Ankaradan Bakıya
kuklaçı sovqatı
22 aprel – 1 may tarixlərini əhatə edən III Beynəlxalq
Hadi Poyrazoğlu Kukla və Qaragöz Festivalı barədə
xəbər vermişdik. Türkiyə Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi, UNESCO üzrə Türkiyə Milli
Komissiyası, TİKA, həmçinin Azərbaycan Mədəniyyət
Nazirliyi və Azərbaycan Dövlət Kukla Teatrının da
dəstək verdiyi sənət festivalının təşkilində
məqsəd milli kukla teatrı və oyunları ənənələrini
təbliğ etmək və yeni müştərək layihələrin
reallaşmasına zəmin yaratmaq idi.
Ankara və İstanbulda tamaşa nümayişlərindən
sonra festival təşkilatçıları və qardaş
ölkənin teatr və mədəniyyət xadimləri
Bakıya gələrək iki gün sənətsevərlər
qarşısında çıxış etdilər.
Festival təşkilatçıları öz təəssüratlarını
bizimlə bölüşdülər.
Türkiyə Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin idarə rəisi Sanem Arıkan festival sayəsində
ölkəmizin qədim, əsrarəngiz mədəniyyəti,
səhnə sənəti ilə yaxından tanış olmaq
imkanı qazandığını dedi: “Can Azərbaycana bu gəlişim
mənim üçün ayrıca yaddaqalandır. Zatən bu
isti, sevgi dolu münasibəti hər zaman hiss etmişəm.
Çünki bizi birləşdirən qırılmaz tellər
var. Bu gəlişim yeni insanlar, Azərbaycan Dövlət Kukla
Teatrı sayəsində zəngin ənənələri olan
teatrınızla, səhnə sənətinizlə
tanışlıq imkanı yaratdı. Düşünürəm
ki, festival, müsabiqə, ustad-dərsləri,
qarşılıqlı qastrollarla teatrlarımız
arasında əlaqələr dərinləşəcək.
Ortaq layihələr və yaradıcı təkliflərin
sayı artacaq”.
S.Arıkan Azərbaycan mədəniyyət nazirinin
müavini Səadət Yusifova ilə görüşlərində
də əməkdaşlıq məsələlərinin
müzakirə olunduğunu dedi: “Düşünürəm
ki, bu festival yeni təşəbbüslərin
başlanğıcı kimi məhsuldarlığı ilə
seçiləcək. Fürsətdən istifadə edib bizi səmimi,
isti qarşılayan dəyərli bacı və
qardaşlarıma sayğımı çatdırıram.
İnanıram ki, növbəti səfərimizdə daha əhatəli
və maraqlı ideyalarımızı reallaşdıracağıq”.
Festivala maddi-mənəvi dəstəyini əsirgəməyən
Hilmi Yaman bildirdi ki, layihə Azərbaycan-Türkiyə mədəni
əlaqələrinin inkişafına töhfə olacaq: “Bu
gün dünyada dəyərlər sistemi dəyişsə də,
mədəniyyət bir bağlayıcı, körpü
funksiyasını yerinə yetirir. İnsanların
düşüncə fərqliliklərini aradan qaldıran mədəniyyət
sayəsində, xüsusən yaradıcılıq istiqaməti
kimi teatr vasitəsilə mütəmadi bir araya gəlməklə
daha böyük uğurlara imza ata bilərik”.
Pandemiyadan sonra yaranmış durğunluğa cavab
İki gün ərzində rəngarəng səhnə
işləri ilə bakılı teatrsevərlərə
xoş anlar bəxş edən festivalın layihə müəllifi,
eyni zamanda Türkiyənin məşhur kuklaçısı
Hadi Poyrazoğlunun nəvəsi, onun ənənəsini sevə-sevə
davam etdirən Şafak Poyrazoğlu da tədbirdən sevgi ilə
söz açdı: “Biz bu layihəyə pandemiyadan sonra
yaranmış durğunluğa cavab olaraq başladıq.
Doğrudur, Türkiyədə bu kimi xeyli festival var. Odur ki,
biz fərqliliyə can atdıq. Həm də festivalı
Türkiyə miqyasından çıxardıq. İlk səfərimiz
qardaş Azərbaycana oldu. Biz bu səfərə sevinə-sevinə
gəldik. Çünki bizlər sözdə deyil, əməldə
də bir millət, iki dövlətik. Burada olduğum müddətdə
bunu əyani şəkildə bir daha gördük.
İnşallah, növbəti ildə bu layihəni başqa bir
türk respublikasında davam etdirəcəyik”.
