Teatr fədailərimizdən –
Böyükxan Naxçıvanski
Tariximizin, mədəniyyətimizin, ədəbiyyatımızın,
musiqi və elmimizin elə bir sahəsi yoxdur ki,
Naxçıvanda doğulub böyüyən şəxsiyyətlər
orada öz sözlərini deməmiş olsunlar. Onlar harada
çalışmağından asılı olmayaraq, Azərbaycan
mədəniyyətinin, incəsənətinin, elminin, dövlətçiliyinin
təşəkkülündə, inkişafında fədakarlıq
göstərmişlər. Görünür, bu məsələ
həm də zamanın tələbindən irəli gəlmişdir.
Yarandığı vaxtdan maarifçi
düşüncənin cəmiyyətdə
oturuşmasında, insanların estetik zövqünün
formalaşmasında xüsusi rol oynamış
Naxçıvan teatrı yüksək hazırlığa
malik istedadlı əməkdaşları ilə ölkəmizdə
teatr ənənələrinin zənginləşməsində
yaxından iştirak etmişdir. Doğrudur, həmin sənətkarların
çoxu nə mükəmməl sənət təhsili
almış, nə də geniş şöhrət qazanan
teatrların səhnəsində çıxış
etmişlər. Onlar yalnız öz istedad və bacarıqları,
səhnə sənətinə olan tükənməz məhəbbətləri
ilə bu yolda böyük fədakarlıq göstərmişlər.
Belə şəxsiyyətlərdən biri də
Naxçıvan teatrının inkişafında mühüm
xidmətləri olan və Təbrizdə milli peşəkar
teatrın yaranmasında xüsusi əmək sərf edən
Böyükxan Naxçıvanskidir.
***
1871-ci il aprel ayının 2-də Naxçıvan
şəhərində məşhur Abbasqulu xanın ailəsində
bir körpə dünyaya göz açır. O da el ənənəsi
ilə şənlik düzəldib adqoyma mərasimi
keçirir. Çağaya Abbasqulu xanın atası Nəzərəli
xanın adı verilir. Lakin uşaqlıqdan Nəzərəli
xana həmyaşıdları, ailəsi, bütün
qohumları babası Nəzərəli xanın şərəfinə
Böyükxan dediklərinə görə həmin
dövrün bir çox sənədlərində
“Böyükxan” yazılmış və mötərizədə
“Nəzərəli xan” qeydi də əlavə edilmişdir.
Buna görə də biz qəhrəmanımızdan elə
Böyükxan kimi bəhs edəcəyik.
Böyükxan Naxçıvanski öz ailə
mühitində təhsil almışdır. 35 yaşında,
1906-cı il may ayının 26-da Naxçıvan şəhər
məktəbində imtahan verərək şəhadətnamə
alır. O, müxtəlif illərdə Naxçıvan Qəza
Polis İdarəsində dəftərxana xidmətçisi,
Naxçıvan qəzasının 2-ci Polis şöbəsinin
pristavı, 1912-ci ildən 1917-ci ilin fevral ayına kimi
Naxçıvan şəhər başçısı vəzifəsində
işləmişdir.
Təqdirəlayiq cəhət budur ki, XX yüzilliyin əvvəllərində
Naxçıvanın qabaqcıl, savadlı, tərəqqipərvər
ziyalıları Böyükxan Naxçıvanski ilə
birlikdə maarif və mədəniyyət ocaqlarının
açılmasına çalışır, xalqın mədəni
tərəqqisində, siyasi oyanışında teatr tamaşalarına
xüsusi üstünlük verir, teatr sənətini ideya və
məfkurə silahına çevirib cəmiyyətdəki
çatışmazlıqlara qarşı çıxır,
insanları yeni amallar uğrunda mübarizəyə səsləyirdilər.
