50-ni aşırdın, 100-ə nə
qaldı?...
Bu suala əvvəl qəşş elədi, sonra bir
neçə saniyəlik susdu. Sanki gözlərini zillədiyi
nöqtədə nəyisə və ya kimisə axtardı.
Sonra uşaq kimi sevinərək “Birdən soruşdun, fikirləşim,
axırda deyərəm” cavabı ilə söhbətə
özü ayaq verdi.
Əməkdar artist, bəstəkar Vüqar Camalzadəni
çoxdan tanıyıram. Sözsüz ki, çox-çox əvvəl
maraqlı layihələri, bəstələri,
qulağayatımlı ladları ilə çağdaş
mahnı janrımızda öz yeri var. Kimisə və
hansısa üslubu, yol-izi təqlid etməyib, amma öz
üslubunu təsdiq edə bilib. Çoxsaylı
mahnıları ilə yanaşı, tamaşa və filmlərə
də musiqi yazıb. Azərbaycan Milli Konservatoriyasının
dosenti, Azərbaycan Dövlət Kukla Teatrının musiqi hissə
müdiridir.
Yubileyinin hesabat konsertinə, özünün də
dediyi kimi, yolayrıcında yenidən özü və
tamaşaçıları ilə görüşə
hazırlaşır. Noyabrın 28-də Heydər Əliyev
Sarayında Vüqar Camalzadənin mahnılarından ibarət
“Ulduzlu gecə” adlı konsert olacaq.
– Xoş gəldin 50, deyək?
– Deyək, özü də elə deyək ki, bundan
sonra bir 50 də olsun. Amma bu dəfə çox qəşəng
olsun (gülür).
– Bəstəkarların qəşəng ömür
anlayışı, yəqin ki, həm də çoxlu musiqi əsərləridir?
– Təbii ki, o da yaxşıdır. Amma can
ağrımayanda hər şey lap yaxşı olur. Bəstəkarların
işinin əsas məziyyəti oturaq həyat tərzi
keçirməsidir. Məsələn, indi konsertimlə əlaqədar
gün ərzində 12-14 saat oturub, əsərlərin orkestrləşməsini
edirəm. Konsertdə Niyazi adına simfonik orkestr, estrada heyəti
ifaçıları müşayiət edəcəklər.
Zaman da az qalıb, fasiləsiz işləyirəm. Oturursan,
düşünürsən, yazırsan və bir də
görürsən ki, saatlar uçur. O zaman ayılırsan
ki, belin ağrıyır. Bu mənada deyirəm, can sağlam,
ağrı-acısız olsun, peşənin verdiyi dərdlərsiz
gəlsin növbəti illər.
– Bu, zaman itkisi təəssüratına keçsə,
adam lap pis azarlayar.
– Şükür, bu, məndə heç vaxt zaman
itkisi təəssüratı yaratmayıb. O barədə
düşünməmişəm. İlk simfoniyamı yazanda
24 yaşım vardı. 6 aya bəstələdim, 3 aya da
orkestrləşməsini etdim. 42 dəqiqəlik simfoniyanın
orkestr dili, işi çox çətin idi. O vaxt da hələ
kompüterdə deyil, əl ilə yazırdıq. Həmin
üç ayda gündə cəmi bir-iki saat yatırdım.
Heç o yaşımda da siz deyəni hiss etmədim. Yəni
musiqi mənim üçün hər zaman böyük
işdir.
– Sözsüz. Həm də insan qazanmaq
üçün əvvəl qurban verməyi öyrənir.
– Heç biz də qarğa kimi 300 il
yaşamırıq (gülür). Ömür qısadır.
Deməli, o zaman üzərimizə düşən
missiyanı eləməliyik. Bu sənətin də işi,
doğrudan da, çox ağırdır. Nəticədə
tamaşaçı gəlir konsertə və oturub, məsələn,
birsaatlıq əyləncə üçün dinləyir.
Xoşuna gəlir, yaxud gəlmir, hər halda, əl
çalıb gedir. Amma buna qədər çox ağır,
dediyim və demədiyim proseslər var. İstənilən
yaradıcı məhsul ona sərf olunan zamana, ömrə,
enerjiyə görə qiymətləndirilməlidir. İndi o
ayrı söhbətdir ki, Allah birinə az, başqasına
çox istedad verir. Amma hər kəs zəhmət çəkir,
axı. Bizə aid məsələ peşəkarlıqdır
ki, bu da insanın özündən asılıdır və
yuxarıda dediyim məqam məsələyə peşəkar
yanaşmanın bir qoludur.
– Peşəkarlıq səviyyəsini insan özü
müəyyənləşdirir?
– İstedad vergi, peşəkarlıq fəaliyyətdir.
– Sizi ilk peşənizdən bəstəkarlığa
gətirən də bu idi?
– Təbii. Azərbaycan Dövlət Neft
Akademiyasını – indiki Neft və Sənaye Universitetini –
bitirdim. 5 yaşımdan musiqi yazırdım, məktəbinə
getmişdim. Amma neft sənayesi üzrə təhsil aldım.
