100 yaşlı iki
saz və söz sənətkarı
Hüseyn Arif və Mikayıl Azaflının yubileyləri
necə qeyd olunacaq?
Bu il XX əsr Azərbaycan poeziyasının görkəmli
nümayəndələrindən Xalq şairi Hüseyn Arifin
(Hüseyn Camal oğlu Hüseynzadə; 1924–1992) və ustad
aşıq-şair Mikayıl Azaflının (Mikayıl Cabbar
oğlu Zeynalov; 1924–1990) anadan olmasının 100 illik yubileyləridir.
Hüseyn Arif xalqımızın zəngin bədii-poetik
irsi zəminində dəyərli əsərlər meydana gətirib.
Onun poeziya aləmi mövzu baxımından genişdir və əsərləri
məna qüdrətini bu gün də qoruyub saxlayır.
Hüseyn Arif eyni zamanda Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin
yaradıcısıdır.
Mikayıl Azaflı isə böyük coşqunluqla
yazıb-yaradan, aşıq sənətini inkişaf etdirən,
sağlığında klassikləşən ustad sənətkar
kimi tanınıb. O, təkcə aşıq sənətini
kamil bilməyi ilə deyil, həm də qaynar şair təbi
ilə seçilib.
Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin (AAB) sədri Əməkdar
elm xadimi, professor Məhərrəm Qasımlı ilə
söhbətimizin əsas mövzusu da hər iki sənətkarın
yubileyi ilə bağlı idi. Həmsöhbətim il ərzində
nəzərdə tutulan tədbirlər barədə ətraflı
bəhs etdi.
“İşə gələndə elə bilirəm
qarşıma Hüseyn Arif çıxacaq...”
“Hüseyn Arif Azərbaycanın unudulmaz saz-söz sərraflarındandır”
deyən Məhərrəm Qasımlı şairin zəngin
yaradıcılığından, Aşıqlar Birliyinin
yaradılmasındakı xidmətlərindən
danışdı: “Azərbaycan Aşıqlar Birliyi məhz
Hüseyn Arifin qeyrətkeş fəaliyyəti nəticəsində
1984-cü ildə Azərbaycan aşıqlarının IV
qurultayından sonra yaradılıb. Birliyin ilk sədri də
Hüseyn Arif olub. O vaxt qurumun sədr müavini isə
Mikayıl Azaflı idi. Birlik fəaliyyətə başlayandan
sonra ilk olaraq Qazax, Tovuz, Şirvan, Borçalı və digər
bölgələr üzrə aşıqlarla
görüşlər keçirilərək onların ilkin
siyahısı hazırlanıb. Təəssüf ki, Hüseyn
Arifin fəaliyyətinin maraqlı bir dövrü gərgin bir
vəziyyətə təsadüf etdi. 80-ci illərin sonunda
SSRİ-nin içərisinə bir çaxnaşma
düşdü və bu çaxnaşmadan Azərbaycan
aşıqları da öz xoşagəlməz nəsibini
aldı. Birinci növbədə, ata-baba yurdlarımız
Göyçə və Dərələyəzdə ermənilər
soydaşlarımızı doğma ocaqlarından didərgin
saldılar. Nəticədə həmin ellərimizdə
yaşayıb-yaradan bir çox aşıqlarımız da ellərindən
uzaq düşdülər. Azərbaycan aşıqlarına
ilk zərbə burdan dəydi. Həmin dövrdə
Qarabağda müharibənin başlanması da Hüseyn Arifin
səhhətinə çox mənfi təsir göstərdi.
Buna baxmayaraq o, Qazax, Gədəbəy və Tovuz istiqamətində
gedən döyüşlərdə iştirak edib, camaatı
sərhəddə möhkəm durmağa, bütün
gücü ilə torpaqları qorumağa
çağırıb. Mən xatırlayıram ki, o zaman
İmran Həsənov, Ədalət Nəsibov, Mahmud Məmmədov,
İsfəndiyar Rüstəmov kimi ustad aşıqlar
Hüseyn Ariflə birlikdə yeni formalaşan Odumuzda əhvali-ruhiyyəni
yüksəltmək üçün yorulmadan
çalışır, hərbçilərimizi qələbəyə
səsləyirdilər. Hüseyn Arifin “Bir ovuc torpaqdan dönən
deyiləm, Bir ovuc torpağa dönənə kimi” misraları
da o zaman yaranmışdı. Yəni şair burda demək istəyir
ki, düşmənin istədiyi bir ovuc torpaqdan da dönmərəm.
Ta özüm əriyib torpağın içərisində
bir ovuc torpağa dönənə kimi... Həqiqətən də,
bunlar qeyri-adi misralardır. Bu fikirlərin ortaya gəlməsinin
səbəbi Dədə Qorqud dünyasıdır, ozan
dünyasıdır. Qurbaninin, Koroğlunun, Abbas
Tufarqanlının, Xəstə Qasımın, Aşıq
Ələsgərin düşüncəsi bu misraları ortaya
gətirib. O bütün həyatı boyu aşıq sənətinin
qoruyucusu oldu. Onlarla aşığa şeirlər yazdı:
Ağır toylar gördün, nişanlar
gördün,
Mahaldan-mahala atını sürdün.
