Bir heç olan
Feyerbax
Və ya səhnəyə lazım olmayan aktyor
Yeni teatr mövsümündə ilk məşq
reportajına şəhərin Formula 1 qovğasında getdim.
Qısa yolumu uzada-uzada Dövlət Milli Gənc
Tamaşaçılar Teatrına çatanda artıq məşq
başlamışdı...
Monotamaşanın qəhrəmanı bir-iki
konstruksiyalı səhnədə yüz ilin tənhalığından
qaçmış adam təəssüratı
bağışlayırdı. O çırpınır,
danışır, var-gəl edir.
Ehmalca boş zalda yerimi alıram. Tərs kimi düz
aktyorla üz-üzə dayanıram. Qəhrəman da tək məni
“nişan” alıb. Dolu zalda belə bir
tamaşaçını nişan alıb, bütün
aktı onunla oyunda icra edən aktyorlar var. Bu dəfə isə
“duel”dən yayınmaq heç mümkün deyil. Monoloq atəşi
başlanır.
“Bəzi rejissorlar, hətta məşq mərhələsində
belə, aktyoru bilərəkdən gözləməyə məcbur
edir. Aktyor gecədən səhərə qədər
düşünüb tapdıqlarını göstərmək
istəyir, rejissor isə onu gözləməyə məcbur
edir. Aktyoru növbəti gün yenə məşqə
çağırırlar, yenə ona növbə
çatmır. O, yenə gözləyir. Rejissor deyir ki, onun
planı dəyişib, bu gün başqa səhnə əsəri
üzərində işləyəcək. Olsun, problem deyil,
amma aktyoru yenə çağırırlar. Məşqlərdən
azad etmirlər. O gedib gəzə bilməz! Aktyor gəlir və
gözləyir, onu səhnəyə dəvət eləmirlər,
o, rejissorla danışa bilməz! Düz bir həftə belə
davam edir. Aktyor tamamilə özünü və özünə
inamını itirir. Elə bu vaxt növbə ona
çatır. Uğurlu məşqdən sonra rejissor ona deyir:
“Sən möhtəşəm idin! Sənin məhz bu əsəbi,
həyəcanlı halın o səhnə üçün
çox vacib idi...”. Əlbəttə, əgər belə nəticə
əldə olunsa, deyərdim bu, təhqir, ələsalma yox,
dahilikdir. Amma bu yalnız böyük sənətkarlara xas
xüsusiyyətdir, sizin kimi insanlarla yaradıcı ünsiyyət
qurmaqda təcrübəsi olmayanlara aid deyil. Qoy rejissor bilsin...
(həyəcanla) o rolu almasam, həyatımı məhv edərəm!
Özümü öldürərəm! Mən artıq Bavariyada,
Düsseldorfda, hətta Boxumda olmuşam, dinləmələrdə
iştirak eləmişəm...”.
Son nidalardan sanki diksinirəm. O, qətiyyətlidir və
bizə barmaq silkələyir....
Səhnənin sol küncündəki rejissor assistenti
isə səssizcə pyesi izləyir. Əlindəki qələmi
vərəqlərdə gəzdirir, nə isə qeydlər
edir.
Lap Feyerbaxın incidiyi rejissor assistenti kimi...
***
Xəbər verdiyimiz kimi, hələ ötən
mövsümdən teatrda alman dramaturqu Tankert Dorstun pyesi əsasında
“Mən Feyerbaxam” adlı monotamaşa hazırlanır.
Aktyor taleyi, daha doğrusu, həyatda aktyor olmaqdan
böyük səadəti olmayan bədbəxt insan haqqında
tamaşaya elə aktyorları ən çox anlayan Xalq artisti
Cənnət Səlimova quruluş verir. Tamaşanın
rejissoru və ifaçısı Əməkdar artist,
monotamaşaları ilə daha çox sevilən Şövqi
Hüseynov, quruluşçu rəssamı Mustafa Mustafayev,
musiqi tərtibatçısı Zaur Rəşidovdur.
