Ramana kəndi
Qədim qala, neftlə zəngin torpaq və
Koroğlunun ariyası...
Bakı kəndləri tarixən Bakının özəyini
təşkil edib. Onlar tarixi yerlər, tarixi abidələr
və ən nəhayət, mühüm tarixi hadisələrlə
zəngindir. Əmircan, Mərdəkan, Fatmayı, Hökməli
kimi kəndlər qədim dövrdən bu günə qədər
tariximizi zənginləşdirir. Bakının Abşeron
yarımadasındakı qədim kəndlərindən biri də
Ramanadır. Bu kənd tarixi ədəbiyyatda məşhur
Ramana qalası ilə tanınır. Lakin Ramanada tarixin
bütün dövrlərini özündə əks etdirən
bir çox tarixi abidələr, qədim məscidlər, qəbiristanlıq,
hamam və pirlər də mövcuddur.
Neftlə zəngin torpaq
Ramana
Abşeronun ənənəvi kəndlərindən olub. Qala kəndi ilə
yanaşı regiondakı ən qədim yaşayış məskənlərindən
biridir. «Bakının 32 kəndi» kitabında
yazılır ki, kəndin əsası eramızın təqribən
84-cü və 96-cı illər arasında Roma
imperiyasının XII İldırımsaçan Legionundan
Maksimus Liviusun rəhbərliyi altında bir qrup əsgər tərəfindən
qoyulub. İstər çar hakimiyyəti, istərsə
də sovet hakimiyyəti illərində bu kəndin tarixi neftlə
bilavasitə bağlı olub. Ramanaya aparan yolun hər iki tərəfində
neft buruqları olan sahələr Azərbaycanda neft bumu
dövrünün şahidləridir. Bu gün də kənd
özündə xarici və yerli burjuaziyanın izlərini
yaşadır. Məsələn, XIX əsrin ikinci
yarısında Bakıya ilk kapital qoyan əcnəbilər
Nobel qardaşları və fransız sahibkarı Rotşildin fəhlələr
üçün tikdirdiyi evlər hələ də
qalmaqdadır. Hazırda kənddə nobellərə məxsus
evlərdən uşaq bağçası və
yaşayış binası, Rotşildə aid olanlardan isə
yaşayış evləri kimi istifadə olunmaqdadır. Amma
maraqlı burasıdır ki, həmin tikililər bu gün də
onların adı ilə tanınır. Məsələn,
Nobelin evlərinə kənd əhalisi aparında «nobelski»
deyilir. Məşhur Azərbaycan milyonçusu Şəmsi Əsədullayev
də Ramananın neftlə zəngin torpağına kapital
qoyan yerli burjuaziyanın ilk nümayəndələrindəndir.
Məsələn, kənd camaatı arasında «Əsədullayevin
evləri», «Əsədullayevin uşaqlarının evi» adlanan
milyonçuya aid fəhlə yataqxanaları Ramana
qalasının arxasında yerləşir. Kəndin
girişindən bir qədər uzaqda Ramana «şəhərciyi»
yerləşir. Əlbəttə, əgər buna şəhərcik
demək mümkündürsə... Əslində bu şəhərciyin
salınması sovet hakimiyyətinin həyata keçməyən
arzularından biri olub. Şəhərcik salınmağına
salınıb. Lakin kənd ağsaqqallarının
göstərdiyi inadkarlıq əhalinin orada məskən
salmasına mane olub. Kənd ağsaqqalı Faris İbrahimov
bildirir ki, sovet hakimiyyətinin yeni qurulduğu illərdə kənddə
neft çıxarmaq məqsədilə əhalini kəndin mərkəzindən
kənarda salınmış həmin şəhərciyə
köçürmək istəyiblər. Lakin kənd
ağsaqqallarının kəskin etirazı sovet hökumətinin
bu siyasətinin qarşısını alır və bir
neçə ailəni çıxmaq şərtilə
heç kəs şəhərciyə köçmür.
Şəhərciyin qalıqları isə həmin
dövrün yadigarı kimi qalmaqdadır. Neft tarixi ilə
zəngin olan kənd peşəkar neftçilərin
yetişməsində az rol oynamayb. Məşhur neftçi
Baba Babazadə də əslən Ramanadandır. Digər kənd
ağsaqqalı, neftçinin qohumu Hacı Əli deyir ki,
Hindistanın prezidenti olmuş Cəvahirləl Nehru B.Babazadə
ilə görüşüb və ona hədiyyə olaraq kiçik
tapança hədiyyə edib: «O, dünyasını dəyişdikdən
sonra həyat yoldaşı tapançanı muzeyə təhvil
verdi. Bu yaxınlara qədər onun adına tanker fəaliyyət
göstərirdi və həmin tanker neftçiləri neft
daşlarına daşıyırdı. Tanker sıradan
çıxdığından sonra bu yaxınlarda dənizdə
batırdılar».
