Könül
dünyamıza xitab edən əbədiyaşar nəğmələr
müəllifi
Şəfiqə Axundova-100
Dahi Üzeyir Hacıbəylinin yetirməsi, onun bəstəkarlıq
məktəbinin layiqli nümayəndəsi, Şərqdə
opera yazan ilk qadın bəstəkar, sevilən və yaddaqalan
mahnıları ilə unudulmaz olan əziz Şəfiqə
xanım, 100 yaşınız mübarək! Siz Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafındakı xidmətlərinizlə əbədi
ömrə sahibsiniz. Sizi gələcək nəsillər də
xatırlayacaq, musiqinizlə, əsərlərinizlə sevib
yad edəcəklər. Sizi şəxsən tanıyanların
isə qəlbindəki yeriniz bir başqadır. Elə xatirəniz
də! Sizinlə təmasda, ünsiyyətdə olanlardan biri
kimi anadan olmağınızın 100 illik yubileyində xoş
xatirələrlə bu yazını qələmə
alıram.
Əvvəlcə mahnılarını sevə-sevə
dinlədiyim, sonralar isə özü ilə
doğmalaşdığım Şəfiqə xanım mənim
üçün sənətin və insanlığın ən
gözəl nümunəsi idi. Onun fövqəladə
istedadı, fədakarlığı, həyata baxışı, Vətənə,
insanlara, sənətə olan sevgisi bir-birini
tamamlayırdı. Şəfiqə xanım daim
özünü Vətənə borclu sayan sənətkarlardan
idi. Ona görə də daim Vətən üçün,
xalq üçün yazıb-yaratdı. Bu yerdə onun Bəxtiyar
Vahabzadənin sözlərinə bəstələdiyi “Bu
torpağa borcluyam” mahnısından misralar düşür
yadıma:
İlk andım Vətənimdir,
Mən gah odam, gah suyam,
Bu torpaqdan yarandım,
Bu torpağa borcluyam.
Xoşbəxtəm ki, Vətənim,
Azərbaycandır mənim.
Doğrudan da, biz vətənimizlə, vətənimiz
də belə fədakar övladları ilə fəxr etməkdə
haqlıdır.
Şəfiqə Axundova ilə şəxsi
tanışlığımız onun haqqında qələmə
aldığım “Nəğmədir həyat” adlı kitabdan
başladı. Bu kitab üzərində işləyərkən
Şəfiqə xanımla tez-tez görüşürdük.
Məhz bu görüşlərin və bəstəkarın
arxivindən əldə olunan yaradıcılığına
dair sənədlərin sayəsində “Nəğmədir həyat”
kitabı ərsəyə gəldi. Bəstəkarın anadan
olmasının 80 illiyinə həsr olunan nəşrdə
görkəmli musiqi xadiminin həyat və
yaradıcılığı, əsərləri haqqında
geniş məlumat və onların təhlili,
özünün xatirələri və hətta oğlu, bəstəkar-pianoçu
Taleh Hacıyev haqqında “Taleyim mənim, Talehim mənim”
adlı bir bölmə də var.
Bu yerdə oxucularımıza da Şəfiqə
xanımın ömür yolu və taleyindən bəzi məqamları
çatdıraq.
Şəfiqə Qulam qızı Axundova 1924-cü il
yanvarın 21-də Şəki torpağında dünyaya
göz açıb. Atası dövrünün
ziyalısı və dövlət işçisi olub. 20-ci illərdə
Şəki qəzası partiya komitəsinin 1-ci katibi vəzifəsində
çalışıb. Ona hətta “Bolşevik Qulam” da
deyirmişlər. Şəfiqə xanımın anası
Züleyxa isə evdar xanım olub. Onların ailəsində
Şəfiqə xanımdan savayı İsmət, Tahir, Nəriman
və Rəfiqə adlı övladları da
böyüyürdü. Beləcə, dağlar qoynunda
boya-başa çatan Şəfiqənin erkən
yaşlarından musiqiyə böyük marağı, sevgisi
yaranır.
