Azərbaycanda
ilk antirepriz tamaşa
Elçinin «Şekspir» dramı ilə Azərbaycanda
ilk antirepriz tamaşa teatr tariximizə daxil oldu. Tamaşaçılara
yeni yaradıcılıq baxımından təqdim edilən
tamaşa ötən həftə «Üns»
Yaradıcılıq Səhnəsində nümayiş edildi.
Dəlilərə və ağıllılara
bölünmüş səkkiz personajlı tamaşada
antirepriz üsluba uyğun olaraq müxtəlif teatrların
xüsusi istedadlı aktyorları iştirak edirdi. İkihissəli
«Şekspir» tragikomediyasına səhnə quruluşu vermiş
Bəhram Osmanovla da söhbətimiz elə bu tamaşa ilə
bağlı idi.
- Bəhram müəllim,
tanınmış yazıçımız Elçinin
yaradıcılığına müraciətiniz hansı zərurətdən
doğdu?
- Elçin müəllimlə
ünsiyyətim hələ sənətə yeni gəldiyim
vaxtlardan başlayıb. O vaxt, təxminən 20 il əvvəl
hörmətli yazıçımızın «Ölüm
hökmü» romanının səhnə variantını
hazırlamaq istəyirdim. Müəyyən səbəblərdən
bu arzu baş tutmadı. Amma bundan sonra bir
yazıçının və rejissorun bir-birilərinə
sarı maraqlı addımlama prosesi başladı. Nəhayət,
2 il əvvəl Elçinin «Şekspir» pyesini
hazırladıq, sonra Milli Dram Teatrının səhnəsində
onun «Arılar arasında» əsəri ilə
çıxış etdik. Bunlardan əlavə, mən
Elçinin ədəbi publisistik və bədii
yaradıcılığını həmişə xüsusi
maraqla izləmişəm. O, yaşadığı
dövrün bədii tərəflərini yazmaq
bacarığı, məhsuldarlığı ilə fərqlənən
yazıçıdır.
- Bəzən, teatr rəhbərləri
müasir dramaturgiyamızda boşluğun
yarandığını önə çəkirlər...
- Boşluq yoxdur.
Dünyanın korifey dramaturqları və onların
yaradıcılıqları var. Sözsüz ki, biz milli
dramaturgiyamıza xüsusi olaraq müraciət etməliyik. Cəfər
Cabbarlıdan İlyas Əfəndiyevə qədər təxminən
50 illk məsafədə yazıçılarımız
dramaturgiya sahəsində də əsərlər ortaya
qoyublar. 60-cı illər ədəbi nəslinə mənsub
yazıçılar ən azı bir neçə dram
yazıblar. 70-ci illər nəslinə mənsub məşhur
yazıçı və şairlərimiz də dram
yaradıcılığına qoşulublar. İndi onlar yaddan
çıxıb. 80-ci illərdən isə Elçin, Əli
Əmirli öz dram əsərləri ilə yeni səhifə
açdılar. Bu pyeslərin səhnə həyatı
dövründə həm də yeni aktyor və rejissor nəsli
yetişdi. Şəxsən mənim üçün
Elçinin, Əli Əmirlinin dramları kifayətedici
görünür, teatrlar əsər sarıdan
narazılıq edə bilməz. Az-az adamlar dramaturgiyaya
müraciət edir və onların sayının çox
olması da vacib deyil. Eyni zamanda bu gün həmin sahədə
özünü sınamaq istəyənlər və var. F.Mustafa,
E.Hüseynbəyli və digərləri də pyeslər
yazırlar.Bu sırada olan Əjdər Olun da iki pyesini
tamaşaya hazırlamışam. Mən hər ay 4-5 pyes
oxuyuram, amma bu o demək deyil ki, hər pyes yazana dramaturq demək
olar. Yeni estetika yeni oyun tərzi, yeni üslüb baxımından
Elçinin və Əli Əmirlinin əsərlərini qəbul
edirəm.
- Keçək
bugünkü tamaşaya, «Şekspir» ilk antirepriz tamaşa idi.
Rejissor kimi tamaşanıza qiymətiniz maraqlı
olardı.
- «Şekspir» əsəri
birbaşa «Üns» Yaradıcılıq Səhnəsi
üçün yazılıb. Bu sənət layihəsinin
müəllifi Nərgiz xanım Paşayevadır. «Şekspir»
Azərbaycan teatr sənətində antirepriz tamaşa
üslubunda hazırlanan ilk əsər oldu. Bu üsul müxtəlif
oyun tərzi, sənət baxışları olan aktyorları
bir üslubda birləşdirmə formasıdır.
