi anladım
və öz ərizəmlə getdim.
Nazirlik məni buraxmamaq üçün başqa bir teatrın rus bölməsinə baş rejissor təyin etdi. Sonrasını da ki bilirsiniz.
– Bu gün bəzən “teatr var, truppa
yoxdur”, yaxud da bunun əksi
ilə bağlı fikirlər səsləndirilir.
– Teatrın öz qanunları var. Öncə
truppa yaranır. Məsələn, bir neçə
yaradıcı insan toplanır, bir tamaşa, yaxud hər hansı performans təqdim edir. Tamaşaçı tərəfindən qəbul edilir, sevilir. Burada qəliz heç
nə yoxdur. Eksponat olmayandan sonra dəbdəbəli muzey binası kimə lazımdır?
– Bu gün teatrımızda nə çatışmır?
– Çox şey. Tamaşalara,
teatrların başqa vəziyyətinə görə
deyirəm. Elə bilməyin
ki, məlumatsızam.
Paytaxtdan
bölgəyə əksər
teatrların işlərini
izləmişəm, proseslə
tanışam. Təzə binalar,
texniki avadanlıqlar hamısı var. Amma əsas olan yaradıcı heyət qənaətbəxş deyil.
Götürək elə vaxtilə
çalışdığım Akademik Musiqili Teatrı. Bu gün dünya səviyyəli təmirli,
dəbdəbəli, hər
cür şəraiti olan binada kadr
qıtlığı yaşanır.
Sopranolar,
tenorlar, altlar, baritonlar yoxdur. Varsa da, yaxşısı deyil. Çünki yaxşıları Akademik Opera və Balet Teatrına gedir. Tutarlı, maraqlı layihələr
etmək olar. Məhz teatrı sevən, ona lazım olan insanları saxlamaq və “işləməyən dişləməz”
prinsipi ilə çalışdırmaq lazımdır.
Teatr vaxt öldürmək yeri olmamalıdır.
Sərf olunan əməyə, potensiala, yaradıcılığa,
görülən işin
nəticəsinə görə
maddi təminat verilməlidir. Məhz sənətini
göstərənə, peşəsindən
qazanıb qazandırana
diqqət etmək lazımdır.
– Bəlkə başqa təcrübələrdən də
öyrənək?
– Mən burda yoxam axı (gülür). Öyrənmək istəyənlər öyrənsinlər. Azərbaycanda və Rusiyada təhsil almışam, ustadlardan öyrənmişəm.
Bunları niyə deyirəm?
Öyrənməkdən yorulmamışam, bezməmişəm. Rusiyaya təhsil
almağa gedəndə
Şəki teatrının
baş rejissoru idim. Rusiyanın teatrlarında tamaşaların
tərtibat işinə
baxıram həsəd
aparıram, qısqanıram.
Deyirəm niyə bizdə
də olmasın.
Başladım o məsəlləri də öyrənməyə.
Yadımdadır, fasilələrlə
düz dörd il bir rus bədii quruluş hissə müdirinin yanına Moskvaya getdim... Bu gün rahatlıqla deyə bilərəm ki,
teatr necə
işləyir, necə
“alınıb-satılır”.
– Siz deyənlərdən reallığa qayıtsaq,
problemlər içində
itib-batmaq olar.
– Sadə bir məsələni
deyim: festival müddətində
baxdığım bəzi
tamaşalarda özümə
sual verirdim ki, görəsən, bu qarşımda gördüyüm insan necə aktyor olub gəlib teatra düşüb.
– Cahangir müəllim, bizdə xüsusən bölgə teatrlarında
peşəkar aktyor problemi var...
– Bilirəm. Amma qoy, az olsun, amma öz
olsun, daha yaxşısı olsun prinsipinin tərəfdarıyam.
– Belə çıxır ki, siz bu
qədər teatr olmasının tərəfdarı
deyilsiniz?
– Yox, qətiyyən, əksinə. Azərbaycan mədəniyyətini öldürmək, onu böyrü üstə qoymaq üçün Stalin
rejimi bir gecədə 24 teatrı bağlamışdı. Onların sırasında
Şəki teatrı,
Tiflis və İrəvandakı
Azərbaycan teatrları
da var idi.
Teatr tariximizə adı qızıl hərflərlə
yazılan aktyor, rejissor nəsli həm də o teatrlardan gələnlər
idi. Eləcə də bölgələrdən
gələnlər. Ona görə
də bölgə teatrlarına elə yanaşmaq olmaz.
– Bu gün kadrlar bölgəyə getmək
istəmirlər. Diplomunu
əlinə alan
hesab edir ki, akademik teatrda
çalışmalıdır.
