Güldürmək və
düşündürmək ustalığı
Ağahüseyn Cavadov-130
Milli teatr və kino sənətində silinməz iz
qoymuş görkəmli aktyorlarımızdan biri də Xalq
artisti Ağahüseyn Cavadovdur. Tamaşaçıların
daha çox komediya aktyoru kimi tanıdığı sənətkar
səhnədə və ekranda maraqlı obrazlar qalereyası
yaradıb. Sənət fədaisini anadan olmasının 130
illiyi münasibətilə yada saldıq.
Ağahüseyn Xəlil oğlu Cavadov 22 aprel
1894-cü ildə Bakının Xırdalan kəndində
(indiki Xırdalan şəhəri) dünyaya göz
açıb. İlk ibtidai təhsilini mollaxanada, sonra “Səadət”
məktəbində alıb. Həmin məktəbi 1919-cu ildə
başa vursa da, maddi çətinlik ucbatından təhsilini
davam etdirə bilmir.
Ağahüseyn əmək fəaliyyətinə tacir
yanında köməkçi kimi başlayır. Erkən
çağlardan teatra maraq göstərən gənc
Ağahüseyn vaxt tapan kimi teatr tamaşalarını maraqla
izləyir. Dövrün görkəmli səhnə xadimləri
Sidqi Ruhulla, Mirzəağa Əliyev, Cahangir Zeynalov və Hacıağa
Abbasovun çıxışları onu bu sahəyə
bağlayır. Qəlbində səhnəyə
çıxmaq, bu görkəmli sənətkarlarla tərəf-müqabil
olmaq arzusu baş qaldırır.
Ağahüseyn Cavadov 1920-ci ildə Azərbaycan Hərbi
Komissarlığında Siyasi idarənin yaratdığı
teatrın Azərbaycan bölməsində aktyor kimi işə
düzəlir. Bölməyə isə görkəmli sənətkar
Sidqi Ruhulla rəhbərlik edirdi. O, həmin teatrda “Bəxtsiz
cavan”, “Ac həriflər”, “Xor-xor”, “Dursunəli və
ballıbadı”, “Molla Cəbi”, “Daşım-daşım”
tamaşalarında səhnəyə çıxır.
Oynadığı ilk komik rollar tamaşaçılar tərəfindən
alqışlarla qarşılanır.
Artıq onun səhnə fəaliyyəti
üçün geniş üfüqlər
açılmağa başlayır. 1921-ci ildə yaradılan
Bakı Türk Azad Tənqid-Təbliğ Teatrına dəvət
olunur. 1932-ci ilin sonunda Gəncəyə
köçürülərək Dövlət
İşçi Dram Teatrı kimi fəaliyyətini davam etdirən
həmin kollektivdə “Bəxtsiz cavan”da Hacı Səməd
ağa, “Pepo”da Giko, “Namus”da Barxudar, “Morqanın qohumu”nda Mintoyev
kimi rolları məharətlə canlandırır.
1938-ci ildə Moskvada keçiriləcək Azərbaycan
ədəbiyyatı və incəsənəti
ongünlüyü ərəfəsində Bakıda Musiqili
Komediya Ansamblı yaradılır. Bu ansambl Ümumittifaq
baxışında böyük uğurla
çıxış edir. Həmin il Azərbaycan Dövlət
Musiqili Komediya Teatrı (indiki Akademik Musiqili Teatr) təşkil
olunur. A.Cavadov bu teatra dəvət edilir. Geniş
yaradıcılıq imkanları olan aktyor həmin teatrda
Lütfəli Abdullayev, Aliyə Terequlova, İbrahim
Hüseynov, Xalidə Hüseynova və başqa sənətkarlarla
çiyin-çiyinə çalışır. Bu səhnədə
ilk rolu isə “O olmasın, bu olsun” tamaşasının
baş qəhrəmanı Məşədi İbad olur. O daha
sonra bu teatrın səhnəsində “Beşmanatlıq gəlin”də
Kəblə Hüseynəli, “Toy kimindir?” tamaşasında
Uzun, “Lənkəran xanının vəziri”ndə Xan,
“Arşın mal alan”da Soltan bəy, “Evliykən subay”da Kəblə
Qubad, “Qızılgül”də Nadir və digər bir-birindən maraqlı epizodik və əsas
rollarda çıxış edir.
A.Cavadov 1942-ci ildə Azərbaycan Dövlət Akademik
Dram Teatrının truppasına dəvət olunur,
ömrünün sonunadək həmin kollektivdə
çalışır. Bu səhnədə “Məhəbbət”də
Məmişov, “Toy”da Dəmirçi Musa, “Xoşbəxtlər”də
Bərbərzadə, “Nişanlı qız”da Mirzə Salman,
“Almaz”da Ocaqqulu, “Dönüş”də Xasməmməd,
“Solğun çiçəklər”də Həmzə, “1905-ci
ildə” İmamverdi, “Həyat”da Cəlal, “Yaxşı adam”da
Soraq kişi, “Cavanşir”də Qənimət, “Mənim
günahım”da Almurad və digər rollarla səhnəyə
çıxır.
