Ömrün bitməyən
çərəyi
Təəssüf dolu xatırlama
1909-cu il aprelin 5-də Dərbəndin yoxsul evlərinin birində doğuldu Asəf. Bir yaşından daddı atasızlığın
acısını. Ancaq
çox keçmədən
Bakı unutdurdu ona kimsəsizliyini. Bu varlı-hallı
və istedadlı şəhər öz qaynar həyatının axarına qatdı balaca Asəfi. Tale isə ömür
adlı zaman möhlətini əsirgədi
ondan.
Dərbəndin dolanbadolan küçələri
ilə addımlayıb
gimnaziyaya gedirdi, məktəbin nəzdindəki
nəfəsli orkestrdə
klarnet çalırdı. Küləklər şəhərində isə
Üzeyir bəyin rəhbərlik etdiyi Türk musiqi məktəbində oxumaq nəsibi oldu - truba sinfində. Daha sonra violonçeldə,
fortepianoda, kontrapunktda
eyni məharətlə ifa elədi, dinləyənləri
mat qoydu; balaca bir uşaq bu
qədər alətin
öhdəsindən necə
gəlir? 1931-ci ildə
(bu zaman o Konservatoriyanı yenicə bitirmişdi) Leninqrad (Sankt-Peterburq) və Moskva şəhərlərində təşkil
etdiyi konsertin ona qazandırdığı
şöhrət çox
sonralar da unudulmadı - hətta gənc bəstəkara yaradıcı təkliflər
də gəldi. Ancaq bu zaman
o özü həyatda yoxuydu.
Bu gün tamam olası yüz yaşının astanasında
acı təəssüflə
düşünürəm ki, yüzün heç olmasa dörddə birini də yaşamaq qisməti olmadı - bəstələri də ömrü kimi yarımçıq kəsildi. Musiqinin özünəməxsus
diliylə desək, Asəf Zeynallı bütöv ömrün heç bircə çərəyini də
başa vurmadı. Tələsdi - yazıb-yaratmağa da, ölümə də. Bəlkə də görülən işlərin
dəyəri, çəkisi
ölçülərkən heç ömrün uzunluğu şərt deyil? Özüylə birgə neçə-neçə yazılmamış
vokal və ya instrumental əsərləri apardı
əbədiyyətə. O, həyatla - insanın arzularla aşıb-daşdığı, diləklərinin
yalnız və yalnız çin olacağına inandığı
bir yaşda vidalaşdı. Elə bir yaş ki,
bu gün əkdiyin ağacın sabah bar verəcəyini
ümidlə gözləyirsən. Axı
hardan biləsən ki, o «sabah»
olmayacaq?
Görülən işlərdən
görülməyəcəklərə ismarış
Asəf Zeynallı iyirmi üç illik ömrünün cəmi beş sənəsini həsr elədi musiqi adlı sehr dəryasına. Amma sonsuz səfərinə alnıaçıq, üzüağ yola düşdü: ilk milli fuqa (doqquz naməlum fuqanın yalnız üçü işıq üzü görüb) janrını Şərq çalarlarıyla bəzədi, dram musiqisinin əsasını qoydu (“Sevil”, “Dönüş” - C.Cabbarlı, “Yanğın” - H.Nəzərli və S.Rüstəm - “Hind qızı” - Ə.Hamid, “Şimal küləyi”, V.Kirşon və s. tamaşaların musiqi tərtibatı gənc A.Zeynallı qələminin məhsuludur), ilk ali musiqi təhsili almış bəstəkarımız oldu, Üzeyir bəydən dərs aldı, konservatoriyanın nəzdində yaradılan musiqi məktəbində sabahın bir sıra görkəmli sənətkarlarına böyük həvəslə müəllimlik etdi - Qara Qarayev, Tofiq Quliyev, Əminə Dilbazi, Cövdət Hacıyev, Zakir Bağırov... ondan dərs aldılar, mövzu etibarıyla bir-birindən rəngarəng milli romans silsiləsini yaratdı (“Sual”, “Çadra”, “Araz”, “On il”, “Seyran”, “Sərhədçi”, “Ölkəm”), fortepiano üçün “Uşaq süitası”(bu əsərin yaranması ilə milli uşaq musiqimizin əsası qoyulub ), “Muğamsayağı”, “Çahargah”, “Durna”, ”Kuklaların yürüşü”, “Mübahisə”, fortepiano ilə violonçel üçün “Qoyunlar” pyeslərini, xor və orkestr üçün “Şikəstə”sini qələmə aldı. Əllidən çox xalq mahnısını (“Səndən mənə yar olmaz”, “O qara qaşlar”, “Sarı gəlin” və s.) nota yazdı. Bəzi tamaşalara bəstələdiyi musiqi nümunələrini bütöv bir əsər formasında birləşdirdi və “Fraqmentlər” (1931) simfonik süitasını yaratdı. Bununla da musiqi tariximizdə ilk simfonik əsərin bünövrəsi qoyuldu. “Tənqid-Təbliğ” teatrının musiqi hissəsinə, konservatoriyanın yaradıcılıq bölməsinə rəhbərlik elədi. Xalq nəğmələrinin toplanıb işlənilməsində can qoydu və elə bu yönlü səfərlərin birində də o əlacsız dərdə mübtəla oldu.
Bu qədər
cəhd, yorulmaz əmək, əldə edilən uğur və beş
il. Yolunun qısalığını sanki
əvvəlcədən duyan
Asəf Zeynallı özünəməxsusluğu. Deyilənə görə,
o hələ özünü tam bəstəkar hesab etmirmiş. İyirmi-otuz illik səhnə taleyilə öyünən
həmvətənlər, yaddaşlarda
qalmaq üçün
beş il də kifayət etmirmi?
Təskinlik
Bu gün hamımızın yaxşı tanıdığı bir musiqi kolleci var: Asəf Zeynallı adına Kollec. Əsrin əvvəllərində Bakıda yaranmış Türk musiqi məktəbi 1925-ci ildə Türk Musiqi Texnikumuna çevrilir. Asəf Zeynallı konservatoriyadan öncə burada təhsil almışdı. Sonralar bu təhsil ocağı Asəf Zeynallının adını daşıyır. Bu gün isə məktəb artıq kollec kimi tanınır. Ölkənin musiqi müəssisələrində çalışan kadrların əksəriyyəti buranın məzunlarıdır və hardasa bununla fəxr də edirlər
Asəf Zeynallı! İllər ötəcək,
əsrlər dəyişəcək,
ancaq bu adı qocaltmağa zamanın da gücü çatmayacaq.
Xatirələrdə yenə
cavan qalacaq, nəğmələrindən daim
gənclik təravəti
süzüləcək. Ondan
bir əsr sonra, yəni bu gün o
nakam bəstəkarımızla
bağlı olan nə varsa, hələ də təzə-tərdir. Yüz yaşının tamamında
nə düşünüb,
nələri yazmağa
cəhd göstərsəm
də, hisslərimi o qədər yanğıyla, emosional şəkildə ifadə
edə bilməyəcəyəm
- necə ki, bunu bir zamanlar
mərhum şairimiz Rəsul Rza layiqincə edib - sənin sənətinə
dərin ehtiram bəsləyən o qüdrətli şeir ustadı.
Yoxluğunla bitmədi sənət,
bitməyəcək.
Yaradacaqlar;
bəlkə səndən yaxşı, bəlkə pis.
Lakin sən yarada biləcəyin
yaranmayacaq sənsiz.
Samirə Səma
Mədəniyyət.- 2009.- 3 aprel.- S. 5.