Uşaq ilində uşaq ədəbiyyatı:
vəziyyət necədir?
Sevinc Nuruqızı: «Tənqid
uşaq ədəbiyyatının problemlərini ortaya qoya bilər»
Bu gün onu
uşaq ədəbiyyatımızın
ağırlıqlarını çiyinlərində
daşıyan tək-tük yazıçılarımızdan
biri adlandırmaq olar. «Çərpələng», «Qisas» və
sairə uşaq kitablarının müəllifi olan Sevinc
Nuruqızı qadın olmasına rəğmən kiçik
yaşlılar üçün ədəbi əsərlər
yazmaq qədər ağır və məsuliyyətli işdən
çəkinmir.
- Sevinc xanım, bir vaxtlar
qadının yazıçı olaraq cəmiyyətdə
tanınması mümkünsüz olduğundan, Jorj Sand kimi kişi təxəllüsündən istifadə
edilirdi.
- İndi bizim cəmiyyətdə
bir proses gedir.
Qadınlar o qədər
hüquqsuz deyil ki, yazıçı olmaq üçün kişi təxəllüsündə gizlənsinlər.
Əvvəllər bu bir zərurətdən
doğub. Digər tərəfdən,
hansısa yazıçının bilərəkdən
başqa bir adla çıxış etməsi faktları var.
Bu, sadəcə başqa bir təfəkkürün və ya
üslubun təqdim edilməsinə hesablanıb.
- Ədəbiyyatımızda
hansı qadın imzalarını qəbul edirsiniz?
- Müasir cəmiyyətdə
qadın kişi ilə barabər
maşını da idarə edir. Bu baxımdan
yazıçıları kişi və
qadın bölgülərinə ayırmağın əleyhinəyəm.
Azərbaycan ədəbiyyatında hər zaman
güclü qadın yazarlar olub və bu gün də var. Ədəbi
tənqiddə, uşaq ədəbiyyatında, digər ədəbi
sahələrdə tanınmış imza sahibi olan
qadınlarımız mövcuddur. Bu
baxımdan kişilərdən heç də geri
qalmırıq.
- Biz ailəyə
bağlı millətik. Ailə yükü isə
daha çox qadın çiynində daşınır. Belədə ailə qadının
yazıçılığına maneə törətmirmi?
- Yox. Çalışıram
ki, üzərimə düşən bütün işləri
yerinə yetirim. O cümlədən ədəbi
yaradıcılıq işimin bir hissəsinə çevrilib.
- Uşaq ədəbiyyatında
imzanızı qoymaqla yanaşı, digər səmtli əsərlərə
də müraciət edirsiniz. Bu hansı
ehtiyacdan doğur?
- Ümumiyyətlə,
yaradıcılığımda iki istiqamət mövcuddur. Sözsüz ki, uşaq ədəbiyyatı və bu
gün üzləşdiyimiz qlobal problemlərdən bəhs
edən əsərlər. Bir
yazıçı Qarabağ problemimizdən yazmaya bilərmi?
Axı, biz bu ağrını hələ də
yaşayırıq. Bu sıradan bir
çox əsərlərim var. Məsələn, «Qisas»
adlı povestimdə müharibənin ağrısını
çəkən ana obrazını göstərdim. Yaxınlarını, doğmalarını itirmiş
qadınlarımızın faciəsini ümumiləşdirmişəm.
Bu yöndə yazdığım bir çox əsərlər
həm də tamaşaya qoyulub. Bu yaxınlarda isə Ə.Haqverdiyev
adına Ağdam Dövlət Dram
Teatrında müharibə dəhşətlərindən bəhs
edən «Cəhənnəm» əsərim səhnə həyatını
yaşayacaq. Bu əsərlərdə həm də
faciəni öz uşaq taleyində yaşayanların
obrazı var. Çünki müharibənin psixoloji zərbəsi
ən çox uşaqlara dəyir.
- Bu gün uşaqların
İnternet oyunlarına xüsusi həvəsini müşahidə
edəndə onların fantaziyaya, müasirliyə olan
ehtiyacını ödəyən ədəbiyyatın
olmadığı qənaətinə gəlmək
mümkündür.
- Müasirlik mütləq nəzərə
alınmalıdır. Harri Potter fantastikası
sevilir. Uşağın fantastikaya, xəyala
ehtiyacı var. Biz onun daxili tələbatını öyrənməliyik.
