“Azərbaycan İrəvanı”:
kitabdan ekrana
Sənədli film nümayiş etdirilib
Bakı Kitab Mərkəzində Heydər Əliyev
Fondunun dəstəyi ilə “Azərbaycan İrəvanı”
adlı sənədli film nümayiş etdirilib.
Ekran əsəri “Fortis Construction” şirkətinin
“Fortis Films” layihəsi çərçivəsində ərsəyə
gəlib. Təqdimat mərasimində rəsmilər, incəsənət,
mədəniyyət, elm xadimləri və digər qonaqlar
iştirak ediblər.
Film Gürcüstan Milli Muzeyi Tarix və Etnoqrafiya
İnstitutunun direktoru professor Eldar Nadiradzenin “İrəvan
xanlığı” kitabı əsasında çəkilib.
İrəvan xanlığının tarixi, hökmdarları,
İrəvan qalası uğrunda gedən döyüşlər,
Azərbaycan tarixində xanlığın rolu barədə ətraflı
məlumat verilən kitabda İrəvan
xanlığının tarixi ilə bağlı
Gürcüstan Milli Muzeyində saxlanılan nadir
eksponatların fotoşəkilləri də yer alıb.
Filmin müəllifi Fuad Axundov layihə üzərində
iş barədə danışarkən qeyd edib ki, “Azərbaycan
İrəvanı” filmi heç bir dərin tarixçilik
iddiasında deyil. Burada İrəvan tarixindən təxminən
yüz il əvvəlki dövrü ayırmağa
çalışmışıq: 1827-ci ildən – İrəvan
qalasının rus ordusu tərəfindən alınmasından
sonra və 1920-ci ilə, sovetləşməyə qədər.
Müəllifin sözlərinə görə, İrəvanın
Erivana, daha sonra Yerevana çevrilməsi Azərbaycan mədəni
irsinin məqsədyönlü və planlı şəkildə
məhv edilməsi deməkdir: “Bu proses bir əsrlik tarixi əhatə
edir. İrəvanda bu irsin ən parlaq abidələrindən
biri 1914-cü ildə dağıdılmış Sərdar
sarayı idi. Saraydakı əsərlər Tbilisidədir. Məhz
buna görə də yaradıcı qrupumuz çəkilişlərin
əsas hissəsini Tbilisidə aparıb. Çünki
Gürcüstan Milli Muzeyində təkcə Sərdar
sarayı ilə deyil, ümumiyyətlə, İrəvan azərbaycanlılarının
maddi-mənəvi mədəniyyəti ilə bağlı
nadir artefaktlar saxlanılır”.
Fuad Axundov qeyd edib ki, biz ekran əsərini daha
çox, vaxtilə bu şəhərin əhalisinin əksəriyyətini
azərbaycanlıların təşkil etdiyi dövrə həsr
olunan tədqiqat filmi kimi çəkməyə
çalışmışıq: “Bu, indi İrəvanda
yaşamayan yerli əhalidir. Bildiyiniz kimi, bu tarix uzun müddət
unudulub, təhrif olunub. Biz bu film vasitəsilə Azərbaycanın
qədim tarixi, mədəniyyəti və ən əsası
insan amili üzərindəki pərdəni qaldırmağa
çalışmışıq”.
Filmin elmi məsləhətçisi, Gürcüstan
Milli Muzeyi Tarix və Etnoqrafiya İnstitutunun direktoru Eldar
Nadiradze növbəti dəfə Bakıda olmaqdan məmnunluğunu
ifadə edib. O, 20 il Azərbaycanın mədəni irsinin tədqiqatı
ilə məşğul olduğunu diqqətə
çatdırıb: “Çəkiliş prosesi çox
maraqlı və səmərəli keçdi. Oxuduğum
materiallar muzeyimizə təxminən 150 il ərzində daxil
olub. Lakin bu müddət ərzində Azərbaycanın mədəni
irsi faktiki olaraq öyrənilməyib. Eyni zamanda, Azərbaycan
xalqının bu mədəniyyətin yaradılmasında
iştirak dərəcəsi aydınlaşdırılmayıb.
Bütün bunları Azərbaycanın tarixi və mədəni
irsinə həsr olunmuş dörd kitabımda əks etdirməyə
çalışmışam. Bu işlər əsasında mən
belə bir nəticəyə gəlmişəm ki, Azərbaycan
xalqı dünya sivilizasiyasının xəzinəsində
görkəmli yer tutan möhtəşəm mədəni
irsin yaradıcısıdır”.
Sonra film nümayiş olunub.
Ekran əsəri İrəvan xanlığının
və İrəvan qalasının, demək olar ki, tamamilə
məhv olunmuş Azərbaycan mədəni, tarixi və insan
amili irsi ilə birlikdə müasir dövrünün təxminən
yüzillik tarixindən bəhs edir.
Sərdar sarayının faciəli tarixi, İrəvan
məscidlərinin eyni dərəcədə kədərli
taleyi, eləcə də Kərim xan İrəvanskinin
timsalında Azərbaycanın zadəgan zümrəsinə mənsub
nümayəndələrin taleyindəki dramatik hadisələr
Cənubi Qafqazın mühüm mərkəzlərindən
birinin unudulmuş tarixi üzərindəki sirli pərdəni
aralamağa imkan yaradır.
Filmin rejissoru Mirsadıq Ağazadə, prodüseri Səbinə
Uluxanovadır. Film Azərbaycan subtitrləri ilə rus dilində
hazırlanıb.
Mədəniyyət.- 2024.- 24 aprel, ¹30.- S.1;4.