Azərbaycan muğamı
dünyada birincidir
Təyyar Bayramov: «Nə oxuyuramsa-oxuyum,
ardınca mütləq məndən «Şahnaz» istəyirlər»
O, «Şahnaz»
muğamını ifa edəndə bir anlıq insanın
beynindən «deyəsən, Xan əmidir oxuyan» - fikri
keçir. Amma diqqətlə qulaq asanda fərqli bir ifanın
şahidi olursan. Sadəcə, səsin gözəlliyi, uca,
şaqraq zəngulələr yox, həm də
ifaçılıq məharəti, peşəkar oxu tərzi
səni bir neçə dəqiqəlik də olsa, başqa bir
dünyaya aparır. Yəqin muğamsevər
oxucularımız söhbətin kimdən getdiyini bildilər.
Beləliklə, qonağımız “Muğam aləmi” Beynəlxalq
Musiqi Festivalı-2009 çərçivəsində Muğam
İfası üzrə Müsabiqənin Qran-Pri
mükafatının sahibi Təyyar Bayramovdur. Gənc xanəndə
ilə söhbətə öncə muğam festivalı barədə
danışmaqla başlasaq da, müsahibə boyu bizi
maraqlandıran bir çox suallarımıza da cavab aldıq.
- Muğamşünaslar sizi sərbəst səsli xanəndə
adlandırırlar. Yəni səsiniz həmişə ifaya
hazırdır və sizi heç zaman pis vəziyyətdə
qoymur. Maraqlıdır, səsi qaydasında saxlamaq
üçün nə etmək lazımdır?
- Xanəndə muğam
sənətinin arxasınca getməyə qərar veribsə,
deməli, səsini həmişə qorumalıdır.
Özü də bunu yalnız müsabiqə ərəfəsində
etməməlidir. Çünki səs elə bir vergidir ki,
daima diqqət tələb edir. Əks halda, indi oxuyarsan,
bir saatdan sonra səsini heç bir halda ifaya tabe edə bilməzsən.
Bu, təbii ki, məndə də belədir. Amma xoşbəxtlikdən
iştirak etdiyim hər iki müsabiqə zamanı belə
halla rastlaşmamışam. Yalnız beynəlxalq müsabiqəyə
seçim turlarından sonra xəstələndim,
yarışma başlayana qədər isə səsim
qaydasına düşdü.
- 1-ci Respublika Muğam Müsabiqəsinin qalibi olandan
sonra nəinki Azərbaycanda, hətta ölkəmizin
hüdudlarından kənarlarda da kifayət qədər
tanındınız. Bu baxımdan, xarici ölkələrdə
reallaşan müsabiqələrdə tez-tezmi iştirak edirsiniz?
- Müsabiqələrdə yox, amma
qastrollarda oluram. Mən sənətə gələndən
Səmərqənd şəhərində muğam müsabiqəsi
keçirilib. Orada da ölkəmizi Arzu Əliyeva
ilə Babək Niftəliyev təmsil ediblər. Onlardan əvvəl də Səmərqənddə
keçirilən müsabiqələrdə ustad xanəndəmiz
Alim Qasımov, Simarə İmanova və başqaları qalib
olublar. Amma bu müsabiqələrin
heç biri miqyasına və böyüklüyünə
görə Bakıda keçirilən 1-ci Beynəlxalq
Muğam Müsabiqəsinə bərabər sayıla bilməz.
- Bir xanəndə kimi, necə hesab edirsiniz, bizim muğamı
digərlərindən fərqləndirən əsas cəhətlər
hansılardır?
- Muğamlarımızın
kökləri çox-çox qədimlərə gedib
çıxır. Qeyd etdiyiniz kimi, Azərbaycan
muğamlarının mükəmməlliyinə görə
biz ilk növbədə dahi bəstəkarımız
Üzeyir Hacıbəyova borcluyuq. Ü.Hacıbəyov
o vaxtlar görkəmli xanəndələrimizdən - Cabbar
Qaryağdıoğlu və Seyid Şuşinskidən ibarət
komissiya yaradıb. O zamanlar elə muğamlar vardı ki,
onların 30-35, hətta 40 şöbəsi vardı ki, bu da
yeknəsəkliyə, təkrarçılığa gətirib
çıxarırdı. Nəticədə dinləyici
xanəndəyə qulaq asanda yorulurdu. Həmin
komissiyanın köməyi ilə muğamlarımızdan təkrarçılıq
yaradan şöbələr çıxarıldı və təkmilləşdirildi.
