Qanunsuz adam
(Əvvəli keçən
sayımızda)
Dediyim kimi, Namiq müəllim
çox təvazökar adam idi. Hələ bir dəfə
də olsun görmədim ki, o, öz yüksək savadı,
biliyi, bir sözlə intellekti ilə öyünsün, bunu
kiminsə gözünə soxsun. Bir faktı da
açıqlayım ki, pulsuz günlərində təzə
yazdığı hekayələrini amansızcasına (bunu
başqa cür ifadə edə bilmədim) satırdı. Nə
az-nə çox - 40 manata. Yenə əvvəlki sözümə
qayıdıram. O böyüklükdə istedad sahibi
özünü sadəlövh uşaq kimi aparırdı.
Yalnız bir dəfə...
V hekayət
Bir gün Namiq müəllim
yenə də yanlarını basa-basa əzəmətli
gövdəsi ilə televiziya çayxanasının
qapısında göründü. Bizim oturduğumuz stola
yaxınlaşdı. Yerini rahatlayıb siqaret sümürə-sümürə
söhbətə başladı. Birdən söhbətini qəfil
kəsib qayıtdı ki, siz Allah, məni
bağışlayın, deyəsən, bir az çox
danışdım. Bilirsiz, vallah, bu gün-sabah ölüb gedəcəyəm.
Onda da heyifisilənəcəksiniz, niyə vaxtında onun
söhbətlərinə doyunca qulaq asmadıq. Axı mən
bunları yüzlərlə kitab-jurnallardan oxumuşam,
hayıfdır.
Əslində,
biz onun söhbətlərindən doymurduq. Daha doğrusu,
mütaliə elədiyi bədii və elmi ədəbiyyatların
təkcə elə adlarının siqləti bizi onun söhbətlərinin
qabağında lal-dinməz eləyərdi. Onda
qalmışdı ki, hələ bir danışaq.
* * *
Bədəncə olduğu kimi, təfəkkür cəhətdən də nəhəng idi. «Davası» da nəhənglərlə olardı - Allah, Zaman, Kainat və Ölümlə. Ona görə də söhbət elm, bilik müstəvisinə adlayanda Namiq müəllim müsahibində heyrət doğururdu. Şüvəlanda - yazıçıların Yaradıcılıq Evində Kiyev, Sankt-Peterburq və moskvalı həmkarlarının onun söhbətlərinin necə heyranlıqla dinlədiklərinin şahidi olmuşam və N.Abdullayevin bizim xalqın övladı olduğu üçün sevinmişəm.
VI hekayət
Bir payız gecəsi Yaradıcılıq Evinin həyətindəki kafedə 4 nəfər - Namiq müəllim, mən və Ukraynadan gələn ər-arvad «möhkəm məclis qurmuşdu». Ədəbiyyat və incəsənətdən başlayan söhbətimiz (Edqar Po, Eynşteyn, Dostoyevski, Hemunquey, Salvador Dali, R.Bredberi, A.Əzimov və b.) ulduzlar, qalaktika mövzusuna gəlib çıxdı. Qalaktika sanki Azərbaycanın fiziki xəritəsi idi, Namiq müəllim də coğrafiya müəllimi. O elə bil ki, qarşısında açılmış bu xəritəyə baxa-baxa danışırdı. Adam özünü sanki ulduzların içində hiss eləyirdi.
Qonaqlar söhbətdən xumarlanmışdı və ulduzlar aləminin sehrində üzürdülər. Gözləri heyrətdən alacalanmış qonaq birdən Namiq müəllimin qolundan tutub həyəcanla dilləndi:
- Zaberi moyu jenu, na noç naslajdaysya (Götür mənim arvadımı bir gecə rahatlan).
Bizim üçün əxlaqi çərçivələrə sığmayan bu sözlərdə, əslində çox təmiz və əxlaqlı bir adamın Namiq müəllimin yüksək savad və biliyinin qarşısında öz minnətdarlığını tam ifadə edə bilməmək qorxusundan başqa bir şey yox idi.
* * *
Oxucu
düşünməsin ki, mən Namiq müəllimi ilahiləşdirmək
istəyirəm. Yox, tanıyanlar bilir ki, o, iradəcə zəif
və özünə qarşı laqeyd idi. Mən də bunu
danmıram. Ancaq bununla yanaşı, bir fərd olaraq heç
kimə bənzəmirdi, bəzək-düzəksiz
danışırdı, öz xarakteri, öz siması var idi. Onun bu xüsusiyyətləri qalan
çatışmazlıqlarını ört-basdır edərdi.
