Poeziyamızın
çağlayan şairi
Azərbaycan poeziyasının klassik ənənələrini
sevərək yaşadan ədiblərimizdən biri də
tanınmış şair, yazıçı, Əməkdar
incəsənət xadimi Rəfiq Zəka Xəndan olub.
Görkəmli ədib dolğun yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə poeziyamıza gözəllik bəxş edib.
Yaradıcılığının əsas istiqamətləri
isə milli-mədəni dəyərlərə
bağlılıq və istiqlal ideyalarının tərənnümü
olub.
Bu il şairin anadan olmasının 85 illiyidir.
Rəfiq Zəka Xəndan (Rəfiq Hacıyev) 16 iyun
1939-cu ildə Bakıda, görkəmli ədəbiyyatşünas
Cəfər Xəndanın ailəsində dünyaya göz
açıb. Erkən çağlardan poeziyaya maraq göstərib.
Onu şeirə, sənətə ilhamlandıran isə
M.Ə.Sabir, H.Cavid, M.Müşfiq, M.Hadi və türk
şairi Əbdülhəq Hamidin
yaradıcılığı olur.
1962-ci ildə M.Müşfiqə həsr olunan
“Çağlayan” adlı ilk şeirlər kitabı
işıq üzü görür. Müşfiq sağ ikən
bu adda bir kitab çap etdirmək istəyib. Rəfiq Zəka
da nakam şairin arzusunu bu adla əbədiləşdirib.
Müşfiqə həsr etdiyi bir şeirində yazır:
Səni ömrüm boyu gərək səsləyim,
Məhəbbət bəsləyim, könül bəsləyim,
İlhamım sənindir, şeirim sənindir
Sənsən ülviliyim, müqəddəsliyim.
Onun şeirlərində maraqlı ritm var, həzin,
kövrək bir duyğu çağlayır. Soy-kökə,
türkçülüyə böyük məhəbbətlə
tərənnüm olunur. Şair M.Hadinin “Əlvahi-intibah”
(“İntibah lövhələri”) əsərinə eyniadlı
şeir həsr edib:
Vətənpərvər, hünərpərvər, zəfərpərvər
vətəndaşdın,
Azərbaycana aşiqdin əsil övlad şəklində.
Şəhid şairləri bir-bir gətirdim xatirə,
baxdım,
Zavallı görmədim, əfsus Məhəmməd
Hadi şəklində...
Rəfiq Zəka Xəndanın şeirlərinin məziyyəti,
cazibədarlığı həm də onların musiqi,
mahnı çalarındadır. Təsadüfi deyil ki, Rəfiq
Zəkanın bir çox şeirlərinə mahnı bəstələnib.
Xalq şairi Hüseyn Arif onun haqqında demişdi: “Rəfiq Zəkanın
şeirlərində həzin bir musiqi dolaşır”.
Xalq yazıçısı Mirzə İbrahimov onun
haqqında yazırdı: “Rəfiq Zəka əlinə qələm
aldığı gündən gənclik ehtirası ilə
şeir və gözəllik məftunu olduğunu sübut
edib. Onun şeirlərində canlı xalq dilinə
bağlılıq, axıcılıq və səlislik nəzərə
çarpır. Hafizəsinin kəskinliyini, zəngin Şərq
ədəbiyyatını dərindən duyduğunu, sənət
haqqında ehtiraslı düşüncələrə malik
olduğunu görməmək mümkün deyil”.
Məhz buna görə şairin adı Türk
dünyasında dolaşıb, əsərləri sevilib.
Ötən əsrin 80-ci illərində hələ sovet
quruluşunun çətinlik və qorxuları var ikən
şairin türkçülüyü bir cəsarət
nümunəsi idi.
Neçə şeirimdə görüb türk
sözünü,
Vay dədə, vay deyə yumdun gözünü.
Yerə soxdun öz əlinlə özünü,
Öz-özündən niyə ürkürsən sən,
Türk sözündən niyə ürkürsən sən?!
Rəfiq Zəka yaradıcılığında “
türk” sözü milli-mədəni
dəyərə söykənərək türklük məfkurəsinin
zəngin tarixini göstərir:
Düşmənlərimiz bizlərə türk
söyləmiş ancaq,
Türkəm deməyən yurddaşımız
düşmənimizdir!
Düşməz yerə türkün göyə
yüksəltdiyi sancaq,
Türkün göyə yüksəltdiyi sancaq
şanımızdır!
Müstəqilik dövründə şair dəfələrlə
Türkiyənin bir çox şəhərlərində
keçirilən elmi-ədəbi tədbirlərə
qatılıb. Çıxışları maraqla
qarşılanıb. O, həmçinin Azərbaycan-Türkiyə
ədəbi əlaqələrinin inkişafında
mühüm rol oynayıb. Türkiyə mətbuatı səhifələrində
azərbaycanlı şair və yazıçılar
haqqında maraqlı yazılar dərc etdirib. Türkiyədə
kitabları çap olunub.
Ədəbiyyatşünas kimi də tanınan Rəfiq
Zəkanın 1962-ci ildə çap olunan “Sabir
yaradıcılığının sənətkarlıq
xüsusiyyətləri” monoqrafiyası görkəmli satira
ustadının bədii irsinin öyrənilməsinə dəyərli
töhfədir. O, pedaqoji sahədə də fəaliyyət
göstərib, Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində estetikadan dərs deyib.
Araşdırmalarda şairin iti hafizəsindən də
bəhs edilir. Qeyd edilir ki, o, Azərbaycan poeziyasının ən
dəyərli nümunələri ilə yanaşı,
türk şairi Əbdülhəqq Hamidin 5 min misralıq “Məqbər”
poemasını əzbər bilib. Tərcümə sahəsində
də qələmini sınayıb.
Bəstəkarlar şairin 300-dən çox şeirinə
müraciət edib. Sözlərinə bəstələnən
“Ana Kür”, “Səadət”, “Qarabağım” mahnıları
bu gün də müğənnilərin repertuarını bəzəyir.
Azərbaycan ədəbiyyatına sonsuz sevgisi ilə
tanınan Rəfiq Zəka Xəndan 7 yanvar 1999-cu ildə vəfat
edib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2024.- 14 iyun,¹44.- S.6.