Səhnə əsəri bizə miskin bir hekayəti,
işıqlı səhnələrdən zülmətə
köç edən və illər sonra yenidən içindəki
işığa doğru qaçan Feyerbaxı göstərir.
O, dövrünün məşhur aktyoru olub, baş rollar
oynayıb, rejissorların arzuladığı ifaçı
kimi illərini səhnədə keçirib. Sonra lənətlənmiş
ruh onu təqib edərək dəlisi olduğu sənətdən
uzaq qoyub. Yeddi il ruhi xəstəxanada yatıb. Anası da,
arvadı da ölən, həyatda anasından yadigar zamanı
donmuş saatından və nimdaş, rol dəftərləri
ilə dolu çamadanından başqa heç nəyi
qalmayıb. Bir də bütün mizan və
replikalarını əzbər bildiyi rollarından başqa.
Günlərin bir günü “Mən
sağalmışam, artıq özümü reabilitasiya
etmişəm” deyib çox sevdiyi teatra qayıtmaq qərarına
gəlib. Əslində, başqa yeri də yoxdur bu həyat səhnəsində.
O, yeddi il əvvəl teatrda itirdiyi əsl simasına
qayıtmaq istəyir. Özü də bir zamanlar ona rol
vermiş rejissor Lettauya şanlı bir məktub yazır. Sonra
teatra gəlir. Boş, qaranlıq, kimsəsiz səhnədə
onu saatlarla gözləyir. Sonra öz-özünə bir hekayət
uydurur. Bu saat cənab Lettau gələcək. Hətta onu yeni
rola təsdiq edəcək. Eybi yox, nə qədər ki,
rejissor gəlməyib, onun assistentinə oynasın. Nə də
olmasa, onlar rejissorlara yaxın adamlardır. Feyerbaxı görər,
bəyənər və rejissora haqqında yaxşı
sözlər deyər.
Tamaşa zahirən seçim imtahanı kimi
görünsə də, daha bir aktyorun yaşadığı
dərin problemlərdən, onlarla mübarizəsindən və
tənhalığından bəhs edir. O,
düşdüyü quyudan, tək qaldığı dəryadan,
toz-dumanında göz aça bilmədiyi qumlu səhradan
çıxmaq istəyir. Sadəcə, bircə səsə,
işarəyə, azacıq ümidə ehtiyacı var.
***Bilmirəm, amma məşq
boyu mənə elə gəldi ki, Ş.Hüseynov qəhrəmanı
Feyerbaxa təsəlli verir. Onunla özü arasındakı
şəffaf səddi ehmalca yana itələyib ona
pıçıldayır: “Ey, Feyerbax, mən də elə sənəm.
Bax, bu elə də faciəli deyil. Gəl, gəl o
ucalıqdan birgə atılaq”...
“...Necə axmaq adamlar var?! Sənət haqqında,
ümumiyyətlə, məlumatı olmayan, nə sizin, nə
də mənim tanımadığım bir rejissor deyir ki, mənə
ehtiyacı yoxdur! Təsəvvür edirsiz? Belə hallar bir dəfə
yox, dəfələrlə olub. Onlardan biri hətta mənə
dedi cəhənnəm ol, təlxək! Elə beləcə də
dedi! İndiki rejissorlar belədi də! Əvvəllərsə
aktyorlarla belə rəftar eləməzdilər! (aktyor bu zaman
pauza edir və sanki, hamımıza məhz o rejissorları
nişan verir). Görəsən, neçə saatdı
gözləyirik?! Yox, daha zamanı ölçməyəcəyik!”
(Aktyor saatı qolundan açıb səhnəyə
çırpır. Anasının öldüyü vaxtda qalan
satan parçaları ətrafa səpələnir)”.
Tamaşanın, daha doğrusu, məşq prosesinin ən
gərgin məqamı başlayır. Hiss edirəm aktyor
replikalarında bu dəfə daha gərgin, daha kəskindir.
Oyuna gətirdiyi aktyorun taleyi ilə barışmaqda çətinlik
çəkir.