Bu yoxdursa o, İnternet oyunlarına daha çox
bağlanacaq. Amma ədəbiyyatın verəcəyi
təfəkkürü İnternet verə bilməz. Digər
tərəfdən, beş yaşlı
uşaq İnternetlə əylənə bilməz, onun
üçün ədəbiyyat dünyası vermək
lazım gəlir. Şeir, nağıl... Buradaca
xüsusi qeyd edim ki, uşaqlar üçün nəşrlərdə
qabarıq nəzərə çarpan problem rəngli
illüstrasiyaların yoxluğudur. Uşaqlara
rəng dünyasının sehrini verə bilmirik. O, isə
rəngarəngliyi sevir, bəzən mətnin çatdıra
bilmədiyini məhz illüstrasiyalar qabarıq şəkildə
üzə çıxarır. Uşaq
yazıçısı oxucusunu anlamalıdır ki,
inkişafda olan gələcək nəslə səhv təsəvvürlər
aşılamasın. Uşağa, «vətəni
sev» deyə amiranə metodla tərbiyə vermək olmaz.
Sadəcə, vətəni nə
üçün sevmək lazım olduğunu ona öz dili ilə
anlatmaq lazımdır. Rus uşaq
yazıçısı Qriqori Osterin bir metodu var. O, birbaşa
olaraq mənfiliyə qarşı çıxmır. Əks-metod tətbiq edir. Məsələn,
deyir ki, məktəbli qızın saçlarından dart, qoy
başı ağrısın. Uşaq
düşünür və düzgün nəticə
çıxarır.
- Son bir ildə uşaqlar
üçün hansı əsərləri təqdim etmisiniz?
- 2008 və 2009-cu illərin
kəsişməsində səkkiz yeni kitabım işıq
üzü görüb. Təbii ki, bunlar nəşriyyatın
öz imkanları hesabına başa gəlib. Bir neçəsi də çapa hazırlanır.
Ərsəyə gələn kitablarım - “Qəribə kəndin
nağılı”, “Bozqulaq və fəsillər”, “Paltar
dolabında gizlənpaç”, “Muradın yuxusu” və
başqalarıdır. Bundan əlavə, bu
kitablar üçün yazılmış ensiklopedik məlumatlarla
zəngin dörd əlavə də buraxılıb.
- Sizcə, “Siçan bəy”, “Cırtdan” kimi qəhrəmanların
sırasına yenilərini əlavə etməyin vaxtı
çatmayıb?
- Bu qəhrəmanlar özlərinə yer edincə uzun
illər keçib. Mən də hesab edirəm
ki, onlara yeniləri əlavə olunmalıdır. Çünki yaşlılarla uşaqların
arasında ən azı bir nağıl qəhrəmanı fərqi
olmalıdır. Əgər doxsan yaşlı nənə
də “Göyçək Fatma”nı
nağıl edirsə, beş yaşlı uşaq da ancaq onu
tanıyırsa, bu, milli köklərimizə
bağlılıqla yanaşı, bir qədər də ətalətin
göstəricisidir. Yeni yaranan qəhrəmanlar
uşaqlara hansısa vasitə ilə
çatdırılmalıdır. Məhdud
saylı nəşri olan uşaq ədəbiyyatı nümunələrinin
uşaqlara nə isə verəcəyini gözləmək mənasızdır.
Belə getsə, düşünürəm ki,
hələ bir neçə onillik uşaqlarımızın
başını “Tıq-tıq xanım”la qatmalı
olacağıq.
- Söhbət düşəndə
uşaq yazarlarımız ədəbi tənqidin onların
yaradıcılığına diqqətsizlikdən gileylənirlər.
- Deyəsən, ədəbi
tənqimiz də uşaq ədəbiyyatı kimi axsayır. Belə bir vəziyyət yaranıb, tənqidimiz qəti
surətdə uşaqlar üçün yazılmış əsərlərə
nəzər yetirmir. Məgər bu əsərlərin
ədəbiyyata dəxli yoxdur? Uşaq ədəbiyyatının
araşdırmaçıları olmalıdır. Tənqid bu gün bizim əsərlərimizin real mənzərəsini
ortaya qoya bilər. Çatışmazlıqları
üzə çıxarar, bununla inkişafa təkan verərdi.
Bu cür problemlər
yaradıcılığımızda ənənələrimizi
tədricən qıracaq. Təsəvvür
edin, təxminən 500 yazıçı içində cəmi
5-6 uşaq yazıçımız var. Proporsiya pozulub. Əgər iki valideyn varsa, ailəmizdə minimum 2-3
uşaq da var və onların uşaq ədəbiyyatına
ehtiyacı var.
- Maraqlıdır, necə
oldu ki, uşaq yazarlığını seçdiniz?
- Bir növ təsadüf... Əvvəllər adi şeirlər yazırdım.
Bir dəfə yol gedərkən maraqlı əhvalat
danışdılar. Bu əhvalatı
«Ağ xoruzun hekayəti» adlı poemaya çevirdim. Elə bu poema ilə də uşaq ədəbiyyatına
daxil oldum.