Gəlinlər gətirdin, qızlar
köçürdün,
Çox nəmərlər aldın, ay Mirzə
dayı.
Şairin Aşıq Mirzə Bayramova həsr etdiyi “Ay
Mirzə dayı” şeirindəki bu bənd Azərbaycan
ozan-aşıq mədəniyyəti, bütövlükdə
Hüseyn Arifin könül və saz dünyasının tam mənzərəsini
ortaya qoyur”.
Məhərrəm Qasımlının şairlə
görüşlərindən xoş xatirələri var:
“Hüseyn Arif Aşıqlar Birliyinin sədri olarkən onunla
tez-tez görüşürdüm. O, adamla üzbəüz
qaldığı zaman elə danışırdı,
saz-sözlə bağlı duyğularını elə təqdim
edirdi ki, adam öz-özünə aşıq, ozan olmaq istəyirdi...”.
AAB tərəfindən şairin 100 illiyi ilə
bağlı keçiriləcək layihələr haqqında
məlumat verən həmsöhbətim qeyd etdi ki, bir müddət
öncə Azərbaycan Televiziyası “Mədəniyyət”
kanalının “Saz-söz axşamı” adlı verilişinin
Hüseyn Arifə həsr olunmuş bölümü
yayımlanıb. Verilişdə 10-dan çox aşıq
şairin yaradıcılığından nümunələr səsləndiriblər: “Yubiley ilində
Ağstafada və Tovuzda Hüseyn Arif günləri
keçiriləcək. Son olaraq da payız fəslinə
yaxın mərkəzi mədəniyyət ocaqlarının
birində Hüseyn Arifin 100 illiyik yubiley gecəsi keçiriləcək.
Ancaq onu deyim ki, Hüseyn Arif yubileydən-yubileyə yada
düşən sənətkar deyil. Mən bu gün birliyin sədriyəm.
Tam səmimiyyətlə deyirəm, hər gün işə gələndə
elə bilirəm ki, qarşıma Hüseyn Arif
çıxacaq, Zəlimxan Yaqub çıxacaq. Mən bir
növ onların estafetini davam etdirirəm”.
Söhbət zamanı onu da öyrəndik ki, bu
yaxınlarda AAB tərəfindən “Aşıq,
bağrına bas sədəfli sazı” adlı saz və
aşıqlarla bağlı şeir antologiyası nəşr
olunub. Kitabda bir sıra görkəmli sənətkarlar, o
cümlədən Hüseyn Arifin əsərləri yer
alıb.
Azərbaycan aşıqlığının qoca
qartalı
Mikayıl Azaflının saz-söz sənətindəki
yerini qiymətləndirən Məhərrəm Qasımlı
onu Azərbaycan aşıqlığının qoca qartalı
kimi səciyyələndirdi: “Bu obraz ona aiddir. Mikayıl
Azaflı illər boyu Azərbaycanın azadlığı,
müstəqilliyi uğrunda mübarizə aparmış
mücahid aşıqdır. Bu yolda o hətta həbs olunsa da,
öz yolundan dönməyib. “Elə bir dərd varmı ki,
çəkməmiş olam, Təbrizdə qardaşım,
Sibirdə balam...” bu misralar ustad sənətkarın xalqa, Vətənə
münasibətini ortaya qoyur. Müəllif “Təbrizdə
qardaşım” deyəndə ikiyə bölünmüş
Azərbaycanı, “Sibirdə balam” deyərkən isə 30-cu
illər repressiyası zamanı sürgün olunan
soydaşlarımızı nəzərdə tuturdu. Yəni bu
baxış Mikayıl Azaflı
yaradıcılığının ana xəttidir. Bu gün
Türkiyəyə, Cənubi Azərbaycana getdiyimiz zaman aşıqların
dilində bir ad xüsusi vurğulanır. O, aşıq
Mikayıl Azaflıdır. Aşıq Ələsgər, Abbas
Tufarqanlı, Qurbani də böyük sənətkarlarımızdır.
Əfsanəvi obraz kimi dillərdə gəzənlərdən
biri də Mikayıl Azaflıdır. Sənətkarın
üzündən, sözündən nur yağırdı. O,
camaatın içində elə gəzib-dolaşırdı
ki, sanki canlı bir Dədə Qorquddur. Mən ilk dəfə
onu görəndə sənətkarın təqribən 45
yaşı olardı. Mənə elə gəldi ki,
qabağımdakı adamın 70-80 yaşı var. Zindan həyatı
saçlarını vaxtından əvvəl
ağartmışdı. Təsadüfi deyil ki, 1979-cu ildə
Bakıda keçirilən Novruz bayramı şənliklərində
xalqımızın müdriklik simvolu Dədə Qorqud
obrazını ona həvalə etmişdilər”.
