Səhnə ona
görə bir pillə yuxarıdadır ki...
Teatr-tamaşa müəssisələri ilə
bağlı Ekspert şurasından gözləntilər nədir?
Bu gün teatrın məqsəd və vəzifələri,
təbliğ etdiyi dəyərlər sistemi və ideya istiqamətləri
barədə çox danışılır. Ki bunların da
heç biri yeni müzakirə deyil. Hamımız bilirik ki,
bütünlükdə dünya ölkələrində teatr
və onun formalaşma prosesi təxminən eyni meyarlar üzərində
gedib. Sözsüz, bu da ayrı məqamdır ki, inkişaf
etmiş, yəni peşəkarlaşmış teatr bir təsisat
olaraq daim yüksək mədəniyyətə malik cəmiyyət
üçün xarakterik olub. Belə olduqda, deməli, teatr
bütün zamanlarda maarifçi, bu fikri ideoloji buxovdan
çıxarsaq, əyləndirməklə öyrədici
funksionallıqda özünü göstərib. Bu xüsusda əsas
meyar da mədəniyyət və onun tərkib hissəsi kimi mənəviyyatı
ön plana çəkməkdir.
Sənətlə maraqlananlar yəqin son günlər
Mədəniyyət Nazirliyinin bu məsələ ilə
bağlı irəli sürdüyü ideyadan və onun
ümumiləşmiş təzahür faktı kimi nazirlik
yanında teatr-tamaşa müəssisələri ilə
bağlı Ekspert şurasının yaradılmasından xəbərdardır.
Şura Mədəniyyət Nazirliyinin tabeliyində
olan teatr-tamaşa müəssisələri tərəfindən
təklif edilmiş illik repertuarların və dövlət
sifarişi əsasında hazırlanan tamaşaların
müvafiq teatrların profilinə, onların milli-mənəvi
dəyərlərə, vətəndaş, cəmiyyət və
dövlətin maraqlarına, sahə üzrə qabaqcıl təcrübəyə
və keyfiyyət meyarlarına uyğunluğunun təmin edilməsinə
bir növ ictimai nəzarəti həyata keçirməlidir.
Artıq bir neçə dəfə toplaşan
şura üzvləri müəyyən fikir mübadilələri
edir, mexanizmlər, şuranın hüquq və vəzifələri
ətrafında müzakirələr aparırlar. Doqquz nəfərdən
ibarət şurada yer alan teatr sahəsindən insanların
ilkin təəssüratından da aydın olur ki, belə bir təsisat,
dövrün tələbi olmaqla yanaşı, həm də
teatrların ümumi inkişafına, onların istehsal etdikləri
məhsulların bədii keyfiyyətinə müsbət təsir
göstərəcək.
***
Əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünaslıq
doktoru, professor İsrafil İsrafilov rəhbəri olduğu
şura və onun ilkin təyinləri haqqında
danışmazdan öncə hazırkı teatr prosesinə
qısa nəzər saldı: “Deməliyəm ki,
bütövlükdə, milli teatrımızın tənəzzül
halı yaşaması təzə xəbər deyil. Təkcə
mütəxəssislərin deyil, teatral
tamaşaçıların da müşahidə etdiyi proseslərin
mədəniyyət sahəsi üçün də xüsusi
önəm daşıyan milli maraqlara xidmət etmədiyi
faktı açıq-aşkardır. Yazılmamış həqiqətlərdən
biri olaraq səhnə sənətində kadr və repertuar
siyasətinin fövqəladə əhəmiyyət
daşıdığını nəzərə alsaq, ölkəmizdə
fəaliyyət göstərən dövlət teatrlarının
repertuar siyasətinə diqqətin artırılması zərurətinin
məntiqi aydınlaşar və effektiv olar”.
Burada nəzarət senzura anlamında deyil
Şurada təmsil olunan Əməkdar incəsənət
xadimi, teatrşünas, professor Məryəm Əlizadə isə
belə bir ideyanın arzulanan olduğunu bildirdi: “Əvvəlcə
onu deyim ki, əslində, nəzarət anlayışından
çox uzaq olan bu şura senzor xarakteri daşımır.
Teatrlarımız müstəqil fəaliyyət göstərir,
yaradıcılıqla məşğul olur. Heç buna nəzarət
də mümkün deyil. Hörmətli nazirimiz də bizimlə
görüşündə teatr-tamaşa müəssisələrinin
bugünkü vəziyyəti ilə bağlı mənzərəni
elə aydın təhlil etdi ki, bu, şəxsən məni
çox sevindirdi. Bizim dialoqumuz alındı və
hamımız bu görüşdən məmnun qaldıq.
