Vətənsevər, həmiyyətli
və fədakar ziyalı
Məhəmməd Tağı Sidqi-170
XIX yüzilliyin ikinci yarısında Naxçıvan
bölgəsində ədəbi-mədəni və
maarifçi mühitin inkişafında müstəsna xidmətləri
olan ziyalılardan biri də tanınmış şair, nasir,
teatr xadimi, pedaqoq Məhəmməd Tağı Sidqidir. Bu il fədakar
maarif xadiminin anadan olmasının 170 illiyidir.
Məhəmməd Tağı Kərbəlayı Səfər
oğlu Səfərov 22 mart 1854-cü ildə Ordubad şəhərində dünyaya
göz açıb. Şah Hüseyn Soltan mədrəsəsində
təhsil alıb. Bir müddət İranda yaşayır,
1885-ci ildə Ordubada qayıdır. Həyatını
maarifçiliyə və bədii yaradıcılığa həsr
edir.
1892-ci ildə Avropa mədəniyyətinə dərin
rəğbət bəsləyən Hüseyn Sultan Kəngərlinski
ilə birlikdə “Əxtər” adlı yeni üsullu məktəb
açır. 1894-cü ildə isə Naxçıvan şəhərində
dini elmlərlə yanaşı, dünyəvi elmlərin də
tədris olunduğu “Məktəbi-tərbiyə”ni təsis
edir. Azərbaycanın görkəmli şair,
yazıçı və tədqiqatçıları
Hüseyn Cavid, Əliqulu Qəmküsar, Əziz Şərif,
Rza Təhmasib, Əli Səbri Qasımov və başqaları
bu məktəbdə təhsil alıblar. Təsadüfi deyil
ki, görkəmli yazıçı-dramaturq Cəlil Məmmədquluzadə
bu məktəbi “böyüklər üçün
darül-ürfan”, yəni akademiya adlandırıb. M.T.Sidqinin
hazırladığı “Əxlaq nümunələri”,
“Qızlara hədiyyə”, “Müxtəsər coğrafiya risaləsi”,
“Ərəb dilinin sərfi-nəhvi”, “Ədəbiyyat”,
“Pedaqogika” kimi mükəmməl elmi-pedaqoji dəyərə
malik dərsliklər maariflənməyə, yeni nəslin
formalaşmasına mühüm təsir göstərib. Onun təşəbbüsü
ilə “Tərbiyə” məktəbində böyük rus
şairi A.S.Puşkinin anadan olmasının 100 illik yubileyi
(1899) qeyd edilib. Yubiley tədbirində Sidqi geniş məruzə
ilə çıxış edib.
Məktəbi “cəhalət dərdinin dərmanı,
mərifət bağının xiyabanı” adlandıran
Sidqinin “Mədəniyyət məsnəviləri” poetik mənzuməsi,
“Heykəli-insana bir nəzər” ədəbi-fəlsəfi əsəri,
“Kəblə Nəsir”, “İki tərbiyə üsulu”, “Ədəbli
uşaq”, “Məktəbə gedən uşaq”, “Analar bəzəyi”
və s. hekayələri, eləcə də 300-dən
çox şeiri maarifçi ədəbiyyatın dirçəlməsində
xüsusi rolu olub. Maraqlıdır ki,
yazıçı-dramaturq Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev “Dağılan tifaq” faciəsində şairin “Ey əzizan,
bir baxın dünyaya, ibrətxanədir” misrasından istifadə
edib.
M.T.Sidqi 1894–1899-cu illərdə Naxçıvanda
M.F.Axundzadənin komediyalarının tamaşaya
hazırlanmasında yaxından iştirak edib. “Müsyö
Jordan və dərviş Məstəli şah” komediyası
onun quruluşunda təqdim olunub. Ordubadda fəaliyyət
göstərən “Əncüməni-şüəra” ədəbi
məclisinin fəallarından olan şair
yaradıcılığında aşiqanə və ictimai
motivli nümunələrə geniş yer verib. Əsərlərində
elmə rəğbət, məktəbə
çağırış motivli ideyalar diqqət çəkir.