Aktyorun səhnə uğurları, sözsüz ki,
kinorejissorların diqqətindən yayına bilməzdi.
A.Cavadov ilk dəfə 1955-ci ildə lentə alınan “Bəxtiyar”
filmində Rza roluna çəkilir. Həmin il daha bir ekran əsərində
– “Görüş”də Əbülfəz rolunu
canlandırır. Bununla da sənətkar ekranlarda daha çox
görünməyə başlayır. “O olmasın, bu olsun” (Bəy),
“Qızmar günəş altında” (Pirioğlu), “Əhməd
haradadır?” (Usta Əhməd),
“Kölgələr sürünür” (Elmi işçi), “Bir
qalanın sirri” (Rəmmal), “Sehrli xalat” (Vəzir), “Şərikli
çörək” (Xırdavatçı), “İstintaq davam
edir” (Həsən dayı), “Mən ki, gözəl deyildim”
(Zeynalov), “Bizim Cəbiş müəllim” (Neft satan), “Qərib
cinlər diyarında” (Qaraşad) və s. filmlərdə fərqli
xarakterli obrazlar yaradır.
Görkəmli kinorejissor Ə.Atakişiyev aktyoru 4
filmində çəkib. Bunlardan üçü – “Bir
qalanın sirri”, “Sehrli xalat” və “Qərib cinlər
diyarında” film-nağıllar, “İstintaq davam edir” isə
müasir macəra filmidir. Rejissor xatirələr kitabında
bu sənətkar haqqında yazır: “Ağahüseyn Cavadov
ümumxalq aktyorudur. Hələ “Bir qalanın sirri” filmindən
yaradıcı qrupu öz təbii fəaliyyəti ilə
heyran etmişdi. O heç kimə bənzəmir və
heç kimi təqlid etmirdi. Xarici görünüşü
ilə daim diqqət çəkirdi. Filmdə tərəf-müqabillə
dialoqa çox təbii şəkildə başlardı. Onu
saxlayıb nəyi isə düzəliş etməyə
adamın əli gəlmirdi. O, kiçik rolu belə təsvir
etmir, təbii şəkildə personajın özünə
çevrilirdi. “Bir qalanın sirri”ndə aktyor
falçının hərəkətlərində, jestlərində
parlaq, nəzəri cəlb edən qorxulu detallar axtarıb
tapırdı. Amma tərəf-müqabillərini, nə də
tamaşaçıları qorxutmağa
çalışmırdı. Onun qarşısında
tamaşaçıları güldürmək yox, bir qədər
təsirləndirmək məqsədi qoymuşduq. O da bunun
öhdəsindən çox məharətlə gələ
bildi. Sonrakı filmlərində biz onu komik, həm də ciddi
rollarda gördük və yaratdıqlarının səmimiliyinə
inandıq”.
Aktyorun “Qızmar günəş altında” filmindəki
Pirioğlu rolu öz xarakterinə görə
“Görüş” filmindəki Əbülfəzdən bir qədər
fərqlənir. Belə ki, anbar işçisi
Pirioğluda insanlara
qarşı bir inamsızlıq hissi özünü göstərir.
Bunun da onun kolxoz sədrindən asılı olduğu
üçün yaltağa çevrilməsidir.
Görkəmli rejissor Adil İsgəndərovla
A.Cavadov uzun illər səhnədə
çalışıblar. Tale onları bir dəfə də
kinoda qarşılaşdırıb. Görkəmli rejissor onu
“Əhməd haradadır?” filmində Usta Əhməd roluna
çəkir.
A.Cavadov, ümumiyyətlə, aktyor kimi 200-dən
artıq səhnə obrazı yaradıb, 10-dan çox filmdə
çəkilib. Yaradıcılığı yüksək
qiymətləndirilə sənətkar 1931-ci ildə “Əməkdar
artist”, 1938-ci ildə isə “Xalq artisti” fəxri adlarına
layiq görülüb. “Şərəf nişanı” ordeni ilə
təltif edilib.
Filmlərdə yaratdığı maraqlı obrazlarla
bu gün də tamaşaçılara təbəssüm bəxş
edən, düşündürən Ağahüseyn Cavadov 20
iyun 1981-ci ildə vəfat edib, II Fəxri xiyabanda dəfn
olunub.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2024.- 3 may, ¹33-34.- S.6.