Çünki o da bizi narahat edən məsələlərin
üzərinə vurğu vurur. Bu şurada teatr xadimləri və
mütəxəssisləri, bundan başqa, fərqli istiqamətlərdən
mütəxəssislər təmsil olunurlar. Sosioloq, psixoloq, rəssam,
ailə, qadın və uşaq problemləri ilə
bağlı müvafiq qurumdan təmsilçi də var. Bu,
özlüyündə məsələyə formal yox, əhatəli,
miqyaslı və dərin yanaşmaya işarədir.
Əsasnamə layihəsində də məsələyə
peşəkar baxış görünür. Hazırda əsasnamə
üzərində hüquqşünaslarla sıx əlaqədə
işləyirik. Məqsəd, təbii ki, bədii səviyyəni
yüksəltmək, keyfiyyətin yüksəlməsilə
müasir dövrün tələblərinə uyğun
mövzuların teatr məhsuluna çevrilməsinə səy
göstərməkdir. Bayağılığa qarşı
olan bu şura həm də azərbaycançılıq məfkurəsini
qabartmağa, diletantlıqdan xilasa
çağırışdır. Bu mənada nəzarət
sözü unudulmalıdır. Çünki bu şuranın
məqsədi o deyil.
Repertuara sanballı əsərlər gəlməli,
yeni nəsil dramaturqlarının
yaradıcılığı tanıdılmalı və
bununla bağlı müsabiqələr keçirilməli,
seçilən nümunələr səhnəyə yol
tapmalı, klassiklərdən də ən yaxşılar
sıralanmalıdır. Yəni repertuar professional mövqedə
olmaqla iş qurmalıdır. Bizim də məqsədimiz
teatrlarımıza kömək etməkdir. Teatrlarda bir bədii
platforma olmalıdır. Repertuar formalaşdırılarkən
onun məqsəd və məramı da ayırd edilməlidir.
Baxırıq və bəzən tələm-tələsik
hazırlanıb, nazirliyə təqdim olunmuş repertuar
planı görürük. Arabir sual da yaranır: bu pyes Azərbaycan
tamaşaçısına nə verə bilər? Təəssüf
ki, cavab da tapılmır. Bax, belə məsələlər
bizim şura tərəfindən araşdırılacaq və
çalışacağıq ki, repertuar siyasəti gücləndirilsin.
Bir daha təkrar edirəm: qurumun əsas amalı teatrın
daha da inkişafına nail olmaqdır və bilməliyik ki, bu,
yüksək bədii səviyyəli dramaturgiyaya əsaslanan
repertuardır. İndi əsas bunu gücləndirək. Sonra
şura qarşısında daha başqa məsələlər
dayanacaq”.
***
Əməkdar incəsənət xadimi,
teatrşünas Aydın Talıbzadə isə məsələyə
bir qədər fərqli istiqamətdən baxır və
fikrini teatr-tamaşaçı münasibətinin tənzimlənməsi
ilə əsaslandırır: “Ancaq bir kiçik nöqsanı
diqqətinizə çatdırmaq istərdim: məncə,
“teatr-tamaşa müəssisəsi” bir ifadə kimi məntiqi
səslənmir; teatrda tamaşa göstərilər, tamaşa
oynanılan yer isə teatr adlanar, yəni tavtologiya var burda.
Görünür, bunu düzəltmək lazım gələcək.
Şuraya gəlincə, o, Azərbaycanda teatrların fəaliyyətini
gücləndirməyə, tamaşaların bədii-estetik
keyfiyyətini yüksəltməyə, teatr düşüncəsini
kardinal şəkildə XXI yüzilə gətirməyə
yardımçı olacaq, dəstək olacaq bir Ekspert
şurası kimi yaradılıb. Əlbəttə ki, onun
boynuna bir nəzarət funksiyası da düşür. Amma bu,
heç də senzura demək deyil. Biz hamımız teatr cameəsi
olaraq bir mərama xidmət eləyirik: Azərbaycan teatrı
özünün bütün səhnələrində
dünyanı, Azərbaycanı, dövlətçiliyimizin
prioritetlərini, milli-mənəvi dəyərləri, XXI əsri,
müasir insanın ekzistensial problemlərini,
yaşantılarını yüksək bədii dillə,
plakatçılığa, klişe ifadələrə,
pafosa, yalana uymadan yansıda bilsin. Axı dünya bəşəri
özündə, özünü hər şeydə
görüb dərk etmək baxımından əbədi və
hüdudsuzdur. Mənim üçün bir ekspert kimi, ilk
növbədə, teatrın strategiyası, inkişaf
konsepsiyası və bədii-estetik platforması
mühümdür. Sən bu gün kimə və nə
üçün lazımsan? Mən niyə axşam vaxtı
bir çox maraqlarımdan imtina edib məhz teatra gəlməliyəm?
