Nizami Cəfərov: "Ədəbiyyat
publisistikaya keçir"
"Açıq
düşüncə dövrünün öz ədəbiyyatı
olmalıdır"
Filologiya elmləri doktoru, professor,
AMEA-nın müxbir üzvü, Milli Məclisin Mədəniyyət
məsələləri daimi komissiyasının sədri Nizami
Cəfərovun APA informasiya agentliyinə verdiyi müsahibəni
ixtisarla dərc edirik.
- Azərbaycan ədəbiyyatının
hazırkı durumunu necə xarakterizə edərdiniz?
- Biz kifayət qədər
güclü ədəbiyyat yaradan xalqıq. Tarixin
müxtəlif dövrlərində siyasi, iqtisadi müstəqilliyimiz
olmasa da, ədəbi təfəkkür müstəqilliyimiz həmişə
olub. Özü də bu müstəqillik
sadəlövh, primitiv olmayıb, kifayət qədər
canlı, döyüşkən, müdrik ideya zənginliyi ilə
seçilib. Vəziyyət indi də belədir.
Azərbaycan yazıçısı söz deməyi
bacarır, ciddi sənət nümayiş etdirir. Amma bu gün ədəbiyyatın və
yazıçının mövqeyi ötən əsrin 30-cu,
60-cı, hətta 70-80-ci illərdə olduğundan zəif
görünür. Uzun illər ədəbiyyatımızda
xalqın müstəqilliyi, Azərbaycanın
bütövlüyü, dünyaya inteqrasiya təbliğ olunub.
O zaman bu ideyaların həyata keçirilməsi
üçün geniş imkanlar olmayıb. Bu
gün isə müstəqil dövlət və iqtisadi
inkişaf var.
- Yəni deyirsiniz ki,
yazıçıların işi qurtarıb?
- İdeyalar
artıq müəyyən səviyyədə həyata
keçib. Həyata
keçməyən ideyaların isə perspektivi
görünür və hiss olunur ki, artıq bunlar ədəbiyyatın
işi deyil. Məsələn, türk
dünyasının bütövlüyü bizin ədəbiyyatımızda
həmişə səslənib. Bu məsələ
indi bizə çox gerçək görünür.
Hiss edirik ki, bu işi ədəbi təfəkkür enerjisindən
daha çox siyasi, iqtisadi enerji ilə həyata keçirmək
lazımdır. Yəni, vaxtilə Hüseyn Cavidi, Mikayıl
Müşfiqi, Səməd Vurğunu, Əkrəm Əylislini,
Anarı, Elçini, İsa Hüseynovu, Nəriman Həsənzadəni,
Bəxtiyar Vahabzadəni yetişdirən ideyalar indi həyata
keçmiş kimi görünür. Doğrudur,
biz bu gün türk dünyasının tam birliyindən
açıq ürəklə danışa bilmərik. Ancaq biz onu görürük. Yəni burada hiss
olunur ki, artıq ədəbiyyatın işi siyasətin
işindən azdır. Digər tərəfdən,
dünya obrazlı ifadədən, sətiraltı söz deməkdən
uzaqlaşıb. İndi söz birbaşa
deyilir. Ədəbiyyat publisistikaya
keçir. Bu gün sözü birbaşa
demək lazımdır. Məsələn,
müqayisə etsək, 1990-cı və 2000-ci illərin ən
populyar şairi Zəlimxan Yaqubdur. Ona
görə ki, söz birbaşa deyilir. Daha
burada Ramiz Rövşən, Vaqif Cəbrayılzadə, Ələkbər
Salahzadə kimi mürəkkəb obrazlardan danışmaq
dövrü keçib. O ədəbiyyat öz yerində
qalmağına qalıb. Təbii ki, o ədəbiyyatı
da hansısa düşüncə tərzi yetişdirib və
müxtəlif dövrlərin ədəbiyyatlarının bədii
səviyyəsi ilə müqayisə etmək olar. Bu mənada müqayisə etsək, Zəlimxan Yaquba
nisbətən Ramiz Rövşənə obrazlılıq səviyyəsinə
görə üstünlük vermək olar.
- Bütövlükdə
götürəndə onlardan hansı daha böyük
şairdir?
- Burada nə isə nəzərə
alınmalıdır. Söhbət təmiz ədəbiyyatdan
gedirsə, Ramiz Rövşənə üstünlük verilməlidir.
Yox, əgər cəmiyyətin qəbul etdiyi,
onu ifadə edən, bütün ictimai-siyasi prosesləri
özündə ehtiva edən ədəbiyyatdan
danışırıqsa, Zəlimxan Yaqub üstündür.
