“Yetərsən onlara, gözəl
Ankara”...
Biz ora müqəddəs bir amal ilə – Zəfərimizi,
Qarabağ savaşımızı ehtiva edən “Köhnə
çamadanlar” filminin Ankara premyerası üçün
gedirdik. Redaktoru olduğum və Zəfərdən sonra çəkilən
ilk film də, mənim kimi, Ankaraya ilk səfərini edirdi.
Yol yoldaşı olduğum film heyəti də
çox həyəcanlı idi. Üstəlik, reysimiz,
türklər demişkən, “aktarmalı”
(Bakı-İzmir-Ankara) olduğundan Türkiyə paytaxtına
Egeyin səmasını da dolaşıb gedəcəkdik. Rəvayətimizdən
xəbərdar dostlar İzmir təəssüratımı
soruşanda sübh şəfəqlərində az
gördüyüm şəhər haqqında “Yerdən
vaxtım olmadı, amma gecənin qaranlığında quş
baxışı ilə İzmir bənzərsiz idi” deyib
sovuşuram...
Ankaranın dağları da...
Noyabrın ayazında soyuq vəd edən Ankaraya səhər
saatlarında endik. Esenboğa hava limanındaca Ankaranı da,
ankaralıları da sevdim. Hava limanı personalının
qısa ünsiyyətdə olduğum, “Türkiyəyə ilk
gəlişinizdir anladığım qədərilə,
umarım məmnun qalırsınız” deyən xanım əməkdaşından,
bizi son dərəcə sevgi ilə taksiyədək
ötürən nəzarətçinin “Endiyinizdə
arabanın baqajını bir daha kontrol edin, Ankara nömrəniz
yoxdursa, itən əşyanızı tapmaq sorun olur”
qayğıkeşliyi nəyə desən dəyərdi.
Bizi özünün “sarı ceyran”ı ilə
hotelimizə aparan yaşlı sürücü Tezcan bəy əslən
ankaralıdır. O, “petrol şəhəri Bakı”dan (məhz
belə dedi) gəldiyimizi eşidəndə israrla müqayisə
eləməyimizi istədi. Sözsüz ki, yol boyu yenilənən,
daha doğrusu, nəhəng inşaat bumunu xatırladan
Ankaranın məhz bu hissəsi ilə müqayisə elə də
çətin olmadı. Oradakı göydələnlər,
iri şirkət binaları sayəsində bir növ, sənaye
şəhərciyini xatırladırdı. Tezcan bəy təsdiqlədi.
Özü də bundan məmnun görünmürdü. Deyir
ki, bir zamanlar ucsuz-bucaqsız əkin sahələri olan torpaqlarda
indi binalar, zavodlar, fabriklər var. Gözəl, amma mən
köhnə Ankara üçün darıxıram.
Bilirsiniz də, taksi sürücüləri hər
mövzuda danışmağı sevir və bu mənada arif
adamlar olurlar. Ona “Ankara, mənə görə, həm də
camilər şəhəridir, sanki. Köhnə, yeni, hətta
tikilməkdə olan nə qədər cami var” deyəndə təsdiqlədi.
Ardınca da “Əvvəl cami az, namaza gedənlər çox
idi, indi isə əksinə” deyib təəssüfləndi.
Ardınca da “Yəqin say çoxdur“ deyib
gülümsündü.
Səhər saat 8-9 aralığında keçən
yolçuluğumuzda müşahidə etdiyim Ankara daha sakit
idi. Hərçənd biz mərkəz istiqamətində hərəkətdə
idik. Dərs, iş saatları olsa da, sıxlıq yox idi.
Yaşıllıq zolağı, yol kənarları
geniş idi. Yollar təmirli, avtomobillər nisbətən az, əksəriyyəti
də sadə nəqliyyat vasitələri. Bakıdakı
tıxaclarda tank kimi nərildəyən hündür ciplər,
lüks sedanlar gözümə elə də dəymədi. Bələdiyyə
avtobusları, yanımızdan şütüyən
“dolmuş” dedikləri kiçiktutumlu mikroavtobuslarda da
sıxlıq yox idi. Bu da ondan irəli gəlir ki, Ankarada metro
stansiyaları çoxdur. Üstəlik, iş yerləri və
tədris müəssisələrində qrafik eyni zamana
hesablanmır.