Teatrın cəmiyyətə ötürdüyü mesajlar nə
qədər aktualdır? Ekspert şurasının teatrlar
qarşısında qoyduğu tələblər, həqiqətən,
çox ciddidir. Əsas tələb repertuarın
günümüzə, həyatımıza, gerçəkliyimizə,
yaşantılarımıza adekvatlığıdır,
yaradıcı prosesə münasibət aliliyinin bütün
istiqamətlərdə təmin olunmasıdır, hədəf
auditoriyanın seçilməsidir. Çünki seyrçi
tamaşanın məhz yaradıcı komponentlərindən
biridir. Çox danışa bilərəm, amma fikirləşirəm
ki, əməl sözdən öndə olmalıdır. Bu
kontekstdə düşünürəm ki, Mədəniyyət
Nazirliyi son dərəcə qutsal bir aksiyaya imza atıb”.
Ekspert şurası bədii şuraların işini təkrarlamır
Teatr üzrə ekspert, ADMİU-nun müəllimi Tərlan
Rəsulov məsələyə teatrlardakı bədii
şuralardan başlamaqla münasibət bildirməyi
üstün tutdu. Bu yerdə onu deyək ki, əksər
teatrların bədii şuralarında tanınmış teatr,
ədəbiyyat və incəsənət xadimləri təmsil
olunurlar. Yəni həmin bədii şuralardakı əksər
adlar bu sahəyə hali insanlardır. Elə isə niyə
onların proseslərə real təsiri görünmür. Belə
olan halda bir çoxlarında o şuralarda formal təmsil
olunduğu qənaəti yaranır. Eksperti dinləyək: “Bir
çox teatrlarda yaradılmış bədii şuraların
formal olması barədə məndə məlumat yoxdur.
Düzü, inanmıram ki, bu, hansısa bir teatr-konsert müəssisəsində
olsun. Çünki siz özünüz qeyd etdiyiniz kimi, bizim mədəniyyət
və incəsənət sahəsinin görkəmli nümayəndələri
bu şuraların üzvləridir. Onlar hər biri öz
üzərinə düşən məsuliyyəti tam olaraq
anlayır və hər biri, ilk növbədə, ölkə
mədəniyyətinin inkişafını
düşünür. Həmin bədii şuranın üzvləri
təkcə incəsənət xadimləri kimi deyil, həmçinin
cəmiyyətin nümayəndələri kimi də
iştirak edirlər. O ki qaldı Mədəniyyət Nazirliyi
yanında yaradılan Ekspert şurasına, bu qurum heç də
bədii şuraların işini təkrarlamır. Burda tamam
başqa formatda iş görüləcək. Burada Mədəniyyət
Nazirliyinə ümumi repertuar siyasətinin qurulması,
dövlət teatrlar sisteminin tənzimlənməsi, dövlət
sifarişləri ilə quruluş verilən tamaşaların
yaradıcı, milli ideologiya, mənəvi dəyərlər
baxımından lazımi tələblərə cavab verməsi
barədə mütəxəssis rəylərinin, tövsiyələrin
verilməsi nəzərdə tutulur. Şura öz işinə
yenicə başlayıb. Hər hansı bir nəticə və
ya fikir demək tezdir. Amma bircə onu qeyd edə bilərəm
ki, teatr sahəsi ilə bağlı atılan istənilən
addım, görülən iş bu sahəni inkişaf etdirəcək”.
***
Fikirlərdən o da görünür ki, bu məqamda
teatr sosiologiyasına da böyük ehtiyac var. Bu gün teatr həm
də tamaşaçısının kim olduğunu bilməlidir.
Yəni öyrənməlidir ki, onu nə maraqlandırır?
Bu gün cəmiyyət, dövlət üçün, vətəndaş
üçün maraqlı olan hansı mövzulardır və
onlar bizim milli-mənəvi dəyərlərimiz kontekstində
səhnədən tamaşaçı salonuna necə
ötürülür? Hansı repertuar sayəsində
ötürülür? Bütün bunlar çox vacib məqamlardır.
O da aydın görünür ki, şura
qarşısında çox ciddi tələblər qoyulub və
inanaq ki, peşəkarların bir araya gəldiyi bu platforma
işin öhdəsindən gələcək.
Öz işinə repertuara baxışla başlayan
şura, yəqin ki, gələcəkdə teatrın digər
bədii problemlərinə də nəzər salacaq, sənət
ocaqları ilə birgə onların bədii səviyyəsinin
yüksəlməsində həmfikir kimi fəaliyyət
göstərəcək.
Necə deyərlər, səhnə
tamaşaçısından bir pillə yuxarıdadırsa,
onun təlqin elədiyi dəyərlər də o səviyyədə
olmalıdır...
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2024.- 7 fevral,¹9-10.- S.7.