Bu məqamda Feyerbax xatırladığı dostu
haqqında danışır və birdən zala baxaraq
“Əslində, insan həmişə sağdır, əgər
onu xatırlayırlarsa!” deyib udqunur.
Ümidsizcəsinə zala baxır. Elə bilir buz kəsilmiş
Lettau məhz bu sözdən sonra, özü də
işıqlı keçmişin xətrinə ona yenidən əl
edib, əla işarəsi verəcək. Amma bir səs gəlir:
“Cənab Lettau artıq gedib”.
Ş.Hüseynov mizana uyğun olaraq, bu replikadan sonra da
uzun bir pauza verir. Bilmirəm, deyəsən, bu mizan xeyli məşq olunub. Çox təbii,
çox səmimi alınıb.
Aktyor gülümsəyir. Rejissora təqdim etdiyi
etüdlər zamanı geyindiyi papaq və pencəyini soyunub kənara
atır. Alnının tərini silərək anasını
itirən uşaq kimi oğrun-oğrun ətrafa boylanır. Bu
dəfə səhnəyə baxmadan “Necə? A, belə de...
Gedib?! Əgər cənab Lettau gedibsə, onda... Demək istəyirəm,
onda mən də gedə bilərəm...” deyib gülümsəyir.
Bu zaman arxa pərdə açılır və bayaqdan mənə
metal konstruksiya təəssüratı bağışlayan
ölüm nərdivanı işıqlanır. Feyerbax
yavaş-yavaş pillələri qalxır. İndi yalnız
onun daxili səsini eşidirik: “Ölüm istəyirəm,
dözmürəm artıq, mən baxa bilmirəm bu puç
varlığa...”.
***
Bu yerdə quruluş müəllifi Cənnət Səlimovanı
dinləyək: “Tamaşa dramatik aktyor taleyi haqqında
monoloqdur, məncə. O aktyor ki, bütün həyatı səhnəyə
bağlıdır. Fərqi yoxdur o sağlamdır,
gümrahdır, canlıdır, yoxsa
xəstədir. Amma səhnəsiz həyatı yoxdur və
onun tək ruhi azadlıq məkanı səhnədir. Qəhrəmanımız
xəstədir. Amma o, teatra daim gərəkli aktyor olub. Belə
olduğu halda ondan imtina, ruhunu xəstə etdiyi səhnədən
atılması nə qədər ədalətlidir?! Tamaşa
belə ağır suallara cavab axtarır deyə
düşünürəm ki, Feyerbax Şövqinin
ifasında çox təsirli alınacaq. Çünki
istedadlı aktyorun həyat tarixçəsi məhz onun kimi
istedadlı aktyorun ifasında belə gözəl alına bilərdi...”.
Monotamaşalar silsiləsini (ilk tamaşasını
1994-cü ildə oynayıb) davam etdirən və sayca 6-cı
oyununu göstərən Şövqi Hüseynovla ünsiyyətdə
isə oxucu üçün maraqlı olacaq bir-iki məqamla
kifayətlənib sonrakı sözünü premyeraya
saxlayıram: “Rollarım çoxdur. Amma monotamaşalar mənim
içimdə səliqə-sahman üçün
lazımdır. Ümumiyyətlə, bu tamaşada, eləcə
də digərlərində çalışıram insan
amilini önə çəkim. İnsanı, onun taleyini
oynayım. Əgər səhnədə o həqiqət varsa,
tamaşaçı ona baxacaq. Məncə, bu tamaşa aktyor
himnidir və düşünürəm ki, maraqlı
alınacaq. Sonradan onu rus dilinə də çevirəcək,
xaricdə də oynayacağam.
Deyirsiniz, “Feyerbaxın sənət taleyi sizi qorxutmur?” Qorxutmur,
amma həyəcan təbili çalmağın vaxtının
çatdığını deyir...”.
Sonda onu da deyim ki, tamaşa oktyabrın ortalarında
seyrçi ilə görüşəcək.
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət .- 2024.- 18 sentyabr (¹69).- S.5.