Ankarada məni məftun edən başqa məqam evlərin
balkonlarından asılan türk bayraqları, həmçinin
bayraqlaşan Mustafa Kamal Atatürkün rəsmləri idi.
Xalqın Atasına olan sevgi və sayğısı, nə
yaxşı ki, hər gün, hər zaman keçdikcə
artır. Bunu onun anım gününə az qalmış evlərinin
eyvanlarını bəzəyən Atatürk rəsmləri ilə
göstərən ankaralılara heyran qaldım.
“Ankarada yedim təzə meyvəni”
Yox, məsələ meyvədə deyil. Şəhəri
dolaşarkən yutub üzərindən Ankara ilə
bağlı türküləri, mahnıları
axtarışa verdim. Bakıdan fərqli olaraq, Ankara ilə
bağlı elə də çox mahnı yoxdur. Bir məşhur
türkünü dinlədim. Ovqatımı təlx etməsin
deyə keçdim Ankara ritmli “Misket” türküsünə.
Sonra da dillər əzbəri “Ankaranın bağları”nı
zümzümə edə-edə büklüm-büklüm
yollarını dolaşdım.
Filmimizin qalasınadək, bir neçə saat da olsa,
yol yoldaşlarımla küçə və meydanları gəzib,
şəhərin ovqatına uyğunlaşmağa
çalışdım. Ankara da Bakı kimi ənənə
ilə müasirliyi birlikdə daşımağa
çalışır. Köhnə, alçaq damlı,
qırmızı kirəmitli yaşayış binaları ilə
başı az qala buludlara çatan metal konstruksiyalı
göydələnlər adətən yarışır. Eləcə
də iri alış-veriş mərkəzləri ilə
önündə ortayaşlı kişilərin “tavla”
oynadıqları məhəllə baqqalları.Təhsil
müəssisələri, universitet şəhərcikləri,
öyrənci yurdları dedikləri tələbə
yataqxanaları, idarə və müəssisələrin
sahmanlı binaları göz oxşayırdı. Küçə
və prospektlərdə irəliləyən saatlarda
sıxlıq olsa da, səs-küy, o iri şəhərlərə
xas qarqaşa yox idi.
Günortaya yaxın Ankarada günəş son dərəcə
səxavətli oldu. Temperatur artıq +13-ü göstərirdi.
Hərçənd tezdən bu göstərici -1 idi.
Ankaralılar ünsiyyətcil, xoşrəftardırlar.
Azərbaycanlıları xüsusilə sevirlər. Ləhcəmdən
qonaq olduğumu bilib söhbətə tutur, Bakı, Azərbaycan
haqqında suallar verirdilər. Hansısa məkanla
bağlı suallarıma, ünvan haqqında bələdçiliklərinə
gəlincə, çox comərddirlər. Məsələn,
az qala yolu yarı edənədək səninlə gəlir,
izahlar verir, üstəlik, “korsan” dedikləri qaçaq taksilərlə
bağlı qayğıkeşliklə xəbərdarlıqlar
edirdilər.
Tədbir öncəsi bir neçə saatda
Ankaranın Altıntağ rayonu, Ulus, Qızılay, İzmir
deyilən küçə, prospekt və meydanlarını
dolaşdım.
Qarabağa sevgi gecəsi
Ankaranın məşhur konsert məkanı – “CSO
Ada”-Ankaranın mərkəzi salonunda bir təntənə
vardı. 6 noyabr axşamı orada olan hər kəs, dövlət
və hökumət rəsmiləri, millət vəkilləri,
diplomatlar, sənətçilər, dərnək, vəqf rəhbərləri,
eləcə də sadə insanlardan ibarət yüzlərlə
tamaşaçı, mən deyərdim ki, azərbaycansevər
bir ağızdan Bakı, Qarabağ, Şuşa deyirdi.
“Qadın, sülh, zəfər” adı altında
keçirilən və ölkəmizin Qarabağ Zəfərini
ehtiva edən zəngin proqramlı tədbirdə “Köhnə
çamadanlar” filmi haqqında geniş məlumat verildi.