İnsan onunla oturanda, söhbət edəndə heç vaxt
darıxmazdı. Yeri düşmüşkən, rəhmətlik
Eldar Baxış deyirdi ki, balam, bu Namiq müəllimə
baxırsan, qarın çıxıb qabağa, paltar
tökülür, burun da ki, yekə. Ancaq adam istəyir
ki, köksünü paralayıb onu qoysun düz ürəyinin
içinə.
Bir dəfə məndən
soruşdu: «Bilirsən, dünyanın ən axmaq adamı
kimdir?» Və cavabını gözləmədən
(həmişə belə idi) dedi: «Danışanda
özünü çox ağıllı göstərmək
istəyən adam». Belə adamlardan kimsə təsadüfən
bizim çay stoluna oturanda və yerli-yersiz söhbətə
müdaxilə edəndə Namiq müəllim onun
çürük qoz olduğunu anındaca sübut eləyərdi.
Həmin adama əməlli «dərs» keçərdi. Mən
sonradan onun amansızlığına işarə edəndə
deyərdi: «O, elə bilirdi ki, üst-başım it
günündə olduğu üçün bu da ağzına
gələni danışa bilər. Mən onu mütləq
darmadağın etməliydim, yoxsa ürəyim partlayardı».
«Darmadağın etmək» - onun çox sevdiyi ifadə idi.
Bayaq dediyim
kimi, Namiq müəllim hərəkət və sözlərində
səmimi idi.
İndi isə sizə danışacağım bu hekayəti
35 il AzTV-nin uşaq verilişləri
redaksiyasının baş redaktoru işləmiş nəcib
insan, Namiq müəllimin xeyirxahı Kamran İbrahimovdan
eşitmişəm.
VII hekayət
Son illər demək
olar ki, Namiq müəllim həmişə işə gecikərdi,
bəzən heç gəlmirdi. Söz-söhbət gedib
Teleradio Verilişləri Komitəsinin sədri Elşad
Quliyevin qulağına çatır. E.Quliyev Allahçünə
Namiq müəllimə intellektinə görə çox
hörmət eləyərdi, onu həmişə qoruyardı.
Sovet dövrü idi, partiya, komsomol, əmək intizamı...
Bir sözlə, Namiq müəllimin işə bu münasibəti
komitədə artıq və lazımsız söz-söhbətə
səbəb olurdu. Bir gün sədr Namiq müəllimi
yanına çağırır və ona ştatdankənar
işləməyi təklif edir. Namiq müəllim həmin dəqiqə
razılaşır. Xatırlatmaq istəyirəm ki, o dövrdə
AzTV-də ştatda olan və ştatdankənar işçi
eyni hüquqa malik idi. Fərq ondaydı ki, ştatdankənar əməkdaşa
maaş verilmir, ancaq o, limitsiz qonorar ala bilirdi. Bu cür işləmək
də Namiq müəllimə sərf edirdi. Həmin gündən
o, vaxtlı-vaxtında işə gəlib-getməyə
başlayırdı. Xəbəri sədrə
çatdırırlar. Və bir gün həyətdə
E.Quliyev Namiq müəllimi görür və deyir ki,
eşitdiyimə görə, hamıdan tez işə gəlirsən,
gəl, səni qaytarım ştata. Namiq müəllim
razılaşmır, deyir ki, əgər ştatda olsam, yenə
işə gəlməyəcəyəm. Qoy, elə
ştatdankənar işləyim. Sədr çox israr etsə
də, nəticəsi olmur.
Bəlkə də
onunla yüz dəfədən çox bir süfrə
arxasında əyləşmişəm. Heç vaxt da dilindən
qəlbə dəyəsi bir söz eşitmədim. Lakin ən
çox əsəbiləşdiyi və hər söz
düşəndə yana-yana danışdığı bir məsələni
diqqətə çatdırmağa özümə borc bilirəm.
Namiq Abdullayevin «Gecələr uzanaydı» kitabı, səhv
etmirəmsə, 80-ci illərin əvvəllərində
çap olunmuşdu. Düzü, bu kitabı çayxanada
tanımadığım bir adamın əlində
görmüşdüm. Sonralar Yaradıcılıq Evində
Namiq müəllimdən o kitabı istəyəndə, «Birinci,
məndə o kitab yoxdur, ikincisi də o kitabı oxuma» - dedi. Səbəbini soruşanda məlum oldu ki, onun qələmə
aldığı povestin («Gecələr uzanaydı») qəhrəmanı
sonda ölsə də, o kitabın redaktoru - xahiş edirəm,
təəccüblənməyin - son səhifələrində
düzəliş aparır və qəhrəmanı dirildir.
