“Baş rejissorluq bəzən sərbəst
işinə, fərdi yaradıcılığına mane olur”
Firudin Məhərrəmov: “Rol bölgüsü
ağır bir mərhələdir. Aktyorların
imkanlarını nəzərə almalısan və ya aktyor
özü də bunu nəzərə almalıdır...”
Alman dramaturqu və teatr nəzəriyyəçisi
Bertold Brext “Həyat həqiqətini göstərmək
üçün sənətin həyat
olmadığını açıqlamaq gərəkdir” deyir.
Bu fikri klassik rejissura məktəbi təmsilçisi
ilə müsahibəyə giriş seçməyim təsadüf
deyil. Çünki o, istər həyat, istərsə də sənətdə
tam realistdir və sənətin gücünə inanaraq ona
xidmət edir.
Müsahibimiz Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının
baş rejissoru Xalq artisti Firudin Məhərrəmovdur.
– Bu görüşün əlamətdar səbəbi
var: 65. Teatr adamlarının yaş senzi məsələsinə
görə bəzən həm də ehtiyatlandığı
yaşın gətirdiyi ovqat necədir?
– Çox sağ olun, məni unutmadınız.
Əsas o yaşa çatmaqdı. Qalanın elə də
qorxusu yoxdur (gülür). Ovqata gəlincə, özümə
daxildə heç vaxt o yaşı vermirəm. Amma baxırsan ki, bəli, zaman
gedir. Belə yaş hədlərində insan dönüb
arxaya baxır, təhlillər edir. Nə edib-etmədiyinin
hesabını çürüdür içində, səhvlərlə,
düzlərlə məşğul olur beyin.
– Bu qarmaqarışıqlıq içərisində
sahmanı necə aparırsınız?
– Onu adam özü bilir. Başqaları sənin
haqqında subyektiv fikirlərini deyir. Mən isə nəyin
necəliyini bilirəm. Faiz nisbətində götürsək,
hesab edirəm ki, 75-80 faiz düz olub yol. Qalan xırda-para səhvlər
də qaçılmazdır.
– Şair deyir “Elədiklərimdən yaxa qurtarmaz, Eləmədiklərim
yandırır məni”. Bu yanğın sizdə hansı dərəcədədir?
– (Gülür). Müəyyən
peşmançılıqlar olur və adam özünə
“Niyə bunu belə eləmədim” kimi suallar verir.
Şübhəsiz, hər adamda olur. Xüsusən özünə
tənqidi yanaşanlarda. Mən də hər zaman bir işi
görəndə ona tam “mən”lə yanaşmıram. Bir az təvazökarlıq
çıxır ön plana, bir az da özünütənqid.
Şübhəsiz ki, eqo, o məmnunluq hissi də var hər
adamda. Bax, gərək o hissi həmişə nəzarətdə
saxlayasan.
– Eqo dediniz, yadıma rejissor həmkarlarınızla
bağlı bir məqam düşdü. Yəqin
razılaşarsınız ki, teatr mühitində tənqidə
dözümsüzlük var. Bunun əsas səbəbi daha
çox nədir?
– Bir neçə səbəbləri var. Elə biri
dediyim eqo. Digəri ətrafın yaratdığı
çaşqınlıq. Məsələn, rejissor bir
tamaşa qurur, aktyor rol oynayır və ətrafdakılar onu
daim tərif yağışına tutur. Beləcə, o, onu
çox vaxt aldadan bu təriflərin təəssüratında
xumarlanır. Sonda o təriflərlə özünü elə
qapdırır ki, sadə, adi tənqiddən qəzəblənir.
Bir də tənqid özü də, təəssüf ki, bizim
teatr mühitində fərqlidir. Haqlı, haqsız, qərəzli,
qeyri-peşəkar, subyektiv və s. Amma həqiqəti qəbul
etmək lazımdır və tənqid olunan yaradıcı
şəxs bütün
küskünlüyünü bir kənara qoyaraq öz işinə
bir də o tənqidçinin gözü ilə
baxmalıdır. Təhlillər aparmalıdır.
– Siz necə, rejissor kimi daha çox tərif, tənqid,
yoxsa təhlil olunmusunuz?