Zəlimxan Yaqubda topluma müraciət etmək,
toplumla danışa bilmək qabiliyyəti yüksəkdir.
Yəni bu dövrün şairi Zəlimxandır.
Bu gün xanəndələr, müğənnilər
Səməd Vurğundan yox, Füzulidən, Əliağa
Vahiddən oxuyursa, demək, bu gün onlar daha müasirdir.
Yəni bu gün muğam sənətində istifadə olunan
sözdə Füzulini, Əliağa Vahidi əvəz edə
biləcək adam yoxdur. Bəxtiyar
Vahabzadə bu baxımdan müəyyən qədər önə
çıxsa da, çox da irəliyə gedə bilmədi.
Bir də ədəbiyyat həmişə
mümkün qədər ümumiləşdirməyə cəhd
edir. Bugünkü dünya isə
ümumiləşdirmədən xeyli uzaq olduğuna görə
müasir insana konkret bu dəqiqə zövq verə biləcək
məqamlar lazımdır. İndi
dünyanın ünsiyyətini təmin edən fransız,
alman deyil, məhz onlardan daha çevik olan ingilis dilidir. Açıq düşüncə
dövrünün öz ədəbiyyatı olmalıdır.
Açıq müraciətlər, hamıya aid
olan texnologiyalarla düşünmək daha aktualdır.
- Sizin dediyiniz kimi olsa, gərək
dünyanın inkişaf etmiş, əsas problemlərinin həllinə
nail olmuş ölkələrinin yazıçıları qələmi
yerə qoysunlar. Halbuki əksinədir. Bu gün inkişaf etmiş ölkələrin ədəbiyyatının
mövqeyi daha çox güclənməkdədir. Buna misal kimi Türkiyəni göstərmək olar.
- Bu gün Türkiyənin ədəbiyyatı
bu ölkənin problemlərinin ədəbiyyatıdır. Orxan Pamukuin yüksəlməsi və Nobel
mükafatı almasına baxmayaraq, türk
dünyasının düşüncə adamları bu
ödülün əvvəlcə Çingiz Aytmatov və yaxud
Oljas Süleymenova verilməli olduğunu iddia edirlər. Demək, istər-istəməz burada aydın olur ki,
qlobal problemlər üzərində düşünən ədəbiyyat
öz mükafatını almamış, yeni problemi qoyan
yazıçı mükafat alır. Burada,
əlbəttə ki, dövrün, dünyanın konyukturası
var. Biz nəyə görə məhz Çingiz Aytmatovun yox,
Orxan Pamukun Nobel aldığını bilirik. Orxan Pamuk Türkiyənin problemini türk
düşüncə ənənəsi ilə
qaldırmır. O bu problemi böyük düşüncə,
intellekt güclərinin maraqları səviyyəsində
qaldırır. Bəlkə də, Orxan Pamuk
dünya üçün, Türkiyə üçün
olduğundan daha maraqlıdır.
- Belə çıxır
ki, müasir Azərbaycan ədəbiyyatının Hüseyn
Cavidi, Səməd Vurğunu, hətta Bəxtiyar Vahabzadəsi
də olmayacaq?
- Xeyr, belə deyil. Deyək ki, Zəlimxan Yaqub yaratdığı ədəbiyyatla,
dövrünün şairi olmaqla, kifayət qədər
populyarlıq qazanmaq etibarı ilə özünü
Hüseyn Cavidlə və ya Səməd Vurğunla müqayisə
edib. Bu ədəbiyyatın bir sirridir.
Bu müqayisəni indi Zəlimxan Yaqub qədər
populyar olmayan, lakin bir vaxtlar olduqca populyar olmuş Seyran Səxavət
də hiss edir. O, özünü heç kimdən, hətta
ən klassik yazıçılardan da aşağı səviyyəli
yazıçı saymır. Müəyyən
oxucu kütləsi də bunu belə qəbul edə bilər.
Sizə deyim ki, vaxtilə Hüseyn Cavidin öz
dövrü ilə çox yaxşı münasibətləri
olub. Təsəvvür edin ki, ötən əsrin
20-30-cu illərində ən çox Hüseyn Cavidin əsərləri
tamaşaya qoyulurdu. Onun əsərləri
çap olunmamış tamaşaya hazırlanırdı.