Onun “Elmin şərafəti”, “Məktəbdə”, “Oğlan”
kimi şeirləri bu çağırışları
özündə yaşadan maraqlı bədii nümunələrdir.
Görkəmli maarifçi qızların da təhsilə cəlb
olunması üçün məktəb təşkil edib.
Şeirlərində bu məsələyə diqqət
ayıran maarif xadimi yazır:
Hər qız ki elmə etsə rəğbət,
Axırda, yəqin tapar səadət.
Yox elmdən özgə bir şərafət,
Elm ilədir iftixar, qızlar!
Sidqi uşaq və gənclərlə
yanaşı, böyükləri də savad almağa,
dünyagörüşünü zənginləşdirməyə
səsləyib: “Ağıllı ata-ana övladını elmə
və tərbiyətə rağib edəndir. Balasını
bikar və əziz saxlayan adam övladının düşmənidir”.
“Heykəli-insana bir nəzər” məqaləsində müəllif
milli düşüncənin formalaşmasının vacibliyini
gündəmə gətirir. Qeyd edir ki, dünyada hər bir
millətin milli hüquqları və milli hökuməti var.
Bu mənada müsəlman xalqları da millət və vətən
anlayışlarını dərk etməlidir. Maarif
carçısının fikrincə, Qərb ölkələri
mövcud nailiyyətləri dünyəvi elmləri öyrənməklə
əldə ediblər. Müsəlman dünyası da bu
uğurlara çatmaq üçün, ilk növbədə,
dünyəvi elmləri öyrənməlidir. Bunun
üçün isə əlifba islahatları
aparılmalı, yeni tipli dünyəvi məktəblər
açılmalı və qəzetlər nəşr
olunmalıdır.
Görkəmli şair-dramaturq Hüseyn Cavid 1910-cu ildə
“Həqiqət” qəzetində dərc olunan
“Naxçıvanlılara” adlı məqaləsində
hörmətli müəlliminin xalqı
qarşısındakı xidmətlərini belə dəyərləndirirdi:
“Sidqi vətənpərvər idi, həmiyyətli idi, məslək
sahibi idi, millətini sevərdi...”.
Sidqi ölkəmizdə dərc olunan mətbuat
orqanları ilə yanaşı, xaricdə işıq
üzü görən “Həblülmətin” (Kəlküttə),
“Əxtər” (İstanbul), “Tərcüman” (Baxçasaray) və
s. kimi qəzetlərin də oxucusu olub. Həm də onlarla əməkdaşlıq
edib. Ana dilində “Çıraq” adlı qəzet nəşr
etmək istəsə də, bu arzusuna nail ola bilmir. O, böyük maarifçi, alim,
mütəfəkkir Məhəmməd ağa
Şahtaxtlının 1903-cü ildə Tiflisdə Azərbaycan
dilində “Şərqi-Rus” adlı qəzetin nəşrinə
nail olmasını böyük sevinc hissi ilə
qarşılayır. Bu qəzetdə bir neçə məqalə
ilə çıxış da edir. Qəzetin redaktoru
M.Şahtaxtlının fəaliyyətini təqdir edən
M.T.Sidqi yazırdı: “Ümid etmək olar ki, az müddətdən
sonra “Şərqi-Rus” qəzeti millətin gənclərinin
qaranlıq ürəklərində nur saçacaq. Bilik-mərifət
çırağı cəhalət çölündən səadət-xoşbəxtlik
sarayına aparacaqdır. Sizin adınız da tarixdə əbədi
olaraq həkk olunacaqdır”.
Xalqının xoşbəxt gələcəyi
üçün ömrünü şam kimi əridən Məhəmməd
Tağı Sidqi 9 dekabr 1903-cü ildə, 49 yaşında vəfat
edib.
Hazırda Naxçıvan Dövlət Kukla Teatrı
M.T.Sidqinin adını daşıyır. Maarifçi ədibin adı eləcə də
Naxçıvan şəhərindəki 4 nömrəli və
Ordubad şəhərindəki 1 nömrəli orta məktəblərə
verilib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2024.- 19 aprel,¹ 29.- S.6.