Həqiqətlə dost olan şair
Molla Vəli Vidadi-315
XVIII yüzilliyin birinci yarısından klassik poeziya ənənələri
ilə yanaşı, xalq ruhunda, realist əsərləri ilə
şöhrət qazanan qələm sahiblərimizdən biri də
Molla Vəli Vidadidir. Bu il görkəmli şairin anadan
olmasının 315 illiyidir.
Mîlla Vəli Məhəmməd oğlu Vidadi 1709-cu ildə
indiki Şəmkir rayonunda anadan olub. Atası onun təlim-tərbiyəsi
ilə ciddi məşğul olur. Ancaq Məhəmməd
kişi qəflətən vəfat edir. Bu vaxtsız itkidən
sonra ailə Qazax elinə köçür və
Şıõlı kəndində məskunlaşır. Vəli təhsilini
burada davam etdirir. Ərəb, fars dillərini öyrənir.
Sonra mirzəliyə başlayır. Buna görə də
“Molla Vəli” adı ilə tanınır. Savadı,
dünyagörüşü, õîş və mülayim
davranışı ilə qısa vaxt ərzində kənddə
hörmət qazanır və həmişəlik
Şıõlı kəndində yaşayır.
Gənc yaşlarından bədii
yaradıcılıqla məşğul olan Molla Vəlinin
şeirləri xalq tərəfindən maraqla
qarşılanır. Bədii sözünü şöhrəti
yaxın-uzaq ellərə də yayılır. Şair bir
müddət Qarabağda, sînra isə Gürcüstanda II
İraklinin sarayında yaşayır. Ancaq şair orada
hansısa səbəbdən həbs edilir. Həbsdə ikən
“Könül həsrət, can müntəzir, göz yîlda” rədifli
məşhur şåirini yazır. Zəmanəsini qəzəblə
qamçılayan şair saraylardan uzaqda asudə, sərbəst
yaşamaq istəyir. Mərd, ürəyiaçıq insanlara
rəğbət bəsləyir. Knyazlara, õanlara õidmət åtməyi
özünə sığışdırmır. Elə buna
görə də 1781-ci ildə II İraklinin sarayını tərk
ådir. Qazaxa qayıdır və ömrünün sonuna qədər
îrada yaşayır.
Molla Vəli Vidadinin şåirlər divanı,
külliyyatı tam şəkildə dövrümüzə gəlib
çıxmayıb. Zamanın haqsızlıqları ilə
barışmayan şair dərin və mənalı şåirləri
ilə müasirlərinin rəğbətini qazanıb. Bu onun
dostu şair və dövlət xadimi Molla Pənah Vaqiflə
“Dåyişmə”sində aydın görürük.
Araşdırmalardan məlum olur ki, M.V.Vidadi zəmanəsinin
bir sıra tanınan şair, yazıçı və dövlət
õadimləri ilə yaõınlıq ådib. Onun şəõsiyyətinə
və yaradıcılığına õüsusi åhtiram göstərilib.
Ədəbiyyatşünas Firidun bəy Köçərli
bu barədə yazıb: “Mîlla Vəli Vidadinin yaõşı
ålmi, savadı və rəvan təbi var imiş. Və
özü də zöhdü təqva əhli îlub,
vaõtının çîõunu ibadətdə kåçirərmiş.
Haqq söyləyən və haqqı dîst tutan bir vücud
imiş ki, hər kəsin åybini açıq söyləməkdən
dilgir və rəncidə îlanların ədədi az dåyil
imiş. Amma bununla bålə, hamı înu sayarmış, õatirini əziz
və möhtərəm tutarmış”.
Müasirlərindən Mîlla Pənah Vaqif, Şəki
õanı şair Hüsåyn õan Müştaq və
başqaları înun yaxın
dîstları olub. Onlarla vaxtaşırı mənzum
şeir şəklində məktublaşıb. Vidadi və
Vaqifin yaõın dost və qîhum îlduğu da bildirilir. Bu
yaxınlıq hər iki şairin
yaradıcılığında dərin iz buraõıb. Məşhur
“Dåyişmə” də həmin dîstluğun bədii ifadəsidir.
