Minalanmış ərazilər:
müharibəyə uzaqdan baxmaq…
“Bu, ilk müharibə deyil, bundan qabaq da neçə
müharibə olub. Son müharibə başa çatan gün
bir tərəfdə məğlublar, bir tərəfdə
qaliblər vardı. Məğlubların yanındakı xalq
da acından ölürdü, qaliblərin yanındakı xalq
da…” – Bertold Brext.
Əlbəttə, müharibəyə uzaqdan baxmaq
müşkül məsələdir. Bəşəriyyət
heç vaxt belə bir səadətə nail olmayıb. Hər
daşın altından bir döyüş tarixçəsinin
çıxdığı dünyamızda buna ancaq teatr
zalında nail olmağın mümkünlüyünü
Şəki Dövlət Dram
Teatrının səhnəsində “Kuraj ana və
övladları” tamaşasına baxarkən daha dərindən
hiss etdim.
Amma bu sadəcə olaraq, bir təsəllidir…
Əsərin müəllifi Bertold Brext məhz belə
amalla yazıb-yaradır və mübarizə aparırdı: ərsəyə
gətirdiyi saysız-hesabsız tamaşaların
nümayişindən sonra tamaşaçının hiss və
düşüncələrini, təəssüf və həyəcanını,
göz yaşı və qəzəbini elə həmin zaldaca
qoyub getməsi ilə qətiyyən barışmırdı.
Onun fikrincə, teatr bu deyildi, tamaşaçı zalı bəlkə
də qəribə bir daxili səssizliklə tərk etsə
belə, şahidi olduğu hadisələrin, ötürülən
mesajların və səsləndirilən açıq və
ya çoxqatlı
çağırışların təsirini sonrakı
gündəlik həyatında daima beynində
dolandırmalı, götür-qoy etməli, düşünməli,
narahat olmalı və bir fikrə gəlməlidir. Bertold Brexti
boş yerə “epik teatrın banisi” adlandırmırlar…
Şübhəsiz, tamaşa, səhnə, rejissor və
aktyorluq bacarığı buna nail olubsa…
***
Hər dəfə Şəkidə olanda ilk ziyarətinə
getdiyim insanlar teatrdakı dostlar olurlar. Birincisi, qısa müddət (iki
il) bu kollektivin üzvü olmuşam, ikincisi, burada hiss etdiyim yaradıcı
ab-havanı heç yerdə hiss etməmişəm,
üçüncüsü, həmişə can
atdığım, bezmədiyim, qaçmağa tələsmədiyim
yerdir. Bir dəfə bu teatrla bağlı bir yazımda
qapının dəstəyinə toxunmuşdum. Teatrda işləyənlər
üçün nəzərdə tutulmuş qapının dəstəyinə.
Onu hər dəfə eyni həyəcanla
açdığımı ifadə etmişdim, çünki
o qapıdan içəri girər-girməz birbaşa başqa
dünyaya daxil olursan. Dəstək bir qədər
laxlamışdı, gərək, qapını
açmağın yolunu biləydin. Mən isə bunu bir qədər
romantikləşdirmişdim. Həmin yazımdan sonra
teatrın ovaxtkı direktoru Namiq Qaffarov romantikamı ciddi qəbul
edib dəstəyi dərhal düzəltdirmişdi. Dəhlizdə
salamlaşıb bunu zarafatla diqqətimə çatdıranda
gülümsəmişdim…
Həmin qapıdan axırıncı dəfə eyni həyəcan
və əminliklə keçən payız keçib dostlarla
görüşmüş, xeyli söhbət etmiş, sonra da
“Ezop” tamaşasına baxmışdım. Həmin vaxt Şəkidə
peşəkar teatrın yaranmasının 145 illik yubileyinə
həsr olunacaq “Kuraj ana və övladları”
tamaşasının məşqləri
başlanmışdı. Tamaşaya quruluş verən
teatrın baş rejissoru Əməkdar incəsənət
xadimi Mirbala Səlimliylə bu barədə danışanda
öz-özümə söz vermişdim ki, harda olsam, mütləq
gəlib baxacağam. Lalə xanımdan (ədəbi-dram hissə
rəhbəri) tez-tez xəbər alırdım, may
ayının əvvəli ilk baxış olacağını
öyrənəndə: “Həmin gün çatmasam da sonrakı
ilk tamaşada orada olacağam”, – demişdim.