«Üns»ün tam truppası yoxdur. Biz 8 personaja tamaşa
üçün müxtəlif teatrlardan, qeyd etdiyim kimi fərqli
oyun tərzləri olan 30 aktyor dəvət edib seçim etdik.
Onların oyununu vahid üslubda birləşdirmək çətinliyi
mövcud idi və bu proses 4 ay davam etdi. Məqsədimiz
böyük kriteriyalara cavab verən tamaşa hazırlamaq idi.
Sirr deyil ki, bu gün bəzən teatrlarda ucuz
tamaşaçı zövqünə hesablanan tamaşalar da
göstərilir, vulqarizmə yol verilir. Amma «Üns»də buna
qəti qadağan var. İnsani hisslərə cavab verən, qəlblə
döyünən və beyinə təsir edən tamaşalara
üstünlük verilir. «Şekspir» də bu kriteriyalara cavab
verən bir əsərdir. Aktyorlar da yüksək səviyyədə
səhnə çıxışı üçün
bütün çətinliklərdən keçdilər.
Aktyorlardan müəllif yazısına hörmətdən
tutmuş, bir çox vacib keyfiyyətlər tələb olunurdu.
Tamaşadan sonra aktyor oynu haqqında mübahisə və təriflər
söylənilir. Bu, «Üns»ün qələbəsi,
ümumilikdə teatr sənətinin qələbəsidir.
Teatrın rəhbəri Nərgiz xanım Paşayevanın Azərbaycan
teatrını yüksək səviyyədə aparmaq yolunda
biz sadəcə olaraq köməkçi olmuşuq.
- Biz tamaşaçılar
bu gün yorulmadıq, zövq aldıq. Sizcə, bu ortaya qoyulan ideyayla bağlı idimi?
- Tamaşa bir çox plasları
özündə birləşdirir. Biz isə bir ideyanı daha çox önə çəkdik. İnsanın bütün elmi kəşfləri onun özünün əleyhinə çevrilir. Yalnız bir kəşf var, ədəbiyyat, sənət. Şekspir sənəti dünyada qəbul edilmiş bir məbəddir və insanlığa xidmət edir. Bunun üçün tamaşa «Şekspir» adlanıb. Tamaşa insanın insanı qəbul etməsini, müdrikliyi təbliğ edir.
- Rejissor teatrı, aktyor teatrı
anlamı var. Bu tamaşa hansının üstünlüyü
idi?
- Son 100 ildə teatr rejissor teatrı
olsa da, nəticədə tamaşaçı ilə ünsiyyəti
aktyorlar qurur. Mən bu tamaşada vahid ansamblın ifasına
çalışmışam. Burada hansısa aktyor ön plana
çəkilmir. Hamı eyni şövqlə, eyni templə
rolunu oynayır.
- Hər bir rejissor dramaturji mətnə
dramaturqdan fərqli traktovka verə bilər. Çünki
dramaturq pyesin, rejissor isə tamaşanın müəllifdir.
Sizin bu tamaşada dramaturqdan fərqli fikirləriniz oldumu?
- Rejissorun dramaturqdan fərqli
yozumu olduğu kimi, onların fikri üst-üstə də
düşə bilər. Hər hansı bir məsələdə
olduğu kimi, bu məsələdə də mütləq
qayda yoxdur. Konkret olaraq, “Şekspir” tamaşasında mən
dramaturqun fikirlərinin səhnə ifadəsini verməyə
çalışmışam.
- “Şekspir” postmodernist
tragikomediyadır. Postmodernizm isə dünya bədii fikrinin
aparıcı, qabaqcıl istiqamətlərindən biri
sayılır. Belə bir əsərin səhnə həllini
verərkən qabaqcıl dünya teatrlarının nailiyyətlərindən
istifadə etmisinizmi?
- Antirepriz - yəni
tamaşada rol alan aktyorların müxtəlif teatrlardan
yığılması özü dünya teatrının son
nailiyyətlərindən biri hesab oluna bilər və mən də
aktyor seçimində bu yolla getmişəm. Bundan başqa,
müasir teatr tamaşalarında qabarıq görünən
ayrı-ayrı aktyor oyunları yox, ümumən ansamblın
uğuru əsas götürülür. Tamaşalar
ayrı-ayrı aktyorların oyunu üstündə qurulmur.
