Ekranda vərəqlənən
ömür səhifələri
Yubilyar filmlərimiz
Azərbaycan kino tarixində almanaxlar o qədər də
çox deyil. Üstəlik, almanax kimi təqdim olunan ekran əsərləri
əksər etibarilə bir-birinə üzvi surətdə
bağlanmır və onları ayrı-ayrılıqda seyr etmək
olar. Kinoalmanax dediyin isə, ən azı, iki süjetin
bir-birinə üzvi surətdə bağlanmağını tələb
edir....
***
1974-cü ildə C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”in
növbəti kinoalmanaxı – “Ömrün səhifələri”
ekrana çıxdı. Üç kinonovella – “Rəqiblər”,
“Baladadaşın ilk məhəbbəti” və “Nəğmə
dərsi” çox maraqlı tərzdə bir-birinə
bağlanan tammetrajlı bədii film təsiri
bağışlayır.
“Rəqiblər”in münasibəti…
Kinonovellanın adı ani olaraq idman, yarış təəssüratı
doğursa da, bu filmdəki rəqabət bambaşqadır.
Əslində, “Ömrün səhifələri” kifayət qədər
tanınan və sevilən film olduğundan məzmununu
danışmağa ehtiyac yoxdur. “Rəqiblər”in
quruluşçu rejissoru Teymur Bəkirzadə, ssenari müəllifi
Ramiz Fətəliyev (quruluşçu rejissor ilə birlikdə)
tamaşaçılara o dövrün İçərişəhəri
üçün xarakterik məkanı və həmin məkanda
baş verən əhvalatı təqdim edir.
Çəllək pivəsi satan Fazilin xırdavat köşkünün
qarşı tərəfində daha modern bir köşk qoyulur
və ... məhəllə kişilərinin pivə
seçimində sapınmalar başlayır. Daha məlumatlı
və mütaliəsevər Eldəniz ilə məhəllə
əhlinə illərdən bəri vicdanla xidmət etmiş
Fazilin müştərilərini itirmək qorxusu var. Nəhayət,
pivə mövsümünün sonu yetişəndə yay
mövsümünün rəqibləri dost kimi
ayrılmağı bacarırlar.
“Rəqiblər” həm də koloritli aktyor ansamblı
ilə seçilir. Müəlliflər qəhrəmanlarına
ad seçərkən özlərini çətinə
salmayıblar: Fazil Salayev – Fazil, Eldəniz Zeynalov – Eldəniz,
Ələsgər Məmmədoğlu – Ələsgər,
Muxtar Maniyev – Muxtar rollarında çəkiliblər.
“Baladadaşın ilk məhəbbəti” xoşbəxt
sonluqla bitsəydi…
Sonradan “Qızıl uçurum”, “Yuxu” kimi maraqlı
filmlərə quruluş verəcək rejissor Fikrət
Əliyevin ilk filmi yazıçı-dramaturq Elçinin
eyniadlı hekayəsi əsasında
ekranlaşdırılıb. Bakının dənizkənarı
kəndlərindən birində baş verən əhvalatın
əsas qəhrəmanı uşaqlığı əsgərlik
yaşınadək uzanan (peşə, yaxud ali təhsil
almağı əsgərlikdən qayıdanadək təxirə
salan) kənd uşağı Baladadaş, bir də yay tətilini
Bakı bağında keçirən nişanlı şəhərli
qız Sevincdir.
Başqa dünyaların adamı olsalar da, Baladadaş
Sevincə aşiq olur, ilk gündəcə onun gözündə
ucalmaq və rəğbətini qazanmaq (yük
maşınından düşürdüyü şkafı
yerə salıb sındırması) cəhdi fiaskoya
uğrayır. Sevincin Baladadaşa saymazyana münasibəti,
ona yuxarıdan aşağı baxması oğlanın gələcək
həyatına təsirsiz ötüşmür: o, əsgərlikdən
sonra mülki aviasiya sahəsində təhsil alır və təyyarəçi
kimi xəyallarından da yüksəklərdə uçur. O
zaman ilk filminə çəkilən gənc Şamil
Süleymanov (Baladadaş), kinoda ilk böyük rolunu oynayan gənc
müğənni Ruhəngiz Musəvi (Sevinc), aktyorluğu
radio diktorluğuna dəyişsə də, səhnə
fakturası və kamera qarşısındakı
davranışı ilə çox obrazı yaddaqalan etməyə
qabil Yusif Muxtarov (Sevincin nişanlısı) bu filmlə
tamaşaçıların sevimlisinə çevrildilər.
