Təbiət və
xalça
Hər bir element estetik xarakterlə yanaşı, rəmzi
mənalar da daşıyır
Məlum olduğu kimi, ölkəmiz 11-22 noyabr tarixlərində
BMT-nin İqlim Dəyişiklikləri üzrə Çərçivə
Konvensiyası Tərəflər Konfransının 29-cu
sessiyasına (COP29) ev sahibliyi edəcək. Qlobal əhəmiyyətli
bu mötəbər tədbir çərçivəsində
ətraf mühit amillərinin mədəniyyətə təsiri
kimi məsələlərə həsr olunan tədbirlər
keçiriləcək, təqdimatlar olacaq.
Azərbaycan Milli Xalça Muzeyində bu münasibətlə
“İqlimlər və ilmələr” adlı beynəlxalq sərgi
də təşkil ediləcək. Biz də bu sərginin
adından yola çıxaraq xalçalarımızda təbiət
mövzusuna nəzər saldıq.
Əsrlərdir insanlar təbiətdə
gördüklərini müxtəlif sənət sahələrində
əks etdirirlər. Toxucularsa ilmələrin köməyi ilə
xalçalarda təbiət təsvirlərinə yer verirlər.
Rəngli ilmələr təkrarlanaraq naxış,
naxışların ritmi isə ornament yaradır. Təbiətin
müxtəlifliyi kimi xalçaların da naxışları
müxtəlif olur. Ölkəmizin əlverişli iqlim şəraiti,
füsunkar təbiəti burada qədim xalq sənəti olan
xalçaçılığın yaranmasında və
inkişafında mühüm rol oynayıb. Azərbaycanın
zəngin naxışlı, orijinal kompozisiyalı, ekoloji təmiz,
rəngarəng xalçaları onun əsrarəngiz təbiətinin
bütün gözəlliklərini özündə əks
etdirir.
Xalçalarımızın əsas mənbəyi olan
yun sapların boyanması üçün müxtəlif
bölgələrdə bitən gül-çiçəkdən,
ağac qabıqlarından, bitki köklərindən peşəkar
boyaçılar təbii rənglər almışlar ki, bu da
uzun illər rəngini, əlvanlığını,
parlaqlığını itirməyən xalça nümunələrinin
yaranmasına səbəb olub.
Xalçaçılığın inkişafı və
yayılması əhalinin məişət və estetikası
ilə bağlı olduğu qədər də onun təbiəti,
mədəni müxtəlifliyi və dünyagörüşünü
xarakterizə edib.
Azərbaycan xalçalarında ölkəmizin rəngarəng
təbiətinin bütün gözəlliyi – dənizlə səmanın
maviliyi, meşələrin yaşıllığı,
dağların bəyaz zirvələri və əlvan
yamacları əks olunub. Xalçaya nəzər
saldığımızda, sözsüz ki, ilk növbədə,
onun rəngləri diqqəti çəkir. Eyni zaman rənglər
ideyanın çatdırılmasına da xidmət edir. Məsələn,
qırmızı, göy və şəkəri rənglər
alovun, suyun və torpağın rəmzidir. Azərbaycan Milli
Xalça Muzeyinin əməkdaşı Ülkər Rəhimzadə
bu mövzuda fikirlərini belə qeyd edir: “Xalça məktəblərinə
bir-bir səyahət etsək görərik ki, naxışlarla
yanaşı, rəng çalarları da dəyişir. Azərbaycanın
şimal-şərq zonalarını əhatə edən Quba
qrupu xalçaları xoş rəng ahəngi ilə
seçilir. Sanki qar dənələri yerə
düşüb ətrafı ağappaq örtüyə bürüyəndən
sonra əriyib və torpaqda ilk cücərtilər üzə
çıxıb. Bu qəbildən xalçalar evlərdə
xoş ab-hava yaradır, sanki qəlbimizi isindirir. Bu hərarət
qırmızı, göy, qəhvəyi və s. rənglərlə
ifadə olunur. Şirvan xalçalarında nar və
sumağın qırmızı dənələri, sünbüllərin
qızılı-sarısı, yaşıl məxmər
çəmənlər əksini tapıb. Bakı
xalçalarında dənizin mavi ənginliyi, atəşin
qırmızı rəngi, qumsallıqların
qızılı rəngləri ecazkar bir şəkildə
qovuşub. Böyük bir bağı xatırladan Qarabağ
xalçaları həyat eşqi və parlaq rəng ahəngi
ilə seçilir. Daha çox qızılı-sarı,
al-qırmızı, palıdı, yaşıl, narıncı
və çəhrayı rənglər işlədilir.
İslamdan öncə türk xalqları arasında
yaşıl təbiətin (çəmənlik, meşə,
ağac və s.) rəngi kimi qəbul edilirdi. Necə ki,
göy rəngin qaynağı səmadır, eləcə də
yaşıl rəngin qaynağı meşə və
ağaclardır. Təbiəti əks etdirən ağac, “həyat
ağacı” kimi motivlər də yaşıl rənglə əlaqədardır”.
