Şairlər niyə nəsrə keçirlər?
Ədəbiyyata
şeirlə gələnlər ədəbiyyatdan povestlə,
romanla “gedirlər”. İstər dünya, istərsə də
Azərbaycan ədəbiyyatında belə yazarlar çox
olub. Niyə görə yazarların daxilində bu qədər
janr müxtəlifliyi yaranır? Olmazmı ki, şairlər
ancaq şeir yazsınlar? Görünür, bunun müəyyən
bir səbəbi var. Hamımızın yaxşı
tanıdığı bir neçə böyük söz
ustalarından danışaq. Məsələn, Nazim Hikmət,
Əli Kərim, Ramiz Rövşən. Hər üç yazar
ədəbiyyata şeirlə gəlib. Sonralar Nazim Hikmət
pyeslər, Əli Kərim və Ramiz Rövşən nəsr
əsərləri də yazıblar. Onların roman, hekayə,
pyes yazaraq daha da şöhrət qazandıqlarını
güman etsək yanılarıq. Çünki nəsr əsərləri
yazmasaydılar belə, ədəbiyyat tarixində hər
üçü böyük şair kimi qalacaqdı. Bəs
niyə görə nəsr əsərləri yazdılar?
Fikrimcə, bu “fəsadın” dörd əsas səbəbi var.
Birinci səbəb.
Şeir daha çox hisslərin ifadəsidir, nəsrsə
özündə hisslərlə yanaşı, çoxlu
obrazlar sistemi, hadisələr, zaman anlayışları birləşdirir.
Şairlərin nəsrə keçməsi idealların
şeir çərçivəsinə sığmamasından
başlayır. İdeallar, hadisələr çoxalır,
şair daha onları “şeirin otağına”
sığışdıra bilmir, əlavə “mənzil”
almalı olur. Fazil Hüsnü Dağlarcanı gözəl
bir ifadəsi var ”Ağıl daxili gözümüzdür,
kipriksiz”. Şair də “ağlın gözü” ilə baxanda
anlayır ki, artıq nəsrə keçmək
lazımdır. Məsələn, Nazim Hikmətin pyeslərindən
əvvəl yazdığı “İyirminci əsrin sərgüzəştləri”,
“Orada tanış olduqlarım” yaxud Əli Kərimin “Pillələr”
romanından əvvəl yazdığı “Qaytar ana borcunu”,
“Gördüm heç doğulmamış”, eləcə də
Ramiz Rövşənin povest və hekayələrindən
öncə yazdığı ”Köhnə məktublar”,
“Yorğunluq” kimi süjetli şeirləri hekayə təsiri
bağışlayır. Bu tipli şeirlər şairləri təhkiyəyə,
“nağılçılığa” (nəql etmə) gətirib
çıxarır. Nəticə də şairlər hiss etmədən
özlərini ”nəsrin ağuşunda” tapırlar. Amma bu hal
bütün nəsrə keçənlərə aid deyil. Nəsrə
şöhrət naminə keçənlər də var.
Birinci eksperimenti üç böyük şairin əsərləri
üzərində apardıq. İndiysə ikinci mühüm
səbəbə keçək.
İkinci səbəb
sırf şöhrət hissi ilə bağlıdır. Yeni
yazan şair anlayır ki, yalnız şeir yazmaqla şöhrət
qazanmaq olmaz. Xüsusən də detektiv ədəbiyyatın
bu qədər oxunduğu bir dövrdə. Yay tətilində
istirahətə gedənlər özləri ilə əsasən
sevgi, adventura və yaxud detektiv romanlar aparır. Şairlərin
bəziləri tirajlanmaq - kütləvi oxucu tərəfindən
oxunmaq üçün nəsrə keçirlər. Düşünülmüş
şəkildə “Tolstoyluq” eləməyə girişirlər.
Şairlər müəyyən şeir janrlarının
“iflasını” artıq qəbul edirlər. Məsələn,
İlqar Fəhmi ədəbiyyata şeirlə, qəzəllə
gəlmişdi, sonralar detektiv romanlar yazdı. Oxuduğum
“Aktrisa” və “Akvarium” romanları məni kifayət qədər
qane etdi, çox bəyəndim. Fikrimcə, İlqar Fəhmi
qəzəldə lazımınca oxucu tapmadığı
üçün uzaqlaşdı. Fəqət, heç nə
itirmədi, əksinə romanları ilə kifayət qədər
oxucu toplaya bildi.
Üçüncü səbəb
bədii detalla bağlıdır. Maksim Qorki deyir:
“Başlıca olaraq detalı tapın... Tapdığınız
detal sizin xarakteri işıqlandıracaq, sonra süjet və
fikirlər inkişaf edəcək”. Bədii detal əsərin
strukturuna birbaşa təsir edir. Elə bu səbəbdən
deyirlər ki, bədii əsər detaldan başlayır. Struktur
mövzu müəyyənləşəndən sonra gerçəkləşirsə,
detal mövzunun bətnində, təməlindədir. Nəzmdə
və nəsrdə də bədii detallar olur. Detallar əsəri
bəzən izahlardan qurtarır, bədii dərki oxucuya həvalə
edir, həm də oxucuya anlamaqda yardımçı olur. Şair
gündəlik həyat hadisələrindən detalı
tapır və onu şeirə çevirir. Bəzən
situasiyaların yaratdığı detallar nə şeirə,
nə də poemaya çevrilə bilir. Detallar şeirlə
uzlaşa bilmir. Nəticə də şair detalları təhkiyəyə
çevirməli olur. Məhz bu yol şairləri “məcburən”
nasirlərə çevirir. Şairlər müəyyən
bir detaldan eyni məzmunlu şeirlər yazırlar. Nəsrə
keçdikdə ilkin mərhələdə bu hal
özünü büruzə verir. Məsələn, Ramiz
Rövşənin “Belə-belə işlər”, “Hamı
oğul böyütmüşdü”, “Ağrı” hekayələrində
özünü təkrar duyulur. Nazim Hikmətin pyeslərində
də müxtəlif oxşarlıqlar tapmaq olur.
Müəyyən bir
vaxtdan sonra artıq imzaları tanınan (bəzən
tanınmayan) şairlər kimlər haqqındasa məqalələr
yazmağa başlayırlar. Sonra artıq ədəbi
mühitdəki dartışmalara qoşulub qəzetlərdə
çap olunurlar. Hər bir publisistik yazı gələcək
hekayə, povest romana yoldur. Şair fikirlərinə təhkiyə
qatır. Misal olaraq Həmid Herisçi əvvəllər
şeir yazırdı, sonra nəsrə keçdi. Ədəbiyyatda
imzasını şeirlə təsdiqləmiş Aqşin
Yenisey də artıq romanını çapa hazırlayır.
Eləcə də Etimad Başkeçid şeirlə
başlamışdı, sonralar roman yazdı.
Sonda belə nəticəyə
gəlmək olar ki, nəsrə keçmək təbii olaraq,
şöhrət üçün, bədii detalların
şeirə yox, nəsrə uyğunluğundan və
publisistikanın təsiri ilə olur. Bu yazı məni daim
düşündürən sualların qısa
cavabıdır. Nəsrə keçib bərbad romanlar
yazmaqdansa, poeziyada yaxşı şeirlər yazmaq daha
yaxşı olar. Oxucu üçün yaxşı-pis janr
anlayışı yoxdur, dəyərli əsər var. Ədəbiyyatda
da var olan müəllifi əbədiləşdirən elə
məhz yaxşı əsərdir.
Fərid Hüseyn
Mədəniyyət.- 2009.- 22 aprel.- S. 13.