Bildirildi ki, Birinci və İkinci Qarabağ müharibəsi həqiqətlərini
real qəhrəmanların xatirələri əsasında
ekrana gətirən film Zəfərdən sonra qısa zamanda
(2021) istehsal olunub. Ekran əsəri Azərbaycanda 4 dəfə
premyera edərək paytaxt Bakıda, Naxçıvanda və
Şamaxıda izləyicisi ilə görüşüb.
Vurğulandı ki, müharibə və qadın mövzusuna
özünəməxsus baxış sərgiləyən,
Xocalı soyqırımına, ümumilikdə savaşın
ağrı-acısına kinematoqrafik təsvir verən bədii
filmin quruluşçu rejissoru Saida Haqverdiyeva, ssenari müəllifi
Sevda Sultanova, görüntü rejissoru Şahmar Səfəroğlu,
montaj rejissoru Rza Almasi Pərqu, quruluşçu rəssamı
Əfşan Əsədova, bəstəkarı Vüqar Camalzadə,
baş prodüseri Pərvinə İsmayılova,
icraçı prodüserləri Kəmalə Nəhmətova
və Nicat Məmmədov, redaktoru Həmidə Rüstəmovadır.
Türkiyə Prezidenti yanında Təhlükəsizlik
və Xarici Siyasət Şurasının üzvü professor
Aygün Attar, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
şöbə müdiri Sanem Arıkan, Ankara Ticarət
Odasının başqanı Gürsel Baran, MHP başqan
müavini professor Mevlüt Karakaya, AK Partiyanın İstanbul
millət vəkili Serkan Bayram, Qazi Universitetinin prorektoru professor
Hasan Tezer, Ankaralılar və Ankaraya Xidmət Edənlər Dərnəyinin
başqanı Hilmi Yaman Türkiyə-Azərbaycan
qardaşlığı, iki dövlət arasındakı
tarixi əlaqələrə toxundular. Azərbaycanın haqq
savaşından danışdılar, şanlı Zəfərinin
növbəti ildönümü münasibətilə
xalqımızı təbrik etdilər. Dövlət
başçısı İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə
güclü və müasir Azərbaycan Ordusunun, mübarizə
ruhunu, qələbəyə inamını bir an belə itirməyən
Azərbaycan xalqının qazandığı qələbənin
bütün Türk dünyasını sonsuz sevincə qərq
etdiyi vurğulandı.
Çıxışçılar filmin Qarabağ Zəfərinin
rəmzinə çevrildiyini, müharibəyə məcburən
cəlb edilmiş sülhsevər Azərbaycan xalqının,
onun qadın və uşaqlarının, əslində, dinc
insanlarının savaşın ağır sınaqları
qarşısındakı mətanətlə mübarizəsinin
ekran ifadəsi olduğunu dedilər, onun ərsəyə gəlməsində
əməyi olanlara təşəkkürlərini bildirdilər.
Anşlaqla keçən nümayişin ardınca
çıxış edən filmin rejissoru S.Haqverdiyeva qəlbində
Azərbaycan sevgisi ilə gecəyə qatılan hər kəsə
təşəkkürünü bildirdi, filmin hazırlanma
prosesindən söz açdı.
Gecənin sonunda ekran işinin yaradıcı heyətinin
bir qrupuna təşkilatçılar tərəfindən
plaketlər təqdim olundu. Beləcə, iki dost, qardaş
ölkənin Qarabağa sevgi şərqisi dilə gəldi...
Qəbri xatirə olan...
Ankarada olduğum iki gündə bu sərt iqlimli
mülayim şəhərin muzeylərini də dolaşaraq,
qısa zamana zəngin təəssürat sığdıra
bildim. Mənim üçün ən yaddaqalanı,
sözsüz ki, sevgimi sözə sığdıra bilmədiyim,
heyranlığım qəlbimə sığmayan Mustafa Kamal
Atatürkün uyuduğu Anıtqəbir oldu.
Türkiyədə, Ankarada olanlar oraları əzbər
bilir. Amma mənim kimi ilk həyəcan yaşayanlar və
yaşamaq arzusunda olanlar üçün deyim ki, oranın
mistik bir aurası var. Sanki ayaqların yerdən
üzülür və sən əzəmətli, füsunkar
binanı bir göz qırpımında, elə zənn elə
ki, yel qanadlı atın tərkində dolaşırsan. Orada
yüzlərlə ziyarətçi vardı və
sözsüz ki, bu çoxluq millətin Atasına sevgi ilə
buraya gəlmişdi.