AAB-nin rəhbəri deyir ki, Mikayıl Azaflının
mindən çox şeiri var. Təcnisin 30-a yaxın şəkli
və 15-dək isə saz havası onun adı ilə
bağlıdır. Sənətkarın yaratdığı
“Azaflı dübeyti”, “Azaflı gəraylısı”,
“Azaflı bəhri”, “Azaflı müxəmməsi” və s.
kimi saz havaları dillər əzbəri olub. Bu havaların hər
birinin öz ritmi, ahəngi, gözəlliyi və təkrarsız
melodik zənginliyi var. Onun musiqi təhsili olmasa da, Allahın
verdiyi istedad nəticəsində qeyri-adi mahnılar, havalar
hazırlayıb. Azərbaycan aşıqlığının
XX yüzillikdəki ən böyük simalarından biri
istisnasız olaraq Mikayıl Azaflıdır.
AAB tərəfindən sənətkarın 100 illiyi ilə
bağlı “Ağarma, ay saçlarım, ağarma” adlı
kitab hazırlanıb. TÜRKSOY-un dəstəyi ilə
Türkiyədə çap olunacaq kitabda aşığın
100 seçmə şeiri toplanıb. Kitab nəşr olunduqdan
sonra TÜRKSOY tərəfindən əsərin Türkiyədə
və ölkəmizdə təqdimatı nəzərdə
tutulub. Bundan əvvəl isə TÜRKSOY-un xətti ilə
Aşıq Ələsgərin 200 illik yubileyi ilə
bağlı kitab nəşr olunmuşdu: “Mədəniyyət”
kanalında Mikayıl Azaflının 100 illik yubileyi münasibətilə
ayrıca veriliş hazırlanıb nümayiş olundu.
İyun ayında isə Tovuz Xeyriyyə Cəmiyyəti tərəfindən
aşığın doğulduğu Azaflı kəndində
büstünün qoyulması nəzərdə tutulub. Həmçinin
Tovuzda və Bakıda sənətkara həsr olunmuş tədbirlərin
keçirilməsi planlaşdırılır”.
Aşıqların növbəti qurultayı nə
vaxt olacaq?
AAB-nin cari fəaliyyəti haqqında da məlumat verən
müsahibim vurğuladı ki, hər həftə “Mədəniyyət”
kanalında birliyin xətti ilə “Saz-söz axşamı”
adlı veriliş efirə gedir. Birlik tərəfindən
yaxın vaxtlarda “Qərbi Azərbaycan aşıqları”
adlı antologiya çap olunub. 500 səhifəlik kitabda İrəvan,
Zəngəzur, Göyçə və Dərələyəz
aşıqları haqqında məlumat yer alıb.
Bundan başqa, “Aşıq dastanları” adlı
üçcildlik antologiya nəşrə hazırlanır.
Kitabın I cildi üzərində işlər başa
çatmaq üzrədir. Təqdim olunan dastanlar son illərdə
ustad aşıqların dilindən və repertuarından
yazıya alınıb. Təqribən otuza yaxın dastanın
yer alacağı bu antologiyada XXI əsrin ilk rübündə
saz-söz aləmində xidmətləri olan Arif Əsgərov,
Hüseyn Qoşqarlı, Məmməd Bozalqanlı, Ürfan
Əli, Nəbi Nağıyev, Nazim Bahadıroğlu, Elbrus
Hüseynov, Şöhrət Kərimov, Elməddin Məmmədli,
Ağamurad Şirvanlı, Elman Talıstanlı, Babək
Şakirli, Şəhriyar Qaraxanlı və
başqalarının söylədikləri dastanlar canlı
ifadan yazıya alınaraq lüğət və şərhlərlə
birlikdə oxuculara təqdim olunacaq. Antologiyanın birinci
cildində doqquz dastan yer alır. Bu dastanlar təkcə
sözlə yazıya alınmayıblar, hər birinin audio və
video mətnləri var.
Bu il anadan olmasının 150 illiyi tamam olan Aşıq
Əsəd Rzayevə (1874–1951) həsr olunan televiziya
verilişi də hazırlanıb və yaxın günlərdə
efirə gedəcə.
Azərbaycan aşıqlarının qurultayı məsələsinə
toxunan AAB sədri söylədi ki, qurultay beş ildən bir
keçirilir: “Pandemiyaya görə qurultay ləngiyib. Bu il və
ya gələn il aşıqların növbəti
qurultayının təşkili nəzərdə tutulur.
Yaxşı olardı ki, qurultay ərəfəsində bir
sıra aşıqların əməyi qiymətləndirilsin”.
Son olaraq AAB-nin üzvləri haqqında məlumat verən
Məhərrəm Qasımlı dedi ki, hazırda qurumun 450-dən
çox üzvü var. Birliyə üzv olmaq
üçün namizədə ustad sənətkarlardan iki nəfər
zəmanət verir. O zəmanət əsasında komissiya tərəfindən
müraciətə baxılır və onlara üzvlük
verilir.
Nurəddin Məmmədli
Mədəniyyət.- 2024.- 19 aprel,¹ 29.- S.6.