Yəni sosrealizm prinsiplərinə uyğun olaraq, əsər
«xoşbəxt» sonluqla bitir - redaktor qəhrəmanı ölməyə
qoymur. Hər yadına düşəndə Namiq müəllim
o redaktorun qanmaz hərəkətinə çox əsəbləşərdi.
Bu məsələni
xatırlamaqda isə bir məqsədim var: gələcəkdə
N.Abdullayevin yaradıcılığını tədqiq eləyənlər
bu məqamı unutmasınlar. Səviyyəli oxucu isə
bu povestin sonluğuna görə müəllifi
qınamasın. Yazıçı dostumun bu povestindən
söz düşmüşkən, onun evsiz-eşiksiz günləri
ilə bağlı yazdığı və sonralar it-bata
düşən «İt» (avtoportret) adlı bir hekayəsi barədə
də beş-on kəlmə yazmaq istəyirəm.
Namiq müəllim
danışırdı ki, bulvardakı oturacaqda gecələdiyi
günlərin birində milis gəlib onu yuxudan oyadır ki,
burda yatmaq qadağandır. O görür ki, qarşıdakı
oturacağın altında bir səllimi it şirin-şirin
yumrulanıb yatır. Deyirdi ki, o gecə hara getdiyim yadımda
deyil. Ancaq «İt» hekayəsi elə o günlərdə
yazılıb. Hekayənin qısa məzmunu təxminən belədir:
Bir yiyəsiz it zibillikdə, soyuq zirzəmidə, yeməkxanalar
ətrafında, bir sözlə, təsadüfi yerlərdə
gecələməkdən cana doyur. O qovur, bu vurur. Bir gün
Allaha yalvarır ki, bu əzablardan qurtarmaq üçün onu
insana döndərsin. Allah onun bu istəyini yerinə yetirir.
İnsana çevrilən it acından ölməmək
üçün işə düzəlmək istəyir. Lakin
hara gedirsə, daimi Bakı qeydiyyatı olmadığı
üçün onu işə götürmürlər. Nəhayət,
o, yataqxanası olan bir iş yeri tapır; ordan arayış,
burdan arayış, jek, pasport stol, süründürmələr
və bu cür böyük əziyyətlərdən sonra
işə düzəlir. Adamları yaxından
tanıdıqca it-insan məyus olur. Bir gün hardasa
tanış olduğu bir adam onu restorana bir məclisə dəvət
edir. Masa arxasında gördüyü adamlar, onların
var-dövlətlə bağlı söhbətləri,
acgözlüklə yeməyə girişmələri, bir
sözlə, bütün davranışları it-insanı adamlardan
lap iyrəndirir. Süjet bu cür bir neçə hadisənin
təsviri ilə davam edir. Axırı it - əsərin qəhrəmanı
insanlardan gördüyü riyakarlığa,
ikiüzlülüyə, yalana, çeşid-çeşid
iyrəncliklərə dözə bilmir və bulvardakı əvvəlki
yerinə qayıdır. Tanış oturacağın altına
girir, təzədən Allaha yalvarır ki, onu yenə itə
döndərsin. Çünki rahat yaşamaq istəyir...
* * *
O, söhbət elədiyi
adamın yadında mütləq qalmalıydı. O adam
Namiq müəllimlə yenidən görüşmək
marağında olardı. İstedadı ilə yanaşı,
onun təbiiliyi, danışıq tərzi həmin adamı
mütləq özünə cəlb edirdi. Sözsüz ki,
saxta adamlardan söhbət getmir.
VIII hekayət
Alçanın,
gilasın nübar vaxtları idi. Metronun “N.Nərimanov”
stansiyasının yaxınlığındakı gözəl
və səliqəli kitab mağazasından çıxanda
Moskvada yaşayan alim Abuzər Bağırovla
rastlaşdım. Onu da 1988-ci ilin yayından
Yazıçılar Evindən tanıyırdım. Hal-əhvaldan
sonra az qala yalvarırmış kimi soruşdu: «Başına
dönüm, Yazıçılar Evində bir
yazıçı vardı ha... Namiq müəllim, o necə
oldu?» Cavabımdan sevindi. Deyəsən, 1991-ci ilin mayı idi.