O sahədə işləyə bilərdim. Musiqini də
özüm üçün məşğuliyyətə
çevirə bilərdim. Amma yox, bu işin peşəkarı
olmalıyam deyə 6 il də konservatoriyada oxudum.
– Mahnı janrına gəlməyinizin də bir
ayrı səbəbi var. Bilirəm ki, konservatoriyada
İsmayıl Hacıbəyovun kursunu bitirmisiniz. İrihəcmli
musiqi əsərləri yazmaq kimi istəyiniz əvvəldən
olub. Amma tale elə gətirdi ki...
– Bəli, mahnı janrını kommersiya tərəfinə
görə seçdim. Bəstəkarı yaşadan, onun maddi
rifahını yaxşılaşdıran məqam böyük
nisbətdə mahnılarının satılmasıdır.
Düzdür, səhnə, kino musiqisi də kommersiya xarakteri
daşıyır, yəni bəstəkar onun müqabilində
də qonorar alır. Amma mahnıda bu bir az başqadır. Sən
tez-tez sifariş alırsan və onun qiymətləndirilməsi
də hansısa meyara görə yox, sifarişə görə
dəyişir. İstənilən halda sən nə qədər
peşəkar, istedadlı olsan da, qazanmalısan, ailə-uşaq
saxlamalısan. Baxın, başqa yerdən qazancım
olsaydı, daha irihəcmli, fəlsəfi düşüncələrə
söykənən musiqi əsərləri yazardım. Amma
çətin də olsa, öz daxili tələbatımı
bir kənara qoyub gənc ikən itirdiyim valideynlərimin əvəzinə
özümdən kiçik bacı-qardaşıma
baxmalıydım. Məcburiyyətdən də olsa bu işi
görməyə başladım.
– Amma məcburiyyət dediyiniz sizə xeyli
populyarlıq qazandırdı...
– Çünki o işi də sevərək,
özü də ən yüksək səviyyədə
görməyə çalışdım. Heç vaxt
heç bir mahnıma barmaqarası, sırf kommersiya maraqlı
iş kimi baxmadım. Elə olurdu ki, ayda 2-3 mahnı
satırdım. Bu da yaxşı təminat demək idi və
bu sayədə müəyyən
məişət qayğılarımı həll elədim.
Amma indi bu işləri azaltmışam, demək olar ki,
saxlamışam.
– Tələbat azaldı, yoxsa pula ehtiyac?
– (Gülür) Heç biri. Sadəcə, müəyyən
yaşımdan və mərhələdən sonra
düşüncələrim yerini dəyişdi. Məsələnin
əsas mahiyyəti budur ki, zövqlər pis mənada dəyişdi
və hətta populyar müğənnilərimiz də
qazanclarını artırmaq üçün başladılar
daha ucuz, səviyyəcə aşağı mahnıları
ifa etməyə. Sözsüz ki, özünə, peşəsinə
hörmət edən bəstəkar belə şeylərə
getməz. Ona görə ünvanlar da dəyişdi.
– Bu mənada 2000-ci illəri mahnı janrının
populyar dövrü saymaq olar?
– Sözsüz, 80-ci illərdən sonrakı
durğunluğa inad dediyim illərdə çox gözəl
nümunələr yaradan bəstəkar nəsli meydana
çıxdı və yaxşı, zövqlü
ifaçılar yetişdi. İndiyədək o mahnılar da,
ifaçılar da populyardır. Sonra başqa bir pis, nə
bilim, bəlkə də labüd tendensiya yarandı: hamı
özü yazıb, özü oxumağa başladı.
Sözün açığı, bir az tələbat da
azaldı. Bəzən gəlib elə melodiyalar, ya da elə
sözlərə musiqi istəyirlər ki,
düşünürsən mən hara düşmüşəm
və ya biz niyə belə olduq. Axı, bizim zəngin
mahnı bəstəkarlığı məktəbimiz və
ona adekvat dinləyicimiz vardı.
– Bu, təkcə bizdə belədir, yoxsa
dünyanın qulağı “paslanıb”?
– Dediyiniz kimi, elə hər yerdə eyni problemdir.
İnsanların ruh halı, həyat tərzi, dünyaya
baxışı dəyişib. Elə qlobal deformasiya baş
verib ki, bu nəhəng məsələ qarşısında
musiqi zövqü və ya zövqsüzlüyü çox
cüzi görünür.
– İnanmıram ki, nə vaxtsa yüksək qonorar
müqabilində o “diringələr”dən siz də
yazmamısınız.
– Sözün açığı bir-iki dəfə
olub və inanın, indi o mahnıların altındakı
imzamı gözüyumulu götürə bilərəm.
Düzdür, vicdanım rahatdır, xalturadan
qaçmışam. Amma özünü buna vadar kimi
ağır hissdən sonra anladım ki, daha eləmərəm.