– Təhlil daha çox olub. Tənqid isə az. Ola bilər
ki, müəyyən, o istədiyim tənqidçilər gəlib
baxmayıblar. Sumqayıt paytaxtdan uzaq olmasa belə, təəssüf
ki, tamaşalarımızla öz içimizdə
qaynayırıq. Ara-sıra paytaxta gəlir, bəzən
televiziyada nümayiş olunuruq. Bu günədək yazılan
heç bir tənqidə sərt reaksiya verməmişəm.
Çünki yaradıcılıq üçün tənqid çox vacibdir.
– Lerikdə doğulmaq, Sumqayıtda böyümək
və Sumqayıt teatrına bağlanmaq. Yolu qısa gedək...
– Bilirsiniz, mən Lerikdə yox, Sumqayıtda
doğulmuşam. Sadəcə, əslim Lerikdəndir. O vaxtlar
şəhadətnamə götürəndə gecikmə
halında cərimə olurdu. Şəhər yerində cərimədən
yayınmaq istəyən valideynlərim gedib şəhadətnaməmi
oradan alıblar. 1959-cu il mayın 10-da anadan olmuşam. Amma sənəddə
iyunun 25-i qeyd olunub (gülür). Qısacası,
gözümü Sumqayıtda açmışam və həyatımı
bu şəhərə bağlamışam. “Posyolka” deyilən
ərazi vardı. Bir müddət o mazutlu yerdə yaşadıq,
sonra 2-ci mikrorayonda təzə ev verdilər, ora
köçdük. Orada məktəb və dərnək həyatım
başladı. 1969-cu ildə Sumqayıt teatrı fəaliyyətə
başlamışdı. Teatrın səhnəsində Rza
Əfqanlı, Barat Şəkinskaya kimi böyük sənətkarları
izləmişəm. Hər ikisi Sumqayıtda 2-3 il
çalışdılar. Onların ifasında “Müsibəti-Fəxrəddin”
tamaşası bu gün kimi yadımdadır. Rza
Əfqanlının, Barat xanımın səhnədəki
işıqlı obrazları məni qəribə bir güclə
cəzb etdi. Beləcə, Sumqayıtda Xalq teatrına mütəmadi
getməyə başladım. Gözəl dövr idi. Demək
olar ki, bütün mədəniyyət evlərində daram dərnəkləri,
xalq teatrları açılmışdı. Orada olan
uşaqların əksəriyyəti sonradan teatra
bağlandılar.
– Akademik Opera və Balet Teatrını çıxsaq,
demək olar ki, bütün teatrlarda tamaşalar
hazırlamısınız. Sözsüz ki, paytaxtdan
çalışmaq təklifləri də almış
olarsınız. Niyə getmədiniz?
– Sadiqəm də Sumqayıta. Doğma şəhərimdir
axı, necə gedim? Rəhmətlik müəllimim Azərpaşa
Nemətov, ondan da əvvəl görkəmli sənətkar Həsənağa
Turabov çağırmışdı. Nə isə gedə,
yer-yurdumu dəyişə bilmədim.
– Rejissorluq azad sənətdir, baş rejissor həm də
vəzifədir, teatrın yaradıcılıq məsələlərinə
cavabdeh şəxsdir. Bu idarəetməni siz necə
qürursuz və ən əsası, ədalət prinsipi
anlayışı ilə teatr idarəetməsi arasında incə
təması necə təmin edirsiniz?
– Çox çətindir. Bəzən o vəzifə
sərbəst işə, fərdi yaradıcılığa
mane olur. Özünüz də bilirsiniz ki, aktyorlar həssas
insanlardır. Nə isə deyəndə, hansısa rolu verməyəndə
küsürlər. Özü də bu bütün
rejissorların tamaşaları ilə bağlı olur. Üstəlik,
sən baş rejissor olaraq özündən başqa
rejissorların da rol bölgüsündən tamaşa
hazırlığı prosesinə qədər hər şeyə
tam nəzarət eləməlisən.
– Müəyyən məqamlarda bu, müdaxilə də
hesab oluna bilər, axı?!