Bu ziddiyyət və gərginlik münasibətlərin
sıxlığından doğurdu. Həmin
dövrdə Əliağa Vahidin isə heç kəslə
kontaktı yox idi. Ona görə də nə
yazırdısa yazsın, heç vaxt dövrlə, zamanla
ziddiyyəti yaranmırdı. Böyük
ziddiyyət kontaktlar möhkəm olan yerdə üzə
çıxır. Bu gün hər
hansı yazıçımız iqtidarla polemikaya girirsə,
bu ləzzət verməyəcək. İndi
elə yazıçılar var ki, o qədər də məşhur
deyillər, ancaq iqtidarla polemikadadırlar. Onlara
elə gəlir ki, ədəbiyyat həmişə dövrlə,
zamanla müxalifətdə olmalıdır. Bu da maraqsız fikir deyil. Milli
inkişafımızla, onu təmin edən hakimiyyətlə o
şairin, yazıçının arasında ziddiyyət ola bilər ki, o, həmin mühitlə
yaxındır, ona bağlıdır və onu ifadə edir. Bax, ədəbiyyatda bu da var ki, ziddiyyətlər
çox zaman yaxınlığın içindən qopur.
- Son dövrlər Azərbaycan ədəbiyyatına
təqdimat verən əsas şəxslərdən birisiniz. Kitablara ön söz yazanda hansı prinsiplərə
əsaslanırsınız?
- Mənim üçün həmişə
əsas göstərici ədəbiyyatın nə qədər
öz kökləri üstündə olması, millətə
nə qədər xidmət etməsi olub. Vaxtilə
böyük şairlərimiz Bəxtiyar Vahabzadəni, Nəbi
Xəzrini, Hüseyn Arifi, Nəriman Həsənzadəni tənqid
etmişdim. Bunların kökü ədəbiyyatın
dərininə getmir. Ancaq Çingiz Aytmatov, Oljas
Süleymenovun düşüncəsi ədəbiyyatın ən
qədim kökündən, eposdan, mifdən gəlir. Səməd Vurğunun və bayaq adını
çəkdiyim şəxslərin
yaradıcılığının kökü isə orta əsrlərdən
gəlir. Bugünkü qırğız,
qazax, altay ədəbiyyatı öz kökündən
ayrılmayıb. Bu gün istənilən
qırğız, qazax şairinin
yaradıcılığı ilə maraqlansan, rahat şəkildə
gedib öz kökünə çıxacaqsan. Ancaq Səməd Vurğununun
yaradıcılığı ilə məşğul olsan,
gedib haradasa azacaqsan. Bu məsələ o qədər
mürəkkəblik yaradıb ki, hətta bizim folklorumuzun da
xarakteri yayğındır. Bir də mən
həmişə Azərbaycan ədəbiyyatı adı ilə
ortaya çıxan, məşhurlaşan, bizi təmsil etmək
iddiasında olan ədəbiyyatın əleyhinə
olmuşam. Bu ədəbiyyat mənim
üçün ən təhlükəli ədəbiyyatdır.
Belə ədəbiyyatı yaradanları
heç vaxt qəbul etməmişəm.
- Bayaq sizdən
soruşduğum ön söz yazmaq prinsipinə cavab vermədiniz...
- Mənim kiminsə
yaradıcılığı haqqında yazmaq və ya diktə
etmək üçün üç prinsipim var. Diktə etməyi
ona görə deyirəm ki, bəzən yazmağa vaxt olmur. Həmişə böyük
yazıçılarımızın kitablarına ön
söz yazmaq istəmişəm. Birinci
prinsip mənim həmişə həsrətində olduğum
bir şeydir. Tutaq ki, Səməd Vurğunun, İsa
Hüseynovun, Bəxtiyar Vahabzadənin, Anarın, Elçinin, Əkrəm
Əylislinin kitablarına məmnuniyyətlə ön söz
yazmaq istəmişəm, əksəriyyətinə də
yazmışam. İkinci prinsip isə nisbətən
yeni yazarlar, istedadlı ədəbiyyat adamlarının
yaradıcılığına ön söz yazmaqla
bağlıdır. Onlar da mənə
müraciət edəndə mümkün qədər yox demirəm.
Belə vəziyyətdə
yazdıqlarımın çox zaman həsrətində
olmuram. Yəni onlar dəfələrlə
xahiş edirlər, sonra yazıram. Bir
şeyi də deyim ki, heç vaxt oxumadığım, ən
azı vərəqləmədiyim kitaba ön söz demirəm
və yazmıram. Heç vaxt ön
söz yazmaq istəmədiyim, amma üzdən-gözdən
olub, yazdığım, yaxud ön sözün məzmununu
dediyim kitablar da var. Mənim üçün ən təhlükəlisi
də budur. Bu kitablara ön söz yazmaq
istəmirəm. Belələrinə deyirəm
ki, ön sözü yazın gətirin, baxım. Bunların böyük əksəriyyəti elmi yox,
bədii kitablardır.