Hazırkı tədris də həmin
üç nəfərin tərtib etdiyi dərsliklə
aparılır. Bu müsabiqədə
başqa ölkələrin ifaçılarında həmin təkrarçılıq
özünü göstərirdi. İfa
var ki, yarım saat - 40 dəqiqə dinləyirsən, amma
ifaçının nə demək istədiyini başa
düşmürsən. Amma bizdə belədir
ki, dinləyici intizarda qalır ki, görəsən, bundan
sonra xanəndə hansı boğazları edəcək.
Onlarda isə boğazlar o qədər təkrar
olunur ki, istər-istəməz tamaşaçı yorulur.
Bir də xaricilərin ifasında bir fərqli cəhət
də var ki, onlarda muğam yalnız orta və bəm səslə,
bizdə isə bəm, orta və zil səslə ifa olunur.
Bizdən festivalda iştirak edəcək
ifaçıların hamısı zilli-bəmli muğamlara
müraciət etmişdi. Mən bu
müsabiqədən sonra özlüyümdə bir daha yəqin
etdim ki, Azərbaycan muğamı dünyada birincidir.
- Amma müsabiqənin münsiflər heyətinin
üzvlərindən biri - fransalı mütəxəssis, eyni
zamanda ömrünün 35 ilini muğam sənətinin tədqiqinə
həsr edən Jan Dürinq isə əksini deyir. O belə hesab edir ki, 300 il bundan əvvəlki
Azərbaycan muğamının bu günə çox az bir
hissəsi gəlib çıxıb. Yəni
muğamlarımız öz zənginliyini qoruyub saxlaya bilməyib.
Tədqiqatçı bu baxımdan Türkiyə
və Özbəkistan muğamını daha yüksək qiymətləndirir.
Bu fikrə münasibətiniz necədir?
- Bilirsiniz, muğam
haqqında hər kəsin öz fikri ola
bilər. Bizim münsiflərdəki nümayəndəmiz
Ramiz Zöhrabov öz tədqiqatlarının genişliyinə
və muğam biliyinə görə heç də Jan Dürinqdən
geri qalmır. Amma o, fransalı mütəxəssisin
dediklərinin əksini söyləyir. Hələ
ötən əsrin əvvəllərində Cabbar
Qaryağdıoğlunun, Seyid Şuşinskinin, Keçəçioğlu
Məhəmmədin Parisdə diskləri
çıxmışdı və böyük heyranlıqla
dinlənilmişdi. Hansı ki, elə
muğamlarımızı təkmilləşdirənlər də
bu insanlar idi. Müsabiqəni izləyən
hər bir tamaşaçı da bunu təsdiqləyər ki,
başqa ölkələrin muğamlarında yeknəsəklik
çoxdur. Bizdə klassika qorunub
saxlanır. Üstəlik, muğam sistemli
şəkildə ifa edilir. Bu,
danışıqda da belədir. Bir fikri
qarşıdakı insana çatdırmaq üçün bir
var 1-2 sözdən istifadə edəsən, bir var 10 kəlmə
ilə dediklərini çatdıra bilməyəsən.
Muğam elə bir dəryadır ki, onun
haqqında bir fikir söyləmək mümkün deyil.
Ustad xanəndələrimiz Əlibaba Məmmədov, Arif Babayev
həmişə söz düşəndə deyirlər ki, kim desə ki, muğamı artıq bilirəm,
yanılır.
- Bu müsabiqə
zamanı diqqətimizi cəlb edən bir məsələ də
ifaçını musiqi alətlərində müşayiət
edən musiqiçilərlə bağlı oldu. Belə ki,
muğamın ifası zamanı sanki xanəndələr musiqiçiləri
yönləndirməyə çalışırdılar. Yəni əsas
əziyyət ifaçının üzərinə
düşürdü. Bizdə isə əksinədir.
Tarla kaman xanəndəni yönləndirir...
- Hər xalqın
muğamının öz oxunma manevrası, spesifik xüsusiyyətləri
var. Mən onlarla bağlı heç nə deyə bilmərəm.
Amma öz ifaçılarımızla
bağlı onu deyə bilərəm ki, müşayiətçilərin
professional olmasının xanəndənin ifasına təsiri
böyükdür.
- Məlum olduğu kimi, Azərbaycanın
7 əsas muğamı var. Bunlardan hansını ifa etməmisiniz?