Böyükxan Naxçıvanski həm də səhnə
sənətinə könül verənlərdən idi. 1901-ci
ildən Naxçıvanda göstərilən tamaşalarda
aktyor kimi çıxış etmişdi. 1904-cü ildən
1919-cu ilin avqust ayınadək isə burada tamaşaya qoyulan “Vəziri-xani-Lənkəran”,
“Molla İbrahimxəlil kimyagər”, “Müsyö Jordan və dərviş
Məstəli şah” (M.F.Axundzadə), “Pəri cadu”, “Bəxtsiz
cavan”, “Dağılan tifaq”, “Millət dostları”, “Kimdir
müqəssir?” (Ə.Haqverdiyev), “Müsibəti-Fəxrəddin”,
“Pəhləvanani-zəmanə” (N.Vəzirov), “Tatarka”
(E.Sultanov), “Nadir şah” (N.Nərimanov), “Axşam səbri xeyir
olar”, “Dursunəli və ballıbadı” (S.Qənizadə),
“Ölü canlar” (N.Qoqol), “Zoran təbib” (J.B.Molyer) və s. əsərlərə
quruluş vermiş, eyni zamanda bir sıra rollarda səhnəyə
çıxmışdır.
***
1918-ci ildə ermənilərlə azərbaycanlılar
arasında olan ədavəti yatırtmaq üçün
Naxçıvan Müsəlman Milli Komitəsi yaradılır.
Böyükxan Naxçıvanski də həmin komitənin
üzvü seçilir. 1920-ci ilin aprelində XI Qızıl
Ordunun Azərbaycanı işğal etdiyi zaman ölkənin
bir çox yazarları, dövlət və ictimai xadimləri
sovetləşmənin əleyhinə olduqlarına görə
həbsxanalara salınırlar, bəziləri isə
işğal və işgəncəyə etiraz əlaməti
olaraq mühacirətə gedirlər. Bolşeviklərin bu qəddar
hərəkətlərindən xəbərdar olan
Naxçıvanın böyük nüfuza malik olan
ziyalıları bolşeviklərin əleyhinə
çalışırdılar. Onlardan biri də
Böyükxan Naxçıvanski idi. Həmin dövrdə
Naxçıvan Müsəlman Milli Komitəsi üzvlərinin
də həyatı üçün təhlükə
yaranmışdı. Bu səbəbdən onların bir
çoxu Naxçıvanı tərk etmək məcburiyyətində
qalmışdı. Naxçıvanda qalan, bolşevikləri dəstəkləməyən
nüfuzlu şəxslər həbs edilirdilər. Həbs
olunanlar içərisində böyük nüfuza malik olan Cəfərqulu
xan və qardaşı Rəhim xan da var idi. Onlar Şuşa həbsxanasına
göndərilmiş, 1943-cü ildə orada
dünyasını dəyişmişdilər. Böyükxan
Naxçıvanski bu mürəkkəb ictimai-siyasi şəraitdə
Cənubi Azərbaycana üz tutmuşdu. O, bir daha
Naxçıvana qayıtmamış və ömrünün
sonunadək ailəsi ilə birlikdə Təbrizdə
yaşamışdır.
Böyükxan Naxçıvanski burada
“Naxçıvani” soyadını daşıyır. Cənubi
Azərbaycanda yaşadığı illərdə Təbrizdə
teatr hərəkatının yayılmasına və
inkişafına nail olur. O zaman Azərbaycan
ziyalılarının təşəbbüsü nəticəsində
Təbrizdə “İslah və tərəqqi”, “Cəmiyyəti-xeyriyyə”
kimi bir sıra mütərəqqi ictimai qurumlar
yaradılmışdı. Bu cəmiyyətlərdə Təbriz
ziyalıları fəaliyyət göstərirdilər.
Böyükxan Naxçıvanski
“İslah və tərəqqi” cəmiyyətində
tamaşaların hazırlanmasında yaxından iştirak
edir. Eyni zamanda “Azərbaycan aktyorları heyəti” adlı
müstəqil teatr cəmiyyətini yaradır.