Möhtəşəm
Ramana qalası
Öz əzəməti ilə diqqəti cəlb edən möhtəşəm Ramana qalası kəndin ən yüksək yerində qərar tutub. Dörd tərəfdən üzərində bürclər olan və qala divarları ilə əhatəyə alınan bu müdafiə tikilisi XIV əsr abidəsidir. Ağ daşdan tikilən qalanın hündürlüyü 15 metrdir. Güman edilir ki, qala müdafiə məqsədilə tikilib və Şirvanşahlar dövləti dövründə qəsr kimi istifadə olunub.
Məlumat üçün bildirək ki, Ramana qalasından «Koroğlu», «Nəsimi» və «Babək» filmlərinin çəkilişində istifadə olunub. Və elə qala sonuncu dəfə bu filmlərdən birinin, «Koroğlu»nun çəkilişi zamanı, 1956-cı ildə bərpa olunub. O zaman qala dağınıq vəziyyətdə olub. Tarixçilər Ramana qalasından Qız qalasına vaxtilə yeraltı yolun olduğunu qeyd ediblər.
Qala divarlarına qalxmaq üçün divarın sol tərəfində iki pilləkən var. Onlardan biri ilə, burma daş pilləkən vasitəsilə divarın içərisindən yuxarıya, təxminən yarım metr çölə tərəf tikilən dəhlizə qalxmaq mümkündür. Digər daş pilləkən isə qalanın həyətindən yuxarıya tərəf qalxır. Bu pilləkənlər vasitəsilə qala divarlarına qalxıb kəndi seyr etmək mümkündür.
Qalanın içərisindən yuxarı qalxmaq üçün tikilən pilləkən uçduğundan yarıda kəsilir. Vaxtilə qalada quyu da olub. Lakin illər keçdikcə, quyu baxımsızlıq üzündən zibillə dolub və nəticədə tamamilə tutulub. Sakinlər onu da bildirirlər ki, vaxtilə qalanı ziyarət etməyə çoxlu əcnəbi turistlər gəlirmiş. Hətta bu müdafiə tikilisi ilə maraqlanan yaponlar pilləkənlə yarıya qədər qalxıblar. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin Mədəni İrs Şöbəsinin müdiri Rizvan Bayramovun sözlərinə görə, qalanın yaxın vaxtlarda təmir ediləcəyi gözlənilir.
Qala divarlarından bayırda, sağ tərədə qayaya bənzər iri daş parçası ilk baxışdan diqqəti cəlb etməsə də, belə demək mümkünsə, özü-özlüyündə mahiyyət etibarilə xoş bir hadisəni yaşadır: Dahi Bülbül Koroğlunun ariyasını məhz bu daşın yanında ifa edib. Elə kənd sakinləri də kəndi ziyarət edib, tarixi abidələrini seyr edən hər kəsə bu iri daş parçasını məhz bu cür təqdim edirlər.
Məscidlər və kəndin “Məşədi
İbad hamamı”
Qeyd edək ki,
Bakı kəndləri arasında Suraxanı, Balaxanı, Ramana
tarixən qədim kəndlərdən hesab olunur. Ramana neft mədənləri
arasında yerləşir və tarixən Azərbaycanda neft sənayesinin
mərkəzlərindən olub. Ramananın ən qədim
tikililərinə 1323-cü ilə aid məscid və XIV əsrdə
inşa edilmiş dördkünc qala aiddir. Kənd
ağsaqqallarının sözlərinə görə, vaxtilə
arxeoloq Seyran Vəliyev kənddə buruqlar salınanda köhnə
kənd qəbiristanlığında arxeoloji qazıntı
işləri aparıb və oradan indiki insanlardan da
böyük insan cəsədlər aşkar edib. Lakin
maliyyə çətinliyi üzündən ətraflı
qazıntı işləri davam etdirilməyib. Bundan başqa,
qazıntı zamanı tapılan sandıq daşlarından
5-i hazırda Şirvanşahlar sarayında saxlanılır.