Şairin ömrünün müdrik
çağları kədərli kåçir. Cavan îğlu qəflətən
vəfat edir. Eyni zamanda Vaqif və Hüsåyn õan
Müştaqın faciəli ölümündən bərk
sarsılır.
M.V.Vidadinin yaradıcılığında vətənə,
torpağa və insanlara məhəbbət yüksək bədii
dillə ifadə olunub. “Belə qalmaz”, “Dəli könül, gəl
əylənmə qürbətdə”, “Ey həmdəmim, səni
qana qərq eylər”, “Xəstə düşdüm, gələn
yoxdur üstümə” kimi şeirləri yüksək bədii
sənətkarlıq nümunələridir. Həm də bu
şeirlərdə müəllifin dərin kədəri sezilməklə
yanaşı, dövrünün hərc-mərcliyinə,
ümidsizlik, eləcə də mənəvi tənhalıqdan
şikayəti əksini tapıb:
Dəli könül, gəl əylənmə qürbətdə,
Bir gün olur vətən deyib ağlarsan.
Yadlar ilə ömür çürür həsrətdə,
Bir gün olur vətən deyib ağlarsan.
Mən görmüşəm bu qürbətin
dadını,
Yanıb-yanıb çox çəkmişəm
odunu.
Qəmlənirsən hər görəndə
şadını,
Bir gün olur, Vətən deyib ağlarsan.
Vidadinin real tarixi hadisələr zəminində
yazdığı əsərlərdən biri də “Müsibətnamə”
poemasıdır. Bu epik-tarixi əsəri şair 1780-ci ildə
dostu, Şəki xanı Hüseyn xan Müştaqın faciəli
ölümü münasibətilə qələmə
alıb. Ancaq əsərdə təsvir ådilən faciə bir nəfərin
dåyil, sözün geniş mənasında, dövrün faciəsidir.
Şair yaşadığı əsrdə ləyaqətli
dövlət õadimlərinin fəlakətlərinin səbəbini
“gərdişi-dövran”da görür. “Müsibətnamə”də
zəmanənin bədii-åpik mənzərəsi çîõ
yığcam şəkildə vårilib. Müəllifin lirik
şåirlərində yer alan qəmli duyğular “Müsibətnamə”də
də vardır. Bununla da şair zəmanəsində baş
vårən tariõi hadisələrin åpik lövhələrini
yaradıb. Şairin “Bålə
qalmaz” rədifli müsəddəsi (altılıq) isə
yaradıcılığının sîn dövrü
üçün səciyyəvidir.
Klassik ədəbiyyatımıza bənzərsiz
nümunələri ilə gözəllik bəxş edən
Molla Vəli Vidadi 13 may 1809-cu ildə Şıõlı kəndində
vəfat ådib, “Gəmiqaya” adlı qəbiristanlıqda dəfn
îlunub.
Şairin əsərləri Salman Mümtaz tərəfindən
tərtib edilərək ilk dəfə 1939-cu ildə Bakıda
nəşr edilib. “Vaqif və sair müasirin”, “Azərbaycanda və
Qafqaz da məşhur şüəranın əşarına
məcmuədir”, “Riyazül-aşiqin”, “Təzkireyi-Nəvvab”,
“Gülzar” və “Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
materialları” adlı əsərlərdə və təzkirələrdə
Vidadinin şeirlərindən nümunələr verilib.
Şairin şeirləri bir çox dillərə tərcümə
edilib. Akademik Həmid Araslı şairin əsərlərini
lüğət və şərhlərlə birlikdə
1977-ci ildə təkmilləşdirilmiş şəkildə
çap åtdirib. Əsərləri 1957, 1977-ci illərdə
Bakıda, 1960, 1962, 1972-ci illərdə Moskvada çap olunub.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2024.- 26 aprel, ¹31-32.- S.6.