- Bəs Yunus Oğuzun və ya
Hüseynbala Mirələmovun kitablarına
yazdığınız ön sözlər hansı prinsipə
söykənir?
- Hüseynbala Mirələmovun, Yunus Oğuzun, Aqil
Abbasın da kitabları haqqında yazdığım ön
sözlər mənim təşəbbüsümlə
olmayıb. Onlar mənə müraciət ediblər
və çox istəyiblər ki, kitabları haqqında fikir
yazım. Ancaq mən həmin fikirləri məmnuniyyətlə
yazmışam və ya demişəm. Həmin
əsərlərə ön söz yazmaqla yanaşı,
müəyyən məsləhətlər də vermişəm.
Tutaq ki, artıq olan hissələrin
çıxarılmasını təklif etmişəm. Bəziləri mənim fikirlərimlə
razılaşaraq müəyyən hissəni
çıxarıblar. Bu gün Azərbaycan
ədəbiyyatında müəyyən orta nəsil
yazıçılar var ki, onların kitablarına məmnuniyyətlə
ön söz yazardım. Ancaq mənə elə gəlir,
ola bilsin ki, onlar bunu istəmirlər. Onlar mənə müraciət etsələr, imtina
etmərəm.
- Axı, belə məsələlər müraciətlə
həll olunmamalıdır...
- Ədəbiyyatda həmişə
sifariş var. Dostoyevski əsərlərinin xeyli hissəsini
sifarişlə yazıb. Belinski də məqalələrinin
bir çoxunu müəlliflərin xahiş ilə yazıb.
Təbii ki, bayaq dediyim birinci prinsip daha
idealdır. Ancaq sifariş olmalıdır.
Məsələn, sabah Ramiz Rövşən, Vaqif Səmədoğlu,
Seyran Səxavət, Vaqif Cəbrayılzadə və bu səviyyədə
olan ədəbiyyat adamları kitablarını mənə
versələr, özümə borc bilərəm, vaxt
ayırıb onların haqqında yazaram. Söhbət
təkcə kitaba yazılan ön sözdən getmir.
- Ədəbi nəsillərin mübarizəsini
necə qiymətləndirirsiniz?
- Bu mübarizə indi bir az səngiyib.
Ancaq müxalifət qəzetlərində
istedadlı köşə yazarları var. Onların söz
atmaları mənə maraqlı gəlir. Onlar
çox zaman mənə də söz atırlar. Açığı onlar mənə söz atanda qəbul
edirəm. Onların bəzilərindən adam
öyrənir də. Yəni bu normal prosesdir.
Onlara cavab da verə bilərəm. Ancaq hər halda onların yazdıqlarında müəyyən
həqiqət elementləri var.
- Milli Məclisin Mədəniyyət
komissiyasının sədri kimi fəaliyyətinizi necə
qiymətləndirirsiniz?
- Bəzən deyirlər ki, ardıcıl şəkildə
çoxlu qanun qəbul etmək lazımdır. Lakin
biz o qədər çox qanun qəbul etməsək də, mədəni-ictimai
həyatın içində olmuşuq. Ola bilər ki, mədəniyyət
sahəsində üç və ya beş
il ərzində hansısa qanun qəbul edilməsin. Ayda bir dəfə iclas keçirib dünyanın
müxtəlif ölkələrinin parlamentlərinin mədəniyyət
sahəsində qəbul etdiyi qanunları götürüb Azərbaycan
şəraitinə uyğunlaşdıraraq ideal qanun qəbul
etməyin əleyhinəyəm. Bu,
çox təhlükəli şeydir. Milli
Məclisdə bu prinsiplə işləyən komissiyalar var.
- Müğənnilərdən kimlərin ifasını
dinləyirsiniz?
- Mən klassik musiqini, aşıq sənətini daha
çox sevirəm. Bununla yanaşı, müasir estrada ifaçılarını da dinləyirəm.
Aygün Kazımovanın özünəməxsus
səsi və ifa var. Bundan başqa, Tünzalə Ağayeva,
Röya, Azərin, Nadir Qafarzadənin ifasını yüksək
qiymətləndirirəm. Onların
hamısının ifasında nəsə var.
- Ədəbiyyatla müqayisədə şou-biznesin vəziyyətindən
daha nikbin danışdınız...
- Bu sahədə mövcud vəziyyət, ədəbiyyatdakından
çox yaxşıdır.
LENT.AZ
Mədəniyyət.-
2009.- 3 aprel.- S. 12.