«Məndən yox, bizdən
danışaq»
Müsahibimiz də öz sözü üstdə
durmağa çalışdı, biz də...
O, hətta neçə
kitab yazdığını, neçə-neçə klassiklərlə
bağlı nəşrlərin işıq üzü görməsinə
yardımçı olmasını, əlsizlərə əl,
yolsuzlara yol tutması «sirlərini» də müsahibəmizdən
qorumağa çalışdı. Dedik, «Nədən bu
qədər təvazö?», qalından-qalın «Üç
min illik hikmət» kitabına işarəylə: «Bu kitabla
tanış olun, bilərsiniz» dedi. Həmin an o kitabı vərəqləməyə
vaxtımız olmasa da, bu müəllifin digər qalın
kitablarının adlarına diqqət yetirə bildik: «Həzrəti
Əli», «M.Ə.Möcüz», «Əzab yüklü eşşək»,
«Ömər Xəyyam» və s. Ofisinə - onunla
müsahibə aparmağa gəlmiş neçə-neçə
jurnalistlərdən birinin «Əli müəllim, bunlar nə
qalın kitablardı?!» təəccüb-eyforiyasına müəllif
çox təəccübsüz bir reaksiya verdi: «İstərdim,
mənim kitablarım qalınlığı ilə yox,
qalanlığı ilə seçilsin, qızım»...
Bu sözdən sonra, müsahibimizlə - maraqlı iş və mənəviyyat adamı olan Əli Polad ilə avtobioqrafik sorğu-sualdan dinməz-söyləməz əl götürüb, başladıq:
- Əli müəllim,
hətta təvəllüd tarixinizi söyləməyi də
artıq hesab edirsiz, bəs bu xeyirxahlıq, elm-irfanilik,
müdriklik Sizdə nə vaxt doğulub?
- Bilmirəm. Bəlkə
də uşaqlıqdan bu hisslər məndə var imiş.
- Uşaqlıqda bunlar
doğmalarçün, dostlar, qonum-qonşular, özgələrçünmüş.
Bəs xalq üçün, millət üçün?..
- Ağlım kəsəndən
belə düşünürdüm ki, dünyada hər
şeyin, bütün hadisələrin bir-biri ilə
bağlılığı var. Dünyaya gəlirik,
böyüyürük, evlənirik, uşağımız
olur və biz öz valideyn borcumuzu yerinə yetiririk - onları
boya-başa çatdırırıq. Sonra nəvə
gözləyirik, onlara kömək-dayaq oluruq. Amma insanların
bir qismini təkcə bunlar qane etmir. Hər birimizin içində
öz dünyamız var və hər birimiz
çalışmalıyaq ki, insanlarla özümüz
arasında bir bağlılıq olsun. Yəni - mən və bəşər,
sən və bəşər, o və bəşər.
Dünya anlaşıldıqca böyüyür. Məqamlar
var ki, bir tikə çörək insan üçün bir
milyarddan daha vacib olur. Mən xanımımla,
övladlarımla yeməkxanada nahar edəndə süfrədə
qalan artığı özümüzlə
götürür, yolda rast gəldiyimiz bir pişiyə, itə
veririk. Beləliklə, böyük Haqq bizim əlimizlə
onların da yaşamaq haqqını bərqərar etmiş
olur. Mən isə bu addımımla belə hesab edirəm ki,
şəxsi mənafe zindanımı, daim kiçilmə təhlükəsilə
üz-üzə duran dünyamı yırtmış oluram.
- Olmazmı ki,
ağlı-başı bu qədər yaxşı, səmərəli
işləyən Əli Polad, bir itə itirdiyi vaxtı elə
işlərə sərf etsin, elə bolluq yaratsın ki,
dünyanın, minimum, öz ölkəsinin, məhəlləsinin
bütün itləri tox olsun? Yəni, restorandan qalmış
artığın it-pişiyə verilməsini Sizin qədər
iş görə bilməyən oğlunuza, ya bizə həvalə
edə bilərsiz...