– Çox nahaq. Mən Musiqili Komediya Teatrında işləyə-işləyə
Şəki Dövlət
Dram Teatrına təyinatımı
istəmişəm və
getmişəm. Bilmək istəyirəm,
məgər Şəki,
Gəncə, Lənkəran,
Mingəçevir Azərbaycan
şəhərləri deyilmi?
Mən Şəkidə
10 il işlədim.
Xəncərimin qaşı düşdü?!
İndi oturub teatrın o dövrünü analiz etmək istəmirəm.
Bu gün fədailər
çatışmır. İşləmək, əziyyət çəkmək
istəyənlər azdır.
– Dövr başqadır, münasibətlər fərqlidir...
– Yaxşı, soruş gör, mən niyə buradakı hazır işimi, rahatlığımı qoyub
Şəkiyə getdim?
– İnsanların inqilabçı
düşüncələri olur axı. Xüsusən
gənclikdə dünyanı
çiyinlərdə apara
bilmək kimi əzmi də əlavə etsək...
– İnqilabı qoy o yana. Kitab cümlələri
ilə başımı
qatma (gülür). Çünki mənim universitetdə
bir kursum var idi və
biz yalnız sənət
üçün işləyirdik.
Getmək onda da asan deyildi. Mən gedəndə bu teatrın guruldayan vaxtıydı. Amma özümə
bir yol cızmalı,
seçilməliydim. Nə etdim?
Şəki teatrında tapdım
yolumu. Ora laboratoriya idi.
Ancaq o teatrdakı fenomenallıq buradan yox, yalnız
Moskvadan göründü.
Bu, məni ömrü
boyu ağrıdıb
düşündürəcək. Sadəcə,
o gərgin xatirələrə
qayıtmaq istəmirəm.
Düşünürəm ki, bölgə
teatrlarını laboratoriya
vəziyyətində işlətmək,
yaxşı potensiallı
truppalar formalaşdırmaq
olar.
– Müzakirələrin mərkəzində
daha çox rejissor həmkarlarınız
da durur. Məsələn, aktyor potensialı var, amma rejissor yoxdur...
– Birmənalı demək olmaz. Düzdür, potensialından istifadə
olunmadan dünyadan köçən aktyor nəsli oldu. Məsələn, Nəsibə Zeynalovanı
yalnız qayınana kimi komik obrazlarda
oynadıb, dramatik potensialından istifadə
etmədilər. Əslində, o, güclü dramatik aktrisa idi. Sadəcə,
Azərbaycan rejissorlarının
intellektual səviyyəsi
onu ayrı ampluada istifadə etməyə çatmadı.
Bu gün də
həmin vəziyyətdir.
Biz hələ də özümüzü
aynada əyri görürük, amma susuruq. Üzdə alqışlayıb, arxada
danışmaqdansa, dur
onun cəhdini alqışla və yanlışlarının aradan
qalxmasına kömək
et...
– Bizim teatrımızda siz deyən cəsarət çatışmır?
– Yox, həm də
insanımızda səmimiyyət
çatışmır, məncə.
Teatr isə cəsarəti sevir. Yalan vicdanı şikəst
edir. Sən yalan danışıb
məni aldada bilərsən, amma içində mütləq
xal qalacaq.
– Teatr və onun
problemlərindən danışanda
daim rejissor-dramaturq-aktyor
üçbucağı ağıla
gəlir.
– Sözsüz. Problemlər, bu üçlüyün vəziyyəti heç vaxt stabil olmaz, zaman-zaman dəyişər. Bizlər bu şərtlərin məhsuluyuq.
– Aktyor, rejissor, pedaqoq kimi tanınan Cahangir Zeynalov bu gün yalnız pedaqogika ilə kifayətlənir...
– Mən teatr rejissoru, aktyoru olaraq elə bilirəm ki, öz yaradıcılığımda uğurlu və bir az da sevilən olmuşam. Amma bu gün yalnız pedaqoqam. Türk qardaşlarımızın sənət təhsilinə bacardığım qədər kömək etməyə çalışıram. Müəllimlərimdən öyrəndiklərimi əlavə bilgilərimə qataraq yeni nəslə öyrətməyə çalışıram və bundan çox məmnunam.
– Yeni nəsillə bağlı müqayisəniz maraqlı olardı.
– Orada da oxumaqdan
qaçmaq problemi var.
Odur ki, dərsim bəzən 8 saat çəkir. Anladıram, danışırıq, müzakirə
edirik. Tələbələrimi daha çox
yükləyirəm. Kurs bitənə
qədər onlarla kitab oxuyurlar, araşdırırlar.
Söhbətləşdi: Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2023.- 11
yanvar.- S.7.