Xalçalarda təbiət mövzusu təkcə rəngarənglik,
göz oxşamaq üçün deyil, eyni zamanda insanların
sağlamlığına, əhvali-ruhiyyəsinə də təsir
edir. Məsələn, yaşıl rəng sağlamlıq,
göy rəng isə səma cisimlərinə inam və
sitayişlə bağlıdır. Göy rəngin
çalarları da müxtəlif təbiət hadisələrini
işarə verir. Mavi rəngli naxışlar səma kimi genişliyi və
sonsuzluğu, tünd-göy isə dənizlərin dərinliyini
ifadə edir. Bu fikirləri ifadə etmək üçün
xalçalarımızda, xüsusən Bakı məktəbində
(“Zili”, “Xilə əfşan”, “Xilə buta”) Gəncə, Qazax
məktəbində (“Samux”, “Faxralı”, “Şıxlı”),
Qarabağ (“Qasımuşağı”, “Malıbəyli”) mavi və
göy rəngin yanaşı işlədildiyini görə
bilərik. Bütün dünyada məşhur olan,
xalçaçılıq sənətinin şah əsərlərindən
sayılan Təbriz məktəbinin “Şeyx Səfi”
xalçasının ara sahəsi sürməyi rəngdədir.
Bununla yanaşı, xalçada göy rəngin müxtəlif
çalarları da işlənib. Ülkər Rəhimzadə
bildirir ki, xalının mərkəzində yerləşən
qönçə günəşi, ətrafında
yaşıl, qırmızı, sarı rəngli kiçik
qübbələr isə onun şüalarını əks
etdirir. Ətrafdakı saysız-hesabsız əlvan
naxışlar kainatdakı ulduzların rəmzidir.
Xalçada kainat tünd-göy, sürməyi rəngdə
verilib. Sarı rəng bütün dünyada günəşin
rəngi və rəmzi kimi qəbul olunur. Eyni zamanda qədim
türk xalqlarında dünyanın mərkəzini və
dörd ünsürdən biri – havanın rəmzi
sayılır (torpaq-yaşıl, hava-sarı,
od-qırmızı, su-mavi).
Xalçaçılıqda sarı rəng günəşin
haləsi kimi xalçalarda verilir və istilik, hərarət
yayır. Sarı rəng bəzən quraqlığın,
qıtlığın, xəstəliyin, mövsümlərdən
payızın da mücərrəd ifadəsidir.
Azərbaycan xalçaları istehsal olunduğu yerin bədii
ənənəsindən, xammalından (yun, ipək, pambıq
və s.) asılı olaraq müxtəlif kompozisiyalara, bəzəklərə
malikdir. Bədii xüsusiyyət və məzmun toxunan
xalçanın rəsmində, ornamentində və rəngində
öz əksini tapır. Xalçalarımızın bədii
xüsusiyyəti və məzmunu əsasən onları bəzəyən
ornamentlərdən asılıdır. Çünki ornament tətbiq
olunduğu sənət nümunəsini bəzəməklə
bərabər, onun məzmununu da üzə
çıxarır.
Araşdırmalar göstərir ki, xalça üzərindəki
bu və ya digər təsviri elementlər təkcə estetik
xarakter daşımayıb, eyni zamanda onların hər biri
xüsusi rəmzi mənalar da kəsb edir. Bu mənada, heyvan
elementləri qoç, qoyun təsvirlərini qeyd edə bilərik.
Azərbaycan xalqının mənəvi dəyərlər
sisteminin ayrılmaz bir parçasına çevrilmiş
qoç inancı təsadüfən yaranmayıb.
Toxuculuğun, o cümlədən
xalçaçılığın əsas xammallarından
birini məhz qoyun yunu təşkil edir. Qədim sənətkarlar
toxuculuq üçün yararlı, keyfiyyətli yuna malik qoyun
cinslərinin yetişdirilməsində həmişə
maraqlı olublar. Burada, ilk növbədə, təbii-coğrafi
şərait də mühüm rol oynayıb.
Xalçalarımızdakı qoç elementləri dəyanəti
və qəhrəmanlığı rəmzləşdirir. Təbiət
motivləri elə xalçanın mənbəyi,
bütövlükdə xalçanın özü deməkdir.
Çünki ilk ilməsindən son ilməsinə qədər
xalça sanki bir təbiət möcüzəsidir. Bu
baxımdan, müxtəlif mövzularda toxunan milli
xalçalarımız elə Azərbaycan təbiətinin bir
parçası, vətənin sərvətidir.
Lalə Azəri
Mədəniyyət .- 2024.- 25 oktyabr(¹79-80).- S.6.