İstedad belə bir keyfiyyətdir ki, onu həyatda
sonradan qazanmaq olmur. O elə insanla birgə doğulur. Balaca
Şəfiqənin istedadı da ətrafındakıların
diqqətini cəlb edirdi. İlk təhsilinə Şəki
şəhərindəki 6 nömrəli orta məktəbdən
başlayır. Lakin atasının işi ilə əlaqədar
ailəsi Bakıya köçür. O da təhsilini paytaxtda
davam etdirir. Əvvəlcə, 6, sonra isə 173 saylı məktəbdə
oxuyan Şəfiqə xanım bu illərdə musiqi təhsili
də alır. Atasının təkidinə baxmayaraq o, musiqi
ilə ciddi məşğul olmağa başlayır.
Şəfiqə xanımı sənətə gətirən
yollar o qədər də hamar olmayıb. Amma bu yolda ona
istedadı ilə yanaşı, xeyirxah insanlar da kömək
ediblər. Bu mənada, Şəfiqə xanım dahi Üzeyir
bəyin adını iftixarla və böyük ehtiramla yad
edirdi. Üzeyir bəylə bağlı xatirələrindən
aydın olur ki, onun həyat və
yaradıcılığında böyük bəstəkarımız
müstəsna rol oynayıb. Bütün bunlar “Nəğmədir
həyat” kitabında “Üzeyir bəyi xatırlayarkən”
adlı ayrıca bölmədə öz əksini tapıb.
Şəfiqə xanımın istedadını görən
Üzeyir bəy onun mükəmməl musiqi təhsili
alması üçün 1941-ci ildə Hacı Xanməmmədovun
tar sinfinə göndərir. Bu da gənc bəstəkara xalq
musiqisini daha yaxşı mənimsəməsi, not
yazısını və musiqi nəzəriyyəsini öyrənməsi
üçün əsas mənbə olur. Artıq musiqi
yazı texnikasına bələd olan gənc bəstəkar
fortepiano üçün pyeslər və mahnılar üzərində
işləyir. Füzulinin sözlərinə “Fəqan etməz
idim” romansı, “Zəfər marşı”, “Zəfər
bizimdir”, “Ana Vətən” mahnıları və s. əsərlər
onun ilk uğurlu işləri idi.
Şəfiqə Axundovanın
yaradıcılığında hərbi vətənpərvərlik
mövzusu, o cümlədən vətən nəğmələri
geniş yer tutur. Bu da təbiidir. Çünki onun yaradıcılığa
başladığı ilk dövrlər II Dünya müharibəsi
illərinə təsadüf edib. Əlbəttə, bu, tarixin
elə bir səhifəsidir ki, onu unutmaq olmaz. Çünki bu
illərdə xalqımız çox qurbanlar verib. Sənətkarlarımızın
da yaradıcılığında vətən, torpaq, qələbəyə
inam, mübarizə mövzusu geniş yer tutub. Elə bu sahədə
də ilk addımları Üzeyir bəy özü atır və
gənc bəstəkarları da buna sövq edirdi ki, onlar
xalqı ruhlandıran, ona mənəvi dayaq ola biləcək əsərlər
yazsınlar. O, Üzeyir bəy məktəbinin layiqli
davamçısı olduğunu, onun ideyalarına sadiq
qaldığını zəngin yaradıcılığı
ilə təsdiqlədi.
Şəfiqə xanım səhnə əsərlərinə
hələ yaradıcılığının ilk dövrlərindən
müraciət etmişdi. İlk dəfə 1943-cü ildə
Əyyub Abbasovun “Adil və Sərvinaz” əsərinin
tamaşasına musiqi yazmışdı. Daha sonra “Son məktub”,
“Qayınana”, “Böyük ürək”, “Vicdan”, “Sən nə
üçün yaşayırsan?”, “Qızıl əjdaha”,
“Natəvan”, “Yaşar”, “Aydın”, “Dost Əli”, “Rübailər
aləmində” və s. tamaşalara da musiqilər bəstələmişdi.