***
Qəribədir ki, insan bəzən əbədiyaşarlığı
üçün məhz nifrətlə yanaşıb
mübarizə apardığı çirkinliklərə
borclu qalır…
Bertol Brext, necə deyərlər, özünü dərk
edəndən müharibə əleyhdarı kimi
çıxış etməyə başlamışdı.
Onun həyat qayəsini sosial ədalətsizliyə və
müharibəyə qarşı çıxış
adlandırmaq mümkündür. Bu həmçinin həyatının
ən böyük başağrısı idi.
Yazdığı saysız-hesabsız şeirlərə,
ssenarilərə, səhnə əsərlərinə, məqalələrinə,
tamaşalarına və filmlərinə görə ömrü-günü
məşəqqətlər içində keçirdi. Təhsilini
yarımçıq qoymalı, ölkəsini tərk etməli,
uzun illər qorxu və təzyiq altında yaşamalı,
müxtəlif yerləri dolaşmalı olmuşdu.
Keçdiyi yolu sürgün adlandırmaq mümkündür.
1933-cü ildə Almaniyanı tərk etməyindən iki il
sonra vətəndaşlıqdan çıxarılmış
və kitabları küçəyə tökülüb
yandırılmışdı. Sığındığı
“azadlıq ölkəsi” Amerikada yazdığı mətnlər
və fikirlərinə görə ifadəyə
çağırıldıqdan bircə gün sonra yenidən
Avropaya qaça bilmiş, müxtəlif ölkələrdə
yaşamış, bölünmüş vətəninə, o
da Sovetlərin əlində qalan Şərqi Almaniyaya, bir də
1948-ci ildə qayıtmış, burada da xeyli işlər
görmüş və səkkiz il sonra da vəfat etmişdi.
Taleyin ironiyasına baxın ki, bu ölümdən əvvəl
vaxt tapıb onu “Stalin sülh mükafatı” ilə cəzalandırmışdılar
və bu yazıçıya qarşı bu gün də səngimək
bilməyən hücumların əsasını təşkil
edir…
Bertold Brext faşizmlə mübarizəyə
qalxmışdı. Kimisə göylərə
qaldırıb, kimisə vəhşiləşdirmək fikrindən
tamamilə uzaq idi. Onun üçün müharibənin bir
üzü vardı: İblisanə əxlaqsız üzü.
O bu üzün bəzək-düzək verilib gözəlləşdirilməsinin
də əleyhinə idi, haqlı-haqsız davasında kimisə
qəhrəmanlaşdırılmasının da. Məhz buna
görədir ki, vətənində yandırılan və
sonradan yazılıb çap olunmuş əsərləri
dünyanın qırxdan çox dilinə tərcümə
olunaraq hələ də ümumilikdə bəşəriyyəti,
insanlığı hədələyən qorxunc oyunlarla
mübarizədə öz layiqli yerini qoruyub saxlamaqdadır.
***
Yarıqaranlıq səhnə. Orduya əsgər
yığan iki nəfər: Rekrutçu, feldfebel. Bir qədər
sonra öz ticarət furqonuyla daxil olacaq Kuraj ana və
övladları: iki oğlan və bir qız. Gedən
danışıqlar, deyilən sözlər, tonu yüksəlib
alçalan səslər; ab-hava, geyimlər, dekorasiya – müəllif
bizi hər nə qədər müharibələr tarixinin bir
mərhələsinə, 1624-cü ilə, Otuzillik müharibənin
(1618–1648) düz ortasına aparsa da, ilk ştrixlərdəncə
müharibəyə uzaqdan ümumi planda baxmaqla bağlı xəbərdarlıq
gecikmir. Bu xəbərdarlığı almaqda isə
tamaşaçı individual haqqa sahibdir.
Foyedə söhbətləşəndə Rəşadət
müəllim (quruluş hissə müdiri) mənə
tamaşaya bir az arxa sıralardan baxmağı məsləhət
görmüşdü.