- Kiçik yaşlarında
xoşladığınız uşaq yazarları və bu
gün bir peşəkar olaraq izlədiyiniz yazarlar...
- Veslinin «Ata, ana, nənə
və 8 uşaq meşədə» əsərini, A.Linderqenin
«Damda yaşayan Karlson», M.Tvenin «Tom Soyerin macəraları»nı uşaq yaşlarımda dönə-dönə
oxuyurdum. Sözsüz ki, bir yazar
üçün dünyadan xəbər tutmaq vacibdir.
Çukovskinin, Byankinin, Yansenin, Porterin, Zaxaderin əsərlərini
izləyirəm. Bu uşaq yazarları dünya səviyyəsində
oxunur.
- Nə gözləyirsiniz bu
ildən?
- Çox şey gözləyirəm.
Bu ildən ciddi surətdə uşaq nəşrlərinə
diqqət göstərilməlidir. Uşaq
nəşrləri kütləvi çap olunmalıdır.
Kiçik tiraj özünü doğrultmur.
Uşaq həmişə var, tiraj onları əhatə
etməlidir. Uşaq ədəbiyyatı mərkəzi
olarsa, effektli iş görmək olar. Mərkəzləşmiş
iş xaosa son qoyar. Təsadüfi adamların
özlərini uşaq yazıçısı sayaraq
lazımsız şeirləri ilə uşaqların
zövqünü korlamasına son qoyulmalıdır. Uşaq ədəbiyyatının yaranması
üçün gənc yazarların bu sahəyə
marağını artırmağa yönəlmiş işlər
görülməlidir. Ümumi inkişaf konsepsiyası,
hazırlanması və həmin mərkəz sistemli iş
aparmalıdır. Məktəblərdə kitab
köşkləri olarsa, onları nəşrlərlə ciddi
maraqlandırmaq mümkündür. Bu
gün uşaq mətbuatına ciddi ehtiyac var. Amma ortada ciddi
uşaq mətbuatı yoxdur. Tutaq ki,
uşağın geyimi, qidası var. Bəs onun mənəvi
qidası? Bu qidanın verilməsi uşaq ədəbiyyatından
keçir.
Adi bir məsələ,
uşaqlar üçün nəşrlər elə şriftlərlə
seçilir ki, uşaq mətni oxuya bilmir, gözləri
ağrıyır. Bu sahəyə nəzarət edəcək
quruma ehtiyac var.
- Bəs bu gün hansı
uşaq yazarlarımızın əsərləri izlənilir?
- Zahid Xəlil, Ələmdar Quluzadə,
Rafiq Yusif, Xanımana Əlibəyli izlənən
yazarlarımızdandır. Gənclərdən
Aygün Bünyadzadənin əsərləri müsbət cəhətdən
fərqlənir. O, uşaq dünyasına enməyi
bacarır. Uşaq yazıçısından həm
uşağa savad, həm intellekt vermək məharəti tələb
olunur.
- Bəs işlədiyiniz «Təhsil»
nəşriyyatı Uşaq ilinə hansı töhfələr
hazırlayır?
- Nəşriyyatımız
bu ilə uşaq ədəbiyyatı nümunələrinin
silsilə nəşrini planlaşdırıb. Nəfis
şəkildə çap olunacaq bu kitabların maraq
doğuracağına əminəm. Bir
çox yazarlarımızın uşaqlar üçün
yazdıqlar əsərlərini əhatə edən 4 toplumuzu
nəşr etmişik. Bundan başqa,
folklorumuzu, dastanlarımızı uşaq oxucularına təqdim
edəcəyik.
- Bir vaxtlar radioda uşaq
verilişləri hazırlayıbsınız, kiçik bir
sorğu keçirsək, televiziya kanallarımızda da
uşaq verilişlərinin səviyyəsinin
arzuolunmazlığı üzə çıxar.
- İndi
televiziya kanallarında az-çox mövcud olan uşaq
verilişləri çox aşağı səviyyədədir. Hay-küy,
qışqırıq... Bununla hesab edirlər
ki, uşaqları əyləndirirlər. Amma
əksi alınır. Bu verilişlərdə
uşaqları elə hazırlayırlar ki, onlar böyüklər
kimi danışırlar. Mətni əzbərlətməklə
hansı maraqlı veriliş alınar? Uşaq
verilişlərinin uşaq sifəti yoxdur. Əyləncə və intellektin birləşdirilməsi
ilə gözəl veriliş hazırlamaq olar. Belə verilişlər bilavasitə uşaq ədəbiyyatının
geniş təbliğinə də kömək edərdi.
Sabutay.
Mədəniyyət.-
2009.- 1 aprel.- S. 12.