Nə yaxşı ki, Sevincin nişanlısı
varmış… Əgər o, Baladadaşın məhəbbətinə
cavab versəydi, bəlkə də Baladadaşı “Nəğmə
dərsi”ndəki Atanın taleyi gözləyərdi…
Çünki kəsişməyən paralel düz xətləri
sevgi də barışdıra bilmir…
“Nəğmə dərsi”ndən qaçan uşaq
Bəzən milli filmləri kateqoriyalara ayıranlar “Nəğmə
dərsi”ni uşaq filmi kimi dəyərləndirirlər.
Əslində, ssenari müəllifi Rüstəm İbrahimbəyov,
quruluşçu rejissoru Gülbəniz Əzimzadə olan bu
23 dəqiqəlik lent böyüklərin əməllərinə,
həyat tərzi seçiminə uşaqların münasibətini
göstərən və elə bu səbəbdən də
böyüklər üçün filmdir.
Filmin iki əsas qəhrəmanı var: oğul Fəxrəddin
(Fəxri Həsənov) və sürücü Ata (Əliabbas
Qədirov). Həyat yoldaşından ayrılmış Ata
oğlunu görmək üçün onun təhsil
aldığı məktəbin qarşısına gəlir və
sonuncu dərsin nəğmə dərsi olduğunu biləndə
uşaqla heç olmasa, 45 dəqiqə vaxt keçirmək
fürsətini qaçırmır. Hətta ona balaca bir
küçük də bağışlayır. Bir dərs
müddətində ata-oğul arasındakı münasibət,
onların dialoqu bu iki doğma insanın fərqli həyat dərsi
aldığını, bambaşqa həyat meyarları ilə
yaşadığını göstərir. Hökmlü,
vasvasılıq dərəcəsində təmizkar Ananın
(G.Rəsulova) tərbiyə adlı psixoloji basqısı
altında, ütülü ziyalı görkəmli
atalığı ilə böyüyən balaca Oğul ilə
hələ adı olmayan şəhərə (yəqin ki, o
vaxtlar ümumittifaq tikintisi kimi inşa olunan BAM-a – Baykal-Amur magistralına)
işləməyə gedən Ata ilə arasındakı mənəvi
uçurumun zamanla daha da dərinləşəcəyi diqqətli
tamaşaçının qəlbini ağrıdır.
***
“Ömrün səhifələri” bütün məlumat
bazalarında və kino ədəbiyyatında üç
kinonovelladan ibarət almanax kimi təqdim edilir. Bizcə, bu
üç novellanı Həsən Seyidbəyli qələmi
və yozumu ilə bir-birinə hamar calayan Şəmsi Bədəlbəyli
(Zəng gözləyən adam) və Sona Aslanovanın (Zəng
gözləyən adamın arvadı) əhvalatıdır.
Onlar oğullarının evlənmək istədiyi qızla
tanış olmaq üçün bulvardakı
restorandadırlar. Üzücü gözləməyə rəng
verən isə hər üç novellanın bir qəhrəmanı
ilə qarşılaşan Zəng gözləyən
adamın ünsiyyətidir.
İşə bax ki, həm Eldəniz, həm də
Fazil artıq öz bizneslərini genişləndirib restoran
sahibinə çevriliblər. Hər ikisinin restoranı
üzbəüzdür. Hər iki restoran müştəri
sarıdan kasadlıq çəksə də, Fazil onun
restoranına gələn xarici turistləri bir zaman
köşkünü ona güzəştə getmiş Eldənizin
müəssisəsinə yönləndirir. Zəng gözləyən
adam bununla maraqlananda isə, “Rəqiblər” əhvalatını
danışır.
Yuxarı mərtəbədə iş
yoldaşları ilə məclis qurmuş Baladadaş
kepkalı Müştərini (Hacıbaba Bağırov)
içəri buraxmayan Muxtardan xahiş edir ki, onu salona
buraxsın. Bu ayrı-seçkilik Baladadaşı
qarğıdan tütək yonduğu, ərköyün Sevincə
aşiq olduğu çağlara aparır.
