“Pələng”in it gününə
bir baxış
…Mən uşaq olanda məhəlləmizdə Pələng
adında bir it vardı. Küçəmizin o biri
üzündəki bazarın iti idi. Bütün küçə
itləri, ya da “həyət-bacanı qorusun” düşüncəsi
ilə köpək saxlayanların həyət iti kimi Pələngin
də cinsi bilinmirdi; amma çox yekə it idi. Yəqin elə
boy-buxununa, güclü, ağır pəncələrinə,
daim ağaran iri köpək dişlərinə görə
adını Pələng qoymuşdular. Bazarın təxminən
200 metrlik radiusunda yaşayan valideynlər yaramazlıq edən,
yeməyini yeməyən, günorta yuxusunu yatmayan
övladlarını Pələnglə qorxutsalar da, onun kimisə
qapdığını, kiməsə yersiz
hürdüyünü eşitməmişdim. Bazarda ət
dükanı saxlayan qəssabların hamısı onu bəsləyirdi.
Deyirdilər ki, Pələng bizim malımızı
gündüz oğru pişiklərdən, gecə də
oğru ikiayaqlılardan qoruyur. Təhlükəsizlik
kameralarının yox vaxtında çörəyinə (oxu:
sümüyünə) sədaqətli bazar köpəyindən
yaxşı mühafizə ola bilməzdi...
***
Ülviyyə Heydərovanın “Pələng”
monopyesinin tamaşasına baxacağımı biləndə
uşaqlıq illərimdə tanıdığım, heç
zaman qorxmadığım Pələngi yadıma saldım.
Fikirləşdim ki, yəqin tamaşaya baxanda biləcəyəm
ki, Ülviyyə xanımın qəhrəmanı Pələnglə
mənim tanıdığım Pələng arasında
hansı oxşarlıq var?
Pyes Sumqayıt Dövlət Dram Teatrında səhnəyə
qoyulub. Quruluşçu rejissoru yaxın gələcəkdə
uğurlu işlərilə çox tanınacağına
inandığımız gənc rejissor Ümid Abbas Nihani,
quruluşçu rəssamı Elxan Sərxanoğludur. Pələng
rolunda gənc aktyor Kamran Muradlı çıxış edir.
***
Tamaşa başlayır. Qaranlıqda uzaqdan narazı
it hürüşü eşidilir. Səhnə
işıqlanınca boynu qırıq zəncirli ala-qara it
görünür. Səhnənin bir dekoru da iri laylı, nəfəslikli
pəncərə çərçivəsidir. Hadisələr
inkişaf etdikcə biləcəyik ki, bu çərçivə
lazım gələndə otaq pəncərəsi də olacaq,
yuva da, müşahidə məntəqəsi də, hətta qəbir
də.
Ömür boyu diri oyuncaq kimi əzizlənmiş,
işi-gücü yalnız Sahibəsini əyləndirməkdən
ibarət olmuş Pələng öz həyatını nəql
edir, it gününə necə düşdüyünü
yada salır.
Nə qədər ki, adı görkəminə
yaraşmayan Pələng özünü sevimli oyuncaq kimi
aparır, hər şey qaydasında davam edir…
Amma bir gün Pələng Sahibəsini dişləyir.
Sahibi onu döyərək həyətə atır. Beləcə,
Pələngin it günündə keçəcək
ömrünün təməli qoyulur. Gözünü
qırpmadan baxanda insan da belədir. Özünü hansı
üsulla olsa, təsdiqləməyə can atan, oyuncaq olmaqdan
imtina edən kimi ona münasibət dəyişir.
Sonra isə Pələng xəyanətin şahidi olur.
Sahibi evdə olmayanda onun dostu tez-tez Sahibəyə qonaq gəlir.
Amma Pələng heç nə edə bilmir, Sahibini xəyanətdən
qoruya bilmir. Sahibi vəfat edəndən sonra isə
küçəyə atılır. Ömür boyu hazır
yeməyə alışmış Pələng səfillik
içində necə dolanacağını bilmir.
Küçədə onun it gününə düşməmişdən
alışdığı həyatın dəyərləri
keçmir… Elə insanların həyatı da belədir.
İnandıqların, dəyər verdiklərin səndən
üz çevirincə həyatın o biri üzü ilə
burun-buruna gəlirsən…
Əsərin məzmununu danışmaq, beləliklə
də, bir qədər tənbəl oxucunun marağını
qaçırmaq istəmirik (teatrı sevən oxucunu
maraqlandırmaq üçün yazdıqlarımız kifayətdir).
Tamaşada çox maraqlı məqam diqqətimizi
çəkdi. Qeyd etdiyimiz kimi, “Pələng”
monotamaşadır. Aktyor Kamran Muradlı da öz rolunun öhdəsindən
bacarıqla gəlir. Lazım gələndə gerçək
it hərəkətlərini yerinə yetirir, lazım gələndə
dönüb olur Sahibə, Sahib, bir də Təzə kişi.
Müəllif, rejissor, bəlkə də rəssam, ya da
onların hər üçü birlikdə, digər qəhrəmanları
canlaqdırmaq üçün maraqlı bir üsul
seçiblər: ağ (Sahib), qırmızı (Sahibə),
bir də qara şlyapa (Təzə kişi). Əgər Kamran
hər dəfə bu görünməyən qəhrəmanları
danışdırmaq üçün həmin şlyapalardan
birini başına qoysaydı, bu məqamı xüsusi
vurğulamağa ehtiyac qalmazdı. Amma həmin baş geyimləri
eynən Pələngin boynundakı zəncirlə yuxarıdan
bərkidilib. Və aktyor məqamı yetişdikcə həmin
şlyapaları zəncirdən ayırmadan başına
keçirir və tamaşaya davam edir. Müəllifinin kim
olduğu fərq etməz, uğurlu tapıntıdır.
***
…Fürsət düşən kimi, Sumqayıt
teatrının “Pələng” tamaşasına baxın. Yeni
dramaturqu, rejissoru, aktyoru tanımaq və gənclərin
yönəldəyəcəyi teatr prosesini anlamaq
üçün. Yeri gəlmişkən,
biz bu tamaşaya Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram
Teatrının “Bölgə teatrlarının Bakı
premyeraları” layihəsi çərçivəsində
dekabrın 3-də paytaxt səhnəsində baxdıq.
Gülcahan Mirməmməd
Mədəniyyət .- 2024.- 6 dekabr(¹91).- S.4.