– Vüqar müəllim, süni intellekt, yəni müvafiq
proqramlar artıq mahnılar da yazır. Bunun
qarşısında bir neçə aya başa gələn bəstəkar
mahnısı necə tablaşa bilər? Sizcə bu, pisdir,
yoxsa?...
– Niyə, bu, çox yaxşıdır...
– Onda da hərə özü özünün bəstəkarı
olacaq ki...
– Bu, istedadsızların qənimi, istedadlı tənbəllərin
isə yaxşı mənada məşqçisidir. Siz deyən
proqramın funksiyası indiyədək bazasına
yığılan informasiyaların ən
yaxşısını seçib ortaya gətirməkdir. Yəni
o bundan artıq heç nəyi bacarmır. Olmuş şeyin ən
yaxşısını seçə bilir. Ümumən min il
keçsə də, texnologiya qat-qat inkişaf etsə də,
insan yaradıcılığına heç nə çata
bilməz.
– Bayaq zövqümüz korşalıb dedik. Burada təkcə
dinləyici günahkar deyil, axı. Zövqsüzlüyün
də ciddi təbliğatı gedib.
– Qlobal proseslər artıb, say çoxalıb, keyfiyyət
aşağı düşüb və maddi məsələlər
mənəvi məqamları istər-istəməz üstələyib.
Müəyyən kateqoriyalaşmalar baş verib və mən
buna elə də pis baxmıram.
– Deməli, siz də o düşüncədəsiniz
ki, yüksək musiqi heç də hər dinləyici
üçün deyil.
– İstəməsək də belədir və musiqi də
artıq kateqoriyalaşıb. Bunun təbəqələşməyə
aidiyyəti yoxdur. Kütləvi musiqinin daha minimalistik
formaları meydana gəlib və bunu inkar edə bilmirik. Onu da
deyim ki, musiqi nə qədər fəlsəfiləşib, nə
qədər dramaturji baxımdan yüklənsə,
tamaşaçısı bir o qədər az olacaq.
– Belə çıxır ki, yaxşı musiqinin dinləyicisinin
az olması həm də yaxşı mənada təsəllidir.
Məsələn, elə bəstəkar var əsərini
heç 300 nəfər dinləməyib.
– Eləsi var, heç 10 nəfər qulaq asmayıb.
Amma bu faciə deyil. Digər tərəfdən, bir dərin fəlsəfi
məzmunlu musiqi əsərini dinləmək və anlamaq
üçün heç də hər kəs özünü
məcbur hiss etməməlidir. Bəstəkar bir əsəri,
həcmindən asılı olmayaraq, öz daxili tələbatını
ödəmək üçün yazır. Onu kiminsə duyub
dinləməməyi başqa bir məqamdır. Bir də həqiqi
sənət, gec də olsa, öz dəyərini alır.
– Yaxşı dinləyici zövqü, melodik yaddaş
uşaqlıqdan formalaşır. Milli bəstəkarlıq məktəbimizin
nəhəngləri zaman-zaman uşaqlar üçün də
əsərlər yazıblar. Amma nədənsə indi
çoxları buna “uşaq işi” kimi baxırlar...
– Uşaq ilə iş çox ciddi məsələdir
və səmimiyyət istəyir. O, ya bəyənir, ya da inkar
edir. Ona görə də uşaq musiqisi ilə məşğul
olmaq üçün onları hiss etmək və
dünyasına girib, hisslərini nota çevirməlisən.
Uşaqla “ləl-lə-lə” ilə danışmaq, onu yola
vermək, bir gözəl əşya, oyuncaq kimi yanaşmaq
özlüyündə ona edilən ən böyük
pislikdir. Konkret mənim 300-ə yaxın uşaq musiqim,
mahnım var. Bu işlə 2014-cü ildən məşğulam.
Uşaq və kukla tamaşaları üçün musiqi
yazdım. Sonra sağ olsunlar, Kukla teatrının direktoru Rəşad
Əhmədzadə məni bu teatra dəvət etdi və
artıq 10 ilə yaxındır ki, burada musiqi hissə
müdiriyəm. Bir vaxtlar dövlət televiziyasında “7 – 17”
layihəsində idim. Özümün də 17-18 yaşım
vardı. Uşaq və yeniyetmələrlə işləməyi
o zamandan öyrəndim.
– Bir ara müzikl yazırdınız. Sonra
dayandınız. Yubiley konsertində bu kimi sürpriz də olacaq?
– Müzikl yazmağı, ümumən musiqi ilə
bağlı gözəl, yeni nə varsa sevirəm və
özümü sınamaqdan yorulmuram. Konsertə qədər
səbirli olaq və əvvəldə dediyiniz suala cavab kimi
ikinci 50-ni “aşırmaq” yolunda gedək. Qalanı bir not
düzümü kimidir. Çətini fortepiano arxasına
keçincədir (gülür).
Söhbətləşdi: Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət .- 2024.- 6 noyabr,¹(82).- S.7.