***
1920-ci ilin sentyabr ayında Təbrizə gedən Cəlil
Məmmmədquluzadə yerli tərəqqipərvər
adamları, orada fəaliyyət göstərən mühacir
artistləri – Böyükxan Naxçıvanski, Əkbər
Abbasov, Hacı Nəsirov, Əkbər Namazov, Cabbar Əmirov,
Teymur Kəngərli və digərlərini “Molla Nəsrəddin”
jurnalının nəşrinin davam etdirilməsi
üçün vəsait toplamağa cəlb edir. “Cəmiyyəti-xeyriyyə”
ilə “Ölülər” əsərini tamaşaya qoymaq
üçün danışıqlar aparılır. Əsərin
tamaşaya qoyulması çox da asan olmur. Bir tərəfdən
Təbrizdə böyük nüfuz və səlahiyyətləri
olan ruhanilər, digər tərəfdən şah mütləqiyyəti
bu tamaşanın oynanılmasının əleyhinə idi. Cəlil
Məmmədquluzadənin böyük fəaliyyəti,
Hacı Məhəmməd Naxçıvaninin (o, Cənubi Azərbaycanın
tanınmış ziyalılarından idi) köməkliyi ilə
əsərin tamaşaya qoyulmasına icazə alınır.
Hacı Məhəmməd Naxçıvani tamaşanın təhlükəsiz
başa çatması üçün böyük səy göstərir.
C.Məmmədquluzadənin razılığı ilə rollar
bölünür. Məşq üç həftə ərzində
C.Məmmədquluzadənin yaşadığı mənzildə
aparılır.
Tamaşaya rejissorluğu böyük dramaturqun
özü edir. Səhnə əsəri Əkbər Abbasovun
kirayə götürdüyü teatr binasında 1 may 1921-ci il
tarixində göstərilir. Təbrizdə “Ölülər”
əsəri tamaşaya qoyularkən biletlər siyahı
üzrə müəssisələrə və şəhərin
görkəmli xadimlərinə Əsgərxan Qasımzadə
tərəfindən verilirdi. Tamaşada ölülər
dünyasının ittihamçısı olan İsgəndəri
B.Naxçıvanski, Şeyx Nəsrullahı təbrizli
ziyalı Əli Azəri, Hacı Baxşəlini təbrizli gənc
Səməd Mövləvi, Kərbəlayı Fatmanı Liza,
Nazlını Teymur Kəngərli, Məşədi Orucu Cabbar
Əmirov, Cəlalı isə Midhət Məmmədquluyev
oynayır.
Tədqiqatçı Mahmud Rəncbər Faqiri
“Ölülər”in Təbrizdə tamaşaya qoyulması barədə
yazır: “Əsgərxan biletləri Təbrizin bəzi məşhur
adamlarına verirdi. Tamaşa yaxşı keçdiyi
üçün həmin adamların hərəsi 10-15 tümən
sonradan yolladılar. Muxbiri Səltənə 100 tümən
pul verdi ki, aktyorlara paylasın. Münəvvər (Mirzə Cəlilin
qızı – Ə.Q.) tamaşaya baxmaq üçün teatra
getmək istəyirdi. Lakin o zaman Təbrizdə heç bir
qadının teatra gedib tamaşaya baxmadığından o da
mənzillərinə qayıtdı. Tamaşanın sakit
keçəcəyini təsəvvür etməyən aktyorlar
hətta özləri ilə tapança da
götürmüşdülər...”.
***
B.Naxçıvanski Təbrizdə müxtəlif teatr
cəmiyyətlərində fəaliyyət göstərmiş
və həmin cəmiyyətlərdə tamaşaya qoyulan əsərlərə
rejissorluq etmiş, bir sıra səhnə əsərlərində
müxtəlif rollarda oynamışdır. Onun təşəbbüsü
ilə 1923-cü ildə Təbrizdə “Arin Teatr Cəmiyyəti”
yaradılır və 19 nəfərdən ibarət
üzvü seçilir. B.Naxçıvanski həmin cəmiyyətdə
eyni zamanda müxtəlif teatr truppalarında rejissorluq fəaliyyətini
davam etdirir. O təkcə bu cəmiyyətdə 58 tamaşaya
quruluş vermişdir. B.Naxçıvanskinin vəfatından
iki il sonra (1943) onun müəllifi olduğu “Hacı oğlu
Yağbəstili” əsəri “İran” teatr dəstəsində
Məhəmmədəli Rəşdinin quruluşunda
tamaşaya qoyulur.