Fikir vermisinizsə, “Şekspir” ayrı-ayrı aktyorlardan daha
çox, əsas rollardan tutmuş epizodlara qədər
bütün heyət nəzərə çarpır.
- Dünya teatrları ilə
əlaqələr problemini necə həll edirsiniz?
- Rusiyanın müxtəlif
yerlərinə, Türkiyəyə qastrol səfərlərimiz
olub. Quruluşçusu olduğum “Kral Lir” tamaşası ilə
Moskvada keçirilən teatr festivalında iştirak
etmişik. Tamaşa Rusiyanın nüfuzlu teatrları tərəfindən
rəğbətlə qarşılandı. Fikirlərimdən
belə aydın oldu ki, onlar Azərbaycanda belə bir
teatrın olduğunu, bu səviyyədə tamaşalar
hazırlandığını heç güman etmirmişlər.
Türkiyəyə qastrollarımızın nəticələri
də uğurlu olub. Bu yaxınlarda isə
aldığımız dəvət əsasında Norveçə
səfərimiz gözlənilir.
- Bütün gənc
istedadlar kimi sizin sənət yolunuz da çətinliklərdən
keçib. Bu
gün isə siz respublikamızın aparıcı
rejissorlarından biri sayılırsınız. Bəhram
Osmanovun sənətdə indi hansı problemləri var?
- Sizin dediyiniz çətinliklər
artıq arxada qalıb. Amma hər yaş dövrünün
öz çətinlikləri olur. Bu gün mənim əsas
çətinliyim yaşın gətirdiyi məsuliyyət
hissi ilə bağlıdır. Çünki insanın
yaşı artdıqca sənətdə məsuliyyət hissi
də artır.
- Siz bütün
yenilikçi və müasirlik tərəflərinizlə
birlikdə həm də klassikaya bağlı rejissor kimi
tanınırsınız. Sofoklun “Şah Edip”, Onilin
“Qarağaclar altında ehtiraslar”, Şekspirin “Kral Lir” əsərləri
əsasında hazırladığınız tamaşaları
yada salmaq kifayətdir. “Şekspir” tamaşası rejissorunun
klassikaya, özəlliklə də Şekspirə müraciət
etmək fikri varmı?
- Klassikaya müraciət mənim
üçün maraqlı olduğu qədər də məsuliyyətlidir.
“Romeo və Cülyetta”nı hazırlamaq çoxdankı
arzumdur. Amma Cülyettanı, yaxud Romeonu oynayacaq aktyorları hələ
ki görmürəm. Şekspirin “İkinci Riçard”,
“Maqbet”, Alber Kamyünün “Kaliqula” pyesi ilə bağlı
arzumu da eyni səbəbdən həyata keçirməyə tələsmirəm.
-
Sadaladıqlarınız daha çox mənfi qəhrəmanlı
əsərlər oldu. Müsbət qəhrəmanlara
inamınız yoxdur?
- Bu məsələdə
bizim fikirlərimiz fərqlidir. Məsələn, mən sizdən
fərqli olaraq Maqbeti mənfi qəhrəman saymıram. Bu əsərdə
mənfi qəhrəman,
şərin təmsilçisi Ledi Maqbetdir. Kaliqula, Riçarda
gəlincə, sizinlə razıyam. Bu qəbil qəhrəmanlara
müraciət etmək arzum isə birbaşa mənim şəxsi
istəyimlə bağlı deyil. Müasir dünya və insan
özü şər qəhrəmana meyillidir. Teatrın vəzifəsi
isə dünyanı əks etdirməkdir.
- Finalda müsahibə adətən,
«hazırda nə üzərində işləyirsiniz?»
sualını verirlər. Biz də bu məsələdə ənənəni
pozmaq fikrində deyilik.
- Hal-hazırda dramaturq Əli
Əmirlinin “Sevən qadın”ının məşqləri
üzərində çalışıram. Təxminən bir
aya tamaşanı təhvil vermək fikrindəyəm. Bundan
başqa, Elçinin “Ölüm hökmü” romanını
səhnələşdirmək planım var.
- Maraqlı müsahibə
üçün sizə oxucularımız adından minnətdarlığımızı
bildirir, yeni yaradıcılıq uğurları arzu edirik.
- Sağ olun.
Söhbətləşdi: Sabutay
Mədəniyyət.- 2009.- 22 aprel.- S. 6.