- Məndən soruşulanda
ki, sərvət mənə görə nədir, deyirəm sərvət
insanın beyninin toxdaşa bilməsidir. Hər insan,
beyninin istirahəti, həzzi üçün vaxt
ayırmalıdır, düşünməlidir. Bu zaman beyin həm
də inkişaf edir. Mən bunu qəbul edirəm ki,
Allahın bir heyvanına itirdiyim vaxtı daha səmərəli
işlərə sərf edə bilərəm, amma mən
olsa-olsa, balaca bir iş adamıyam və heç vaxt sərvət-dövlət
hərisi olmamışam. Mənəvi sərvət-dövlət
isə başqa şeydir! Uşaqlarıma da bu
sadə xalq fəlsəfəsini dönə-dönə
xatırladıb, xatircəm etmişəm ki, ağıllı
oğul neylər ata malını, ağılsız oğul
neylər ata malını. Bu maddiyyat fəlsəfəsinin gəldi-gedərliyinə
tam inandığım üçün ömrümün
çox vaxtını mənəvi var-dövlətə
- kitablara sərf etmişəm. Bu dövlətin gücünə
imanlı, insanlarla ünsiyyət, Allahın heyvanları ilə
bir ruhilik yaratmışam.
- Əli müəllim,
Siz dövlət adamı deyilsiz, amma həm maddi, həm mənəvi
baxımdan çox dövlətlisiniz. Obrazlı desək, sizin qəlb
dünyanızın hansı nazirliyi yaxşı işləyir:
sosial-təminat, ya mənəvi-mədəniyyət?..
- Hər insan bir
dünyadır. Hər insan öz
dünyasını özü yaradır. Əgər
vücudumdakı orqanlar yaxşı işləməsə,
bu, mənim şəxsi xətamdı: yəqin ki, çox
yemişəm, çox içmişəm, yaxud onları ac-susuz
qoymuşam. İslamda bir məqam var; şeytan kasıbdı,
yoxsa hər birimiz dövlətliyik?! Hər birimiz öz
ağlımız ilə kasıb, ya da dövlətliyik.
Dövlətli olmaq - insan olmaq, xalqa xidmətkar olmaq deməkdir.
Mənəvi tərəfdən götürəndə
«dövlət», «mal-mülk» deyilən bir şey yoxdu. Biz bir
karvansarayın bu qapısından girib, yavaş-yavaş o
qapısından çıxıb gedənlərik.
- Sizin nəşr etdirdiyiniz
irihəcmli, nəfis kitablardan biri də «Həzrəti Əli»dir
və bu kitab bizdə belə bir sual doğurur: Həzrəti Əlinin
«Nəhcül-bəlağə» və digər əsərləri
Sizə nə verib və Siz bu kitabla oxuculara nə verirsiz?
- Bu əsərdə özəl-özgür
sözlər, söhbətlər, fərmanlar var; burdan əsasən,
səbir etməyi, dözən, gözləyən
olmağı götürəcəklər.
- Eşitdiyimizə
görə, qələmə alıb nəşr etdirdiyiniz əsərlər
də, özünüz kimi, bir çox ölkələrdə
maraqla qarşılanır. Bəs şəxsən
özünüz özünüzü hansı ölkədə
daha rahat hiss edirsiniz?
- Son illərdə bir dəfə
məcbur olub Qazaxıstana getmişəm. Başqa
qardaş ölkələrdə qalmamışam. Məni
qanım-genim daha çox bura - Azərbaycana çəkir. Mənim
üçün ana Yurd həm buradı, həm Təbriz.
- Sizin bu məqama
qalxmağınızda «müqəddəmə» rolunu kim oynayıb?
- Əvvəla,
mənim heç bir məqam-mərtəbəm yoxdur. Əgər mənim bu
məqamım insanın qalxa biləcəyi mərtəbələrin
ilk pilləsi hesab edilsə, anamın zəhməti
hesabınadır. Anam beş danışardısa, on beş
düşünərdi. O az danışığında da
özlü-özgür sözlər söylərdi. Rəhmətlik
məni yağ içində böyrək kimi bəsləyərdi.
O mənə həm ana, həm ata olub. Mənim
varolmağımda, elmə, sənətə, həyata
hazırlanmağımda atamın yox, anamın böyük
rolu olub. Rəhmətlik məni çox istəyirdi... qoy elə
indi də istəsin...
- Hiss olunur ki, Siz də onu
çox, yaman çox istəmisiz, indi də istəyirsiz və
maraqlıdır, sağlığında nə vaxtsa onun
üzünə demisizmi ki, «Ana, mən səni çox istəyirəm»?
