Cəlil Məmmədquluzadə
- 140
Qoca Şərqin güzgüsü - Mirzə Cəlil
Mirzə Cəlil vətən sevgisində doğulmuş
bir qəhrəmandır. Bu
sevgi onu o qədər ucalara qaldırmışdı
ki, o zirvədən
hər şeyi olduğu kimi görmüş, eybəcərlikləri
ustalıqla qələmə
almış, ifşa edə bilmişdir. Milli şüurun oyanışında, milli ruhun formalaşmasında Cəlil Məmmədquluzadə
və onun «Molla Nəsrəddin»i əvəzsiz məktəb rolu oynamışdır. Mirzə Cəlil
qaranlıqda işıq
axtara-axtara bütün
ömrü uzunu yol gedir və
işığı yalnız
xalqın maariflənməsində
görürdü. Təsadüfi
deyil ki, bədii ədəbiyyatımızda
Azərbaycanın xəritəsi
ilk dəfə Mirzə Cəlilin əsərlərində əks
olunmuşdur.
On illər boyu Mirzə Cəlil yaradıcılığına həm
elmi tədqiqat, həm bədii cəhətdən dönə-dönə
müraciət olunmuşdur. Bu baxımdan hörmətli alimimiz Allahverdi Nehrəmlinin «Cəlil Məmmədquluzadə yaradıcılığı
elə böyük məktəbdir ki, ona hər yeni
nəslin öz qayıdışı, öz
baxışı olacaqdır»
fikri çox aktual səslənir.
Dəyərli alimlərimizdən Abbas Zamanov, Qulam Məmmədli, Mir Cəlal
Paşayev, Turan Həsənzadə bir çox elmi məqalələrini Mirzə
Cəlilə həsr etmişlər. Abbas Zamanov böyük ədib haqqında deyib: «Mirzə Cəlil əsərlərini
ürəyinin qanı
ilə yazırdı».
Mirzə Cəlili oxuya-oxuya, özü də bu məktəbin davamçısı olmuş
Mir Cəlal Paşayev
ədibin yaradıcılığına
iyirmi böyük elmi məqalə həsr etmişdir. Yazıçı-alim məqalələrinin
birində deyir: «Mirzə Cəlil ədəbiyyatımıza «xırda
adamları», onların
dərdini, ürək
döyüntülərini gətirdi.
Xalqın dərdini qələmə almaq - vətənə, xalqa sonsuz məhəbbətdən
doğur».
Mirzə Cəlil irsinin araşdırılması sahəsində böyük xidməti olan akademik İsa Həbibbəyli öz elmi-publisistik yaradıcılığını əsasən Mirzə
Cəlilə həsr etmiş,
ədib haqda bir neçə
kitab
çap etdirmişdir.
Filologiya elmləri
namizədi Allahverdi Məmmədlinin mətbuatda
çap olunan məqalələrindən başqa,
iki böyük əsəri «Cəlil Məmmədquluzadə yaradıcılığında
azərbaycançılıq» və «Yüz ilin ədəbi abidəsi» diqqəti daha çox cəlb edir. Tədqiqatçı Mirzə Cəlil
yaradıcılığına yeni yanaşma tərzi ilə də diqqətəlayiqdir.
Cəlil Məmmədquluzadə yaradıcılığının Azərbaycançılıq ideyasının
bədii ifadə üsulları A.Məmmədlinin
tədqiqatında daha
çox orijinal yöndə əks etdirilir. «C.Məmmədquluzadə
milli olduğu qədər bəşəri
idi. Şərqli olduğu qədər Qərbli idi. Yeni dünyanın yeniliyini duyan və bu yenilikdən
aralı düşməyin
millət üçün
faciəsini dərindən
dərk edən vətəndaş-sənətkar,
ölçüyəgəlməz üslubi məqamları ilə bizi heyrətə
salan ustad olmuşdur. Bir də ona görə
ki, onun «yaradıcı dühası
və əməli fəaliyyəti bir çox sahələri əhatə etmişdir: maarif, bədii ədəbiyyat, jurnalistika,
ictimai-siyasi və fəlsəfi fikir, ədliyyə, tərcümə,
kitab mədəniyyəti...