Qəribədir, zalda ayrılmış yerdə əyləşməyə
gecikdim, oğlumu gözləyirdim. İşıqlar sönəndən
sonra digər tamaşaçıların qarşısından
yerimə keçməyi doğru hesab etmədim, elə
girişə yaxın əyləşdik. Səhnəni nə
yaxşı ki, sözün əsl mənasında, uzaqdan izləməli
oldum.
Sonra günlərlə beynimdə ancaq bu fikri
dolandırdım: müharibəni uzaqdan izləmək,
müharibəni uzaqdan izləmək…
Brextin taleyində müharibəni uzaqdan izləmək
deyilən heç nəyə yer yoxdur, amma eyni zamanda məqsədi
bizə mənzərəni uzaqdan, bütün
xırdalıqları, gizlinləri, bütün pərdəarxası
hiylələri ilə aydın göstərməkdir. Bəlkə
buna görədir ki, nə uduzan haqqında danışır,
nə udan. Nə qələbə qazanılır, nə məğlubiyyət
baş verir. Necə deyərlər, müharibə
“Dünyanın ən kəskin rəngini – qanı / Bahalı
tabloya çevirməkdədir / Kətan – masalara sərilməkdədir
/ Sümüklər – əla növ çərçivələrdir...”.
Tamaşaya baxa-baxa fikirləşirdim ki, hər şey
necə yerli-yerində “çərçivələnib”,
tamaşaçının qarşısına
çıxarılan “tablo” dünyanın ən kəskin rəngini,
hətta onun qoxusunu, onun dadını – qanı necə
amansız kəskinliklə üstümüzə
sıçradır, bizi diksindirir, o anda hisslərimizi
soyuqqanlı məcraya yönəldib (Brextin vacib hesab etdiyi
kimi), sonra ruhumuzu narahat edəcək şəkildə
üz-üzə qoyur. Lalə Məmmədin Kuraj anası,
Xanlar Həşimzadənin keşişi, Xəyal Salahovun hərbi
rəisi, Rəhim Qocayevin aşpazı, Pərviz
İsmayılovun feldfebet-protestantı, Nərmin Abbasovanın
İvettası… – səhnədə dəfələrlə və
ya bir neçə dəqiqəlik görünüb itən
qısa rolların ifaçıları da daxil olmaqla sanki
yumruğunu qaldırıb dünyanı xəbərdar edir:
budur, müharibənin üzü və astarı; budur,
müharibənin məqsədi və nəticəsi; budur,
müharibənin amansızlığı və nifrəti
bütün çılpaqlığı ilə gözlərini
sizə, insanlara zilləyib bağırır, siz isə elə
bilirsiniz, hər şeyə ancaq uzaqdan tamaşa edirsiniz. Bir
fikirləşin, neçənizin qəlbində müharibə
yarası var? Neçənizin ruhu müharibə izləri
daşıyır? Fikirləşin: sizlərdən kiməsə
nəsillərdən bəri müharibəsiz bir ömür
yaşamaq müyəssər olubmu?
Niyə? Nəyin xətrinə?
Bizlərin taleyi Kuraj ana və övladlarının
taleyindən nə qədər uzaq ola, nə qədər fərqlənə
bilər axı?
Niyə döyüşürük, nəyin xətrinə
döyüşürük?
Arabir elə tamaşanı izləyə-izləyə
dünyanın ən amansız və yanıqlı iki
sualı qarşısında başımızı
aşağı salırıq və bir anda səhnəyə
iki tərəfdən skelet maskalı iki ifaçı
çıxır:
Baxma ki, bu adamlar elə hey deyinəcək,
Bu dava bundan belə yüz il davam edəcək…
Yüz il? Min il? On min il?...