- Çox...
- Bu an Sizə
övlad kimi yox, bir ziyalı, müdrik insan kimi müraciət
edirik: buna ehtiyac varmı? Ananı çox istəmək
aksiom deyilmi? Qardaşa, bacıya, dost-sirdaşa demək olar,
amma insan ananı elə çox istəyər də...
- Sizin iddianız da qəbulolunandır.
Amma bu sözü, bu sevgini dilə gətirmək
də pis deyil.
Mən anaları sağ
olan övladlara üz tutub deyirəm: ananızı tək
tapın, onunla tez-tez tək qalın. Onunla
uşaqlaşın, şıltaqlaşın,
deyib-gülüşün. Hərdən bir də
başınızı qoyun onun dizi üstünə və
yatın. Qoy o, sizin başınızı,
saqqalınızı əlləri ilə oxşasın,
sevib-sevələsin. Bundan gözəl dünyada nə var?! Hər
bir insanın «sevgi» sözünə, «sevirəm» kəlməsinə
ehtiyacı var. Məncə, sevilmək dünyadakı ən
uca dağın ən uca zirvəsidir.
- Bəs, üzünü 10
yaşınızadək gördüyünüz atanıza
sevginiz haqda nə deyə bilərsiz?
- Heyif ki, heç nə...
Onun özü də bir xəyaldı, ona olan sevgilərim də.
Atamın cizgiləri yadımda qalmayıb. Yadımda qalan budu
ki, 3-4 yaşımdan 10 yaşadək atamın yatağında
yatmışam. Repressiya əzab-əziyyətlərindən
atamın kürəkləri həmişə üşüyərdi.
Mən də onun kürəklərini qucaqlayardım ki,
isinsin. Bir də yadımda qalan budu ki, atamın çox
dostları vardı. Bizə gəlib, söhbət elərdilər.
Hərdən də məni çağırıb, Qurani-Kərimdən
bir ayə oxuyardılar və deyərdilər: «Bu sözləri
hövə-hövə desən (yəni, bir söz
qaçırmadan), sənə pul verəcəyik». Mən o
sözləri hövə-hövə təkrar edər və
pulu alardım.
- Neçə
uşağınız var?
- Bir oğlum, bir
qızım, bir nəvəm.
- Bəs Siz necə,
ata sevginizi uşaqlarınıza kifayət qədər
çatdıra bilibsinizmi, «hövə-hövə» məsələsini
Siz necə ötürübsüz uşaqlarınıza?
- Uşaqlarıma 5 dil
öyrənməkdə kömək olmuşam. Onlar
fransız, ingilis, italyan dillərini yüksək səviyyədə
bilirlər. Öz dilimizin isə Məcnunudurlar.
- Əli müəllim,
Siz o yağlı ticarətdən bu yavan ədəbiyyata, mədəniyyətə
necə keçə bildiz?
- Pul, var-dövlət məni
heç vaxt ürəyimcə şad etməyib, etmir və zəmanət
verə bilərəm ki, etməyəcək. Mən
mömin ailədə böyümüşəm və dini dəyər
və baxışlar məni Məkkəyə getməyə
şövq edirdi. 1973-cü ilin yanvar ayı, Qurban bayramı
idi. 29 yaşımda hacılıq məqamı dalınca
getdim. Amma hacı olduğumu heç kimə bildirmədim.
Orada Allahımdan iki şey istədim; birincisi bu idi ki, xərcləməyəcəyim
pulu mənə qismət etməsin. Məni pul hambalı
olmaqdan qorumasını arzuladım.
- Bəs ikinci istəyiniz?
- O istəyimin bu suala dəxli
olmadığına görə, demək istəməzdim.
- Kitablarınızn
prezentasiyası olubmu?
- 1-ci və
2-ci kitabımın təqdimat mərasimi olub. Əgər
oxucuların, ədəbi ictimaiyyətin istəyi olsa, mənim
vaxtım və həvəsim var ki, sonrakıların təqdimat
törənini də edəm.