Müsahibimlə özünü kukla sənətində
tapan, Mustafa Kamal Atatürkün və digər dövlət
başçılarının qarısında
çıxış edərək kukla sənətinə
özünəməxsus meydan verməyə, onu diqqət mərkəzinə
gətirməklə unudulmağa qoymayan babası Hadi
Poyrazoğlunu da xatırladıq: “Babam hələ uşaqlıqdan
bu sənətə maraq göstərib. Bizim məşhur
Hacıvat və Qaragözlə yanaşı, əlcək
kuklalar, balaca, texniki baxımdan elə də mükəmməl,
əlverişli olmayan personajlar vasitəsilə də
Türkiyədə uşaqdan-böyüyə hər kəsə
kukla sənətini sevdirməyə çalışıb. O
bu işin ustası kimi xeyli sayda insana bu sənəti öyrədib
və onların əksəriyyəti Qaragöz ustası kimi
bu ənənəni davam etdirirlər. Babam zaman-zaman müxtəlif
kuklalar və tamaşalar qursa da, onun ən sevimli qəhrəmanı
İbişdir. Yaşı 100-ü adlayan, babamdan mənə
miras qalan o kukla daim böyük maraq yaradır. Bilirsiniz ki,
Hacıvat və Qaragöz bizim qeyri-maddi mədəni irsimiz
kimi artıq UNESCO-nun da siyahısındadır. Biz kukla sənətçiləri
daim bu qədim teatr ənənəsini yaşatmaqla yetişən
nəsillərə sevdirməliyik. Doğrudur, dövlətimiz,
bu sahəyə bağlı insanlar, yaşlı nəsil buna
imkan vermir. Amma bütün hallarda biz həmişə bunun
deyirik ki, Hacıvatla Qaragözü yalnız ramazanlarda yada
salmayaq, onu uşaqlarımıza, gənclərimizə sevdirmək
üçün daim göz önündə saxlayaq. Biz sənətçilər
əlimizdən gələni etməklə bu irsimizə sahib
çıxmağa çalışırıq”.
Bildiyiniz kimi, məşhur Hacıvat və
Qaragözün – iki əzəli və əbədi sevimli
düşmənin macəralarını bəyaz pərdə
arxasından izləyirik. Ona görə də Türkiyədə
buna “xəyal oyunu”, oyunçusuna isə “xəyalpərəst”
deyirlər. Əslində, Hacıvatla Qaragöz çox cəsarətli,
hər kəsin deyə bilmədiyi həqiqətləri o xəyal
oyunu arxasından deyə bilən görünməz qəhrəmanlardır.
Təqlid və söhbətə əsaslanan kölgə
oyunu
Daha bir həmsöhbətim, kuklaçı aktyor,
Türkiyədə sevilən Qaragöz ustası Bahadır Bıyıklı da
çox cəsarətlidir.
Bizimlə söhbətinə ilk olaraq iki personajın əsrlərdir
gəldiyi yolla nəzər saldı: “Hacıvat və
Qaragöz ikiölçülü təsvirlərlə ekranda
nümayiş etdirilən təqlid və söhbətə əsaslanan
kölgə oyunudur. Dəridən hazırlanan və təbii
boyalardan istifadə olunan qəhrəmanlar xəyalpərəst,
geniş dünyagörüşlü, cəsarətli və
mübarizdirlər. Bu iki qəhrəmanın, həqiqətən,
yaşayıb-yaşamadığı, yaşayıblarsa,
harada və necə yaşadıqları tam məlum deyil.
Bununla bağlı bölgələrimizdə fərqli rəvayətlər
var. Ən yayğın rəvayətə görə, Hacı
İvaz Ağa və ya xalq arasında tanınan adı ilə
Hacıvat və Trakyanın Samakol kəndindən olan dəmirçi
Qaragöz Orxan Qazi dövründə Bursada yaşayıb məscid
tikintisində çalışmış iki fəhlədir.
Bütün günü deyib-gülən bu ikili nəinki
işləmir, hətta digər işçilərə də
mane olurlar. Nəticədə tikinti də yubanır. Bundan qəzəblənən
Orxan Qazi deyir ki, məscid vaxtında bitməsə, sizi edam
etdirəcəyəm... Nəhayət,
hər ikisi edam olunur. Hacıvat və Qaragözü çox
sevən və ölümlərinə çox üzülən
Şeyx Küsteri onların kuklalarını düzəltməyə
və pərdə arxasında oynatmağa başlayır. Beləcə,
tragik bitən zarafat sonradan belə bir teatr qoluna çevrilir.
Bahadır bəy uşaq yaşlarında bu rəvayəti
eşidəndə çox sarsıldığını, onun
təsirindən bu sənəti öyrənməyə
başladığını deyir: “20 ildən artıqdır
ki, bu sənəti sevərək təbliğ edirəm.
Doğrudur, zaman-zaman biz bu sənəti yaşatmaq
üçün çətinliklər çəkirik. Amma
alıcısı, yəni tamaşaçısı həmişə
var. Gərək sənəti doğru icra edəsən. Belə
olduqda tələbat da daim olacaq. Çünki onun hər
oyununun bir hekayəsi, ana ideyası və məramı var.
Öyrətməklə əyləndirmək
mümkündür. Sözsüz ki, bizlər təməl
ünsürlərini pozmadan onu hər cür hekayənin qəhrəmanı
edə bilərik. Çünki indi zaman dəyişib,
uşaqların dünyagörüşü, vizual tələbləri
çox-çox irəli gedib. Belə olduqda biz də sintez
dediyimiz üsulla tamaşaçılarımıza xitab etməyə
çalışırıq və şükürlər olsun
ki, hər zaman da müsbət qarşılanır”.
İki gün boyunca səhnəyə Hacıvat və
Qaragözlə bərabər müxtəlif kuklaları
çıxaran, uşaqları Türkiyənin teatr sənəti,
milli musiqisi ilə tanış etməyə
çalışan festival və onun sayəsində Bakıya
gələn sənətçilər bir mətləb hasil
etdilər: ənənəvi sənət bütün zamanlarda
müasir və maraqlıdır.
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2024.- 8 may, ¹35.- S.5.