– Yox, heç vaxt bu məqamdakı o xətti
keçmirəm. Baş rejissor kimi vəzifəm ümumi
obrazın tamamlanmasına şərait yaratmaqdır və
hesab edirəm ki, bu, bizim teatrda nisbət etibarilə yerindədir.
– Buna aktyor-rejissor münaqişələrini də əlavə
etsək...
– Bəli, bəzən olur ki, aktyorla aktyorun,
rejissorlarla truppanın hər hansı yaradıcı və ya
şəxsi zəminli münaqişənin önünə
keçmək, yumşaq desək, bir nizam yaratmaq da baş
rejissorun işidir. Bunlar da vaxt aparan işlərdir. Hərçənd
baş rejissor olmağın maddi tərəfdən elə bir
üstünlüyü yoxdur. Baş rejissor kimi
aparıcı aktyordan 15 manat artıq maaş alıram.
– 15 manat? Neçənci kateqoriyadır ki, sizin teatr?
– Hələ də 2-ci. Bununla bağlı nazirliyə
müraciətlər etmişik. Deyilənə görə,
yaxın vaxtlarda biz də 1-ci dərəcəli
olacağıq. Əslində, bir sıra bölgə
teatrları bizdən əvvəl bu kateqoriyanı alıblar.
– Bölgə, əyalət teatrları deyərkən
Sumqayıtı da o sıraya salırlar. Amma Bakının bir
addımlığındadır...
– Paytaxt teatrlarının çoxunun aktyor heyəti məhz
bizim teatr əsasında formalaşıb zaman-zaman. Bəzən
əyalət teatrı yanaşması adama toxunur, yəni
münasibət də əyalət münasibəti olanda lap
betər olur. İstəyirik ki, Bakı teatrlarında olan
infrastruktur, təchizat bizdə də olsun.
– Axı binanız çox gözəl, dəbdəbəlidir.
– Sözsüz, razıyam. Amma müəyyən
xırdalıqlar var ki, onların olmasını istəyirik. Məsələn,
səhnənin texniki imkanlarının geniş olması
üçün müəyyən işıq, səs
avadanlıqlarına ehtiyacımız var. Ştanket sistemimiz əvvəldən
vardı. Sadəcə, işıqları dəyişməyə
ehtiyac var. Təsəvvür edin ki, bizdə nöqtə verən
işıqlar yoxdur, rampa yoxdur. Səhnənin pərdəsindən
qabağa işıqlar yoxdur, ancaq yanlardan. Bununla bağlı
da nazirliyə müraciət etmişik. Söz veriblər,
gözləyirik.
– Bayaq idarəetmə çətinliklərindən
danışdıq. Rejissorların, məncə, çətinlik
çəkdiyi mərhələ məhz rol
bölgüsüdür.
– Bu, ağır bir mərhələdir. Sırf rol
bölgüsünə bəzən iki həftə vaxt sərf
edirəm. Amma aktyorların imkanlarını da nəzərə
almalısan və ya aktyor özü də bunu nəzərə
almalıdır. Sən verdin o rolu. Gərək öhdəsindən
gələ bilsin. Məcbur olursan, bir rola bir neçə aktyoru
cəlb edirsən, yaxud bir aktyora bir neçə rol verib
sınayırsan. Mən belə olduqda şərt də kəsirəm
ki, baxın, alınmasa, məcbur deyilik.
– Elə məsələ də bundan sonra
başlayır da.
– Hə (gülür). Aktyor var razılaşır,
aktyor var höcətlik edir ki, sınama, ver, oynayım.
– Bəs “bu rol səndə alınmır”ı demək
çətin olur?
– Çətin olur, amma deyirəm. Başqa cür,
daha yumşaq. Hətta müşahidəçilərlə.
Deyirəm ki, bax, yoxladıq, məndən başqa aktyor həmkarların,
rejissorlar da baxdılar. Gördün, alınmadı. Keçək
başqa məqama. Sizə deyim ki, bu inciklik ən çox
aktrisalarda olur. Bir rolu bəzən sınamaq üçün
2-3 aktrisaya verirsən və mütləq hansındasa
alınır. Bax o zaman inciyirlər ki, niyə mən yox, o?!