***
Quruluşçu rejissor əsəri olduğu kimi səhnələşdirmək
fikrini rədd edərək, əslində, ideyanı (bunu
müəllifin barışmaz ideyası kimi də qəbul edə
bilərsiniz, rejissorun tamaşasının nümunəsində
dünyanı öz-özü ilə üzləşdirmək
ideyası kimi də) canlandırmaq məqsədi qoyub və
deyərdim ki, buna tamamilə nail olub. Eyni aktyorları, əsərin
dəyişməz səhnələrində eyni adlar
altında müxtəlif müharibələrin
döyüş meydanlarında təqdim etməklə sənətin
missiyasını ön plana çıxardıb. Yəqin, son
səhnədə tamaşaçıları XXI əsrin
ümumiləşdirilmiş hərbi formalı əsgərləri
ilə qarşılaşdıran rejissorun hansı fikri
ötürmək istədiyi gün kimi aydındır.
Zamanın, yerin, səbəbin və nəticələrin
heç bir əhəmiyyəti yoxdur, müharibə
övladlarımızı Kuraj ananın övladlarının
nümunəsində əlimizdən almağa davam edir...
“Sənətin ali məqsədi” ifadəsi bir qədər
dəbdəbəli səslənsə də, elə yerlər
var, həqiqətən, adi söz olmaqdan çıxıb
ideyaya çevrilir, şüara çevrilir, əzmə
çevrilir, etiraza çevrilir…
Müharibəyə bu cür “uzaqdan baxmaq”, həqiqətən,
çox çətindir, amma sənət hər şeyə
qadir olduğunu bir daha göstərir…
***
Mənim ruhum yoxdur, amma oduna ehtiyacım var… –
övladlarını çörək ağacı hesab etdiyi
müharibədə (müharibələrdə) itirmiş
(itirməyə davam edən) Kuraj ananın sözləridir…
Tamaşadan sonra oturub təəssüratımızı
bölüşürdük. Dekorasiya, geyimlər, aksesuarlar,
musiqi, sözsüz səhnələr, rəssam işi,
işıqlandırma, tamaşaya qədərki proseslər, məşqlər…
– bir sözlə, Şəki teatrında eyni diqqətlə
yanaşılan bütün xırdalıqlar da daxil olmaqla hər
şey barədə danışmışdıq. Birdən:
– Kuraj ana bütün laqeydliyi və hissizliyi, sərtliyi
və ticari xarakteri ilə dünyanı simvolizə etmirmi? –
deyə sual verdim. – Çoxdan təslim olub, şərlə
çoxdan barışıb, onun üçün fərqi
yoxdur…
Mirbala müəllim bir az təəccübləndi,
fikrə getdi:
– Maraqlı fikirdir, dərindən nəzər salanda,
həqiqətən, elədir, Kuraj ananı insan əzablarının
kütləşdirdiyi, ya da kütləşdirdiyi təsəvvürü
formalaşmış dünya ilə müqayisə etmək
ağlabatan görünür…
Sükut çökdü. Fikirləşirdim ki, teatr,
həqiqətən, həqiqətin ən az oynanıb, ən
böyük çılpaqlığı ilə
çatdırıldığı yerdir. Səhnəyə
çıxan aktyor və aktrisalardan hər birinin
oynadığı rolla az əvvəl müharibə əleyhinə
mübarizənin bir parçasına çevrildiyinin canlı
şahidi olmuşdum, lakin Arzu Mustafayevanın Katrini mənə
çox təsir etmişdi. Körpəni ovutmağa
çalışdığı, çiçəklərlə
oynadığı, müharibənin ortasında
geyim-keçimlə nazlanmağa macal tapdığı, ən
çox da diz çöküb lal dilində dua etdiyi səhnələrə
adi yanaşmaq mümkün
deyildi. Tamaşanın sonlarına doğru şəhər əhalisini
xəbərdar etmək üçün dama çıxıb
təbil çaldığı və
öldürüldüyü səhnədə elə bir
ustalıq nümayiş etdirmişdi ki, mən bir anlıq onun
hər şeyi unudub özünü, həqiqətən,
Katrin hiss etdiyinə, dünyanı ayıltmaq
üçün həyəcan təbili
çaldığına, son nəfəsdə buna nail
olduğuna inanmışdım:
– Katrin isə mələkdir…
– Bəli, belə də demək olar…
Görəsən, Bertold Brext mələklərə
inanırdımı?...
Hədiyyə Şəfaqət
Mədəniyyət.- 2024.- 21 iyun,¹45.- S.7.