Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının 90 yaşı tamam olur
XX əsrin əvvəlində Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
tarixində yeni bir səhifə açıldı. Bu, Avropa anlamlı bəstəkar
yaradıcılığının meydana gəlməsi ilə
bağlı idi. Azərbaycanda çoxsaylı peşələrin
sırasına biri də əlavə olundu: bəstəkarlıq.
Üzeyir Hacıbəylinin 1908-ci ildə tamaşaya qoyulan
“Leyli və Məcnun” operası ilə intibaha başlayan
musiqimiz XX əsrin ortalarına doğru opera, balet, operetta,
simfoniya, konsert kimi irihəcmli musiqi janrlarını, habelə
bir sıra xırda musiqi formalarını da əks etmiş
oldu.
Azərbaycan musiqisinin XX əsrin birinci yarısında
kifayət qədər qısa zaman kəsiyində nail
olduğu inkişaf, hər şeydən öncə, müsəlman
Şərqində ilk dəfə respublikamızda təşəkkül
tapan üçpilləli təhsil sistemi ilə bağlı
idi: ibtidai musiqi məktəbləri, musiqi texnikumu və ali təhsil
ocağı kimi Dövlət Konservatoriyası.
Milli musiqiçi kadrların, o cümlədən bəstəkarların
hazırlanması üçün Moskva və Leninqraddan
Bakıya yüksəkixtisaslı professor-müəllim heyəti
dəvət olunmuşdu. 1921-ci ildə Bakıda təsis
edilmiş Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında (ADK)
Ü.Hacıbəyli ilə yanaşı, bəstəkar nəzəriyyəçilər
– Z.M.Rudolf, N.S.Çumakov, Z.P.Yablonko, daha
sonralar Q.Qarayev və C.Hacıyevlə bahəm B.İ.Zeydman
kimi mütəxəssislər bəstəkarlıq
ixtisasını tədris etmişlər.
Musiqi sahəsində təşkilatlanmanın
başlanğıcı kimi isə 1919-cu ildə Bakıda
Orkestr Musiqiçiləri İttifaqının
yaradılmasını qeyd etmək olar. 1920-ci ildə
musiqiçilərin daha bir ictimai təşkilatı “Simfonik
musiqi cəmiyyəti” mədəni həyata qoşulur.
1920-ci illərin sonlarında Üzeyir bəyin rəhbərliyi
ilə ADK-da “Türk musiqisinin tədqiqi və inkişafı
üzrə Azərbaycan elmi cəmiyyətinin
yaradılması” layihəsi hazırlanır.
Bu dövrdə yaradılmış “Azdramkom” adlı təşkilat
– Azərbaycan dramaturqları və kompozitorları cəmiyyəti
isə Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının
bilavasitə sələfi sayıla bilər. Bu təşkilat,
adından da göründüyü kimi, öz
sıralarında teatrla bağlı iki peşə sahiblərini
– dramaturqları və bəstəkarları birləşdirib.
Bəstəkarlar İttifaqının məhz bu mürəkkəb
və ziddiyyətli dövrdə yaradılması, problemləri
qismən də olsa, həll etməli idi.
1933-cü ilin iyun ayında Bəstəkarlar
İttifaqının 15 nəfərdən ibarət Təşkilat
bürosu yaradılır. Bu qurumun artıq müəyyən səlahiyyətləri
vardı: bəstəkarlara kateqoriyalar üzrə
qonorarların verilməsini həll edir, vaxtaşırı
iclas və yığıncaqlar keçirirdi. Təşkilat
bürosuna sədrlik rus Sergey Paniyevə həvalə
olunmuşdu. Lakin onun bəstəkar kimi işi məqbul
sayılmadı. Təşkilat bürosu bir il sonra, 1934-cü
il iyunun 17-də keçirilmiş iclasında Bəstəkarlar
İttifaqının təsis
yığıncağının çağırılmasına
qərar verir.
1934-cü il iyun ayının 30-da 17 nəfərin –
Ə.Bədəlbəyli, Z.Hacıbəyov, Niyazi, A.Refatov və
başqalarının iştirakı ilə ümumi
yığıncaq keçirilir. Məhz bu gün musiqi
tariximizdə Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının (ABİ) yaranma günü sayılır.
İttifaqın ilk yığıncağında təşkilatın
sədri vəzifəsinə milliyətcə Krım tatarı
olan Asan Mahmudoviç Refatov seçilir. 6 nəfərdən
ibarət idarə heyətində müxtəlif millətlərin
nümayəndələri – A.Refatov, G.Burşteyn,
V.Çebanenko və başqaları ilə yanaşı, bu tərkibdə
yeganə azərbaycanlı olan, musiqi tariximizdə layiqli yer
tutmuş Əfrasiyab Bədəlbəyli də vardı. Təftiş
komissiyasının sədri vəzifəsi isə gələcəyin
böyük dirijoru və bəstəkarı 22 yaşlı gənc
Niyaziyə həvalə olunmuşdu.
İlk nizamnamədə əsas vəzifə kimi bəstəkar
və musiqişünasları bir araya gətirmək nəzərdə
tutulurdu. Həmçinin ittifaqa ayrıca bina və gündəlik
iş üçün pianino verilməsi də qarşıya
qoyulmuşdu. Təxminən 20 ilə yaxın qurumun ayrıca
binası olmasa da, o fəaliyyətini ümumən uğurla
davam etdirib. Artıq 1934-cü il noyabrın 4-də ABİ radio dinləyicilərinə
ilk hesabat konsertini təqdim etmişdi.
Üzeyir bəy ilk illərdə ABİ-nin rəhbərliyində
təmsil olunmasa da, onun yaranması və fəaliyyətində
bilavasitə iştirak və prosesə faktiki rəhbərlik
edib. O, həmçinin 1934-cü ildə ABİ-də
yaradılan Tənqid və musiqişünaslıq bölməsinin
sədri idi. 1937-ci ildə Ü.Hacıbəyli ittifaqın sədri
seçilir və ömrünün sonunadək (1948) ona rəhbərlik
edir.
Bu gün Bəstəkarlar İttifaqının fəaliyyətində
Üzeyir Hacıbəylinin ənənələri
yaşadılır. 2018-ci ildə ABİ tərəfindən “Üzeyir Hacıbəyli” fəxri
medalı təsis edilib. Ü.Hacıbəyli irsinin
yaşadılmasına, Azərbaycan musiqisinin dünyaya
tanıdılmasına xidmət edən ən böyük
layihələrdən biri də 2009-cu ildə Heydər
Əliyev Fondunun dəstəyi ilə əsası qoyulan və
hər il Bəstəkarlar İttifaqının da yaxından
iştirakı ilə gerçəkləşən Üzeyir
Hacıbəyli Beynəlxalq Musiqi Festivalıdır...
Bəyim Dadaşova
Üzeyir Hacıbəylinin Ev-Muzeyinin kiçik elmi
işçisi
Mədəniyyət .-2024.- 28 iyun,¹47-48.- S.1;6.