Başlayıram uzun-uzadı izaha. Belə mübahisələr
də yolunu tapır. Sözsüz ki, müəyyən məqamlarda
sənət naminə izah etmək, hətta uzun izah etmək
qaçılmaz olur.
– Truppanızda neçə aktyor var?
– 40 nəfər. Amma gənclər demək olar ki,
yoxdur.
– Ən gəncinizin neçə yaşı var?
– 25 yaşlı qızımız var. O da aktyor təhsilli
deyil. Götürmüşük, rollar vermişik, müəyyən
səhnə vərdişlərini öyrətmişik.
Qalanları 28 yaşdan yuxarıdır.
– Deməli, bölgələrdəki oxşar yeni nəsil
problemi sizdə də gündəmdədir?
– Əslində, bu gün aktyor, rejissor təhsilli gənclərdən
müraciətlər
çoxdur. Diplom tamaşalarına baxıb, bəyəndiklərimiz
də var. Özü də təkcə gənclər yox, orta
nəsildən də müraciətlər çoxdur.
Truppanın rəngarəngliyi üçün sevə-sevə
götürmək istəyirik. Amma yerimiz yoxdur. Məsələnin
həllini teatr studiyasında görür və müvafiq
olaraq bununla bağlı da müraciət etmişik. O gənclər
həvəslə gəlirlər, oynamaq, teatrda olmaq istəyirlər.
Bu məni çox sevindirir.
– Sizi klassik teatr məktəbi nümayəndəsi
sayanlar çoxdur. Sizcə, klassika daim müasirdir, yoxsa
rejissorun klassikada manevr imkanları daha genişdir?
– Biz Mehdi Məmmədov məktəbi
keçmişik. Bu, ruhumuzdadır. Müəllimimizin klassika
ilə işləmək mexanizmi bir başqa idi. Bilirsiniz,
klassika həm də ona görə daim müasirdir ki, orada
dramaturgiyanın prinsipləri qorunur. Orada hər şey,
bütün xırdalıqlara qədər, sanki bir zəncir
kimidir. İndiki dramaturgiya, pyes azlığında bir də o
qaydaların qorunmaması narahatlıq doğurur. Bir növ, bəzilərini
çıxmaq şərtilə, dramaturq, sadəcə,
yazır. Səhnə və onun texniki imkanları, əsərin
janr və üslubu onu düşündürmür. Axı
pyes təkcə dialoq yığını, “dedim-dedi”dən
ibarət deyil. Təəssüf ki, müasir dramaturgiyamız
məhduddur. Janr və mövzu müxtəlifliyi zəifdir. Məsələn,
Firuz Mustafa yaxşı dramaturqdur, dərin, fəlsəfi
yazır. Amma teatr, oyun baxımından, temp ritm mənasında
onu tamaşaya çevirmək çətin olur. Bu mənada
Əli Əmirli oynaq yazır. Dialoqlar sürətli,
axıcı, tamaşaçı üçün maraqlı
olur. Elçinin yazı üslubunda fəlsəfə də,
oynaqlıq da var. Bu mənada rejissor üçün material zəngindir.
– Janr olaraq sizə hansı daha yaxındır?
– Mən tragikomediyada özümü daha yaxşı
ifadə edirəm. Oyun içində oyun qurmaq, sürət,
şövq bu janrda daha uğurlu alınır. Sanki hər
tamaşaçı üçün material, mövzu, tipaj
olur. Tamaşada lirika, romantik səhnələr mənim
üçün daha əlverişlidir.
– Çağdaş teatr prosesi, konkret olaraq ölkəmizdəki
teatr gündəmi nə dərəcədə qaneedici, qlobal
teatra inteqrasiyadadır?
– Elə bir dövrdür ki, laboratoriya prosesləri
gedir. Teatr özündə nə isə yeniliklər edib,
tamaşaçısının diqqət mərkəzində
qalmağa çalışır. Amma heç bu da hər
teatra aid deyil. Hətta deyərdim elə teatrlarımız var
ki, tamaşaçının nə istədiyi ona heç
maraqlı da deyil. Amma çoxluq təzə “izm”lər üzərində
gəzişmələr edib, eksperimentlərin sayını
artırır. Bunun özü yaxşı cəhətdir.
