Əfsanəvi rəqqasə
Əminə Dilbazi-105
Azərbaycan milli rəqslərinin inkişafı, təbliği
və gənc nəslə ötürülməsində
böyük xidmətləri olan görkəmli sənətkar.
Professional milli rəqs tariximizdə dərin iz qoyan sənət
ulduzlarımızdan biri. Dekabrın 26-da onun anadan
olmasının 105-ci ildönümü tamam olur.
Tanınmış rəqqasə, xoreoqraf, Xalq artisti Əminə
Dilbazi. O, yüksək səhnə mədəniyyəti, bənzərsiz
ifaçılıq imkanları ilə xalq rəqsləri
nümunələrinə yeni çalarlar bəxş edib.
Əminə Paşa qızı Dilbazi 1919-cu ildə
Qazax rayonunda dünyaya göz açıb. Erkən
çağlardan idmanın yüngül atletika sahəsinə
maraq göstərib. Müxtəlif idman yarışlarına
qatılaraq mükafatlar qazanıb. Yüksək fiziki
hazırlığı onu rəqs aləminə gətirir. O,
1935-ci ildə rəqqas Əşrəf Səfərovun təşəbbüsü
və rəhbərliyi ilə Azərbaycan Xalq Rəqs
Ansamblının yaradılması məqsədilə
keçirilən müsabiqədə iştirak edir. Münsiflər
heyətinin müsbət rəyini qazanır. Əşrəf
Səfərovun dəvəti ilə həmin kollektivdə əmək
fəaliyyətinə başlayır.
Böyük sənətdə ilk addımını
Əli Bayramov adına klubda atır. Sonrakı
yaradıcılıq yolu Səid Rüstəmovun Xalq
çalğı alətləri ansamblı ilə
bağlı olur. Rəqqasə olacağını təsəvvürünə
gətirməyən Əminə Dilbazi addım-addım sənətin
sirlərinə yiyələnir. Milli rəqslərin ecazkar
ifaçısı kimi tanınır.
O, dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin “Kolxoz
çölləri” mahnısına xoreoqrafik quruluş verir.
Onun bu təşəbbüsü Üzeyir bəy tərəfindən
rəğbətlə qarşılanır. O daha sonra “Ay
gözəl”, “Dağlar gözəli” rəqslərinin
quruluş müəllifi olur və özü də solo ifa
edir. 1936–1969-cu illərdə Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında Mahnı və Rəqs Ansamblının
solisti kimi çalışır. Sonrakı illərdə rəqs
qrupuna rəhbərlik edir. 1939-cu ildən eyni zamanda baletmeyster
assistenti kimi çıxış edir. Neçə-neçə
rəqslər onun təfsirində yeni həyat qazanır.
“İnnabi”, “Tərəkəmə”, “Vağzalı-Mirzeyi”,
“Naz eləmə”, “Turacı”, “Ceyran bala”, “Uzundərə” kimi
xalq rəqsləri xüsusi təravət və zövqlə
təqdim olunur, böyük maraqla qarşılanır.
Əməkdar incəsənət xadimi, professor
Timuçin Əfəndiyev araşdırmasında yazır:
“O, ifa etdiyi bu rəqslərə yeni çalarlar qataraq yeni
üslub tərzi ilə zənginləşdirib.
“Vağzalı” rəqsinin ifası zamanı hər iki əlində,
ovcunun içində cüt stəkan tutaraq zərif hərəkətlərlə
süzməsi çox orijinal təsir
bağışlayır. Yaxud Qılman Salahovun lirik
melodiyası üzərində ifa etdiyi “Qavalla rəqs” də
onun yaradıcılıq fantaziyasının məhsulu olub”.
Əminə Dilbazi ifa etdiyi rəqslərdə Azərbaycan
qadınının mənəvi gözəlliyi, bədii-estetik
duyumu və lirik hisslərini parlaq əks etdirir. Xüsusilə,
qadın rəqsləri üçün xarakterik olan “çiləmə”
və “süzmə” kimi əl hərəkətlərdən məharətlə
istifadə edir. Bununla da rəqsə özünəməxsus
bir gözəllik gətirir. Mədəniyyətimizin himayədarı,
Ümummilli lider Heydər Əliyev sənətkarla
görüşündə demişdir: “Əminə Dilbazinin təkrarolunmaz
əlləri var, onlar sanki oxuyurlar. Belə əlləri mən
heç bir, hətta ən görkəmli rəqqasədə
də görməmişəm”.