Bu sahələrin hər birinin arxasında Azərbaycan xalqının narahatlığı
dayanır».
Bu yazımla
əlaqədar Mirzə
Cəlilin 100 illik yubileyi münasibəti ilə çap olunan əsərləri gözdən keçirərkən
böyük şairimiz
Rəsul Rzanın «Azərbaycan» jurnalında dərc edilmiş silsilə şeirləri diqqətimi cəlb etdi:
Qoca Şərqin güzgüsü idi Mirzə Cəlil,
Kim baxmadı o həqiqət güzgüsünə?!
Həqiqəti açıq demək asan deyil,
O, bu yolda hər əzaba gərdi sinə.
Böyük yazıçı olmaq üçün təkcə xalq həyatı ilə yaşamaq, xalqın faciələrini görmək, duymaq və onun halına yanmaq kifayət etməzdi. Bunun üçün əsaslı bilik almaq, dünya ədəbiyyatı və ictimai fikir tarixini öyrənmək, qabaqcıl, mütərəqqi fikir və cərəyanların irtica əleyhinə necə mübarizə etdiyini, hansı çətinliklərə rast gəldiyini, hansı yollardan keçdiyini bilmək lazım idi. Bütün ictimai quruluşlarda cəmiyyətə işıq verən, xalq üçün yaşayıb yaradanlara həmişə təzyiq olmuşdur. Məlum sovet ideologiyasında Mirzə Cəlil həyat və yaradıcılığına münasibətdə çox ciddi, qaranlıq məsələlər olub. Bunlardan biri Mirzə Cəlilin dinə münasibətidir. Bəzən Mirzə Cəlili ateist adlandırıblar. Bu, tamamilə səhv fikirdir. Bunu sübut etmək üçün təkcə onun «Niyə məni döyürsünüz?» felyetonunu oxumaq yetərlidir.
Şura hökuməti Mirzə Cəlilin ümid etdiyi kimi olmadı,
əksinə, 1925-1927-ci illərdən
başlayaraq millətin
ziyalıları təzyiq
və təqiblərə
məruz qaldılar. Bu
sərt küləklər
Mirzə Cəlil və onun yaratdığı
«Molla Nəsrəddin»
jurnalından da yan keçmədi. Böyük şəxsiyyət, həmişə
xalqına, vətəninə
xidmət amalı ilə yaşayan ədibimiz mənəvi repressiyalarla üzbəüz
qaldı. Bu hadisələr Mirzə Cəlilin əsəblərinə
təsir etməyə
bilməzdi. 1930-cu illərdə
Mirzə evin «soyuqluğu»nu bəhanə edib öz əlyazmalarını
sobada yandırdı.
Cəlil Məmmədquluzadə yaradıcılığında elə bir əsərə
rast gəlməzsən
ki, orada böyük istedadla vətəndaşlıq vəhdət
təşkil etməsin.
Hörmətli akademik
İ.Həbibbəylinin göstərdiyi
kimi:
«Cəlil Məmmədquluzadə
- Molla Nəsrəddin
- Mirzə Cəlil ayrı-ayrı tələffüz
qaydalarına tabe olan sözlərdir. Lakin onların hamısı bir mətləbi dolğun şəkildə
ifa edir: Vətəndaş yazıçı».
Ulu öndər Heydər Əliyev böyük Mirzə Cəlil və onun «Molla Nəsrəddin»inə belə dəyər vermişdir: «Biz Cəlil Məmmədquluzadəyə sadəcə bir ədəbiyyatçı kimi, yazıcı kimi, publisist kimi yox, eyni zamanda böyük ictimai xadim və böyük siyasətçi kimi yanaşmalıyıq. Cəlil Məmmədquluzadə öz yaradıcılığı ilə Azərbaycanın ictimai-siyasi həyatının inkişafında, milli ruhun yüksəlməsində böyük rol oynamişdır. Bu, təkcə ədəbiyyatda, mədəniyyətdə deyil, siyasətdə də, ictimai həyatımızda da böyük xidmətdir».
Yeganə Məmmədova,
C.Məmmədquluzadənin
ev-muzeyinin böyük elmi
işçisi.
Mədəniyyət.- 2009.- 1 aprel.- S. 7.