Dram dərnəyindən peşəkar
səhnəyə
Unudulmaz səhnə xadimi Müzəffər Səfərovun
həyat və sənət yoluna bir nəzər
Naxçıvan teatrı yarandığı gündən
xalqın mədəni intibahı, milli oyanışı və
maarifçilik düşüncəsinin geniş dairədə
yayılmasına çalışıb, yüksək
hazırlığa malik kadrları ilə ölkəmizdə
teatr ənənələrinin zənginləşməsində
yaxından iştirak etməklə mədəniyyətimizin
ümumi tərəqqisi naminə önəmli rol oynayıb.
Azərbaycan teatrının inkişafında özünəməxsus
yeri, xalqımızın mədəni və ictimai həyatında
mühüm rolu olan Naxçıvan teatrı çətin və
şərəfli bir yol keçib. Bu teatr müasir səviyyəyə
çatana qədər ağır sınaqlardan həmişə
üzüağ çıxıb. Naxçıvan
teatrında xalq kütlələrini mədəniyyətə
doğru aparmağa can atan, çətinliklərə sinə
gərən elə adamlar olublar ki, onların həyat və
yaradıcılıqlarını öyrənmədən
teatrlarımızın tarixini aydın və hərtərəfli
şəkildə təsəvvür etmək mümkün
deyil. Doğrudur, həmin qabaqcıl adamlardan çoxu nə
mükəmməl təhsil almış, nə də geniş
şöhrət qazanan teatrların səhnəsində
çıxış ediblər. Onlar yalnız öz istedad və
bacarıqları, səhnə sənətinə olan tükənməz
həvəsləri ilə bu yolda böyük fədakarlıq
göstəriblər.
Adları mədəniyyət tariximizə pozulmaz
naxışlarla həkk olunan insanların
yaradıcılığını araşdırarkən əksəriyyətinin
bioqrafiyasında diqqətimizi çəkən
"Naxçıvanda doğulub" ifadəsi bizi xeyli
düşündürdü. Burada doğulan insanlar harada
çalışmağından, işləməyindən
asılı olmayaraq Azərbaycan mədəniyyətinin, incəsənətinin,
elminin, dövlətçiliyinin inkişafında, təşəkkülündə
fədakarlıq göstəriblər. Naxçıvanlı
ziyalıların sənət aləmində də özlərinə
məxsus sözü və izi olub.
Unudulmaz həyat və yaradıcılığa malik
olan naxçıvanlı ziyalılar haqqında qələmə
aldığımız bu yazıda Azərbaycan musiqisini
geniş təbliğ edən Səfərovlar ailəsindən
söz açmaq istəyirik. O Səfərovlar ailəsi ki, Azərbaycan
musiqi aləminə məşhur müğənni Yaşar Səfərov
kimi görkəmli ifaçı bəxş edib. Həmin ailənin
digər nümayəndəsi də Naxçıvan
teatrında uzun illər fəaliyyət göstərmiş
Naxçıvan Muxtar Respublikasının Əməkdar
artisti, Prezident təqaüdçüsü Müzəffər
Allahverdi oğlu Səfərov idi.
Müzəffər Səfərov 1932-ci ilin 9 mayında
Naxçıvan Muxtar Respublikası Babək rayonunun
Şıxmahmud kəndində anadan olmuşdu. Şıxmahmud
kənd orta məktəbində təhsil aldığı
müddətdə müəllimləri onun aydın diksiyaya,
gözəl səsə malik olduğunu duyduqlarından onu məktəbdə
fəaliyyət göstərən dram dərnəyinə cəlb
edirlər. O, məktəbdə dram dərnəyində
göstərilən tamaşalarda həvəslə iştirak
edir. Yaxşı oyunu ilə müəllimlərinin ümidini
doğruldur. Orta məktəbi bitirdikdən sonra
Şıxmahmud kənd klubunda fəaliyyət göstərən
dram dərnəyinin fəal üzvlərindən olur. O
dövrdə dram dərnəyində, adətən, birpərdəli
pyeslər tamaşaya hazırlanırdı. Müzəffərin
dram dərnəyində fəaliyyət göstərməsi
onun gələcək yaradıcılıq inkişafına,
demək olar ki, zəmin yaradırdı. O, dram dərnəyində
hazırlanan tamaşalarda çıxış etməklə
yanaşı, həm də tamaşaların hazırlanmasında
fəal iştirak edirdi.