Bəstəkarın əsərləri sırasında
1972-ci ildə ərsəyə gətirdiyi “Gəlin qayası”
operasının xüsusi yeri var. Bu əsər Azərbaycanın
musiqi salnaməsində bir xanım bəstəkar tərəfindən
yazılan ilk opera kimi xüsusilə əhəmiyyətli idi.
Opera ictimaiyyətə təqdim olunduğu zaman böyük
rezonans doğurmuşdu. Dövrün görkəmli musiqi
xadimləri onu yüksək qiymətləndirmişdilər.
Unudulmaz bəstəkarımız Tofiq Quliyevin bu opera
haqqında fikirlərini yada salaq: “Opera çox gözəldir,
melodiyası aydındır. Burada bəstəkar muğamdan bilə-bilə
geniş istifadə edib. Bu çox yaxşıdır, səmərəsi
əladır”.
Bəstəkarın digər irihəcmli səhnə əsəri
Novruz Gəncəlinin librettosu əsasında
yazdığı “Ev bizim, sirr bizim” operettasıdır. Əsər
tamaşaçılar tərəfindən böyük maraqla
qarşılanıb. Əsərdəki “Mən hara, rayon hara?”
misralı duet mahnı bu gün də dillər əzbəridir.
Şəfiqə Axundovanın
yaradıcılığının əsas xəttini mahnı
janrı təşkil edir. Dolğun, ürəyəyatımlı
nəğmələri qəlblərə təravət gətirir.
Melodiya onun mahnılarının mayasıdır,
özülüdür.
Şəfiqə xanımın mahnıları
mövzu dairəsinə görə də çox genişdir.
“Şəki”, “Bakı haqqında mahnı”, “Sahil
çıraqları”, “Nəğməli Lənkəran”, “Mənim
respublikam”, “Doğma diyar”, “Ana torpaq”, “Bu torpağa borcluyam”, “Vətənim”,
“Zəfər marşı”, “Qələbə bizimdir” kimi
mahnılarında vətənsevərlik ruhu hakimdir. Sənətkarın
bir sıra mahnıları insanları zəhmətə, fəallığa
səsləyir. Bu sırada “Dağlar oğlu”, “Lənkəranın
qızları”, “Xuraman”, “Sular qızı”, “Şəfalı əllər”
mahnılarının adlarını çəkmək olar. Bəstəkarın
lirik nəğmələri onun
yaradıcılığında xüsusi yerə sahibdir. Bu mənada,
“Gözlərimin işığı”, “Nədən oldu”,
“Gözlərinə toxundu”, “Sevilmək üçün gəlmisən”
və s. mahnıları bilavasitə dinləyicilərin
könül dünyasına xitab edir.
Şəfiqə xanımın insanları həyata
bağlayan nəğmələri (“Həyat, sən nə
şirinsən”, “Həyat eşqi”, “Qoruyaq biz həyatı”, “Nəğmədir
həyat” və s.), dostluğu, mehribanlığı tərənnüm
edən mahnıları (“Mehriban olaq”, “Bu dünyanı
düşün”, “Dostlar olmasa”, “Dostlar bizə gələndə”)
öz təravətini itirmir, bu gün də müğənnilərin
repertuarında yer alır.
Belə bir fikir var ki, sənətkar haqqında ən
yaxşı sözü onun öz
yaradıcılığı deyir. Şəfiqə
xanımın da könülləri fəth edən musiqisi onu
daim nəsillərə tanıdacaq, sevdirəcək,
unudulmağa qoymayacaq. Şəfiqə Axundova öz musiqisi ilə
nəsillərlə qoşa addımlayacaq.
Səadət Təhmirazqızı
Əməkdar mədəniyyət işçisi
Mədəniyyət.- 2024.- 19 yanvar, ¹5.- S.6.