Ümumən paylaşdıqca çoxalırsan və
inkişaf üçün bu, vacibdir. Mən özüm də
hər gün nə isə öyrənirəm, yenilikləri
izləyirəm və daha müasir, oynaq tamaşalar qoymaq istəyirəm.
Amma köküm, məktəbim hara bağlıdırsa, ora
ağırlıq təşkil edir. Asanlıqla çıxa
bilmirəm.
– Razılaşaq ki, müəyyən yaşdan sonra
insan qapı-pəncərələri “bağlayır”...
– Mən açmağa çalışıram
(gülür). Bağlamaq, istər-istəməz, həm
xarakter, həm yaşdan irəli gələn bir şeydir. Uzun
müddət müəyyən məktəb, dövr səni
izləyir. Sonra anlayırsan ki, yox, hərdən orada hava
çatmır və beləcə, qapı-pəncərəni
taybatay açırsan.
– Axır vaxtlar sizin teatrda diplom tamaşaları da
qoyulur. Hiss olunur ki, baş rejissor
gəncliyin dalğasından qorxmur.
– Bunu iltifatınız kimi qəbul edirəm.
Dünyanı tutub getməyəcəyik ki?! Nəsil mütləq
dəyişəcək. Özü də niyə məni
sonradan pis insan, rejissor kimi xatırlasınlar?! Zaman gedir və
proses yenilikçi olmağı diktə edir.
– Aktyorlarınız seriallarda, filmlərdə,
kommersiya layihələrində görünürlər. Deməli,
şərait yaradılır. Bu ümumi işin ahəngini
pozmur ki?
– Bəzən pozur və təəssüf ki, bu da
problemdir. Bəzən məşqin pozulması kimi hallar
artır. Aktyorun daha çox qazanıb, daha yaxşı yaşaması
üçün yaratmağa çalışdığın
şərait gəlib işin önündə böyük
daşa dönür. Hə, bir də onda görürsən
ki, məşqdə olacaq 10 aktyordan 5-i yoxdur. Artıq
yavaş-yavaş bu hallarla mübarizə aparırıq.
Çünki aktyorun əsas iş yeri teatrdır və hər
birimizin ümdə vəzifəsi prosesə xələl gətirməməkdir.
– Amplua rejissorun damğasıdır, yoxsa aktyorun?
– Çox vaxt aktyorun. Yaxşı yadıma
saldınız. İllər əvvəl Xalq artisti Valeh Kərimovla
“Hamlet” tamaşasını qurdum. Monotamaşa kimi. Festivalda
oynadıq, sonra bir neçə dəfə nümayiş
etdirildi. Əslində, özü də qorxurdu ki, alınmaz.
Hətta bir neçə dəqiqə tamaşaçı “A,
bu ki, Moşudur” deyə əl uzadır, gülürdü,
pıçıldaşırdı. Sonra baxdıq ki, yox,
çox gözəl, fərqli alınır. Bu misaldan
çıxış edərək deyim ki, çox vaxt aktyor özü bir planda
qalmağı sevir. Sanki o uğurun kölgəsində
zamanı keçirir.
– Bir də deyirlər, yaxşı tamaşa rejissorun,
pis tamaşa aktyorundur...
– Hər ikisi hər ikisinindi. Heç vaxt məsuliyyətdən
qaçmaq və ya kollektiv işdə sinəni irəli verib
“mən”ə yapışmaq olmaz. Bu, yaradıcı insanın
xaotik boşluğa yuvarlanmasıdır.
– 65 yaşınızın monoloqunu deyin,
sağollaşaq.
– Səbirli olsanız, onu sentyabrın 30-da
teatrımızın səhnəsində deyəcəyik. Hətta
tamaşaçı da bizim kollektiv “monoloq”dan öz monoloqunu
seçəcək.
Söhbətləşdi: Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət .- 2024.- 27 sentyabr(¹71-72).- S.7.