Ötən əsrin əllinci illərində,
müharibədən sonra, Naxçıvan teatrının bir
çox sənətkarları cəbhələrdən geri
qayıtmadıqlarından teatrda aktyor kadrları
çatışmırdı. Ona görə də teatrın
rəhbərliyi bu boşluğu doldurmaq üçün muxtar
respublikada fəaliyyət göstərən dram dərnəklərində
iştirak edən istedadlı həvəskar aktyorları teatra
cəlb edirdi. 1956-cı ildə muxtar respublikanın müxtəlif
dram dərnəklərindən Naxçıvan teatrı
üçün kadr seçən teatrın direktoru,
1943-cü ildə Azərbaycanın Əməkdar artisti fəxri
adına layiq görülən (Azərbaycanın Xalq artisti -
1965) İbrahim Həmzəyev, Şıxmahmud kənd dram dərnəyində
göstərilən tamaşaya baxarkən, Müzəffərin
oyunu görkəmli sənətkarın diqqətini cəlb
edir.
Müzəffərin səsindəki
ecazkarlığı hiss edən İ.Həmzəyev onun teatra
gəlməsini məsləhət bilir. Müzəffərin gələcəyinə
böyük ümid bağlayan İbrahim Həmzəyev
demişdi: "Bu torpağın sinəsi gizli istedadlar məskənidir.
Bax, bu gənc oğlan da elə bil səhnə
üçün doğulmuşdur. İlahi Müzəffərə
gözəl səs bəxş etmişdir".
Müzəffər 1957-ci ilə İbrahim Həmzəyevin
təşəbbüsü ilə Naxçıvan teatrında
fəaliyyətə başlayır. Həmin vaxt Hüseyn
Cavidin "Şeyx Sənan" pyesi tamaşaya
hazırlanırdı. Əsərin quruluşçu rejissoru
Süleyman Ələsgərov idi. Rejissor tamaşada Müzəffərə
Kor Ərəbin rolunu tapşırır. Tamaşada Müzəffər
Kor Ərəbin mahnısını son dərəcədə
məharətlə ifa edir. Gənc Müzəffər bu
çıxışı ilə İbrahim Həmzəyevin
ümidini doğruldur, tamaşaçıların qəlbinə
yol tapır, onların məhəbbətini qazanır, pərəstişkarlarını
sevindirir. Həmin tamaşadan sonra Müzəffər Səfərov
Naxçıvan teatrında Kor Ərəb rolunun mahir
ifaçısı kini tanınır. O, Naxçıvan
teatrında getdikcə püxələşir, istedadı,
bacarığı ilə ifa etdiyi obrazların daxili aləminə
nüfuz edir. Uzun illər "Şeyx Sənan"
tamaşasında Kor Ərəb rolunu canlandırır. Zaman
ötdükcə teatr Müzəffərin mənzili, səhnə
isə iş yeri olur. Səməd Mövləvi, İbrahim Həmzəyev,
İsa Musayev, Baxşı Qələndərli, Vəli Babayev,
Vaqif Əsədov, Əsgər Əsgərov, Kamran Quliyev və
digər rejissorların quruluşlarında Müzəffər
Səfərov bir-birindən fərqli, müxtəlif xarakterli
obrazlar silsiləsi yaradır. Hüseyn Cavidin "Şeyx Sənan"ında
Kor Ərəb, Üzeyir Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun"unda
Zeyd, "Əsli və Kərəm"ində Kərəm, Səməd
Vurğunun "Vaqif" mənzum dramında Xanəndə,
Süleyman Rüstəmin "Qaçaq Nəbi" əsərində
Qəhrəman, Zeynal Xəlilin "Qatır Məmməd"ində
Aşıq Zeynal, Cəlil Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı"nda Qəhrəman, Nəriman Nərimanovun
"Nadir şah"ında Cəngavər, Rafiq Səməndərin
"Şəhidlər"ində Kor, Cəfər
Cabbarlının "Solğun çiçəklər"ində
Molla Möhsün, "Od gəlini"ndə Sönməz, Cəmşid
Əmirovun "Sahil əməliyyatı"nda (Səhnələşdirəni
İ.Həmzəyev), həkim Hüseyn Razinin "Odlu
diyar"ında Aşıq Əli, Süleyman Sani Axundovun
"Laçın yuvası"nda Səlim bəy, Kəmalə
Ağayevanın "Məhsəti"sində Xanəndə,
"Apardı sellər Saranı"nda Ozan və sair surətlər
aktyorun manerasının genişliyindən xəbər verirdi.