Görkəmli sənətkar xoreoqraf kimi də
tanınıb. Bir çox musiqili komediya, opera əsəri,
müxtəlif teatr tamaşası və filmdə, xüsusilə,
Üzeyir Hacıbəylinin “Leyli və Məcnun” operasında,
“Arşın mal alan” və “O olmasın, bu olsun” musiqili
komediyalarında milli rəqslərimizə uğurlu quruluş
verib. Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında oynanılan “Dədə
Qorqud”, “Azərbaycan toyu”, “Bir bağçanın gülləri”
səhnə əsərlərində əsas partiyaları ifa
edib. O, eyni zamanda respublikamızın hüdudlarından kənarda
müxtəlif xalqların rəqslərinə verdiyi
quruluşlar mütəxəssislər tərəfindən
yüksək qiymətləndirilib.
Əminə Dilbazi Bakı Xoreoqrafiya Məktəbində
və Azərbaycan Milli Konservatoriyası nəzdindəki
İncəsənət Gimnaziyasında pedaqoji fəaliyyət
göstərərkən zəngin sənət təcrübəsini
milli xoreoqrafiyanın təşəkkülünə sərf
edir.
Sənətkar 1959-cu ildə Azərbaycan Tibb
İnstitutunda (indiki ATU) “Çinar” tələbə-rəqs
kollektivinə, 1967-ci ildə “Sevinc” qızlar qrupuna, daha
sonralar “Yallı”, “Şərur” və digər rəqs
ansambllarına rəhbərlik edib.
Xalq rəqslərinin incəliklərini gənc nəslə
öyrətmək üçün qüvvə və
bacarığını əsirgəmir. Varislik və
novatorluğu öz yaradıcılığında ahəngdar
şəkildə birləşdirərək milli rəqs məktəbinin
püxtələşməsi prosesinə sanballı töhfələr
verir.
Əminə Dilbazinin Azərbaycan incəsənətinin
inkişafı naminə göstərdiyi xidmətlər
dövlət tərəfindən yüksək qiymətləndirilir.
O, 1954-cü ildə “Əməkdar artist”, 1959-cu ildə isə
“Xalq artisti” fəxri adlarına layiq görülür. Həmçinin
müstəqil Azərbaycanın “İstiqlal” ordeni ilə təltif
edilir.
Əminə Dilbazi milli rəqslərimizi
dünyanın 20-dən artıq ölkəsində –
Türkiyə, Almaniya, Fransa, Çin, Hindistan, İsrail,
Malayziya, Pakistan, Çexoslovakiya, İsveçrədə və
s. təbliğ edərək dünya şöhrəti
qazanıb. 1958-ci ilin noyabrında Azərbaycan Dövlət
Mahnı və Rəqs Ansamblı Çin Xalq Respublikasında
qastrolda olur. Lençjou şəhərində keçirilən
konsertlər tamaşaçılar tərəfindən maraqla
qarşılanır. Əminə Dilbazi və
Böyükağa Məmmədov konsertlərdə “Gəl mənə
naz eləmə” rəqsini oynayırlar... Böyük
uğurla keçən qastrola ÇXR-in ən böyük qəzeti
“Jenmin Jibao”da səhifəsində geniş yer ayırır. Rəğbət
dolu yazılar sovet mətbuatında da
işıqlandırılır... Qastrol başa çatır.
Qonaqlar vətənə yola düşərkən tanınmış rəqqasə Ye
Min-Qo azərbaycanlı qonaqlara xitabən “Sizdən çox
şey öyrəndik. Xüsusilə, Əminə Dilbazinin ifa
etdiyi rəqslər bizim Çin rəqqasələrinin
proqramına daxil olacaqdır. O öz müvəffəqiyyətinin
sirrini bizə çox böyük həvəslə
açdı...” deyir.
Milli xoreoqrafiya məktəbinin parlaq ulduzlarından
olan Əminə Dilbazi 30 aprel 2010-cu ildə, 91 yaşında
dünyasını dəyişib, I Fəxri xiyabanda dəfn
edilib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət .- 2024.-20 dekabr(¹94-95).- S.6.