13 yaşında səhnəyə
çıxan dünyaşöhrətli kinorejissor
Əjdər İbrahimov-105
Əjdər İbrahimovun adı çəkiləndə
təkcə Azərbaycanda deyil, bir sıra yaxın-uzaq ölkələrdə
kino sənəti yada düşür. Kino təşkilatçısı
kimi də tanınan, Azərbaycanın və SSRİ-nin Xalq
artisti olan sənətkar diqqətəlayiq ekran əsərləri
ilə tamaşaçıların rəğbətini
qazanıb. Görkəmli rejissoru anadan olmasının 105
illiyi münasibətilə anırıq.
Əjdər Mütəllim oğlu İbrahimov 19 aprel
1919-cu ildə Aşqabadda dünyaya göz açıb. Ancaq
o, əslən təbrizlidir. Valideynləri ötən əsrin
əvvəllərində Türkmənistana
köçmüşdü.
Uşaqlıqdan öz böyüklərindən ədəbiyyat
və folklor nümunələrimizi eşidən Əjdər
eyni zamanda muğamlarımızı da həvəslə dinləyir
və milli-mənəvi dəyərlərimizin əhatəsində
boya-başa çatır.
Teatra qəlbən bağlanan Əjdər 13
yaşında səhnədə ilk rolunu oynayır. Sonra
Aşqabad Teatr Məktəbinə daxil olur. 1940-cı ildə
təhsilini başa vurur. Teatr təhsili alsa da, kinoya daha
çox maraq göstərir. Bu həvəslə də Moskvada
Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun Rejissorluq
fakültəsinə daxil olur. 1952-ci ildə təhsilini
tamamlayır və təyinatla Aşqabad kinostudiyasında
işə başlayır. “Türkmənfilm” onun
yaradıcılıq həyatında müəyyən rol
oynayır. Ona yalnız sənədli filmlər çəkməyə
icazə verilir. O, ilk yaradıcılıq fəaliyyəti kimi
“Füruzə”, “Xəzərin şərqində” və s.
filmlərə quruluş verir.
Əjdər İbrahimov Aşqabadda gələcək
işlərinin çətin olacağını
düşünür. Buna görə də Bakıya can
atır. 1954-cü ildə Azərbaycana gələn rejissor həmin
il tanınmış kinorejissorlar Lətif Səfərovun
quruluş verdiyi “Mahnı belə yaranır” və Tofiq Tağızadənin
1955-ci ildə çəkdiyi “Görüş” filmlərində
ikinci rejissor kimi çalışır.
Bakı kinostudiyasında quruluşçu rejissor olaraq
ilk böyük işini 1957-ci ildə reallaşdırır.
“Mosfilm”in iştirakı ilə ekranlaşdırılan “Bir məhəllədən
iki nəfər” filminə İlya Qurinlə birlikdə
quruluş verir. Bir il sonra yazıçı İmran
Qasımovun ssenarisi əsasında “Onun böyük ürəyi”
filmini çəkir. Film yeni salınan Sumqayıt şəhərindəki
quruculuq işlərindən bəhs edir. Süjetdə
İkinci Dünya müharibəsi, ondan əvvəlki və
sonrakı dövrlərə də yer verilir. Burada rejissor
özü də Rəsulov rolunda çəkilir. Filmə
tamaşa edən Vyetnam mədəniyyət xadimləri Sovet
İttifaqının müvafiq qurumlarına müraciət edərək
rejissorun bu ölkədə kinematoqrafiyanın
formalaşmasına yardım etməsini istəyirlər. Beləliklə,
Əjdər İbrahimov Vyetnam incəsənətində yeni səhifələr
açmağa başlayır. Hanoyda açılan kino məktəbinə
minlərlə vyetnamlı ərizə verir.
Qeyd edək ki, o zaman Vyetnamda kino sənəti təzəcə
yaranırdı və hələlik sənədli film çəkilirdi.
Ölkə kinoteatrlarında isə ancaq yapon və fransız
filmləri göstərilirdi. Əjdər İbrahimov Hanoya gələndən
sonra Vyetnamın öz kinosu yaradılır.
Əjdər İbrahimov Vyetnamın əksər
rayonlarını, ucqar yaşayış məntəqələrini
gəzir. Xalqın adət-ənənələrini və
milli-mənəvi dəyərlərini öyrənir. Həmçinin
kino məktəbi üçün uşaqlar toplayır. Bu məktəbə
minlərlə gənc müraciət edir. Təhsildən sonra
onların hamısına – Vyetnamın ilk peşəkar
kinoaktyor və rejissorlarına diplomlar verilir. Beləliklə,
Əjdər İbrahimov 1959–1962-ci illərdə Vyetnamda ilk
milli kino məktəbinin yaradılması, milli aktyor və
rejissor kadrlarının hazırlanmasında yaxından
iştirak edir. Onun bədii rəhbərliyi ilə “İki əsgər”,
“Acgöz quş” və “Bir payız günündə” filmləri
lentə alınır.
Bakıya qayıtdıqdan sonra rejissor
“İyirmialtılar” filmini (1965) ekranlaşdırır.
Yazıçı İsa Hüseynovun ssenarisi əsasında
çəkdiyi film Leninqradda keçirilən Ümumittifaq
festivalında (1968) mükafata layiq görülür. Az sonra
Əjdər İbrahimov həmin filmin davamı kimi “Ulduzlar
sönmür” (1971) tarixi ekran əsərini çəkir. Film
görkəmli yazıçı-dramaturq və dövlət
xadimi Nəriman Nərimanovun həyat və fəaliyyətindən
bəhs edir.
Əjdər İbrahimov sonralar “Mosfilm”də rejissor
kimi fəaliyyətini davam etdirir. Onun “Ürək əhvalatları”,
“Məhəbbətim mənim, kədərim mənim” (Nazim
Hikmətin “Fərhad və Şirin” pyesi əsasında,
SSRİ-Türkiyə birgə filmi, 1978) filmləri rejissora
geniş şöhrət gətirir.
Sənətkarın kino sahəsində fəaliyyəti
yüksək qiymətləndirilib. O, 1960-cı ildə Azərbaycanın
“Əməkdar incəsənət xadimi”, 1967-ci ildə “Xalq artisti” fəxri
adlarına, eyni zamanda keçmiş ittifaqın bir sıra
orden və medallarına layiq görülür.
İttifaqın dağıldığı ərəfədə
– 28 noyabr 1991-ci ildə ona “SSRİ Xalq artisti” fəxri adı
verilir.
Görkəmli rejissor eyni zamanda Vyetnam səfərində
gördüklərini qələmə alıb.
İşıq üzü görən “Vyetnamda gördüklərim”,
“Günəş ağlayır”, “Döyüşən
Vyetnamın kino sənəti”, “Tai qəbiləsindən olan
qız” adlı kitabları oxucular tərəfindən maraqla
qarşılanıb.
Əjdər İbrahimov 20 sentyabr 1993-cü ildə
Moskvada vəfat edib. Xatirəsi kinosevərlərin qəlbində
əbədi yaşayan sənətkar Bakıda Fəxri
xiyabanda dəfn olunub.
Savalan
Mədəniyyət.- 2024.- 8 may, ¹35.- S.6.