Müzəffər təkcə dram əsərlərində
çıxış etməklə kifayətlənmirdi. O, həm
də musiqili komediyalarda da bir çox yaddaqalan obrazlar
yaradırdı. Onun Üzeyir Hacıbəylinin "Leyli və
Məcnun", "Məşədi İbad", "Əsli
və Kərəm" musiqili komediyalarında Zeyd, Sərvər,
Kərəm, Səid Rüstəmovun "Beş manatlıq gəlin"ində
Xanəndə obrazları daha maraqlı və cazibədar idi.
"Leyli və Məcnun" tamaşasında Müzəffər
Səfərov Zeyd surətini məharətlə, sənət
sevgisi ilə, özünəməxsus tərzdə
yaradır. O, bu tamaşada Zeynəb Xanlarova (Leyli) və Arif
Babayevlə (Məcnun) birlikdə çıxış edir.
C.Məmmədquluzadənin "Anamın
kitabı" əsərinin əsas qayəsini ana dilimizin
saflığı uğrunda aparılan mübarizə təşkil
edir. Bu tamaşada Qəhrəman (baş çoban) rolunu
oynamaq Müzəffərə nəsib olur. O, bu obrazı
özünəməxsus tərzdə canlandırır.
Teatrlar adətən yay aylarında qastrolda olurlar. Bu, təbiidir.
Çünki yay aylarında bütün teatrlar kimi Cəlil Məmmədquluzadə
adına Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrı da
qastrolda olur və ən məzmunlu, yaddaqalan, gözəl
tamaşalarını respublika zəhmətkeşləri
qarşısında uğurla nümayiş etdirir. Teatrın
kollektivi ilə bərabər, Müzəffər Səfərov
da vaxtaşırı respublikanın Şəki, Zaqatala,
Yevlax, Bərdə, Qasım İsmayılov (indiki Goranboy),
Ağcabədi, Qutqaşen (indiki Qəbələ), Vartaşen
(indiki Oğuz), Əli Bayramlı (indiki Şirvan), Salyan,
İmişli, Qazax, Tovuz və digər şəhər və
rayonlarında, eləcə də Türkiyə Cümhuriyyəti
və İran İslam Respublikasının müxtəlif
bölgələrində zəhmətkeşlər
qarşısında çıxış etmiş, geniş
tamaşaçı kütləsinin rəğbətini
qazanmışdı.
Müzəffər xoşbəxt bir sənətkar idi.
Çünki pərəstişkarları onu sevirdi. Məgər
aktyor üçün bundan əziz bir şey varmı? O, bir də
ona görə xoşbəxt idi ki, Azərbaycan xalq
mahnılarını ifa etmək bacarığı ilə
aktyorluq istedadı onda üzvi surətdə birləşirdi.
Əlbəttə, bu, hər sənətkara nəsib olmur.
Naxçıvanlı tamaşaçılar Müzəffəri
səhnədə həm müğənni kimi, həm də
aktyor kimi alqışlamağa vərdiş etmişdilər.
Müzəffər Səfərov 1974-cü ildə
teatr sənətinin inkişafında xidmətlərinə
görə Naxçıvan Muxtar Respublikasının Əməkdar
artisti fəxri adına, 2009-cu ildə Prezident təqaüdünə
layiq görülüb.
Tanınmış sənətkar ömrünün
84-cü ilində - 2016-cı ildə dünyasını dəyişib
və Şıxmahmud qəbiristanlığında dəfn
olunub.
Əli QƏHRƏMANOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin əməkdaşı,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Mədəniyyət .- 2024.- 23 oktyabr(№78).- S.5.