- Muğamların
hamısını oxumuşam. Amma lentə
aldırmamışam. Bildiyiniz kimi, mən
həm də Opera və Balet Teatrının solistiyəm.
Burada gündəlik məşqlərimiz də
çox olur. O baxımdan hələlik bütün
muğamları lentə aldıra bilməmişəm. Amma bu məsələ planımda birinci yerdədir.
Bəzi muğamları, məsələn, «Orta
Mahur»u, «Xaric segah»ı, «Mirzəhüseyn segahı»nı, «Mənsuriyyə»ni,
«Şahnaz»ı, «Zabul segah»ı, əsas muğamlardan «Şur»
muğamını, İlkin Əhmədovla birlikdə
«Çahargah»ı artıq lentə yazdırmışam.
- Hansı muğamı ifa etmək sizə rahatlıq
gətirir?
- Təkrarçılıq
olmasın, ümumiyyətlə, bizim millətin qanı
«Segah»la yoğrulduğuna görə hər vaxt meyil «Segah»a
olur. Hər
hansı bir tədbirdə, yaxud el şənliyində
mahnının arxasınca segah ifa edən kimi istər-istəməz
auditoriyada ab-hava da dəyişir. Bu baxımdan «Segah» muğamı
mənə çox yaxındır. Amma sizə
onu da deyim ki, 1-ci muğam müsabiqəsində ilk ifam
“Şahnaz” muğamı olub. “Şahnaz”
muğamı təbii ki, bizim əsas muğam deyil, “Şur”
muğam ailəsinə daxildir. Amma mənə
uğur gətirdiyinə və ifam dinləyicilərin
xoşuna gəldiyinə görə nə oxuyuramsa-oxuyum,
ardınca mütləq məndən «Şahnaz» istəyirlər.
- «Şahnaz»
muğamından söz düşmüşkən, adətən
bu muğama qadınlar daha çox müraciət edirlər.
- «Şahnaz»
muğamı çox zildən ifa tələb edən
muğamdır. Məncə, bu muğamı qadın xanəndələrin
adına çıxmaq da düzgün
olmazdı. Çünki «Şahnaz»ı kişi
xanəndələr də oxuyur. Xan
Şuşinski bu muğama elə bir möhür vurub ki, hələ
uzun illər onun ifasına çatacaq ifanı mən təsəvvür
etmirəm.
- Muğam müsabiqələrinin
iştirakçısı olan gənc ifaçılar nədənsə
Füzulinin, Seyid Əzimin, Məhəmməd Hüseyn Şəhriyarın
qəzəllərini oxumaqdan qaçırlar. Daha çox Əliağa Vahidə
müraciət edirlər. Bu
sənətkarların qəzəlləri yadda qalmaq
baxımındanmı çətindir, yoxsa sözləri dilə
yatmır?
- Bilirsiniz, ilk dəfə
ifaçılığa başlayanda Vahidin qəzəlləri
həm tamaşaçı tərəfindən yaxşı
qavranıldığına, həm də ifaçının
özü üçün rahat olduğuna görə ona daha
çox müraciət olunur. İfaçı
mənasını dərk etmədiyi qəzəli
oxumamalıdır. Çünki oxumağa
təzə-təzə başlayanda bir tərəfdən həyəcan,
digər tərəftən çətin sözlər xanəndəni
çaşdırır. İllər
keçdikcə qəzəlləri yadda saxlamaq da asan olur.
- Məcnun roluna hazırlaşmırsınız?
- Hazırda Şah
İsmayılın məşqləri gedir. Bir neçə
gün əvvəl ilk tamaşamız oldu. O ki qaldı Məcnun
roluna, artıq bu rol üzərində məşqlərə
başlamışıq. Əvvəllər idmanla çox məşğul olduğuma
görə fizianomiyam bu rolu ifa etməyimə imkan vermirdi.
İndi bir qədər arıqlamışam, bir az da artıq çəkidən azad olmaq
lazımdır ki, xarici görünüşüm Məcnun
roluna uyğun olsun. Hələliksə Şah
İsmayıl, «Leyli və Məcnun»da İbn Səlam, «O
olmasın, bu olsun» tamaşasında Xan əmi rolunu, «Natəvan»da
aşıq rolunu ifa edirəm. İnşallah,
qismət olar, Məcnunu da oynayaram.
Fəxriyyə ABDULLAYEVA
Mədəniyyət.-
2009.- 3 aprel.- S. 9.