«Məni onun yanına apar» - dedi. 15 dəqiqədən sonra
Namiq müəllimin evinin qabağında idik. Taxta
qapını döydüm. Qapı açıldı, o, əvvəl
Abuzəri tanımadı, handan-hana yadına saldı.
Qucaqlaşdılar, 20 dəqiqə sonra isə
yaxınlıqda olan parkdakı restoranda oturmuşduq. Abuzər Namiq müəllimin povest və hekayələrinin
Moskvada çap olunmasının zəruriliyindən, bu işdə
əlindən gələni əsirgəməyəcəyindən
danışırdı. O, doğrudan da sözündə
çox səmimi idi və o vaxt kitab çapı indiki kimi xərc
istəmirdi. Ancaq Namiq müəllimi həyat yormuşdu.
Daha onda kitab həvəsi yox idi. Etika xatirinə Abuzərə
dalbadal «sağ ol» deyirdi. Ancaq bilirdi ki, artıq «qatar gedib».
Qocaldığını,
daha doğrusu, həyatdan yorulduğunu və paltarının
nimdaş olduğunu görən A.Bağırov hörmət əlaməti
olaraq, yaxşılıq etmək fikri ilə Namiq müəllimə
pul vermək istədi. Həmin an da Namiq müəllimin rəngi
dəyişdi:
- Yanıma gəlmisən,
çox sağ ol. Ancaq heç vaxt belə
şey eləmə.
A.Bağırov
pis oldu. Namiq müəllim tez də Moskvadan söz saldı,
yazıçı Çingiz Hüseynovu soruşdu... O, mənim
gözümdə bir daha yüksəldi. Hansı ki,
A.Bağırovdan ayrılandan sonra o, mənə çox rahat
şəkildə, - pulun varsa, get ordan mənə iki
paçka siqaret al, deyəsiydi. Yaxud başqa nəsə...
1992-ci il oktyabrın 22-də Lənkərandan - ezamiyyətdən qayıtmışdım. Həyətə girən kimi balaca qızım Aysel - «Ata, Namiq müəllim, - səsi titrədi, ağlamağa başladı, - dünən axşam televizorda göstərdilər», - dedi və kədərli-kədərli üzümə baxıbdı. Sarsıldım. Sonra da Aysel balaca əlini həyətdəki böyük taxta stola tərəf uzatdı: «Həmişə burda oturardı». - O daha danışa bilmədi. 7 yaşlı Aysel Namiq müəllimlə çörək yediyimiz bu taxta stolla mətbəx arasındakı 7-8 metrlik yolda üç il sərasət bizim dəyişməz çaparımız olmuşdu.
* * *
Bu nəhəng adamın dünyadan zərrə qədər umacağı yox idi - bu Günəş, bu dünya işığı… bəs eləyir mənə. Allah insana daha nə verməlidir, - deyərdi.
Cəmi 4 kitabı çapdan çıxmışdı. Başqa ölkədə yaşasaydı, sözsüz, bu kitabların sayı 40-dan artıq olacaqdı.
Doğrusu, Namiq Abdullayev yazıçı kimi bir o qədər tanınmırdı. Şöhrət sevən sənət adamlarının əksinə olaraq, o, bundan darılmazdı. F.Qoca, Elçin, M.Aslan, M.Yaqub, R.Rövşən, M.Süleymanlı, K.Vəliyev, E.Baxış, V.Cəbrayılzadə kimi istedadlı qələm sahibləri Namiq müəllimə böyük hörmətlə yanaşırdılar. Ona da elə bu bəs eləyirdi! Görürdün ki, sıxıla-sıxıla pıçıldadı:
- Yəqin mən də nəsə yaza bilirəm, yoxsa bunlara nə düşüb mənə hörmət eləsinlər? Belə baxanda sir-sifətdən heyvərəyə oxşayıram («heyvərə» - özü haqqında çox işlətdiyi söz).
Bu sözləri deyəndə yorğun çöhrəsinə qəribə bir işıq gələrdi. Ömrünü ehtiyac içində keçirən Namiq müəllimi sınmağa qoymayan, yaşadan da görünür, elə bu «nəsə yaza bilirəm»in işığı idi.
Qorxmaz Şıxalıoğlu
Mədəniyyət.- 2009.- 15 aprel.- S. 12.