Üzərində ərəb dilində yazılar olan
sandıqça qəbirlər oxunub. Amma elə yazılar var
ki, onların hansı dildə olması bəlli deyil. Sakinlər
güman edirlər ki, bu, Azərbaycanda ərəb
işğalından da əvvəl mövcud olan qədim dillərdən
biridir. Sadəcə, bunu aşkar etmək üçün
geniş araşdırmalar aparmaq lazımdır. Kənd
ağsaqqalları bu gün də əminliklə bildirirlər
ki, əgər arxeoloji qazıntı təşkil olunsa, Ramana
qəsəbəsinin neçə minillik tarixə malik
olması üzə çıxar. Hazırda köhnə qəbiristanlıq
buruqların altındadır. Ramana kəndi məscidlərlə
də zəngindir. Vaxtilə kənddə 7 məscid olsa da,
hazırda onun 3-ü qalıb. Bu məscidlərdən ən qədimi
elə Ramana qalasının yanında yerləşir. Birmərtəbəli
kiçik məscidin üzərinə vurulmuş lövhədə
«1636-1637-ci il» yazılsa da, kənd ağsaqqalları onun daha qədim
dövrə, XIII-XIV əsrə aid olduğunu iddia edirlər.
Qeyd edək ki, kənd əhalisi məsciddən bu gün də
istifadə edir. İkinci böyük məscid vaxtilə kəndin
zəngin sakinlərindən olan Qurban adlı nüfuzlu sahibkar
tərəfindən 1903-cü ildə tikilib. Doğrudan da, məscidin
sahəsi çox böyükdür. Kənd ağsaqqalı
deyir ki, bu məscid memarlıq üslubuna görə Təzəpir
məscidinə bərabərdir. Deyilənlərə
görə, o zaman sahibkar məscidi Türkiyədə
tikilmiş bir məscidin layihəsi əsasında
tikdiribmiş. Bu gün təmirə və bərpaya
ehtiyacı olan inşa edilmiş içərisindəki
naxışlar, xüsusilə də tavanındakı
naxışlar peşəkar nəqqaş əməyindən
xəbər verir. Məscidin memarlıq üslubu da maraq
doğurur. Tikililərdə gözəl nəqqaşlıq
elementlərindən istifadə olunub. Məscidin iri tutumlu ibadət
zalı var. Onun bir hissəsi kişilər, digər hissəsi
isə qadınlar üçün nəzərdə tutulub. Məscidin
çöl tərəfindən olan pilləkənlər
axundun otağına qalxır. Məscidin girəcəyindən
sağ tərəfdə mədrəsə də var. Kənddə
diqqəti çəkən digər abidə qədim
hamamdır. Ona elə sakinlər arasında “Məşədi
İbad hamamı” deyirlər. Ona görə ki, hamam quruluş
etibarilə İçərişəhərdəki Ağa
Mikayıl hamamına bənzəyir. Xatırladaq
ki, «O olmasın, bu olsun» filmində hamam kadrları məhz
Ağa Mikayıl hamamında çəkildiyi
üçün bu tikilinin adı Məşədi İbad
hamamı adlanırdı. Sadəcə, fərq ondadır ki,
İçərişəhərdəkindən fərqli olaraq
Ramananın Məşədi İbad hamamı bu gün fəaliyyət
göstərmir. Ümumiyyətlə, hamamın
qapısı qıfıllanıb. Kənd ağsaqqalı
bildirir ki, hamamın çarhovuzu və buxar otağı olub.
Üzərində iki günbəzi və buxarısı
qalmaqdadır. Hamamda su sistemi elə qurulub ki,
isti su yuyunma zalının mərkəzində olan
çarhovuzda və ya əhalinin dediyi kimi, «xəzinə»də
olurdı. Daha doğrusu, hamamda böyük mis qazan olub, onun
içindəki su tiyanla yandırılaraq
qızdırılırmış. Hamama gələn insanlar da
bu sudan istifadə edirdi. İstilik sistemi
divarların içərisində
quraşdırılmışdı. Kənd
ağsaqqallarının sözlərinə görə, əvvəllər
hamamın istixanası odunla
qızdırılırmış. Bu istilik isə yeraltı
kanallar və divarın içi ilə bütün hamamı
qızdırıb tavana qədər qalxırmış. Sonra
isə bu ocağın tüstüsü yuyunma otağı
üzərində olan buxarı ilə çölə
çıxırmış. Hamamın içində
yeraltı kanallar olub, tavanda isə xüsusi bacalar
quraşdırılıb. Beləliklə,
istilik elə tənzimlənirmiş ki, həm döşəmə,
həm də divarlar qızırmış. Beləliklə,
quraşdırılmış bu sistem həm hamama sərinlik
verir, həm də hamamın havası dəyişirmiş. Elə
buğ da bu yolla çıxırmış.
Ramanalıların inam yeri Mir Dadaş ağa piridir.
Sakinlər bildirir ki, kənd qəbiristanlığında yerləşən
bu pir çox ümidsizlərin köməyi, pənah yeridir.
Zümrüd.
Mədəniyyət.- 2009.- 8 aprel.- S. 14.