Almanlar tərəfindən 1925–1926-cı illərdə
Təbrizdə “Şiri Xurşid” Teatr Cəmiyyəti
üçün müasir üslubda zal tikilir. 1927-ci ilin fevral
ayında Rza şahın iştirakı ilə “Şiri
Xurşid tamaşa zalı”nın (“Ərk” teatrı”)
açılışı olur. Açılışda
B.Naxçıvanski “İranda elm və mədəniyyətin
yüksəlməsi” mövzusu ilə şahın
qarşısında geniş çıxış edir. Sonra
onun rejissorluğu ilə hazırlanan “Ana və vətəni”,
yaxud “İran səadətinin doğuluşu” əsəri
göstərilir. Rza şah da tamaşanı izləyir. Həmin
vaxt Böyükxanın təklifi ilə teatr sənətinin
sürətli inkişafı üçün təcrübəli
teatr xadimləri Mehdixan Şəfizadə, Hacıxan Çələbi,
İsmayıl Rizvan (Vəkili) Əbülfəz Moeyri,
Hüseynqulu Kərimzadə, doktor Rəhim xan Pezeşki,
Əkbər Bəradəri, Bağır Hacızadə və
digərlərindən ibarət yeni komissiya yaradılır. Təbriz
şəhər rəhbərliyinin göstərişi ilə
B.Naxçıvanski rejissor təyin olunur. Komissiyanın
işinə ümumi nəzarət Məhəmmədxan Dərgahiyə
həvalə edilir. İranın Daxili İşlər Nazirliyi
“Şiri Xurşid tamaşa zalı”nı 1927-ci ilin
fevralında qeydiyyatdan keçirir.
Həmin teatrda B.Naxçıvanskinin rejissorluğu ilə
hazırlanan ikinci tamaşa – “İcbari təbib” (“Zorən təbib”,
J.B.Molyer) göstərilir. Səhnə əsəri maraqla
qarşılanır. Tamaşa haqqında “Təbriz” qəzetində
məlumat dərc olunur.
“Arin Teatr Cəmiyyəti” 1936-cı ildə
böyük şair-dramaturq Hüseyn Cavidin məşhur
“İblis” faciəsinə müraciət edir.
B.Naxçıvaninin quruluş verdiyi tamaşa “İttihad” məktəbinin
yoxsul şagirdlərinə maddi kömək məqsədilə
göstərilir.
Təəssüf ki, sonradan bu teatrın taleyi
uğursuz olur. 1979-cu ildə İranda İslam inqilabı qələbə
çaldıqdan sonra truppa dağılır, bina
xarabalığa çevrilir.
***
Ümumiyyətlə, B.Naxçıvaninin istər
Naxçıvanda, istərsə də Təbrizdə
quruluş verdiyi tamaşaların və oynadığı
obrazların əsas məqsəd və qayəsi
maarifçilik ideyalarının xalq arasında təbliği
olmuş, mövzusundan və janrından, təsvir etdiyi
dövrdən asılı olmayaraq, zamanın aktual problemlərinə
toxunmuş, teatrın ideya, məzmun, üslub baxımından
inkişafına çalışmışdır. O, Təbrizdə
teatr həvəskarlarını müxtəlif cəmiyyətlərdə
birləşdirməklə onların peşəkarlığının
artırılması üçün də böyük səy
göstərmişdir. Təbrizdə maarif və mədəniyyət
sahəsindəki, xüsusilə teatrın inkişafı
yolundakı xidmətləri İran dövləti tərəfindən
yüksək qiymətləndirilərək “Şiri Xurşid”
medalı ilə təltif edilmişdir.
B.Naxçıvanski 1941-ci ildə 70 yaşında Təbrizdə
vəfat etmişdir. O, həyatla vidalaşıb əbədiyyətə
qovuşandan sonra sənət aləmində saldığı
yola yeni izlər düşdü. 1946-cı ildə Təbrizdə
Azərbaycan Dövlət Dram Teatrı yaradıldı...
Əli Qəhrəmanov
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent AMEA Naxçıvan Bölməsi
Mədəniyyət.- 2024.- 14 iyun,¹44.- S.6.