Bizə bələdçilik edən
kuklaçı-aktrisa, qədim dostum Tijən
Bıyıklı deyir ki, bu pərəstiş və hörmət
heç bir ayrı-seçkilik olmadan edilir. Yəni, dinindən,
irqindən, cinsindən, yaşından və statusundan
asılı olmayaraq, hər kəs Atatürkün məzarını
ziyarət edir, ruhuna dualar oxuyur.
Anıtqəbir gecə-gündüz 24 saat yüksək
diqqət və nəzarətlə qorunur, bəzi gənclər
hərbi xidmətlərini burda keçir və bunu
böyük fərəh və qürur hissi ilə yerinə
yetirirlər.
Bura girişindən çıxışına qədər
türk əzəmətini izah edən simvollar, abidələr,
əsərlər, maddi və mənəvi xəzinə ilə
doludur. Misal olaraq, girişdə bizi sağdan və soldan
qarşılayan iki heykəl qrupunu göstərmək olar.
Sağ tərəfdə yerləşən üç
qadın heykəlindən ibarət abidənin maraqlı mənası
var. Belə ki, heykəl qadınlardan biri türk
qadınının əzəmətli duruşunu, biri
Atatürkə Allahdan rəhmət diləməyi, digəri isə
Atatürkün ölümündən duyulan kədəri
simvolizə edir. Heykəl qadınların əllərində
tutduqları çələng isə Anadolunun bərəkətli
torpaqlarını rəmzləşdirir. Sol tərəfdə
kişi heykəl qrupu yerləşir və onların də
özünəməxsus mənası var. Biri türk əsgərini,
biri türk gəncinin aydınlığını, digəri
isə Anadolu kəndlisini mənalandırır.
Atatürklə bağlı bütün məlumatları
əzbər bilən Tijən xanım onu da deyir ki, Atatürk
vəfat edəndən sonra nəşi müvəqqəti
olaraq Ankara Etnoqrafiya Muzeyində qoyulub və 1953-cü ildə
inşa edilmiş Anıtqəbirə gətirilib.
Anıtqəbir kompleksi hər biri ayrıca məna
ehtiva edən müxtəlif qruplardan ibarətdir. Gücü və
müstəqilliyi simvolizə edən İstiqlal qalası,
azadlığın müqəddəsliyini simvolizə edən
Hürriyət qalası, Türk əsgərinin evindən
ayrılıb savaşa getməsini simvolizə edən Mehmetcik
qalası, Qurtuluş savaşında milli haqların müdafiəsini
simvolizə edən Müdafiə haqqı qalası, qələbəni
simvolizə edən Zəfər qalası.
Eksponatlarla zəngin muzey hissəsində Atatürkə
müxtəlif dövlət başçıları tərəfindən
hədiyyə edilən əşyalar, əsərlər,
kitablar, silahlar və s. yer alır. Türkiyə Cümhuriyyətinin
banisinin geyimləri, şəxsi əşyaları, hədiyyələri,
bir sözlə, ona aid olan hər şey bu məkanda göz bəbəyi
kimi qorunub saxlanılır.
***
...Ziyarətimiz təxminən iki saat çəkdi.
Artıq günorta saatları idi. Fürsət bu fürsət
deyib turistləri heyran edən “nöbət dəyişimi”
deyilən mərasimi – fəxri qarovulun yenilənməsini də
izlədim. Əlində telefonlarla türk əsgərini lentə
alan izdihamı müşahidə etdikcə insanın qəlbində
qəribə bir hiss – qürur qarışıq hüzn
baş qaldırır və sən anlayırsan ki, Atatürk
“Məni görmək mütləq üzümü görmək
anlayışından uzaqdır. Mənim fikirlərimi,
duyğularımı anlayıb-hiss edirsinizsə, bu yetərlidir”
deyərkən məhz bu anları görüb və hiss
edib...
Həmidə Nizamiqızı
Bakı-Ankara-Bakı
Mədəniyyət .- 2024.- 15 noyabr,¹(84-85).- S.6.