- Siz ki bu qədər işləyirsiniz,
xeyirxahlıq mərasimləri keçirirsiz, yollar gedir, səfərlər
edir, jurnalistlərə, müsahibələrə bu qədər
vaxt ayırırsınız, bəs nə vaxt yazıb-yaradırsınız?
- Uzun-uzadı söyləyim,
ya qısa?
- Qısaca.
- Gündüzlər
fikirləşir, gecələr yazıram.
- Deməli, ağappaq
işıqla, gur-gur nurla dolu bu kitablar qaranlıq gecələrə
minnətdardı...
- Qanadlı sözləri
sevən adam kimi deyim ki, fikirləri əkən gündüzlər
olmasa, gecələr biçməyə nə tapılar?
- Əli müəllim,
Sizə ağsaqqal demək olar?
- Yaşa görə
yüz faiz, başa görə, deyə bilmərəm...
- Fərqindəsizmi ki,
son dövrlər ağsaqqallıq problemi yaşanır? İndi
cavanlar ağsaqqal tapa bilmir. Necə hesab edirsiz, bu,
«inkişaf»dan inteqrasiyadandırmı, ya bir el şairi
demişkən, «hamısı zəmanədəndir»mi?
- Bəli, ağsaqqallıq
çox məsuliyyətli vəzifədir. Bu vəzifəyə
dayı ilə, savadla, pul-para ilə keçmək
müşkül iş! Bir arzum var; kaş İstanbulda bir 200-300
kv.metrlik ofisim ola, o zalda hər gün beş-üç
müdriklə oturub dərdləşəm, sonra da
yığdıqlarımı paylayam cavan-comrula. Heç
bilirsiz, indi hər şeyi olan cavanların öyüd-nəsihətə
nə qədər ehtiyacları var? Amma... əlbəttə,
köhnə-kürüş cındırından cin hürkən
öyüd-nəsihətlərə yox. Qocalar
ağsaqqallıq eləmək, cavanlar isə dinləmək
elmini yaxşı bilməlidirlər.
- Niyə məhz
İstanbulda?
- Ona görə ki, oranın
ab-havası mənə daha yaxındı - artıq 42 ildir
ordayam.
- Keçmişin ən
urvatlı cəzası olan «ustad şapalağı» indilər
vəzifə, müdir şapalağı ilə əvəz
edilib. Son vaxtlara qədər el dəbində olan bir cəza
«maddə»si vardı: siqaret çəkən uşaqlara
ağsaqqal şapalağı.
- Hə. O şapalaq ərki
aradan çıxandan sonra çox ədəbsizliklərin səsi
eşidilir.
- Azərbaycan jurnalistləri
Sizi çoxmu yorub-incidirlər?
- Mən heç kimdən
inciməmişəm, hər kəsdən çox razıyam. Mənimlə görüşənlər tək
özləri üçün görüşmürlər.
Biz birlikdə xalq üçün, oxucu
üçün, mədəniyyətimiz, mənəviyyatımız
üçün görüşürük. Mən bir ağrımaz ağızam, onlar yorulmaz qələm.
- Azərbaycanda təxminən
neçə dostunuz var?
- Hörmətli
oxucularınızı yormamaq üçün belə deyərdim:
mən neçə adama dostamsa, o qədər də dostum var.
Xəstəxanada əməliyyat olunub yatdığım 2
gündə yanıma 36 nəfər gəldi.
- Azərbaycanın bu
tayındakı professor, akademik dostlarınız arasında fəhlə,
çoban da varmı?
- Var, amma heyif ki,
onların sayı azdır. Heç bilirsiz - o sadə adamlar
adamın həyatını necə sadələşdirib,
gözəlləşdirirlər?!
- Bu dostluqdan kim çox
qazanır - Siz, yoxsa əks tərəflər?
- Onlara «əks tərəf»
deməyə mənim dilim gəlməz. Dostlar insanın mənəvi
«orqanizm»inin könül hüceyrələridir.
- Bizə də hədiyyə
edəcəyiniz kitablarınıza avtoqraf yazarkən «dostum»
ifadəsini işlədəcəksiz?
- Əgər mənimlə
bircə söhbətdə siz məni dost hesab etdinizsə, hə...
- Çox sağ olun.
Söhbətləşdilər:
T.Abbaslı,
K.CƏbrayıl
Mədəniyyət.-
2009.- 15 aprel.- S. 6.