Yeri gəlmişkən, sevgi barədə. Belə
görünür ki, “Nəğmə dərsi”ndəki Ata ilə
Ananı da sevgi qovuşdurubmuş; çünki “Bir cənub
şəhərində”ki (“9-cu Xrebtovı” hekayəsinin və
onun əsasında çəkilmiş “Bir cənub şəhərində”
filminin ssenari müəllifi də Rüstəm İbrahimbəyovdur)
Muradın məhəllə qonşusuna oxşayan Ata bir tərəfdə,
Baladadaşın ilk məhəbbətindəki Sevinc kimi tipik
bina uşağı, amma Sevincdən qat-qat ağıllı və
hökmlü Ana da o biri tərəfdə.
“Ömrün səhifələrində”ki
novellaları birləşdirən təkcə Həsən
Seyidbəylinin fantaziyası, ustad rejissorluğu və
ssenariçiliyi deyil. Gənc rejissorlar Fikrət Əliyev,
Teymur Bəkirzadə və Gülbəniz Əzimzadənin, eləcə
də ssenari müəllifləri Elçin, Ramiz Fətəliyev
və Rüstəm İbrahimbəyovun bu novellalardakı
çeşidli, fərqli düşüncəli və həyat
tərzli Bakı insanını yaxından tanıması,
duyması və ona səmimi münasibəti idi.
Səmimiyyət demişkən… Təxminən on
beş il öncə Əməkdar artist Ruhəngiz Musəvidən
müsahibə alırdım. Təbii ki, ona “Baladadaşın
ilk məhəbbəti”ndəki rolu ilə bağlı sual verməyə
bilməzdim. Ruhəngiz xanım hamımızın bildiyi məqamlardan
danışdı. Bir an susandan sonra bəlkə də
heç vaxt heç bir jurnalistə etmədiyi
etirafını etdi: “Dəniz səhnəsini çəkirdik.
Fikrət müəllim mənə başa saldı ki,
çimərlik geyimində dənizə baş vurmaq, sonra da
sahildə Şamillə qaçdı-tutdu oynamaq
lazımdır. Yəni ssenarini oxuyanda da bilirdim ki, bu səhnə
Baladadaşın xəyalı olsa da, gerçək çəkilməlidir.
Çəkildim. Nə bir etirazım oldu, nə də
şıltaqlığım. İnanın ki, çəkiliş
qrupunda o qədər səmimi münasibət var idi, bu epizod
filmdə o qədər yerində idi ki, ağlıma başqa
heç nə gəlməmişdi. Düzdür, film ekrana
çıxandan sonra anam bu səhnəyə görə məndən
incidi. Amma artıq olan olmuşdu, film çəkilmişdi. O
vaxtdan bu günədək mən öz güləyən
Sevincimin dəniz epizodundakı görkəminə görə
kimsədən atmaca eşitməmişəm. Çünki
filmdə hər şey öz əndazəsində idi...”.
“Ömrün səhifələri”nin musiqi
baxımından da bəxti gətirib. Fikrət Əmirov,
Aqşin Əlizadə, Emin Sabitoğlu kimi görkəmli bəstəkarlar
bu filmə musiqi yazıblar. Bu filmin sayəsində Azərbaycan
estrada musiqisi “Sevgi mahnısı” (E.Sabitoğlu, F.Qoca) adlı
bir əbədi nəğmə də qazandı.
“Baladadaşın ilk məhəbbəti” filmində bu
mahnı Yalçın Rzazadənin ifasında səslənir.
Müğənni mükəmməl ifası ilə mahnıya
elə bir möhür vurub ki, əlli ildən sonra “Sevgi
mahnısı”nı onun ifasını üstələyəcək
bir ifa eşidilmir.
***
Almanax – ərəb dilində astroloji təqvim deməkdir.
Qədimdə almanaxları münəccimlər tərtib edərdilər
ki, insanlara ulduzlarla barışıq içində yaşam
yolunu göstərsinlər… Əslində, yaxşı
kinoalmanaxı da ulduzları barışan yaradıcı
insanların birgə məhsulu kimi anlamaq olar. Eynən
“Ömrün səhifələri” kimi…
Əgər “Ömrün səhifələri”ndəki
kinonovellaların da ulduzları barışmasaydı, film
ekrana çıxdığı zamandan 50 il sonra da
baxılmazdı, sevilməzdi, ən əsası, müasir
görünməzdi.
Gülcahan Mirməmməd
Mədəniyyət .- 2024.- 8 noyabr,¹(83).- S.6.